Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skraber i gulvet, råd søges
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 10:53

Vi har fået en ny hest i stalden, hvor jeg har mine heste. En 5-årig vallak, som har en dårlig vane: han skraber i boksgulvet, når han spiser og han gør det både, når der er mennesker stalden og der ikke er.

Der er betongulv i boksene, så det larmer meget og er forbistret belastende at høre på

Hvad kan man gøre ved det?

Det er jo hårdt for hans ben og forsko og belastende for de andre heste, som skal lytte til hans larm, imens de også spiser.

Jeg tænkte selv på, om en gummimåtte kunne være løsningen? Nogen der har erfaring med det og i såfald, hvor kan man så købe en gummimåtte til formålet. Den skal jo kunne ligge fast og ikke skride væk fra hjørnet, hvor krybben er, hvilket er lige ved bokslågen. Og det skal også være til at gøre rent, for hesten spilder nemlig også meget af sit pillefoder ud af munden, når hans spiser.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Når krybben er tom

...ja så er Jesus gået!

Dressursadel sælges, 300 kr.

Se min præsentation for nærmere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd

spise fra gulvet
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 11:02

det må da være vanskeligt for hesten at spise fra gulvet og skrabe på samme tid. ku han ike få sit foder serveret i en balje på jorden?

mvh hilsen NICOLE

"AT TILGIVE, BETYDER IKKE AT GLEMME,
DET BETYDER AT GIVE SLIP PÅ SMERTEN"
<>--hoppeføl efter Wilkens sælges--<>
SE PRÆS ...
0
0
Svar på denne tråd

gummimåtter
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 11:04

Min veninde bruger gummimåtter til sine heste og det afhjælper skrabningen lidt. Når de skraber larmer det heller ikke så meget.

0
0
Svar på denne tråd

Det virker
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 18:09

Lig hø på gulvet og lig foderet ovenpå det, så skulle den være i vinkel

Anne kirsten

0
0
Svar på denne tråd

bildæk
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 18:44

..Jeg har lagt et gammelt bildæk, der hvor min han plejede at skrabe.. og det stoppede ham i det.

Du kan også bruge en stor "af de sorte håndværker spande" og lægge omvendt eks. under krybben.

Emilie.

0
0
Svar på denne tråd

Skraber i gulvet
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 19:54

Gjorde èn af vores gamle hopper også.

Vi lagde simpelthen en stor tung gummimåtte ind i boksen - det tog larmen & skånede (formodentlig) benet lidt..

Måske mulen trænger til en tandraspning hvis den spilder meget af sit foder?!

Fawn Mops han hvalp sælges.

Efter sunde & raske blodlinier - eksteriør helt i top.

100 % dansk stue-opdræt. Optimale opvækst betingelser helt efter foreskrifterne.

Ring for yderligere info på tlf nr 40625031

0
0
Svar på denne tråd

sunflower
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 22:53

Det kan de sagtens ;-)

Tror måske noget som et bildæk eller spand/balje kunne være noget - det skal prøves her.

Beklager tastefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

Flere af hestene - tag et kig

Baby og børne tøj - kontakt for info

Udlejes:

RDH hoppemaver, kontakt for info

0
0
Svar på denne tråd

Skraber
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 23:32

Min unghest skraber også når han spiser (og når han tigger...), og han skraber altså også når han spiser af en balje der står på jorden. Så vælter han bare baljen i stedet. En alm lille foderspand spiser han aldrig af - hans mule er for stor hehe.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Svømmer
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 01:33

Min skraber (eller svømmer som vi kalder det) også når han spiser eller gerne vil spise. Om foderet ligger på jorden, i en spand eller i krybben er fuldkommen lige meget for er det på jorden svømmer han bare i det hvis man kan kalde det det.

Tænderne er i tip top og DR. DYR kan heller ikke finde andet på ham andet end det åbenbart er en vane.

Han har også en vane med at skubbe foderet ud af krybben når han tager første mundfuld, og selvom det så skal spises fra jorden svømmer han altså alligevel.

Bliver han evt forstyrret ved man beder ham om at sætte benet så løfter han bare det andet forben og går igang.

-Ida

0
0
Svar på denne tråd

Konfliktadfærd
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 12:27

Skraben er konfliktadfærd (adfærd der opstår pga. forvirring eller stress og som fungerer som ventil, når hesten er fanget imellem 2 impulser eller drifter, der er lige stærke, eller når hesten ikke kan slippe ud af en ubehagelig situation). Det kan dels skyldes, at heste egentlig bevæger sig mens de spiser, men mest sandsynligt, at deres krybbefoder er så attraktivt, og dermed en vigtig ressource, og serveres så tæt på andre heste, at de andre føles som en konstant trussel, og så kommer overskudsenergien ud i form af skraben, da hesten er fanget i konflikt mellem trangen til at æde det dejlige foder hurtigt og trangen til at forsvare foderet overfor hestene ved siden af.

I visse tilfælde hjælper det at fodre hesten i god afstand fra andre heste, man kan også sætte et stævnegardin op imellem boksene mens hestene æder, og man kan ændre fodringen, så hesten får mindre kerne og mere stråfoder, da kun de færreste heste skraber, mens de æder stråfoder.

At forhindre hesten i at skrabe ved at anbringe ting, der generer den er kun symptombehandling. Ligeledes er gummimåtterne. Dog skal det tilføjes, at hvis vanen med at skrabe er veletableret, så kan den også være helt permanent, og så kan gummimåtten forhindre unødigt slid på hovene, give ro i stalden og forhindre, at alle skælder ud på den skrabende hest, og kan derfor være en god løsning, dog efter min mening ikke den eneste løsning.

Hvis der ikke er tydeligt slid på hovene, er skraberiet intet problem for hestens sundhed.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

gummimåtte
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 20:15

jeg har en gummi måtte i boksen ved krybbe/dør

det er gammel vane der hvor jeg stod før var der meget larm... så hun stod og skrabte og bankede på lågen... det var dyrt i sko da det kostede et ekstra par mellem hver beskæring...

men efter hun jeg flyttede hende til en stald ed få opstalder er hun stoppet og gør det kun ganske lidt når pigerne ikke fodre hurtig nok ;o). jeg gav 250 kr ved smeden for min og den har været guldværd....

0
0
Svar på denne tråd

Har i prøvet at
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 21:13

lægge fodret på gulvet?

Mvh Gitte - mor til Tera og Lian
Ejer af Jack D (pintohingst), hans søn Joker
samt smukke knabstrupper Makron
:-)
Godt Nytår
til dig og dine kære

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider