Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ca/P forhold til føl - fodertyper
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 20:28

Hejsa,

jeg havde lige håbet, jeg ku give kommende følle salvimin, men læste på lr.dk at Ca/P forhold af ht. OCD skal være 1,8/1.

Der er 12% calcium og 4% fosfor i salvimin, dvs. det er forkert forhold? eller har jeg misforstået det?

Hvad er der af følfoder typer? Og med det rigtige forhold?

Lone

Jeg keder mig, derfor er jeg her

0
0
Svar på denne tråd

Samlet foder
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 20:35

Ca/P forholdet skal beregnes i den samlede fodermængde. Jeg mener at forholdet skal hedde 1,2-2,0 : 1

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 22:11

tak for svar. Ja, det kan jeg godt se pointen i, at det skal være udfra det samlede foder.

Der stod at forholdet var til føl. Salvimin "praler" med at have det perfekte forhold til voksne heste. Men det er da 3:1 det har? jeg er lidt forvirret.

Lone

0
0
Svar på denne tråd

link...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 22:15

lr.dk/heste/diverse/ follenes_fravaen.htm

Senest 1 mdr. inden fravænningen bør føllet tilvænnes til den kraftfoderblanding der skal anvendes efter fravænning

Hold nøje øje med føllenes led og vær på vagt overfor tegn på ømme led.

Minimer risikoen for DOD ved så meget kvalitetsgrovfoder som muligt i foderrationen, og lavt indhold af stivelse.
* Hold et calcium/fosfor niveau i rationen på ca. 1,8/1 og tilfør mikromineraler, så føllet er godt dækket ind.
* Føl og plage opdrættes bedst i løsdrift.

Lone

0
0
Svar på denne tråd

calcium/fosfor forhold
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 01:05

Som Charlotte skriver er det forholdet i den samlede fodermængde man skal se på. De fleste fodermidler ligger under 2, og mange meget under, korn og majs endda under 1. Derfor passer salvamins forhold på 3 meget godt med de fleste foderplaner.

Jeg har problemer med at få forholdet til at gå op i mine foderplaner til de store som får roepiller og halm for at fylde maven, og begge dele har et meget højt forhold ligesom lucerne. Mange mineraler ligger højere i forhold end salvamin, faktisk er det kun travo-e med et forhold på 2, jeg har fundet der er lavere.

Så i de fleste tilfælde trækker de andre fodermidler forholdet ned i forhold til mineralblandingen, som næsten altid er højt. En fuldfoderblanding til føl, ligger som regel noget lavere da der er korn og andet i også.

Knuzer fra Heidi

Dejlig lille hest søger en part Partsanonce

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider