Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Græsfold om vinteren
Forfatter: 
Dato:  23-12-2008 14:13

Det er muligt, at vi kan få fingrene i naboens 3 hektar jord. På dette har en anden nabo i mange år slået wrap, senest i juni 2008. Der er nu højt græs, som ikke har været omlagt ihvert fald i 6 år. Vi kunne derfor godt tænke os at omlægge det hele, da det wrap vi har set derfra ikke var så godt. Vi har mulighed for at indhegne det nu og stykket ligger i forlængelse af løsdriften, hvorfor vi overvejer at græsse hestene ind og lade dem gå der i foråret/sommeren, indtil vi skal lægge om. I den forbindelse har jeg tre spørgsmål:

1. Hvor meget skal man græsse ind her om vinteren. Der er lidt græs på deres nuværende fold men slet ikke i samme mængde. (Jeg er indforstået med, at man skal passe på mht. frostvejr så de ikke bliver syge).

2. Hestene bliver krybbefodret med roepiller og hhv. sure grow og fase balance. Det bliver jeg ved med selv om de kommer over på græsset. Desuden forestiller jeg mig at jeg vil sætte dem ned i wrap, så de f.eks. kun får 5-7 kg hver, i stedet for nu, hvor de store får 10-15 kg pr dag. Men ville de teoretisk set kunne fungere på græs og krybbefoderet, hvis de ikke ser ud til at tabe sig, eller har de brug for wrappen? Hvis i mener de har brug for hø/wrap, kan i så ikke forklare mig hvorfor, for jeg har tænkt meget over, at der vil ikke er meget mere energi/struktur i f.eks hø end vintergræs, og masser af heste fungerer jo fint på hø ad libitum og krybbefoder.

3. Nu har jeg snart 7 hektar anlagt græsfolde og kan derfor næste år realisere min drøm om græsfold året rundt og aldrig mere mudder (har stået på Amar i 15 år:-)). Hvad er jeres andres erfaringer med græs året rundt, regulerer hestene så selv "indgræsningen" i forsommeren osv?

Glæder mig til at høre fra jer.

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt med græs
Forfatter: 
Dato:  23-12-2008 15:34

Hej.
jeg kan ikke svare på det altsammen, men noget af det ;-)

Vores går på græs hele året, ikke i døgndrift, men ca 4-6 timer om dagen.

De klarer faktisk selv indgræsningen om foråret på denne måde.

Angående wrap, så får vores jo wrap - både ude i græsfolden, så de selv kan vælge, og de vælger ofte sådan fifty fifty wrappen og græsset, - og så i boksene og på jordfolden.

Hvis hestene har adgang til græs døgnet rundt, behøver de selvfølgelig ikke wrap som struktur-foder, da græs jo er lige så godt.

Men der er jo mere næring i wrappen, da den jo er høstet da græsset var rigtig godt, modsat det kedelige vintergræs der er på markerne nu, så angående nærringsindhold, ved jeg ikke lige hvad man bedst gør.

Dog vil jeg tro at hestene vil regulere det selv, hvis de får muligheden for at vælge imellem wrap og græs - det er de jo ret gode til.

Og så får de jo tilskud ved siden af også.

Angående indgræsning på denne årstid, tror jeg ikke man behøver være MEGET forsigtig, men lidt gradvist overgang er jo altid at foretrække.

Omkring frost i græsset, har vi aldrig haft problemer - hvis de i forvejen har adgang til græsset, for så går de jo og nipper alt efter for godt befindende.

Problemet kan opstå hvis hestene er sultne og kommer indefra en lun stald direkte ud i det frosne græs.

Dette løser vi ved, at lægge wrap ud på græsfolden (det gør jeg altid - også for at skåne græsset) - og i frostvejr, vil hestene så spise sig mætte i dette, før de går over til det frosne, og dermed foræder de sig ikke.

Hvis man vil være helt sikker, kan man jo også give dem lidt inde i stalden før de kommer ud.

Det er i hvert fald super dejligt at have græs om vinteren.

Både fordi man undgår det værste mudder, og fordi indgræsningen om foråret er så nem og ukritisk :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hvor fantastisk
Forfatter: 
Dato:  23-12-2008 19:25

For dine heste og for dig :-)

Illum

*

Nej ikke alle får svar, nogle er ikke svar værdig...

0
0
Svar på denne tråd

Thorleif.......
Forfatter: 
Dato:  23-12-2008 19:42

Thorleif går på græs hele året - dine spørgsmål:

1. Jeg ville enten give dem x antal tid på græsset eller gradvist rykke hegnspælene så de får lidt mere når de har græsset det de har ned... Jeg er en hystade så på trods af at græsset pt ikke indeholder meget af noget som helst, så ville jeg nok græsse dem ind- som hvis det var om sommeren...

2. Thorleif går ude alle dagens lyse timer - hvilket nu er fra ca. kl.8-16 (alt efter tåge mv.)dvs. han står på boks fra 16-8(ca. 16timer) - han får foder(Pavos natures best musli) umiddelbart inden han kommer ud og igen når han kommer ind + wrap. I princippet ville han måske nok kunne klare sig med den "stråfoder" han får på marken om dagen - men jeg synes at det er rart når de står så mange timer inde om natten at der er lidt at spise(ud over halmen).

3. Thorleif går på græs hele året - pt. har han en kæmpe mark som i foråret bliver delt i 2 stykker - så han får et mindre areal - dette skulle han gerne forsat kunne "holde nede" på trods af at græsset vokser godt i den periode så vil han jo samtidig have flere timer om dagen på græs.

"Ingen hest har græsset forgæves" citat: Steffen Brandt

...

Nu med en ny heste-ven... Thorleif Gøgholm has arrived..

Libero-Lucky - den største stjerne på himlen!
4.6.1997 - 11.7.2007....R.I.P.

0
0
Svar på denne tråd

Hej med jer...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2008 21:52

Tak for jeres svar. Jeg håber der kommer flere bud på svar på spørgsmål 2. Og ja Illum, det er intet mindre end fantastisk:-)

Hippo, du skriver, at

"Hvis hestene har adgang til græs døgnet rundt, behøver de selvfølgelig ikke wrap som struktur-foder, da græs jo er lige så godt.Men der er jo mere næring i wrappen, da den jo er høstet da græsset var rigtig godt, modsat det kedelige vintergræs der er på markerne nu, så angående nærringsindhold, ved jeg ikke lige hvad man bedst gør".

Se, det er også den slags overvejelser jeg selv har gjort mig, og igen vil jeg så sige, at så længe de får afmålt og individuelt tilpasset krybbefoder, så burde de vel være dækket ind? Jeg kan igen ikke lade være med at tænke på alle de gange jeg har hørt, at man lige så godt kan fodre med godt hø som med godt wrap, så længe de får alt rigeligt af det. Hvis dette er rigtigt, er det vel ikke næringen i wrappen de mangler, for den ville de så også mangle hvis man fodrede med hø. Hvis vi så antager, at jeg har valget mellem at have heste på stald/jordfold og give krybbefoder samt hø ad libitum eller i løsdrift med knæhøjt græs og samme krybbefoder, burde det så ikke være lige godt? Der er vel ikke mindre næring i vintergræsset end i hø? Og hvad er det egentlig de skal bruge af "næring", altså hvad dækker det over? Evt. er det noget man ville kunne kompensere for i krybbefoderet, når de nu fik strukturen gennem græsset?

Det jeg fisker efter er altså en forklaring på, hvorfor de evt har brug for hø/wrap ved siden af græsset, altså hvad det er de ville mangle.

Det skal nævnes at de får kørt en bigballe halm ind i løsdriften hver anden uge som de bygger reder af, så de ville altså kunne gumle i halmen, hvis det skulle "justere" maven lidt. Min nabo har også frøgræs i bigballer, så sådan en balle kunne også blive kørt på marken/i skuret. Ville det kunne evt kunne kompensere for wrappen, hvis det er et eller andet med, at "maven skal reguleres"?

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

Lyder rigtig godt
Forfatter: 
Dato:  23-12-2008 22:35

Ja - altså godt hø, er jo også høstet på et langt mere nærringsrigt tidspunkt end vintergræs, og det har jo nok beholdt lidt af nærringen endnu ;-)

Men jeg synes det lyder som et super godt hestehold, med masser af græs hele vinteren, - det må - uanset hvad - være noget nær det mest naturlige.

Jeg tror bare man skal justere vitamin/mineral-tilskuddet efter det, snak fx. med foderstoffen eller dyrlægen, måske skal de bare have lidt mere tilskud, eller lidt mere mysli, eller evt. lidt nærringsrigt lucerne - alt afhængig af hvilke tilskudsfoder-produkter man benytter.

Jeg synes i hvert fald det lyder rigtig godt og naturligt - med masser af græs hele året, og frøgræs/halm til evt. regulering, det må bestemt kunne lade sig gøre :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ingen andre...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2008 14:42

Hej Hippo, ja det er min helt store drøm at kunne holde heste på græsfold altid.

Er der nogle der har faktuel viden omkring spørgsmålet, kunne godt tænke mig at høre lidt nærmere?

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at tjekke
Forfatter: 
Dato:  25-12-2008 15:20

med http://www.hesteraadgivningen.dk/

der kan man få svar og hjælp til rigtig mange ting

God fornøjelse

Mvh. Karina

Super smuk irish cob hoppe sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/214336/

Velholdt hus på Sjælland (Store Heddinge)på landet sælges uden ejendomsmæglergebyr, ring for info.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider