Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hø med max 12 pct. sukker
Forfatter: 
Dato:  21-01-2009 16:29

Hej!

Som nævnt i et par andre tråde, er min pony desværre blevet forfangen af at være blevet for tyk af sit gode hø.

Han har nogle stofskifte-problemer, og nu er det i hvert fald vigtigt, at han taber sig og for eftertiden holdes slank/normalvægtig. Jeg skylder mit nuværende hø, men jeg ville rigtig gerne høre, om der er nogle der kan rådgive mig mht. hvor jeg får fat i hø med en sukkerpct. der er mindre end 12 pct?

Jeg vil også gerne have fat i noget frøgræs til at supplere med.

Jeg bor i Vejle, men er villig til at køre efter det.

På forhånd tusind tak

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 07:51

for at der er mindst sukker i skal det være hø af sidste slet hvor græsset ikke har så meget næring mm tilbage så vidt jeg ved. Dernæst kan det så lægges i blød i 24 timer af gangen og så kan man mindske sukker indholdet med op til ca 50% maks.

Nu som storesøster til jordens dejligste lillebror!!!

www.123hjemmeside.dk/qantico

Jeg lugter ikk af hest- jeg DUFTER!!!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg opbløder allerede :)
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 18:39

Men ifølge min dyrlæge skal det kun være 4-6 timer, da længere tid end det blot er bakteriefremmende :)

Du har helt ret i, at det helst skal være af 3. slet, men det har jeg heller ikke kunnet finde, selvom jeg har ringet rundt og forhørt mig både ved bondemænd, foderforhandlere osv.

Desuden giver en foderanalyse jo et helt præcist tal på en anden måde end blot at vide, at det er fra 3. slet. :)

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

Nogle forhandlere
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 19:30

har fået lavet høanalyse (y) prøv www.horseconsult.dk, de har en liste over forhandlere.

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

Hø i blød hvor længe?
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 21:08

Hej

I hæftet "Den Store Forfangenheds Guide" som er skrevet af dyrlæge Randi Linstrup i samarbejde med andre førende eksperter står der s. 31: "Læg hø i blød og reducer mængden af sukker og fruktan. Simple sukkerstoffer og fruktan er vandopløselige og deres indhold i hø kan derfor reduceres med op til 50% efter 30 min. ved at opbløde det i lunket vand. Det skal dog bemærkes at andre vandopløselige næringsstoffer samt visse mineraler også forsvinder fra høet."

Hæftet er noget af det nyeste, som er udgivet om forfangenhed, det koster ca. 150,00, og kan købes i flere rideudstyrsforretninger. Jeg synes det er værd at eje, der er rigtig mange gode oplysninger, hvis man har en hest, som er forfangen.

Mange hilsner Janne

0
0
Svar på denne tråd

1.slet/3.slet
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 01:21

Jeg fik analyseret mit wrap i år, og både indhold af FE og sukker er næsten ens i 1. og 3.slet. Der er vist 1% mere sukker i 1. end i 3, som der til gengæld er mere protein i. Så ingen garanti for, at 3.slet er bedre til de forfangne end 1. Faktisk endte jeg med at bruge af 1., og det går fint, trods det høje sukkerindhold. 3.slet havde den gamle problemer med at tygge, fordi det er ret "filtret". Dog kan de andre jo så sluge 1.slet i løbet af ingen tid, da maskinstationen har snittet det. Men gamle spiser igen uden problemer, og har heller ikke så hævede ben mere om morgenen. Og hende der var forfangen kan bedre tåle det i maven, selvom det ikke er mere tørt end 3.slet.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 09:23

jeg sys faktisk jeg i går et sted her på hn læste at der skulle være mindre sukker i wrap end i alm. hø.

Nu som storesøster til jordens dejligste lillebror!!!

www.123hjemmeside.dk/qantico

Jeg lugter ikk af hest- jeg DUFTER!!!

0
0
Svar på denne tråd

wrap.....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 16:07

Sukkermængden i hø kontra wrap, kan folk vist ikke helt blive enige om . Ja ensileringsprocessen forbruger sukker, så i teorien kunne der godt være mindre sukker i wrap end i hø. Men til heste bruger man jo oftest ret tørt wrap, der ikke ensilerer på samme måde som "ko-wrap" med 30-50% tørstof. Så derfor tror jeg ikke, sukkerindholdet mindskes så meget i hestewrap. Og så vidt jeg kan tyde forklaringen på mine analyser har ensileringen også svært ved at foregå (få fat på/bruge sukkeret) i sent slået wrap, altså wrap med mange stængler i fremfor blade. Og mange lader jo græsset blive rimelig langt/groft, før de slår det, når det er til heste. Mens ko-folket tager det tidligere og kan nå mange slet i løbet af sæsonen.

Ihvertfald ligger sukkerindholdet i mit wrap, der ellers ikke er tørt i forhold til meget andet "heste-wrap" noget højere end de gennemsnitsværdier, der er angivet på analyserne. Her går jeg ud fra, det er den fine, våde ko-wrap, der trækker gennemsnittet ned.

Så uden en analyse, er det svært at gætte sig til, hvad der er bedst.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider