Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gode råd søges - ældre hest
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 19:46

Jeg går p.t. og overvejer at købe mig en rolig ældre hest og kunne derfor godt tænke mig at høre fra Jer derude med erfaring på dette område. Hvad bør jeg have med i tankerne/være opmærksom på mht. bl.a. foder, træning m.m. - gode råd og erfaringer søges...

♡♡ ♡ ? ♡ ♡ ♡

0
0
Svar på denne tråd

Med tiden
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 20:07

Jeg har selv en halvgammel hest hvor der efterhånden er lavet lidt tiltag for at han fortsat skal trives - så her kommer hvad jeg mener er gode råd/værd at overveje...

Få tjekket tænderne 2x årligt. Nogle ældre heste mister lettere huld, så foderet skal helst optages bedst muligt. Desuden ændrer vinklen sig efterhånden på tænderne som også kan have betydning for den "malende" effekt tænderne har.

Fodr hensigtsmæssigt. Vælg f.eks. valset havre frem for hel havre. Overvej opblødt foder som nogle heste nemmere kan optage næringen fra.

Desuden findes der et hav af tilskud man kan overveje - søg råd hos dyrlægen hvis dyret bliver lidt stivbenet om vinteren.

Vær tålmodig og vis lidt ekstra hensyn. Hav et tæppe liggende på den del af kroppen der ikke strigles om vinteren og varm rigtig godt op. Hold hesten i gang med regelmæssig motion.

Men vær ikke over pyller - er hesten ellers rask er det jo stadig bare en hest

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Gode råd
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 20:13

Jeg passer Max som er 19 år gammel, så han går nok også under betegnelsen halvgammel.

Dog kan man ikke mærke det på ham i dagligdagen.

Jeg priortere foldtid meget højt - det kan være svært her om vinteren, men så længe som muligt.

Desuden bliver han redet hver dag. Nogen gange bare en skridttur i skoven, men også dage med seriøs dressur. Vi opvarmer lidt ekstra før vi samler ham, og skridter godt af. Ingen spring.

Vi er så heldige at have en super lækker ridehusbund, hvilket også gør en stor forskel for ham. Så det er bare dejligt.

Han får desuden glucosamin forebyggende og biotin.

Tror selv, at det er vigtigt at han bliver holdt i gang, og bliver brugt så meget som muligt. Man kan ikke mærke på ham, at han er 19 år, så han holder forhåbentlig en del år som ridehest endnu.

Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd

Gode råd....
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 20:46

Som der bliver givet

Jeg havde fornøjelsen at min første hest morgan var en halvgammel fætter på 22 år da jeg fik ham - men han var en frisk herre, og der blev både redet dressur, distance, spring og jagt på ham på let niveau.

Især skulle man holde øje med ham huldmæssigt - havde han først tabt sig, var det meget svært at få ham til at tage på.

Så tidlig efterår, ja så var det altså dækken på - han skulle ikke spille energi på at holde sig varm.

Heller ikke noget med at smide ham på sommergræs, og regne med at det kunne han holde huld på - han skulle ind dagligt og have mindst x 3 fodringer og noget hø ved siden af græs.

Og så blev han redet altid - ingen ferie til ham og mig. Jeg tror på, at det at holde dem konstant i gang modvirker muskeltab, sene- og leddegeneration o.l.

Til gengæld kunne jeg så fint skridte ture på ham i 1-2-3 timer, så det var generelt meget low intens træning han fik.

Da jeg havde haft ham et år begyndte han at stoppe i springning, og det kunne da udemærket have været mig som var en dårlig rytter, men jeg tog ikke en chance og han blev pensioneret fra springning, da jeg jo ikke vidste om han havde ondt ?

Dyrlæge 2 x årligt til tænderne, og til en gennemgang af hvordan han havde det, og om vi evt skulle ændre foder e.l.

Men ellers synes jeg det var en fornøjelse at være ejer af en halvgammel hest, som var ung af sind, og som bare lærte mig så meget.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 20:58

jeg overvejer også at få en ældre hest da min ryg ikke kan holde til alt den læren fra sig ;0)

så kigger lige med og ser om jeg kan lære noget ;0)

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  06-01-2009 18:03

Tusind tak for Jeres svar. De er guld værd for mig

Jeg har forsøgt at sammenfatte, hvad I har skrevet af gode råd:

• Tænder bør tjekkes 2 x årligt + dyrlægetjek mhp. om foderet evt. bør reguleres (hestens huld).
  • Vælge valset havre frem for hel havre (dog nok ikke muligt, da der er fast foder på opstaldningsstedet)
  • Overvej opblødt foder, da nogle heste så nemmere kan optage næringen (dog igen ikke muligt for mig desværre)
  • Overvej tilskud i form af fx forebyggende glucosamin og biotin
  • Meget foldtid
  • Ridning helst hver dag. Det er vigtigt, at hesten holdes i gang og bliver brugt meget - modvirker derved muskeltab, sene- og leddegeneration o.l.
  • Skridte hesten godt varm og af min. 15 min.
  • Husk altid skridttæppe og tæppe til staldgangen
  • Om sommeren kan ældre heste ofte ikke klare sig bare på græs og kræver fortsat fodring og hø.

Skriv gerne, hvis der er mere, jeg bør være opmærksom på, eller hvis du er uenig i noget af ovenstående.

♡♡ ♡ ? ♡ ♡ ♡

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnnee
Forfatter: 
Dato:  06-01-2009 19:09

Udover alle de mange gode råd du allerede har fået, så husk: anskaffer du dig en gl. hest med problemer, så får du problemer!!!

Og dette gælder i alle henseender desv. - dog gælder købeloven mht. returret, så sørg for at have en god kontrakt ink. et proff. Dr. Dyr. tjek mv.

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning sælges, Årets første føl kommer snart!!!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

gammel hest
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 21:55

Min dreng er fra 89 og min pige er fra 92.

Udover at sørge for motion og godt foder, hvilket jeg forøvrigt ville gøre uanset alder, så gør jeg ikke det store.

Jeg gør ikke forskel på gammel og ung hest da det altid er vigtigt med godt foder, dyrlægetjek, motion, foldtid, god opvarmning osv.

Santos har jeg haft i siden 2004 og han er ikke blevet ældre :)

Jeg pyldrer ikke om ham pga. alder, men tager hensyn uden at pakke ham ind i vat osv.

Man skal ikke gøre det værre end det er at have en ældre hest..

Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen

KLIK HER for at se hjemmeside

- opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd

Gammel hest
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 09:14

Du skriver, at det ikke er muligt at give andet foder end det faste på stedet. Det er selvfølgelig ærgerligt, at du ikke selv kan vælge, men et vilkår for mange. Jeg ved af erfaring, at god fodring af gammel hest (ja af alle heste selvfølgelig) kan gøre stor forskel, så jeg synes, at du evt. skærer en lille smule ned i det faste foder, som hesten får på stedet, og så selv indkøber noget "flydende" foder, som han kan få, når du har reddet.

Det bedste forslag er en mash af en slags (bruger selv irish og supplerer det med roepiller aht. fibrene). Opblødt foder er særligt godt til gamle, da det er nemmere at fordøje, og i mange mash'er er der indhold, som øger hestens chancer for at holde huld, hvilket er et klassisk problem for gamle heste.

En anden god ide er at supplere det faste foder med en lille smule olie: Hvis hesten er en smule undervægtig, så brug evt en god (dyr) hesteolie - hvis hesten er normalvægtig, så ville jeg bare bruge raspolie, ca. ½-1 dl hver dag. Det giver dem rigtig fin pels, som også godt kan blive lidt "kedelig" jo ældre de bliver.

Derudover er jeg helt enig med alle de andre om langsom opskridtning, gerne trænes hver dag, ingen ferier - i hvert fald ikke mere end MAX en uge er min mening. Men jeg ville også kombinere med nogen forskellige øvelser fra jorden, der holder hesten frisk i hovedet :-)

God fornøjelse!!

-rikke

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider