|
|
| Kissing Spine hos solgt hest |
| Forfatter:  |
Tanja *Freja* |
| Dato:  |
14-01-2009 16:42 |
|
Håber jeg kan finde lidt hjælp herinde. Jeg solgte min hest den 18. juni til 12.500 og tilbød køber at få hesten dyrlægeundersøgt, men for egen regning. Det fravalgte de, da hesten jo var billig og ik så ud til at ha nogen skader. Han er svejrygget og har været det fra føl. Er nu 6 år. I går ringede den nye ejer at hun havde haft dyrlæge ude, da han var øm i ryggen og hun ik ku ride ham og han havde været på smertestillende i 5 dage. Hendes dyrlæge havde sagt at han var født med kissing spine og det var derfor han havde ondt. Han ska så i røntgen på mandag, så de kan se, hvor slemt det er og om han kommer til at ku bruges som ridehest. HVis ik, vil hun ik ha ham længere, da hun vil ha en ridehest. Jeg vil gerne købe ham tilbage, da jeg savner ham. Men kommer jeg til at betale alle de udgifter på ham, som hun har haft fra Juni?? Og ska jeg gi 12.500 for ham som hun gjorde eller kan jeg være bekendt og sige jeg kun vil gi 10.000? Og ska jeg betale dyrlægen for røntgen? Jeg vil helst ik ha noget bøvl og at vi ska bli uvenner over det, men vil også være ked af og sku betale alle hendes udgifter, som hun har haft, da jeg kun er på SU og ved hun gir en del mere i opstalding end jeg gør og har lagt sko på ham, så det løber jo hurtig op. Håber der er nogen der kender lidt til problemet og kan hjælpe med, hva jeg kan tillade mig og hva hun kan forlange.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis.... |
|
|
...jeg var dig, ville jeg give dem 12500, og hente ham med det samme. hvis der pludselig opstår problemer mellem dig og køber, er det muligt at hun bliver ''sur'' og kræver at du skal betale for opstaldning, dyrlæge og røntgen i den til hun har haft den. så hellere betale de penge nu, og hente hesten, end at skulle til at betale alt muligt  taler af erfaring!
♥ M I S T R A L ♥ ♥ You are the sunshine of my life ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undersøgelsespligt |
|
|
Hun har da fraviget sin undersøgelsespligt, så om du overhovedet SKAL tage den tilbage tror jeg ikke, men det er der sikkert andre der ved mere om herinde. Du vil gerne tage ham tilbage kan jeg se, så i det tilfælde ville jeg tilbyde at købe ham tilbage til samme pris. Det er vel også kun hvis sælger har skjult fejl og mangler at køber kan kræve "underhold" og dyrlæge betalt af sælger??? Men et eller andet sted af hænger det også af din kontrakt, står der at køber ikke har ønsket dyrlægeundersøgelse?
Mange hilsener Ann-Rikka 
Med englebarnet Tika 18/3-2006 R.I.P og Snorre 28/6-2007 Endnu en spunk i vente: termin 10/3-2009 Hestene: Jossie, Chico og Catwalk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| intet.. |
Tanja *Freja* |
14-01-2009 19:21 |
|
Nej, der er ik skrevet noget om at hun selv fravalgte dyrlæge, bare at han ik er dyrlægeundersøgt.. Men det sku der jo nok ha været skrevet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
du skal tilbyde at købe den tilbage til samme pris, som du fik for den. Hendes udgifter mens hun har haft den, bør hun selv dække. At have hest medfører udgifter, og jeg synes det er yderst fair, at du uden bøvl tilbyder tilbagekøb.
en fjordhest er en dejlig hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mening |
Tanja *Freja* |
14-01-2009 19:58 |
|
Ja, jeg mener jo også at hun bare kan være glad for at jeg vil købe ham tilbage, så hun ik har flere udgifter på ham og så kan købe en anden hest. For hun vil jo få svært ved at sælge ham til en anden, hvis han ik kan rides..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Jeg synes også du skal købe ham tilbage til den pris du solgte ham for. Da hun selv fravalgte dyrlæge-/handelsundersøgelse ved købet, mener ikke hun kan forlange at du afholder alle de udgifter hun har haft i den tid hun har haft hesten. Det var et valg hun gjorde. De udgifter hun har haft på hesten i hendes varetægt er og bliver hendes ellers kunne vi jo alle henvende os til den vi har købt hest af, og sige at de skal betale vores udgifter, hvis der senere opstår problemer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Skynd dig at ringe til pernille skinnerup og forhør dig hvad det er bedst for dig at gøre, pernille hører til under muff advokaterne, det koster ikke at ringe og få en snak. Hun er nok mit bedste bud i heste sager. Tror nemlig der skulle være skrevet i kontrakt at køber har fravalgt handelsundersøgelse. For ellers tror jeg også det er bedste at hente inden røntgen, med minder røntgen ikke viser noget og det ved man jo ikke på forhånd. Hvis du skal tage den tilbage som jeg ikke er sikker på du skal, men hvis du skal bliver det dyrt når den først har været i røntgen for så vil køber helt sikkert forlange at du betaler alle udgifter fra hun overtog den og til nu. Held og lykke og se at få ringet til pernille.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen dyrlæge |
|
|
Du skal over hovdet ikke tage den tilbage,da køber har undersøgelsepligt,og netop dette ville være opdaget ved en handelsundersøgelse,så hvis du er rigtig flik,ja så byder du hende slagteprisen,og ellers er det faktisk købers problem,hvad de vil stille op med dyret..
Næsten nye læderridestøvler sælges Nye sorte cheval Noir forbensgamacher sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det afhænger af juraen |
|
|
Det hele beror på, om der ifølge loven er retur-ret på hesten. Det der taler imod, er at køber ikke fik hesten undersøgt inden køb. Men det der taler for, er at skaden kan påvises at have været tilstede på købstidspunktet. Måske skulle du få en snak med en advokat, det må vel være et ret enkelt spørgsmål at svare på. .. Men hvis du juridisk set skal tage hesten tilbage, hænger du både på købsprisen og alle udgifter der har været på hesten mens køber havde den. Og i så fald, er det jo bare om at købe den tilbage hurtigst muligt. Uanset hvad, vil det jo altid være bedst hvis man kan snakke om tingene, hvilket det da lyder til at I kan. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker |
Tanja *Freja* |
15-01-2009 18:57 |
|
Jeg takker for alle jeres meninger og ringer til Pernille i morgen og hører hva hun har at sige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja... |
|
|
Er der tale om professionel eller privat handel? Der er en stor artikel i sidste nr af Ridehesten om lovgivning vedr. køb og salg. Som privatperson, kan du kun holdes ansvarlig, såfremt du været vidende om skaden og bevidst skjult fakta for køber. Det har ifølge din beskrivelse, været tydeligt, at noget var galt med ryggen og at det ikke har været skjult overfor køber. Det fritager dig fuldt ud for ansvar i forbindelse med ryggen. Desuden er der i handelsprisen taget forbehold for, at det ikke er en fejlfri hest med fuld garanti, de har købt og at de derfor ikke kan regne med perfekt kvalitet af hesten. Udtalelse om at det er medfødt - baseret på undersøgelse alene, lyder ikke helt gangbar i mine ører. Jeg mener at have hørt at Kissing Spine også kan opstå som følge af forkert ridning, forkert tilpassetsadel eller ved at hesten er kommet til skade. Hvis du gerne vil have hesten retur, synes jeg i sammen skal finde en realistisk pris, som begge parter anser for rimelig. Men det er måske vigtigt at have i baghovedet, at du gør det af god vilje og ikke fordi du skal. Held og lykke med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
Tanja *Freja* |
17-01-2009 21:39 |
|
Det lyder rigtig fornuftigt det du skriver, Charlotte.. Det var privat handel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøvet det. |
|
|
Ja, jeg har altså prøvet at købe en hest uden dyrlægeundersøgelse, som senere viste sig at have kissing spine + 3 andre defekter. Hesten kunne ikke bruges til dressur. Der var gået 3/4 år før jeg sendte heste til fuld røngentundersøgelse og fik oplyst alle fejlene. Jeg følte mig selvfølgelig snydt - det var så også en hest til 48.000,00. Dyrlægen sagde, at kører en retssag ville blive svær, da jeg skulle bevise at manglerne var der på købstidpunktet. Omvendt var han ikke i tvivl om, at de ikke var opstået på så relativ kort tid. Jeg ringede til min sælger og tilbød et forlig på ½ skade til hver. Jeg påtog mig omkostningerne. Dette blev vi enige om, så jeg synes at vi begge kom godt ud af sagen. Efterfølgende blev hesten aflivet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflivning |
Tanja *Freja* |
18-01-2009 17:43 |
|
Men det er ik sikkert hesten ska aflives, vel? Hvis han har haft det fra fødsel har han levet fint i 6 år med det.. Han har ik vist tegn på ondt i ryggen eller øm mens jeg har haft ham. Har kendt ham fra han var 7 måneder..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er så forfærdelig ... |
|
|
..når de kære muler fejler noget og det er så synd for alle parter, når det sker. Men med rimelighed og god vilje, kan der jo som regel findes tilfredsstillende løsning. Uanset hvad, må man som køber acceptere, at frasiger man sig sin undersøgelsespligt, har man samtidig truffet beslutning om, at hesten er købt som beset og så kan man ikke bagefter laste sælger for noget, sælger ikke har vidst. Tanja: mange mennesker går også rundt med dårlige rygge og ingen taler om at aflive dem Ofte findes der udveje til at få et godt liv alligevel. Jeg tror ikke, det er så meget anderledes for heste og synes du skal afvente nærmere info og indhente mere viden om lidelsen, inden du spekulerer mere over, hvad der skal ske med din hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ventetid |
Tanja *Freja* |
21-01-2009 13:49 |
|
Da jeg skrev mandag og spurgte til, hvordan det var gået, fik jeg en besked tilbage at dyrlægen først ku komme torsdag, så hun vidste først svar der.. Men hvis det er så slemt som hun gav udtryk for første gang, venter man vel ik så længe med at få ham i røntgen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Kissing Spines |
Sandra ♥Kirkeledgaards Marion |
21-01-2009 16:52 |
|
Jeg står selv i den situation at min hest har fået konstateret kissing spines. Købte hende for 2 år siden og inden da havde hun fået taget røngten af ryggen og der var ingen ting at se - så det behøver ikke være med født, men kan komme med alderen.
Jeg mener ikke at køberen kan sende hesten tilbage på et juridisk grundlag, med mindre at han/hun kan bevise at du har handlet i ond tro ( altså har vidst at hesten har denne fejl ). Køber har som mange andre er inde på fra sagt sig sin undersøgelses pligt, hvilket forringer personens muligheder.
Men selvfølgelig er det vigtigt at du har skrevet en god kontrakt - det er virkelig alfa omega, da man ellers godt kan komme i klemme i loven.
Hesten behøver ikke nødvendig hvis at blive aflivet - den kan komme igennem et længere behandlingsforløb og efter følgende skal den måske opereres. (dette kræver forsikringen også hvis den er forsikret) men mange heste, flere end man lige tror, går med kissing spines uden at have gener af det også top dressurhest har man hørt om - selvom det lyder usandsynligt..
Krydser fingre for dig og din hest - Sandra Kjærgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså jeg |
|
|
Ville ihvertfald vide hvordan jeg stod i sagen, før jeg købte hesten tilbage. HUN har jo fravalgt den lovpligtige handelsundersøgelse...ergo burde der ikke være noget med at tage hesten tilbage. At stå med en hest med Kissing spine, ville i tilfælde af at den var min, resultere i en aflivning. For det første er det en meget smertefuld lidelse, og for det andet har jeg ikke råd til, som udeopstalder, at smide 3000 i bøtten hver måned til en hest der åd græs på en fold, og som ikke kunne rides.
Connie vs Zeppelin Se min nye tegning på min præs, eller på "opslag og billeder"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke enig |
Sandra ♥Kirkeledgaards Marion |
21-01-2009 16:58 |
|
Det er ikke nødvendigvis en smertefuld lidelse for hesten - og på det grundlag vil fosikringen ikke godtage en aflivning uden behandling - desværre..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha... |
Tanja *Freja* |
21-01-2009 20:56 |
|
For mig er det ik noget problem at ha ham gående.. Jeg betaler kun 900 i opstaldning, så det er ik noget der ødelægger min økonomi helt vildt.. Jeg ved faktisk ik om hun har ham forsikret.. Det sagde hun at han sku da hun købte ham, men ved ik om det er gjort.. Hvis dyrlægen siger han vil ha konstant lidelser, så ska han selvfølgelig heller ik leve videre bare for min skyld, men i det at jeg aldrig har oplevet ham øm i ryggen, tror jeg bare ik på at det kan være så slemt.. Hun har jo kun haft ham 7 måneder, så hun ska da vuirkelig ha gjort noget helt galt, hvis det er så slemt at han må aflives.. Jeg kunne ik fine noget tlf nr til den advokat Penille Skinnerup.. Kun en privat person.. Men ser hva hun siger i morgen. Hvis vi ik kan bli enige, må jeg selvfølgelig finde nummeret på en advokat og så ringe og høre, hva jeg ska gøre.. Det bedste ville være at vi bare fandt en løsning som vi begge to var tilfredse med..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Pernille Skinnerups nr er 48303100. Men hun er næsten ik til og træffe Torsdag og Fredag.. Men prøv alligevel.. Med hensyn til heste med Kissing Spine så er der altså mange som fungerer fint selvom de har det.. Prøv og kig på billederne af min hoppe Amour, hende ville Falk Rønne ha aflivet for 4 år siden på grund af KS.. Men stædig som jeg nu er ville jeg ik opgive hende.. Fik trænet hendes ryg op og i dag fungere hun fint.. Og jeg syntes ik det lyder så slemt med denne hest, så måske den ligesom min skulle igang med genoptræning af ryggen.. Bare en tanke fra mig der har 2 heste med KS. Vh Karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overstået |
Tanja *Freja* |
22-01-2009 15:45 |
|
Så er Camellus blevet røntgen og han har Kissing Spine og kommer ik til at ku rides.. Jeg køber ham tilbage til samme pris og betaler lidt af dyrlægeregningen og så er vi stadig venner og hun kan komme at besøge ham når hun vil. Camellus ska bare gå på fold og hygge sig og jeg kan gå og nusse og strigle ham. Tak for alle jeres inlæg og meninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bubbibum |
|
|
Hej Tanja  Hvor er det skønt og høre at alting er faldet på plads omkring Camellus. Håber du snart for ham hjem i god behold  Ang støvsugerridningen kan du læse flere indlæg på træning. Det er meget nemmere end jeg fortæller side op og ned i mit næste brev til dig. Vil jo nødigt kede dig alt for meget  ¨Vi skrives snart ved igen  Knus og kram Heidi
Just do it ! DV/Oldenborger/Hannoveraner
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overstået... |
|
|
Hvor dejligt at i fandt løsning Tillykke med ham. Uden at have set røntgen og dermed ikke have en disse baggrund for min udtalelse, vil jeg dog stadig have svært ved bare at acceptere, at han ikke kan rides/bruges. Har dyrlægen slet ikke talt om mulighed for træning af ryggen? Tænker på at det jo hurtigt kan blive værre, hvis musklerne ikke holdes i god form, så de kan aflaste de svage led.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
Tanja *Freja* |
23-01-2009 15:39 |
|
Dyrægen havde sagt at med en masse genoptræning ville han MÅSKE ku rides let om nogle år, men det er li gyldigt for mit vedkommende, på vil ik turde sætte mig op på ham, da jeg har haft nogle ret slemme fald på ham. Det var også derfor jeg solgte ham i sommers, for vidste godt med mig selv at jeg ik kom op på ham igen. Men jeg ved faktisk ik om han ska trænes, for kan da godt se logikken i det du skriver, men har da i sinde at longere ham en gang imellem, for vil da gerne ha han vedligholder sin flotte form og muskler så han ik bar svinder ind. Og når jeg så li har fået økonomien i orden igen, så tror jeg han ska forkæles med en massør..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja.. |
|
|
Glæder mig at høre, at du vil holde ham igang. Sund og stærk muskulatur er alfa og omega når man skal leve med svage led. Hvis musklerne forfalder, får han nok for alvor ondt. Vi har oplevet utrolige resultater af både massør og kiropraktor, godt nok ikke til kissing spine, men kan klart anbefale at du går videre med din plan  Måske kan du flette andre ting ind end kun longen? Vi fik af kiropraktoren nogle øvelser, som er rigtig gode og hestene opfatter som "den sjoveste leg nogensinde" De begyndte faktisk at lave dem selv, når de gerne ville have en godbid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en tanke |
|
|
Kunne det tænkes at grunden til han smed dig af de gange, var pga. rygsmerter fra hans KS? Blot en tanke. Har selv haft en vallak med KS. Held og lykke med ham Mvh Janni
OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min veninde |
|
|
min veninde har fået sin ks hest opereret med succes. den går nu ka2.la4 klaser i dressur, hun fik den opereret på højgård på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camellus |
Tanja *Freja* |
25-01-2009 10:22 |
|
Har selv tænkt på at det nok var pga Kissing Spine han smed mig af, for det var altid, når han havde været i gang et stykke tid. Har også utrolig dårlig samvittighed over jeg ik opdagede det, men anede simpelthen ik at det fandtes. Han har bare aldrig været øm i ryggen, når man trykkede på ham.. Han skal ik opereres. Jeg har helt enkelt ik råd til det, da jeg er på SU, men jeg ville heller ik komme til at ride på ham, hvis han blev opereret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|