|
|
| tørv og våde bokse |
|
|
Hej,
jeg fyldte spagnum fra www.flisehuset.dk i mine 4 bokse 1. oktober. I starten gik det rigtig godt, de var tørre og fine, dog lå mine connemaraponier ikke ned. Sidst i november kunne jeg mærke, at boksene var temmelig våde og kolde, som om det våde trak ud i det tørre, selvom jeg fyldte ovenpå, som anvist. Mine heste lå stadig ikke ned. Og til dato havde jeg allerede brugt 4000 kr. på strøelse i 4 bokse..... Jeg forhørte mig hos en veninde, der rådede mig til biohamp. Det bruger jeg nu, og nu ligger de ned, men der går ekstremt meget til, for godt nok fjernede jeg de våde pletter i min spagnum-bund og lod det tørre ligge, men det er som om resten af spagnumen stadig suger og suger og bliver mere og mere vådt. Jeg har så i januar brugt 1000 kr. på biohamp, og skal det stå på sådan indtil de kan komme på døgnfold, så bliver jeg noget fattig, så nu skriver jeg i håbet om, at én af jer herinde har LØSNINGEN for mig.
Jeg har læst om træpiller og andet, men jeg er efterhånden meget påpasselig med blot at købe, fordi det nok hjælper. Jeg kan sige, at mine spagnum-bunde er temmelig kompakte efterhånden (klatter er fjernet dagligt), så spagnumen lader sig ikke sådan blande med noget nyt, heller ikke med biohamp, det trædes ned eller forbliver ovenpå.
Håber her er bare en, der har de vise sten........smil.
God weekend.
Vivi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LOL....;o) |
|
|
"Vise sten" duer desv. ikke mht. heste tis/bokse mv.....smiler..!
Ej, har selv igennem årne brugt div. meen det bedste er nu nok at bruge godt gl. alm. byghalm og så lave en "bund" - så går de altid helt tørt, varmt mht. knæ mv. og ret billigt, og det er yderligere også ret nemt..;o)
Jeg gør det mht. byghalm i en ny boks, at jeg giver rigeligt i den første uge 1½ -2 uger, fjærner kun klatter og hvis der er et tisse-hjørne el. lign, jævner hver dag mv. efter ca. 1-2 uger er der fast varm bund og derefter giver man kun ret lidt halm og jævner ud + fjærner toppe og klatter....hesten står altid 110% sikkert (også mht. føl mv.) og korrekt mht. bund/varme, led osv. og jeg bruger derefter kun i snit et halvt fag halm pr. boks om dagen...= ca. 2-3 kr. og de er knastørre mv. OBS. jeg får leveret den fineste byghalm i bigballer enkeltvis til 125 kr. stykket.
Byghalm suger altså allerbedst..! Og mht. f.eks. tørv. så kan tørt muld også gøre det samme og til en lange billigere pris, f.eks. kan man jo mange steder afhente sådanne en trailerfuld for ca. 50 kr. og det er det samme!!!
Mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning sælges, Årets første føl kommer snart!!! Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rapshalm... |
|
|
vi har rapshalm i stalden, det er super lækkert. Meget bedre end alm. halm. Du får en fjedrende, stabil bund, og som en af de andre siger, så lægger pærerne sig ovenpå, hvor man normalt skal grave, fordi halmen bliver rodet op. jeg har også brugt snittet rapshalm engang, men må indrømme, jeg elsker at muge i halm. Jeg hader spåner, snittet raps er bedre, men bunden bliver enormt tung og svær at "manøvrere", i forhold til halm. Men det er jo smag og behag. Folk, der elsker at bruge klør 5 og en handske, mener, spåner er bedst  Har ellers hørt træpiller sku være super, fra en der har et bokssvin. Lone
Jeg keder mig, derfor er jeg her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
øv lyder ikke godt.. vi skifter netop fra spåner til tørv i den kommende uge.. :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tørv.... |
|
|
Hej. Jeg har haft min stående på tørv sidste vinter og nu igen iår. Den bliver også for våd-og det er for dyrt at blive ved med at skulle fylde op m tørv. Så når bunden er tilstrækkelig tyk og fast begynder jeg at bruge snittet rapshalm ovenpå. Det har jeg været rigtig glad for - det blander sig ikke med tørven men ligger fint ovenpå. Dvs at det faktisk er det snittede rapshalm man muger ud i og tørven passer sig selv. Min tørvebund var nok ca 10cm og det virker rigtig fint, syntes ikke det bliver sumpet mere efter den snittede rapshalm kommer ovenpå-den suger selvfølgelig også og der skal man sørge for at muge ud i det hvis det blir for fugtigt. Men man skal bruge betydeligt mindre at det snittede end hvis man kun køre med tørven. Mener jeg måske sidste år et par enkelte gange fik en "blød" plet i boksen hvor hun tisser og der gravede jeg lidt fri og fyldte lidt mere alm tørv i og trådte rundt på og så det snittede ovenpå igen. Men ja lyder da som en dyr omgang du har dig - så kan godt anbefale det snittede rapshalm, da det er noget billigere (kan dog støve når det blir pakket ud). Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har brugt |
|
|
tørv i de sidste 4 år, vi har 5 heste.
I år har nogle af dem fået tynd mave pga wrappen, og det gav våde bokse. Gårdejeren har lige købt et pillefyr, så han havde træpiller stående på en palle. Vi har så i nogle måneder ind i mellem lagt ½ eller 1 pose træpiller ind i de våde bokse efter behov(y)
Og mirakel - boksene er blevet helt utroligt gode 
Tørv er supergodt, og suppleret med træpiller er det endnu bedre - i hvert fald til de våde bokse 
Det gør det også billigere, for bunden bliver mere kompakt og nemmere at muge - og samtidig har man tørvens gode egenskaber, nemlig at man helt slipper for ammoniak i stalden 
fra NinA
God, gammeldags, almindelig dressur rentaktet og foran lod  --o--
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træpiller |
|
|
Hej,
Jeg har også haft problemer med at holde min tørv tørt nok, men er begyndt at supplere med træpiller og det virker helt fantastisk.
Bruger ca. 25 kg. træpiller om ugen og skulle jeg kun bruge tørv, ville jeg skulle bruge 1 balle hver 3. dag.
Ved ikke hvorfor men min hoppe egner sig altså ikke helt til det der tørv, spåner eller ligende. Hun var også ekstrem griset i sin halmboks og stod meget vådt, hvilket jo gav en del problemer med hovene.
Så jeg kan kun sige til træpiller ovenpå tørvebunden.
Hilsner Lina
Super lækkert hoppeføl efter Casir Ask/Willemoes til salg - se nærmer information på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tas-dk... |
|
|
jeg er ikke helt med på, hvad du mener med "tørt muld", men hvis du tænker på muldjord, så er det altså noget vrøvl - tørv består af rene plantedele, mens jord er en skønsom blanding af plantedele, sand m.m.
Mener du kompostjord, er det heller ikke det samme; tørven er komposteret over mange år, i et surt, anaerobt klima - derfor den neutraliserende effekt på urinen. Kompostjord er diverse mere eller mindre færdigkomposterede plantedele, vældig godt til jordforbedring eller gødning, men aldeles uegnet til hestebokse!
(Til gengæld giver møddingen fra tørveboksene en super kompost, men det er jo en helt anden sag...)
Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| apropos |
|
|
kompost. Hvor hurtigt formulder det hvis man fjerner klatter med lidt tørv på hver dag. Nogen der ved det. Jeg skulle gerne lægge det i haven oven på noget hårdt lerjord og så håber jeg at kunne så græs i det til foråret. Er det helt urealistisk? Tanja
Mod Tåber kæmper selv Guderne forgæves
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for hjælpen |
|
|
´Mange tak for alle de dejlige råd - jeg har nu begivet mig ud i træpillernes verden i håb om, at det er det rette for hestene og jeg. Synes stadig det er DYRT frem for byg halm, som jeg brugte før, men ved tørv får jeg klart en mindre mødding og jeg har heller ikke problemer med mug, men varmen i bunden savner jeg altså, men virker træpillerne, prøve jeg halmen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tørv og spånetop |
|
|
Vi har nu i flere år brugt tørv som bund og så med spåner på toppen. Erfaringen viser at der ikke skal spares på tørven i opstarten! En god madras skal etableres og så helst bare ligge. På toppen kører vi så med spåner. De får 1 balle spåner pr hest/ugen ca - nogle lidt mere, andre lidt mindre. Vi har et lækkert indeklima i stalden - ingen ram ammoniaklugt møder en når man træder ind af døren. Bunden suger utrolig godt og toppen er altid tør. Vi døjer sjældent med sur stråle. For at vedligeholde tager vi klatter dagligt. Ved dem der enten tisser meget koncentreret 1 sted og dem der er bokssvin generelt fjerner vi ca hver måned "den våde plet" - bunden kan ikke helt følge med til at suge - og så fyldes der en enkelt ny balle tørv ind og spåner ovenpå igen som vanligt. Kender flere der gerne har tørven som bund for de gode egenskaber og mindre mødding - hvad man vælger som top er så forskelligt... Håber du finder den rette løsning for dig!
Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja I... |
|
|
hvis du lægger det i "stak", og først kører det på om 2-3 måneder, tror jeg faktisk det kan virke, med mindre vi får en voldsomt kold periode. En af mine naboer henter mødding til haven hos mig hvert forår; sidste år havde jeg netop tømt, startede ny mødding op i december, og han hentede i starten af marts - og har da i hvert fald ikke klaget... Wallie - jeg har så samme erfaring, men med ren tørv, og bruger i snit ½ palle tørv pr. boks om ugen. Her fjerner jeg dog ikke den våde plet, blander den bare sammen med den tørre del. Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, man skal |
|
|
bare blande det våde med det tørre 
Kompostering: Der hvor vi stod for nogle år siden, blev hele vinterens mødding det første år efterhånden lagt ud på husets forlængede græsplæne, og så blev der sået græs om foråret. Da der var gået et par måneder, kunne man slet ikke se andet end en flad græsplæne  Det går pænt hurtigt, så vidt jeg husker siger man 3 måneder for tørv 
Det tager måske lidt længere tid med træpiller i?
fra NinA
God, gammeldags, almindelig dressur rentaktet og foran lod  --o--
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|