Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hø, wrap eller frøgræs???
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 16:24

Jeg sværger mest til hø men vores lager af eget hø er ved at ebbe ud og jeg skal have bestilt nyt hjem, men jeg kan ikke opdrive alm. godt tørt hø.

Jeg kan få noget frøgræs i minibig baller men kender ikke så meget til dette - kan det erstatte hø og hvor meget skal de i så fald have af det i forhold til hø?

Hvor meget må en minibig frøgræs koste?

Har også mulighed for at købe noget godt tørt wrap, kan jeg bare give det i stedet for hø og hvor meget skal en hest(600 kg) have der plejer at få 12 kg. hø om dagen - hvad er dine erfaringer med en god overgang fra hø til wrap?

Ballerne vejer ca- 40-50 kg og koster 90 kr er det dyrt eller OK pris - har aldrig brugt wrap og syntes umiddelbart det lyder dyrt ifht prisen på hø?

Køb kvalitets hestefoder fra Baileys

Alt-Til-Hesten

v/Vibeke Schou

Teglværksvej 40

5892 Gudbjerg, Sydfyn

http://www.alt-til-hesten.dk

Mobil: 24662728

0
0
Svar på denne tråd

Hej du
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 16:59

Frøgræs er ca. det samme som halm næringsmæssigt.

Tine & Tulle
Det klinger! :D

...og Plethesten selvfølgelig!

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej......
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 18:32

Jeg ville aldrig bruge frøgræs til andet end underholdning på folden, istedet for halm.

Mine heste har dog sidste år vist mig, at frøgræs det kunne jeg godt glemme - det spiste de bare ikke.

Så de får god byghalm på folden - som de æder med fornøjelse.

Så det er wrap du skal have fat i som stråfoder.

Husk at få fat i det mens du stadig har hø, så du kan fase dem over på wrappen, da det ellers kan give tynd mave.

Og husk, at de skal have ca. 1.5 kg wrap pr 100 kg hest - er wrappen meget våd skal de have endnu større mængder.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

frøgræs...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 20:42

Jeg bruger wraphø og frøgræs, og er super glad for det - det er mine heste også.

Jeg bruger 250 kg. tørt wraphø på 10 dage til mine 2 shettere samt 2 DVere.

På folden får de frøgræs samt i boksen når de kommer fra fold - for jeg ikke giver dem for meget wraphø mht. fedme samt dårlig mave.

Af frøgræs bruger jeg ca. 300 kilo på 3 uger. Forbruget består af foldfoder til mine heste, boks til mine heste samt boks til mine shettere. Shetterne får også på folden men der deler de frøgræsballe med de andre shettere der er opstaldet på stedet.

Pris for frøgræs der hvor jeg henter; 550kr. for 1 bigballe på ca. 600 kg. af RIGTIG god kvalitet og støvfrit.

Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen

Se min hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd

med på en lytter...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 00:06

Jeg er lige med på en lytter, har nemlig samme spørgsmål ;)

Jeg bruger selv wrap, da vi ikke kan få hø. Vi har en rigtig god wrap pusher. Det er super god og tør wrap.Vi giver 350 kr. for en mini-big-balle...

Hest søges- Tinker eller Jyde - læs min profil nederst

Hilsner fra Fiber P

0
0
Svar på denne tråd

Skift...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 00:27

For mig er frøgræs underholdning ikke foder.

Jeg skifter også, da jeg elsker frisk lækkert hø, men det er det kun ca. til jul så begynder der at gå svampesporer i, så inden det sker skiftes der til wrap.

Jeg regner et forløb på 14 dage, som med enhver andet foderskift. Jeg starter med at give hø som vanligt og så bare en smule wrap i nogle dage, og så gradvist lidt mere wrap og lidt mindre hø. Hvis det er en hest med sart mave og det begynder at blive tyndt, trapper jeg lidt ned på wrappen og op på høet. Det passer med 14 dage, så er jeg over på wrap.

Prisen du skriver er helt normalt, når man køber små baller er det dyrere. Jo større desto billigere, men husk det kan ikke holde sig, så man kan ikke købe bigballer til en enkelt hest.

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

frøgræs
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 08:27

er der ingen næring i som sådan- det bruges blot som eks supplering til alm tørt hø ved forfangenhed ect. hvor hesten ikke må få for meget men stadig skal ha noget til maven.

Så frøgræs kan absolut ikke anbefales i stedet for godt hø el wrap.

Nu som storesøster til jordens dejligste lillebror!!!

www.123hjemmeside.dk/qantico

0
0
Svar på denne tråd

wrap vs frøgræs
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 11:33

Jeg ville vælge wrap fremfor frøgræs. Der er ikke nok næring i frøgræs, men det fungere udemærket som supplement.

Du skal bare huske at trappe op med wrap, så ikke hestene får dårlig mave.

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Wrap...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 11:44

Awina *Amon*: Lige et spørgsmål. Jeg er også ved at lede efter wrap og har fundet en der sælger sådan en mini big balle. Men du siger det kan ikke holde sig, men når man er 4 heste til at dele om det, kan det så ikke godt? Nu får de 3 gange om dagen. Morgen, når de kommer ind fra fold og om aftenen inden der siges godnat.

Bare lige et lille spørgamål fra mig. :)

Helle Andersen

Med Charlies Doc Sockett AKA Pony.

0
0
Svar på denne tråd

Holdbarhed
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 12:04

Jo koldere det er jo længere kan det holde, jeg ved ikke så meget om det, normalt max 10 dage, men hvis frosten fortsætter kan det måske godt klare 14 dage, hvad siger i andre?

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

jeg siger
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 13:05

at mit i lukket lader- når jeg spreder det ud holder sig så godt at jeg når at bruge en halv minibig på mellem 1 og 2 uger uden at der er blevet dårligt. Første gang holdt en balle 3 uger- en hel balle spredt ud, og det nederste var ikke begyndt at blive dårligt. Pt kan det meste faktisk holde sig helt op mod 5 uger nogenlunde uden at blive dårligt (har jeg set andre hner sige). Det er længe.

Men det kommer osse andet på kvaliteten og hvor vådt det er- des mere tørt wrappe ner og des koldere vejret er des længere kan det holde sig.

Som jeg kender og har hørt det er normalen ca 14 dage det kan holde sig.

Men man kan jo som jeg gør, osse nøjes med hvis man ahr pladsen at hive den halve balle ud og ryste den op og så tag fra oven, og lukke balden igen- det skal bare være tæt, så sker der intet og det kan holde sig ligeså længe igen efter ordentlig lukning. Sådan gør jeg.

Ellers kan man jo købe små baller istedet med mellem 40 og 75 kg i.

Ps vi har to heste som får ca. hhv. 3-5 kg og 10 kg pr dag.

0
0
Svar på denne tråd

Små baller.
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 14:20

Okay, jeg tror lige jeg vil prøve og se om jeg kan finde nogle af de små baller så. Men er de ikke dyere?

Kan man ikke tage det lige direkte fra ballen eller skal det rystes ud og lægge lidt før man kan give hesten det?

Undskyld jeg spørger dumt men har slet ikke forstand på wrap.

Helle Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Tjae...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 14:36

Nu har jeg jo haft heste i en del år, og har stort set altid brugt wrap - og som med alt andet så varierer kvaliteten meget desv. - men en rimelig kvalitet wrap kan uden problemer holde sig i 14 dage, og ellers kan man sprede det ud, så holder det lidt længere...

Og det er helt sikkert både billigst og bedst at købe en minibig balle til ml. 250-350 kr. (leveret)- og mulerne skal efter min mening have det ad libitum - altså således at de alle levner hver dag!!!

Efter hvad min meget proff. specialicerede hestedyrlæge med over 30 års erfaring siger så er wrap det ultimativt bedste på alle måder! - og der er langt størrer risiko for sygdomme mv. via brug af hø (yderligere så er godt hø ofte meget svært at opdrive og koster en formue vs. godt wrap).

Og glem frøgræs...det er som de andre har sagt en støvet form for halm og bestemt ikke andet værd end evt. lidt underholdning på meget små vinterfolde..

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning sælges, Årets første føl kommer snart!!!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

Helle A...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 18:09

jo de små koster mere i sidste ende. Du kan give hesten det emd det samme - hvis det er alm godt tørt wrap ellers skal det tørre lidt først.

Husk at starte blidt op så hestens mave ikke begynder at bøvle- start evt med 2 kg pr dag og øg med 1 kg pr dag ca. sammen emd andet godt alm hø - el halm.

0
0
Svar på denne tråd

Takker..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 20:33

Mange tak for svar.

Jeg har kontaktet en og hun tager 70 kr, for 50 kg wrap.

Og hvad jeg kan se på mange andre annoncer er det billigt.

Så det tror jeg at jeg vil prøve. Jeg har fået lov til at købe en enkel prøve. Min vallak er meget kræsen hvad det angår.

Jeg har også spurgt nede i stalden om de vil være med til at købe noget wrap, men der er kun en der vil være med til det. så en mini big balle wrap bliver nok lidt for meget til kun 2 heste.

Helle Andersen

0
0
Svar på denne tråd

som sagt
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 20:38

jeg bruger minibig og vi har osse kun to heste- man kan bare lukke dem tæt igen med ensilage tape el gaffa...

0
0
Svar på denne tråd

wrap..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 21:33

jeg har fodret med wrap de sidste par år.

og har altid haft spredt det ud efter åbning.

men her det sidste godt månedstid har jeg bare ladet det ligge og kun lige taget plastikken af.

og mit han holde mindst 2-3 uger efter åbning. (det er rimeligt tørt) både som spredt og hvor det har ligget som i ballen.

har faktisk aldrig oplevet det ikke kunne holde sig, og bruger det fra oktober til maj ca.

jeg bruger mit på 10-12 dage og det er en stor balle på ca. 300 kg

jeg har 3 heste.

og kunne nemt nå at bruge de store baller på 500 kg.(mine er dog hjemmelavet, hvor jeg ikke ville kunne håndtere de helt store)

jeg syntes du skulle købe nogle store baller, her ligger prisen i ca 1-1,5 kr. pr. kilo.

de små kan slet ikke betale sig og er vildt dyre i kilo pris.

og så længe det er så koldt som nu holder det fint en måned, især hvis det bliver spredt ud og er rimeligt tørt.

undgå det våde, både for hestenes maver og holdbarhed.

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg må
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 21:38

erklære mig enig med maja1981

0
0
Svar på denne tråd

Wrap...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2009 10:32

Hvor er det dejligt i lige vil tage jer tid til at svare på mine spørgsmål. Mange tak for det..

Min vallak skal i træning en måned hvor han langsomt vil blive ført over på wrap, så jeg vil straks søge for at når han kommer hjem igen vil der stå en mini big balle klar til ham. (og den anden selvfølgelig).

Som sagt, mange tak for hjælpen

Helle Andersen

0
0
Svar på denne tråd

bare husk at være opmærksom
Forfatter: 
Dato:  06-01-2009 10:49

på wrappens lugt og udseende også..

Dét synes jeg er det mest frustrerende som nybegynder

mvh

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs..
Forfatter: 
Dato:  06-01-2009 11:24

nej tak, det skal mine heste ikke have.. Det er på lin med haæm næringsmæssigt og der er stor risiko for støv og svampe..

Hø er det jeg sværger for, mine heste elske tørt grønt hø.. Den gamle gider ikke æde wrap.. Vi kan heldigvis selv dyrke høet, så vi er sikret god kvalitet og til hele sæsonen..

Men nu kan du jo ikke skaffe hø, så ville jeg købe wrap af tør kvalitet..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg takker
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 08:57

for alle de mange gode råd og erfaringer I har givet mig og alle der har fulgt denne tråd.

Jeg har fundet en der sælger wrap og var lige ude og tjekke det og det var rigtig god kvalitet og tørt så det ligger tæt på mit super hø så det er dejligt at kunne fortsætte med at give noget godt foder til vores hypper.

Køb kvalitets hestefoder fra Baileys

Alt-Til-Hesten

v/Vibeke Schou

Teglværksvej 40

5892 Gudbjerg, Sydfyn

http://www.alt-til-hesten.dk

Mobil: 24662728

0
0
Svar på denne tråd

Maja1981....
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 10:11

70 kr for 50 kg ligger da så vidt jeg lige kan regne ud også indenfor prisintervallet 1 - 1,5 kr. pr kg....?

Men ellers er jeg enig, tør wrap holder normalt fint 2-3 uger, og typisk længere når det er koldt, så hvorvidt man kan nå at bruge en minibig er bare et spørgsmål om at dividere ballens vægt med det daglige forbrug.

Husk at spørge til vægten hos producenten, minibig er nemlig et ret vidt begreb, mine egne får jeg presset i 150-200 kg., (mindste pressestilling), dem jeg køber har svinget mellem 250 og 350 kg.

(Det kan være en god ide at kontrollere at den opgivne vægt stemmer, afvej en skive, og tæl antallet af skiver....)

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider