Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mug- hvor træls!
Forfatter: 
Dato:  07-04-2004 18:00
I går opdagede jeg, nogle små sår på min hoppes kodeled. De var ca. 0.5 cm store, og jeg kom med det samme til at tænke på mig. Og det kunne det sagtens være, da vores "vinter" fold er ret mudret og at sårene var kommet på hendes venstre bagben hvor hun har hvid sok. Og i mine bøger står der nemlig, at mug tit forekommer på hvide ben. Jeg krassede sårene år, og smurte kodeledet ind i patsalve og nogle pulver jeg engang fik at dyrlægen. Men jeg ved ik om det hjælper, da det står i bøgerne, at det er bedst at man bruger noget indicifinerende salve (staves sådan??). Så jeg bruger min "hjemme opskrift" indtil jeg for fat i sådan noget, men idag var der ikke kommet skorte på sårene og kodeledet var dejlig blødt. Men hvad gør i når hesten har mug? Giver hesten den helt store behandlig med det samme eller gør i ligesom jeg, som smører det som i nu har, på kodeledet med det samme?
Nogen som har nogle gode tip? ?:-)

På forhånd tak...

Western Stald2B !!

Knuser
:-P Mette!! 8-)
0
0
Svar på denne tråd

ja det er noget træls noget med det mug
Forfatter: 
Dato:  07-04-2004 18:47
Min bedste erfaring er at bruge det som hedder skinhealer fra bluehors, det har virket effektivt på mine heste, da de også tit stod i en ordentlig mudderpøl! Du skal bare huske at tørre stedet rigtigt godt før du propper det på,det er mit bedste forslag, og så kan det holde længe og du kan samtidig bruge det hvis din hest får nogle overfladiske sår.
0
0
Svar på denne tråd

lige et mere forslag
Forfatter: 
Dato:  07-04-2004 18:52
Du kan også bruge helt almindelig ATAMON til at fjerne mug,det kan du købe i alle supermarkeder til under en 20, det er selvfølgelig billigere end mit andet forslag, men jeg har dog haft det bedste resultat med skinhealeren. Håber du får det bekæmpet. mange hilsner herfra
0
0
Svar på denne tråd

rent og tørt
Forfatter: 
Dato:  07-04-2004 19:59
min hest har haft muk mange gange. Og det du har gjort lyder fint nok - hvis det virker, men jeg kan ligesom de andre anbefale både skinhealer fra bluehors og ATAMON. (Syntes bedst om Skinhealer - men ATAMON virker udmærket bare ikke ved slem muk - syntes jeg).

Men en anden ting der er meget vigtig for at kurere mukken er at du skal så vidt muligt holde området tørt og rent. Så hvis du har mulighed for det. Så børst/vask og tør din hests ben om aftenen og smør det, så ka det virke natten over (hvis altså din hest ikke går ude hele året). Men Skinhealer fra Bluehors, gør det altså også lidt vandafvisende og man kan bruge det til at forebygge med.

Med venlig hilsen mig

PS. håber du kan bruge lidt af det her.
0
0
Svar på denne tråd

Hvidløg
Forfatter: 
Dato:  10-04-2004 11:31
Jeg er den heldige ejer af en dejlig 5-års vallak med 4 hvide sokker. Jeg har selv avlet ham, så jeg har altså haft hesten i 5 år.

De første 2 år havde han konstant muk på alle 4 ben, men så læste jeg i en bog, at hvidløg ville hjælpe forebyggende på muk. Så jeg begyndte at give ham hvidløg dagligt i foderet, samtidig med at jeg behandlede ham for det muk, der allerede var opstået.

De sidste 3 år har hesten ikke haft muk overhovedet, og han går på fold hver dag, og om sommeren går han på døgnfold på en fugtig eng. Så det må altså virke!

Mvh. Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm....
Forfatter: 
Dato:  07-05-2004 12:36
Vil bare lige pointere at mudder og fugt ER GODT for hestens hove.
Mudder renser hestens hove, da det er lidt lige som skurrepulver. Sne og dug er endnu bedre for hovene, det fugter og er 100 gange bedre end et hvilket som helst hovplejemiddel -som forøvrigt ikke giver bedre hornkvalitet. Det blødgør heller ikke hoven, men gør den hård og fast.
Men hvis hesten kommer ind med våde og snavsede ben kan der opstå problemer.
Og hvis mudderen får lov til at sidde og tørre på hoven kan det "suge fugtigheden ud af dem".
PLUS ESSE QUAM SIMULTATOR

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider