Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Korrekt fodring eller ej.?
Forfatter: 
Dato:  29-12-2008 17:56

Hej..

Nu har jeg jo købt denne tynde fuldblod og haft den siden Juli..

Og så fik jeg lavet foderplan af ekspert og rådførte mig med min dyrlæge..

Da han har mavesår så skal han ikke ha noget sukker eller korn som kan gøre dette værre...

HAN ER I BEHANDLING MOD MAVESÅR..

Men de fleste fuldfoder er der korn i..

Og musli produkter er der sukker i.

Derfor har jeg købt Salvimin grøn, som er vitaminer og mineraler.

Da der ingen sukker er i og jeg ved 100 procent at han får hvad han skal ha..

Så hans foderplan ser sådan ud:

- 150 g Salvimin.

- 3 skeer Hvidløg.

- 3-4 dl. Olie.

- 300 g. Lucerne.

- 300 g. Roepiller/speedi beet.

- 20 g mælkesyre baktierier

- Derud over giver jeg gulerødder og en smule Leisure mix..

Også får han hø, hø, hø og frøgræs..

Jeg køre ham over på wrap nu her..

Skal så lige siges at han ikke er tynd mere, han er blevet fodret op via hø og wrap.. Og har taget pænt på.. Selvfølgelig har han ingen muskler og skal derfor ha lidt ekstra.. Men uden muskler så ser han kantet ud både hals og ryg især..

Jeg har det sådan at heste ikke skal fodres op via foder, men via græs.. som nu vil sige hø eller wrap..

Foder er jo for de ting en hest skal ha, dvs. Vitaminer og mineraler ovs.

Jeg kan ikke gi ham det foder der feder, da det sukker...

Så han skal fedes op via hø/wrap..

Og det er gået fint fremad og synes han er blevet super pænt..

Han er jo fuldblod, så skal jo ikke ligne en oldenborger..

Men jeg synes dette er super godt og han har aldrig set så godt ud som han gør nu... Og han er blevet super frisk og dejlig glad..

Men så høre jeg jo at folk synes jeg giver ham for lidt og at han er den hest i stalden der får mindst mad..

Men altså han får mad 4 gange om dagen...

Og hø, hø og hø..

Han bliver trukket ture i skoven, longeret og siddet på i løbet af en ugen.. Altså intet hårdt overhoved..

Vi har fået lavet blodprøve og der så alt godt ud...

Jeg synes selv Salvimin grøn er helt genialt, og min araber er os bare blevet så super pænt på det foder. Hun er dog for tyk:P

Men er jeg helt fra den eller hvad?

Jeg har undersøgt meget om mavesår og kryppebidning, og han kryppebider meget mindre nu end før.. Så det går fremad..

Men jeg gider ikke være upopulær bare fordi min hest ikke får flere kg foder om dagen..

Lucerne er godt for tykketid og mavesår.

Roepiller er godt som smørelse og mæthed.

Mælkesyre bakterier er os godt mod mavesår..

Og hø er godt for mavesår og at han skal tage på..

Så gør jeg det rigtige eller hvad??

Har det lidt sådan at heste i det fri lever på græs, så det skal de da os nu.. Men vi skal os tilsætte vitaminer og mineraler.. Og der så forskellige produkter... Og mange er gode, men til en hest der ikke må få korn eller stivelse, så er salvimin grøn altså super..

Også hø, hø og hø...

Han er 14 år.

165 cm.

Fuldblod og noget andet.

Vil bare så gerne vide om jeg helt fra den eller hvad...

For synes jeg har undersøgt alt hvad jeg ku... Og han spiser altså ikke for meget foder, for det gør ondt i maven med korn ovs..

Så hellere få det rigtige ned end ingenting..

Og hø er for mig det vigtigste også vitaminer..

Er i enige eller uenige..??

Er jeg helt forkert på den eller?

Kærlig hilsen Stutteri AK :)

Jeg elsker mine heste af hele mit hjerte..
Atira og Chardonais

0
0
Svar på denne tråd

Vi er da
Forfatter: 
Dato:  29-12-2008 18:11

ganske enige :-)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

hey hey
Forfatter: 
Dato:  29-12-2008 18:19

Åh det da super skønt at høre..:D

Jeg følte mig lige helt alene i verdenen..:P

Jeg ønsker ikke at sulte mine heste, men normalt fuldfoder med sukker eller korn ville simpelthen slå ham ihjel...

Og ja så går det nok lidt langsommere end hvis man fodre op med foder med sukker..

Men hellere fodre ham langsomt op, så det bliver pænt og det sundt for ham... End fede ham så meget op at han bliver syg af det...

Men han har taget rigtig pænt på i løbet af 3 måneder, kun via hø, hø og hø...

Og er dejligt at se..

Så godt nok får han ikke særlig meget krybbefoder, men det mig ligegyldigt.

Så længe han får masser hø...Og får sine vitaminer og mineraler.

Han har os fået livsglæden tilbage..

Han er ikke typen der løber vildt med de andre fold kammerater, men når jeg trækker tur nu, så er han sindsyg frisk..

Han bliver aldrig en vild fuldblod, men er heller ikke meningen.

Og derfor kan han godt ha det godt alligevel.

Han skal lige tage nogle kg på endnu, men kommer jo.

Jeg er meget obs på hans vægt, og han er gået lidt i stå da han ikke kan li det hø vi har købt hjem... Så nu har jeg købt noget wrap som kan gi ham fedt på kroppen igen... Men han har ikke tabt sig, han er bare gået lidt i stå.

Men er obs på det og er vel det vigtigste.

Atira og Chardonais

0
0
Svar på denne tråd

Slap helt af
Forfatter: 
Dato:  29-12-2008 18:21

Din hest har det fint. Og dem der har den opfattelse at en hest trives bare fordi den får en masse i krybben er hel forkert på den. En hest trives (fodermæssigt) mår den får alt det grovfoder den kan æde!! Så lange han tager på så luk ørene!

MVH
Dorthe
Ejer af to skønne Vizsla'er og en vidunderlig Travhest,
og mor til Josefine 29/10-2008

Et dyr er et dyr
Og det skal man ikke lave om på!!
0
0
Svar på denne tråd

enig...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2008 20:47

hesten er jo bygget til at æde hø/græs dagen lang... og ikke de fancy fodreprodukter vi har fremstillet det dem... så jeg ville lukke ørene... og hvem kender hesten bedre end dig.... det er jo forskelligt hvordan folk fodre og noget som virker for andre... er skidt for andre...hvis jeg havde hesten hjemme ville hun også leve af hø/wrap frem for korn... so jeg også undgår så vidt muligt... køber lucerne til hende ved siden af og hun er den der få mindst korn i stalden... selv med hendes vinter frække på skinder hendes pels og hun er trivlig...

hendes fodre pr. dag består af:

800g hippolyt natur müsli

800g havre

8 håndfulde lucerne

min 6 kg wrap

1L mash op bl.i vand

100 g microvital

en 10L spand med gulerødder

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  29-12-2008 21:44

du er helt rigtig på den. Det ER måden. Det du hælder i krybben er KUN til at optimere grovfoderet, ikke andet.

Jeg tror den stald trænger til et foderkursus, for de aner da ikke en fis om korrekt fodring!

"Under no circumstance should your hand disturb the horse's mouth. You must learn to stay calm in all situations and control your emotions. There is no room for anger."

Translated from Xenophon

0
0
Svar på denne tråd

Du gør det
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 08:44

ganske korrekt- så lidt i krybben som muligt fordi de skal ha deres vitaminer, og måske ikke kan holde huld på kun hø- kan de det ja så er det jo lige som du gør det man bør gøre det. Og i sidste ende får din sikker mere mad kg mæssigt end de andre pga hø.

Du fodre din hest sundt og det er godt- vær ligeglad med de andre.

Nu som storesøster til jordens dejligste lillebror!!!

www.123hjemmeside.dk/qantico

0
0
Svar på denne tråd

Du fodrer efter min mening....
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 08:46

... rigtig godt, men du siger det jo selv:

"Jeg har det sådan at heste ikke skal fodres op via foder, men via græs.. som nu vil sige hø eller wrap..

Foder er jo for de ting en hest skal ha, dvs. Vitaminer og mineraler ovs."

Det er meget udbredt, at hø og wrap ikke regnes for "rigtigt" foder. Stråfoder er altså OGSÅ foder. Lad være med at tro, at det kun er det, der gives i krybben, der er foder - det er helt forkert.

Og forklar så dem, der rynker på næsen, at de skal regne stråfoderet med som foder. I kan jo sammenligne, hvor mange kilo det giver i sammenligning med de heste, der får mere krybbefoder/kraftfoder og måske knap så meget stråfoder.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

speedibet
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 08:48

hvis du ikke ved det er speedibet nu sukkerholdigt kontra alm. roepiller........så vil du begræse mængden af sukker så vælg alm. roepiller ikke speedibet.

karina

10 baller god tør wrap fra 2008, 1.slet sælges.

350 DKK pr balle afhentet

Send PB for yderligere info

0
0
Svar på denne tråd

Hold du dig
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 10:28

til din plan.

Jeg høre også jævnligt for at min hest får for lidt at spise, men jeg har også fået tjekket min plan i hoved og mås, samt hesten, og alligevel er der folk der ikke kan forstå jeg ikke hælder 4 liter havre i kræet på dagsbasis, sammen med en masse smarte müsli blandinger.

Sjovt nok er det dem som giver deres heste 5-6 kg hø, som har en mening...og min for et sted omkring de 15 kg.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

Wet wrap bandager sælges se præs

Fotografering?

Kieffer Garmisch sadel sælges: 2000 kroner

0
0
Svar på denne tråd

Karinae
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 10:42

Mig bekendt har Speedibeet det samme eller endda lavere sukkerindhold end alm. roepiller.

Betfor har derimod en del sukker.

I

0
0
Svar på denne tråd

issina...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 10:44

helt korrekt. Speedi beet har gennemsnitligt lidt lavere sukkerindhold end almen roepiller.

Betfor har som oftest flere.

-Bemærk jeg skriver ca, da det er svært at sige, da sukkerindholdet variere i almen roepiller.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Fotografering?

0
0
Svar på denne tråd

sjovt.....
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 10:56

jeg mener at speedibet er fra samme producent som betfor og eneste forskel er hvordan restproduktet fra roen er behandlet dvs at speedibets eneste fordel er den hurtige opblødningtid, men at der ellers var samme indhold i betfor og speedibet .

Hvordan kan der være mindre sukker i end i alm roepiller, som er restprodukttet efter sukkerfabrikkerne har udvundet hvad de nu kan af roerne?

Kan der ekstraheres mere sukker fra restproduktet er jeg sikker på danisco/sukkerproducenten ville gøre det for det er jo ellers "guld" de smider på gaden, dvs mistet omsætning

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Karina...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 11:07

nogle gange ville det være rart, at du også gad at tjekke før du stejler over oplysninger.

Betfor er tilsat melasse, jeg har desværre ikke kunne finde den præcise sukkerdeklaration på betfor.

Men se evt her: www.hesteraadgivningen.dk/articles/ showfaq/htm/FaqID/396

Speedi beet indeholder ca 5 procent sukker, hvor normale roepiller ligger et sted imellem 7,5 g 10%

Du kan se den præcise varedeklaration her: brogaarden.eu/files/Hestefoder/ webSpeedi-beet%203-05.pdf

Håber det gav dig et bedre overblik.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Fotografering?

0
0
Svar på denne tråd

Speedi beet
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 11:07

Speedi beet forhandles af brogaarden (D&H) og er godkendt af "forfangenheds-foreningen", så nej der er ikke ret meget sukker i. Mener der står på sækken, at der maks er 5 % sukker i.

Mvh

Mette, Macon & Luna

Lille Hovgaard Hestepension

vi har et par ledige bokse til efteråret

0
0
Svar på denne tråd

søde tine/vicky
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 11:18

stejler?? det gør jeg sjældent og tro mig,du ville være i tvivl når jeg gør det

men at tro på det man læser sig til/høre fra folk man stoler på er en anden sag..... og nej jeg googler ikke før jeg svarer i en tråd her på HN, jeg skriver min mening/hvad jeg har hørt, og det har jeg heldigvis lov til

Forklaringen på hvordan der kan være mindre sukker i speedibet end alm roepiller giver du da ikke........ej heller det link du sætter ind, her står bare at ja der er 95%. Skulle microniseringen udvide mere sukker fra restproduktet?

Har producenten af speedibet fundet en sukkerfabrik der er bedre til at udvide sukker fra roerne end nordzucker/südzuckerrTereoss danisco??herr fra kommer de fleste roepiller der sælges i DK)

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Karina...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 11:22

igen, jeg aner det ikke.

Men jeg går udfra at man kan stole på en varedeklareration... Hvordan pokker skulle man ellers kunne lave en foderplan?

Kan det i sidste ende ikke også være fuldstændig ligegyldigt hvordan de gør og ikke gør?

Det kan måske være det er derfor at speedi beet koster næsten dobbelt så meget som almen roepiller?

What do i know?

Jeg forholder mig til de fakta/erfaringer jeg kan finde, og agere udfra dem.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Fotografering?

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 16:47

Sys du fodre rigtig fint :)

Bella får nu os kun:

800 g TM Musli Super Plus

300 g havre

200 g soyaskrå

2 dl olie

10 kg wrap

Før fik hun 1000 g havre men ingen olie.

Men med olien sys jeg det er bedre.

Mvh Nanna Sørensen og Marott's Bella-Donna

0
0
Svar på denne tråd

Hvidløg??
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 18:29

Ja undskyld jeg lige sniger et spørgsmål ind :-) Men har flere gange tænkt på det med hvidløg og mavesår!!

Er det en god blanding??

Ved det ikke i forhold til heste.. Men ved fra mig selv ( ja er jo så heldig at ha' mavesår ) at det bare gør rigtig ondt at spise hvidløg???

Er det det samme hos heste tror i??? Ved det som sagt ikke selv... ( men min vallak der er krybbebider, dog ikke mavesår er undersøgt, men han krybbebider meget voldsomt hvis han får hvidløg )

Mvh Janne

Nu med Salli,Silke og Sutskoen hjemme i egen stald, hvor de høre til!!!

0
0
Svar på denne tråd

hey hey
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 19:43

Bauna.

Åhh det ved jeg ikke..

Kan da godt være du har ret..

Hvis mennesker får ondt af det og din hest gør, så kan det være jeg skal prøve at lade være at give ham det.

Til jer andre:

Tak for svarene.

Atira og Chardonais

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil også bare bekræfte
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 23:08

dig i dit fodervalg. Min får masser af wrap og hø, linamix, fiberpiller, vitaminer, lucerne og så nogle musli, fordi ellers æder hun ikke det andet krybbe foder. SÅ jeg synes du gør det helt rigtige

Sagde Janne - der ønsker alle på HN en fantastisk jul

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Nu står jeg jo
Forfatter: 
Dato:  31-12-2008 00:25

Samme sted som AK og er helt enig med hende.. min egen fjordhest lever på wrap, frøgræs og vitaminer alene.. med lidt roepiller til at fulde og for at have noget at blande vitaminerne i..

Men ja der er en del på stedet som desværre ikke rigtig har sat sig ind i foder, og som mener atstore rideheste skal have havre og fancy musli.. men okay de holder jo også på at krybbebidningen smitter og giver kolik ;-)

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  31-12-2008 02:43

Jeg synes også din foderplan ser fin ud. Du kunne evt. give lidt flere roepiller.

Hvidløg er ikke godt for mavesårs heste. Hvidløg er heller ikke godt for heste med tendens til for lav blod værdi og blodmangel.

Jeg fodre ikke længere med hvidløg netop pga. flere heste i stalden begyndte at døje med det- efter stop med hvidløg forsvandt blod manglen.

**www.123hjemmeside.dk/stutteri- sigsgaard**

ÅRETS JULEGAVE IDE!! UNIKKE HESTEMALERIER!!

MALER OGSÅ EFTER BESTILLING!!

0
0
Svar på denne tråd

når vi nu
Forfatter: 
Dato:  31-12-2008 09:25

er i gang med roepillerne så er alfa beet da dem med aller mindst i- det er derfor det er dem jeg bruger for tiden (vores får ikke normalt roepiller) da den røde ikke skal ha sukker og stivelse i sit foder- de er fra Dengies.

Alm roepiller har et sukkerindhold på 7-10%, Speedy beet ca 5% og jeg evd ikke præcist hva der er i alfa beet, det vil jeg da lige se om jeg kan finde ud af.

0
0
Svar på denne tråd

her står det
Forfatter: 
Dato:  31-12-2008 09:29

www.equidan.dk/ Default.aspx?CTYPE=e4f61b8d-32d3- 4066-8945-d297b7c422c9&ID=2020b078- 0ef7-43cb-8792-ad7264ff33a6

det er osse med et min. af sukker- altså de 5% men med en smule mindre stivelse tillige med som er 2%.

Det koster osse derefter, for det er næsten dobbelt så dyrt som alm roepiller, nemlig 20 kg for omkring 170 kr ca.

Alm roepiller koster vist en 90 kr for 25 kg ca.

0
0
Svar på denne tråd

Det ser ud til...
Forfatter: 
Dato:  31-12-2008 10:34

... at Alfa-beet er noget af det samme som Fibre-Beet fra Brogården: brogaarden.eu/files/Hestefoder/ Fibre-beet.pdf

Det bruger vi som regel om sommeren til Felix. Det er let at tage med ud til stævner, fordi det er så hurtigt at opbløde, og der er flere fibre i det, end i de almindelige roepiller.

Felix fungerer rigtig godt på det. Han er ikke så god til at drikke vand, der smager "fremmed", og det er jo noget skidt, når vi er afsted til 2- eller 3-dages stævner. Men når vi blander en meget tynd roepille-suppe, så får han noget væske, og det får ham så meget i gang med at drikke, at han bagefter går i vandspanden

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

hey hey
Forfatter: 
Dato:  31-12-2008 16:52

Super tusind tak for hjælpen.

Nu er han kommet væk fra Hvidløg, også holder jeg øje med ham:D

Tusind tak..:D

Atira og Chardonais

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider