Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mere hø til min vommede vallak?
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 22:02

Hej HN

Håber I vil give jeres bud på mit problem med min trivelige hest.

Jeg har en 5-års DV-vallak på ca. 1.72 cm og 600 kg, der desværre er meget vommet. Han var så pæn sidste vinter, men på stedet, hvor han står nu, står hestene på halm, og jeg er ret overbevist om, at vommen kommer af at han spiser for meget af halmen... Han er enormt svær at holde pæn og slank om sommeren, så er rigtig ked af, at han allerede er vommet nu - kunne forestille mig det bliver endnu sværere at holde ham pæn til sommer så.

Han rides 5-6 dage om ugen i moderat/hårdt arbejde, dressur og ud i terrænet, og er på fold 6-7 timer om dagen. Af foder får han havre, roepiller og raket samt 6 kg hø (muligvis wraphø, det er meget friskt i det) fordelt på 3 kg to gange om dagen. Han har fin energi nu, men får meget nemt for lidt energi i ridningen, så ville være ked af, at tage noget af foderet fra ham.

Nå, til mine spørgsmål:

Jeg havde tænkt mig at sætte ham op i hø, så han forhåbentlig æder mindre af halmen. Han får lige nu 6 kg og jeg havde tænkt at prøve med 8 kg. Men tror I det er nok til at gøre en forskel?

Han får som sagt 3 kg hø to gange om dagen nu - først på eftermiddagen og til aften. Ville det ikke være bedst at give ham 5 kg til dagen og 3 kg til aften (hvis 8 kg er passende)? Jeg har en forestilling om, at han også bruger tid på at sove om natten... (Han har et godt sovehjerte og sover som regel liggende).

På forhånd tak for jeres hjælp!

0
0
Svar på denne tråd

OP i hø
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 23:14

og ned i havre... Nu ved jeg ikke hvor meget havre den får, men for hvert kg havre du fjerner kan du give 2-3 kg wrap mere ca.

En vommet mave kan også skyldes ridningen og slappe mavemuskler. Du kan træne maven ved at tage nogle gode lange, friske galop stræk 2-3 gange om ugen på tur. Alt efter form så start langsomt op og så kan du godt komme op på at galoppere et par km af gangen for at styrke dens mave. Og så er træning af overlinjen også med til at gøre det nemmere for hesten at bruge mavemusklerne korrekt. Så fodring gør det ikke alene :)

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Vommet hest
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 23:30

Mange tak for dine råd.

Jeg vil helt sikkert have mavemusklerne i tankerne og se, om jeg kan lægge nogle gode galopstræk ind på vores ture. Grunden til at jeg fokuserer på fodringen er, at han var rigtig fin sidste vinter, hvor jeg red ham på samme vis (dog mere let-moderat).

Han får så vidt jeg husker 1,5 kg havre om dagen. Jeg er nervøs for, om hans energi ryger, hvis jeg tager havren fra ham - også selvom han bliver sat op i hø? Men det skal jeg måske ikke være? Virker havren mere fedende end høet?

Andre der har bud på mine spørgsmål?

0
0
Svar på denne tråd

Mere energi og mindre havre
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 10:17

Jeg har efterhånden fundet hvordan jeg får mest muligt energi i mine. Det er store holstenere uden for meget blod, og de er ikke typen der normalt spæner rundt med halen i vejret.

de spiser ALT det wraphø de gider. det bliver til mellem 10 og 15 kg i døgnet. derudover får de et fuldfoder baseret på sort havre. den ene har tendens til at blive fed, den får ca 1½ kg fuldfoder. den der får mest fuldfoder er en halvblods jeg ar i ridning, den får 3 kg fuldfoder.

De har super fin energi. Og ser rigtigt godt ud.

Min erfaring er at de får mere energi når de får kræfter til at yde mere. hvorfor galop i skoven også hjælper her. Jo bedre form mine er des mere energi har de og des mere spæner de rundt på folden.

De går iøvrigt på fold ca 6 timer om dagen. og får hø på folden nuher hvor der ikke er græs i rå mængder. når græsset står højt får de ikke hø på folden.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd

foder..
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 12:52

line: Hvilket fuldfoder bruger du? Er den så dækket 100 % ind når den kun får 1½ kg om dagen?

Med venlig hilsen Anne

3 års vallak sælges (Coronet ask/Locarno)se præs

5 års holstener hoppe kan købes. Coronado/ Quidam de revel/ Chamisso se min præs.

0
0
Svar på denne tråd

jeg giver ekstra vitaminer
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 13:53

jeg fodrer med müsli black fra tjørnehøj. De er dækket ind ved 3 kg ved let-moderat arbejde. som iøvrigt i denne sammenhæng er stævner et par gange om måneden i La og Mb.

Den nøjsomme får ekstra vitaminer. Men det havde jeg været nødt til uanset hvilket fuldfoder jeg vælger. Jeg giver surelimb, det har je gode erfaringer med. De er måske lidt dyrere end mange andre. Men de har fungeret upåklageligt for mig i mange år.

Jeg har tidligere haft givet travo e, det var jeg ikke tilfreds med, der manglede de forskellige ting ved blodrøve kontrol.

Med venstre hånd
Line og Calano

Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 17:36

Line (Calano): Det lyder som om dine heste fungerer godt med det, jeg havde tænkt, nemlig mere wraphø. Og de lyder lidt af samme type som min. Men når nu min får 1,5 kg alm. havre om dagen, ville du så også skære i det, hvis han skal tabe sig?

Er ikke helt inde i, hvad der ellers går under betegnelsen fuldfoder, men han får 400 g TM raket og roepiller (kan ikke huske mængden, men mener det er et halvt kilo) oveni havren. Og havde tænkt at han skal have Equiforce Lyt som tilskud derudover. Så ved ikke om han kan undvære noget af foderet...

0
0
Svar på denne tråd

synes...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 18:59

helt sikkert du skal sætte ham op i hø/wrap da 6 kg ikke er ret meget til en hest af hans størrelse.

Havren kunne du også godt skære ned også selvom han taber sig og så evt give ham noget andet foder i stedet for. Havre er jo egentlig ikke noget man ville give en hest der taber sig.

Min fuldblod på 182 cm i stg (680-700 kg)som går military får:

2,4 kg build up

300 g fiber p

300 g speedi beet

som line bruger jeg også surelimb da han ikke får den anbefalede mængde foder.

9-10 kg hø

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg tror
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 21:53

også det peger i retningen af, at han skal have noget mere hø at æde. Tak for dit input, Natasja. Min hest er opstaldet ude og der er desværre ikke mulighed for at give ham andet foder end det, de tilbyder, som bl.a. er havre...

Men måske jeg også skal prøve at skære i den, som du siger - lyder også som om, det måske er noget han kan tage på af? Selvom det kun er 1,5 kg? Jeg er bare lidt nervøs for hans energi, som tidligere nævnt, men lyder som om den også kan komme af ekstra wraphø...

0
0
Svar på denne tråd

har...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 22:50

du evt selv mulighed for at give ham noget ekstra når du er i stalden?

For så kunne du fjerne noget havre og så erstatte det med noget som du kunne give efter du har redet?

ellers start med at prøve at sætte ham op til 8-10 kg wrap og se om det hjælpe.

Min er selv en type der helst skal have foder med meget energi da han ellers går lidt død, men han kan godt undvære havren.

M.V.H Natasja

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

"Tyk vom" = Tyktarm på overarbejde
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 23:32

..... sådan er det typisk ved de heste de rhar tendens til at spise meget halm.

Halm består af nogle meget lange ufordøjelige råfibre. Derfor får hestens tyktarm meget travlt, og det kommer til udtryk ved som ddu selv har konstateret det - et vommet udseende, så ja, din hest skal forhindres i at spise alt for meget halm - så at sætte ham op i wrap er ikke nogen dårlig idé.

Dog skal det hele afstemmes, og jeg vil nok klart anbefale dig at få lavet en foderplan for hans fodring for at få styr på ham inden sommergræsset gør sit indtog.

Vi laver foderplaner, og er du interesseret i lidt hjælp til dette, så kontakt mig da.

Helene W

http://www.hmhn.dk - sitet er under opbygning, så bær over med os ;-)

0
0
Svar på denne tråd

når mine bliver for fede
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 09:31

Skærer jeg i fuldfoderet. så må de op i vitaminer. Hvis ellers de laver noget har jeg aldrig haft problemer med at de er blevet fede af wrap i de mængder jeg giver. Selv islænderne får wrap i temmelig store mængder. De bliver kun fede når der meget græs på foldene, så vi undgår at lukke dem ud på for frisk græs i flere timer. Dette iøvrigt også for at undgå forfangenhed.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

er han tjekket for
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 17:55

indvoldsorm? Det kan også give vommet hest.

Med venlig hilsen Lene

www.hestebamserne.dk

0
0
Svar på denne tråd

heste får energi
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 22:57

fra foderenheder ligesom vi får fra kcal. Der er forskel i optageligehed osv. Men en FE er en FE, så skift du bare noget havre ud med mere hø uden at være bange for mindre energi. Så længe den får de samme FE, burde dens energi ikke ændre sig markant :)

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  25-01-2009 22:14

for jeres forskellige råd.

Han bliver sat op i wraphø, det skal prøves. Og så vil jeg forsøge mig med at tage noget havre fra ham - giver god mening, at han burde bevare sin energi med ca. samme mængde FE.

Og ja, der er selvfølgelig den mulighed, at jeg selv giver ham noget foder, når jeg er der - men staldejer vil helst have at hestene får krybbefoder på bestemte tidspunkter for ikke at skabe uro. Så vil prøve med det foder, der er til rådighed, til en start.

Vi var i øvrigt på galoptur i skoven i dag - det synes herren var en anstrengende fornøjelse, så det kommer der helt sikkert noget godt ud af, efterhånden som kondien kommer lidt i vejret.

Jeg vil også overveje en mere præcis foderplan, tak for tilbuddet, HeleneW.

Han er checket for orm, men det kunne også være synderen, ja.

Tak for jeres råd, hvis flere har råd/erfaringer at dele ud af, modtages de gerne.

0
0
Svar på denne tråd

med hensyn til galoppen
Forfatter: 
Dato:  25-01-2009 22:49

skal du lige passe på til han er i lidt bedre form. sådan en frisk galop på en lidt hård skovsti er temmelig hårdt for gaffelbåndene. Så vær opmærksom på om den bliver svampet i seneskederne.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

det...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2009 08:00

plejer nu ikke genere gaffelbåndet med hård bund. Det er værre med blød bund. Hård bund slider på leddene ikke så meget sener ;-)

M.V.H Natasja

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

Vommet vallak
Forfatter: 
Dato:  26-01-2009 11:28

Jeg skal nok være forsigtig. Vi galoperede et kort stykke på en god halvblød bund af sandjord og tager det stille og roligt i starten.

0
0
Svar på denne tråd

det kommer an på hvem man spørger
Forfatter: 
Dato:  26-01-2009 12:07

Jeg snakkede med jørgen om det på et tidspunkt. han siger at gaffelbåndene på forbenene ofte går på for hård bund. ligesom de går ved ridning med for lange mordax eller hvis hesten har bukkehov. Jeg skal ikke kloge mig på bagbenene.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

det er rigtigt...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2009 14:27

at mordax og kiler belaster senerne, da de løfte op bagtil.

Men normalt siger man at blød/dyb bund er hårdt for senerne hvor hård bund er bedre.

M.V.H Natasja

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

jeg er jo ikke dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  26-01-2009 16:23

men jeg tænker at man når man snakker dyb/blød bund og sener, normalt tænker på den dybe og den overfladiske bøjesene. gaffelbåndet hæfter vidst nok på en anden måde?

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider