|
|
| Frosen vand |
|
|
Ved ikke om dette forum er rigtigt. Men vi har købt gård for godt 3 mdr siden,og alt med hestene er imidlertidigt, og derfor har de en murebajle til vand i deres boks - og udenfor et kar. Begge fryser til - og jeg kan ikke være den eneste med det problem. Så hvad gør i ved det? Jeg har påtænkt mig at købe et varmelegeme. Og så er det at min far,min svigerfar, samt min kæreste kommer efter mig. De mener ikke det er sikkert nok - hvis hesten fx bider i ledningen. Nogen kommentar eller erfaringer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frossen vand |
|
|
hvis det kun fryser lidt så er vi ude og slå hul på isen flere gange dagligt, fryser det meget har jeg én gang dagligt to store spande kogende/kogt vand med ud, og ellers er det endnu oftere at der bliver slået hul. Problemet er dog kun ved dem i løsdriften, ved dem i stalden fryser det ikke mere end at hestene sagtens selv kan få hul.
Beklager tastefejl Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009
Sælges:
Flere af hestene - tag et kig
Baby og børne tøj - kontakt for info
Udlejes: RDH hoppemaver, kontakt for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay... |
|
|
Vores hjem står ofte tomt fra kl 9 til 15 hver dag, hvor det for os er umuligt at slå hul på isen. Jeg har hver dag slået hul på isen,og taget det løse isud af det kar der er udenfor, men her til morgen tjekkede jeg 30 min efter jeg havde banket is af - og der var det begyndt at fryse til igen. Og det duer jo ikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et træstykke |
|
|
Alt efter antallet af heste kan et træstykke i baljen hjælpe - når en drikker vil træstykket skvulpe rundt og hjælpe med til at slå isen i stykker... Er det kun tynd is plejer de fleste heste at hitte ud af at få banket hul...
Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidej...... |
|
|
Ja det er nu noget træls med det her frostvejr, når man nu ikke er hjemme hele tiden og kan slå hul på vandet, men....... Min vallak er udstyret med en "beton-mule", som nemt slår hul på mindre isdannelser på vandbaljerne. Og nu her hvor det har frosset mer, ja så kommer den store str. jernsko op i baljen, hvis mor her ikke når at komme stæsende og slå hul først  Jeg gør det, at jeg hver morgen sørger for at slå hul på is i deres vandbaljer på folden, og de har været fornuftige at komme og drikke med det samme. Om eftermiddagen når jeg kommer hjem, så har jeg kunnet se, at de har drukket i løbet af dagen, selvom det har frosset - så det at der har været hul på fra morgenstunden gør at de nemt kan slå hul på det i løbet af dagen. På stalden har jeg spande, og de har heller ikke kunnet være frostfrie i denne tid, så der har de fået lunkent vand til natten, og da de pænt tømmer deres 20 l spande i løbet af natten, ja så er det jo fint. De har så også fået en del opblødte roepiller, så jeg er sikker på de får væske nok. Jeg ville ALDRIG putte noget ind til mine hest med el-ledning - for jeg vil slet ikke være i tvivl om at det ville blive tygget i ! Sådan er det at have vallak/hingste, alt skal der pilles i og leges med. MVh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har..... |
|
|
... en stor, grå, balje, ca 500L af den slags fiskerne har fisk i. Den fylder i op når det tør, og så er der vand til laaang tid og vi skal bare slå hul i isen nogle gange dagligt. Pga størrelsen når den aldrig at bundfryse. Hvis ikke vandforsyningen til folden når at tø op inden baljen er tom, kan vi køre ud med en palletank på traileren efter havetraktoren eller på pallegaflerne bag på den store traktor. Om sommeren bruger vi bare alm. murebaljer da vandet hurtigt bliver ulækkert. Mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvis der er is på vores murebalje udenfor, banker føllene selv isen af.. Smart..  Ellers læg en plastikfodbold i karret, så iser det ikke til så hurtigt...
WWW.ELBKGAARD.DK Venter føl efter Blue Hors Romanov maj 2009 Pony-vallak fra feb. 08 sælges billigt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jo... |
|
|
... forskelligt hvad man kan gøre - der er flere løsningsmuligheder. Med baljer, kan man bygge dem ind i en isoleret kasse, og kun have en begrænset åbning hestene kan drikke af. Det forhindrer ikke at de fryser til, men det tager længere tid. Så vidt muligt kan man fylde op flere gange om dagen, med kogende vand - og fjerne det is der er opstået. Hestene kan også selv slå tynd is i stykker - og de kan godt tåle at vandet er koldt, så længe de ikke selv er overdrevet varme af arbejde eller leg og drikker meget på en gang. Så det gælder om at de hele tiden har adgang, så de ikke når at blive overtørstige. Vil man ligefrem bruge penge på projektet (ikke nogen dårlig ide - det er jo hvert år problemet opstår, og de andre løsninger er ret arbejdskrævende) kan man jo købe sig til frostsikre vandautomater til fold og stald. f.eks. www.frostline.dk/files/files/ Agro_datablade_samlet.pdf eller denne her www.hegnsbutikken.dk/ produkter.php?show=cat...roup_id=96 Som jeg har erfaring med da den var i en løsdrift Baloo boede i. Den fungerede fremragende - jeg har kun oplevet en gang den var frossen. Det var ikke vandkoppen der frøs, men det rør der førte vandet over til den der ikke lå dybt nok. Den var nogenlunde nem at gøre ren, og indrettet så det var nok at gøre en gang om ugen (så længe hestene ikke smed ting i den)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frossen vand |
|
|
Man kan i foderstofbutikkerne købe en elektrisk varmeplade, som man stiller murbaljen på, så kan mulerne da i hvertfald drikke når de kommer ind. Ledningen trækkes fra staldgangen og ind under boksvæggen, så hestene ikke kan komme til den. Håber det var et foreslag du kan bruge. Jeg bruger det selv. Hilsen Lena.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke de store problemer med det her |
|
|
Jeg har ingen problemer med det. I moderat frost, banker de selv hul på isen med forhovene.
Når det er hård frost og isen bliver for tyk, dropper jeg vandtruet på folden, og giver i stedet vand i spande, - det når ikke at fryse til is før de har drukket det, og er der lidt tilbage om aftenen der er frosset, er det nemt lige at tage spanden ind og tø den op inden næste dag.
Inde i stalden, får de ligeledes vand i spande, og det når altså heller ikke at fryse på en nat.
Men ja - det er er værre slæb, at slæbe på alt det vand 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| varmeplader |
|
|
roundpen ved du hvor man kan købe de varmeplader, det var da smart 
Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lumina |
|
|
øøøh du mener cayenne gør -hun bruger det jo bare som undskyldning for at få lov til at stikke poterne i karret ( i situationer hvor hun kan fremstå mindre intelligent er hun altså jakobs hest ) i øvrigt har vi jo alletiders saltsten til at dumpe igennem her når det fryser 
Karina82
STUD BASK
Counting all the assholes in the room... And i'm definetly not alone Nu med skimmel princesse kandidat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frostvejr |
|
|
Vores får ved frostvejr ingen vand på folden, hvis ikke isen kan slåes itu. På stalden er der så lunt, at det ikke fryser til i vandkopperne. Som barn/ung havde vi ingen vandkopper i stalden , og hestene fik vand af spande 3 gange dagligt og så det vand de ville have på fold. Og det kan jeg ikke se noget galt i at man også gør i frostperioder.
Rideudstyr sælges - se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrt men godt |
|
|
Vi har en frostsikret vandautomat på folden, det er så super lækkert her om vinteren, ingen slæben vand, men det var dyrt, meget dyrt, ikke bare at købe den, men at få gravet vandrør ned i en dybde hvor det var frostfrit, det blev ca. Kr. 10.000 for os. I " gamle dage " havde vi også vandkar med træstykker i, der bevægede sig rundt ved den mindste vind og holt det nogenlunde isfrit. 
LITTLE YELLOW RANCH Quarter and Paint Mette Bülow Friis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frossen vand |
|
|
Hej igen. Jeg har købt mine varmeplader i Tikøb ( Nordsjælland) foderstoffer, telefon 49758015, men vil da tro at de findes alle steder. Hilsen Lena.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Is er sjovt.. |
|
|
det syntes min 3 års vallak i hvert fald - det første han styrer hen mod, når han kommer på fold om morgenen, er vandbaljen.. så bruger han noget tid med at bide i isen eller lave huller med forbenene, lige indtil jeg kommer med et par spande med varmt vand og hælder i.. så er det skidt jo vådt og "uh badr" så skal der sandelig ikke leges mere  Som de andre siger så er det ikke noget problem - så længe at du sørger for at de har frisk vand fra morgenen!
Kristina
Svenske kvalitets spåner sælges ved afhentning af min 1 palle er prisen kr 62,50
Vi må allerrede melde udsolgt i wrap for i år
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frossen vand |
|
|
jeg må desværre ud med spande med vand til dem, da deres badekar er bundfrossent. Heldigvis har jeg kun 3 ponyer og et føl stående. I stalden holder vandet sig frostfrit heldigvis da det også foregår med spande.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm......... |
| Forfatter:  |
MaFilaNoir |
| Dato:  |
08-01-2009 20:54 |
|
vores vand fryser heldigvis ikke på stald. På folden gør den men hun får vand hver morgen der ude også bruger hun meget tid på at lege med vand så det er sjældent det når at fryse til.. vil prøve det med en boldt så er der ekstra legetøj til "flodhesten"
Med den dejlige Ma Fila Noir. Jessica 28/11-05 Monique 19/10-07 Elsker mine 3 tøser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Et stykke træ i der bryder isen når den flyder rundt! det virker.
Michelle
HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud
SUPER 2'er pony udlånes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bolden |
|
|
Bolden syntes jeg var en helt kanon ide, har haft træ i, men syntes ikke det er så lækkert  Og nu hvor vi skal alligevel skal have gravet ned til jordvarme om nogle mdr i det samme område som vandekoppen skal stå, kunne vi jo få de selv samme folk til at grave til et vandrør - har jeg da besluttet at det bliver frostfrie drikkekopper:) For sikke et bøvl - og tænker hele tiden på det på arbejde  Så det er da det jeg gør:) tak for alle de gode råd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg så min hest sætte forbenet op i baljen forleden og slå hul på isen. Klog mule, hva´?  Og ellers slår jeg hul på isen, så tit jeg kan komme til det. Jeg er sjælent hjemme i dagtimerne, så jeg slår hul i isen om eftermiddagen, og ellers drikker hun en del af sin vandkop. Men meget irriterende med det kolde vejr og vand på foldene!
Kristina og Mademoiselle Du kan også hjælpe: www.wspa.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| møgisolering |
|
|
Ud over de gode forslag, der allerede er kommet, så har jeg et par hårde vintre haft brugt at pakke møg og halm sammen om baljerne, det giver lidt lune, og gør også, at hvis man hælder varmt vand i, så bliver det ikke koldt så hurtigt som ellers. Men ellers vil jeg også sige, at de fleste heste er vældig gode til at bruge forbenene til at banke hul. Men ideen med træklodsen tror jeg jeg vil prøve, en fodbold blæser nok bare ovenud når vestenvinden suser. Mine går i løsdrift og har kun vand udendørs (4 90L murerbaljer), men der er næsten aldrig mere is om morgenen end de sagtens selv kan slå det i tu. Dog holder de typisk kun en eller to baljer isfrie når det rigtig fryser, hvilket gør at de andre ender op med 10 cm is på toppen, hvilket ikke lige er til at slå hul på, så der skal fyldes op næsten dagligt. Merete
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| varmeplader |
|
|
Nu har jeg lige bestilt 2 stk. varmeplader. Jeg håber de kan stå under vores badekar, ellers må de under en murebalje i stalden, når det er frost. Hestene går i løsdrift og plejer at have vand udenfor, da vi ikke gider væltede baljer i stalden. Men hvis varmepladerne fungere i frost, så er det fint at der skal stå vand inde i de dage. Glæder mig til at se om de virker 
Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|