Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til Plag (8½ mrd.)
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 13:29

Hej H'ænder

Jeg ville høre hvad i fodrer jeres føl/plage (fravendte) med.. Jeg har lige fra moderen var drægtig fodret med suregrow og lucerne + wrap.. Og det har jeg så også blevet ved med til følle, men problemet er at hun virker som om hun er blevet træt af det nu, specielt lucernen.. Hun æder hellere sit wrap??

Jeg har så skåret lucernen væk og har købt noget andet føl/plag foder fra Havens, Opti-growth hedder det vidst, som kan bruges som fuldfoder??.. Det er både billigere, og man får mere pr. sæk.. Men jeg kan ikke rigtigt finde noget om hvor meget jeg skal give hende? Hun er nu ca. 8½ måned.. Hun får wrap flere gange om dagen..

Har snart læst her inde, at rigtig mange er glade for sure grow, men kunne jeg finde et lidt billigere altrnativ, der selvfølgelig er lige så godt for følle, som hun gerne vil æde, så var det jo et forsøg hver.. Skal lige siges at hun gerne vil æde de nye piller blandet med suregrowen.. Hun ser fin ud i stand, og ville jeg kunne nøjes med at fødre hende med pillerne og wrap? Vil hun så få alt hvad hun har brug for?

(hun blev målt til ca. 139 8 mrd. gammel, og sys hun begynder at vokse lidt bag til nu.. I kan lige få et billede af hende så i kan bedømme selv.. Ved ikke hvad hun vejer.)

På forhånd tak

(fra oktober - lige det nyeste jeg har)

Mvh Celina og Chassie Moon

Min hest er min mest værdifulde skat!!

*Chamonix*

¤: Nu med dejligt hoppeføl :¤

0
0
Svar på denne tråd

Hej Celina og Chassie Moon
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 15:14

Hvor er den fin din hyp !! og jeg synes den er pæn i foderstand.

Jeg sværger selv til Suregrow, som jeg giver min plag på 1 år og 7 mdr. Han elsker det !! og er fin i pels og virker glad / frisk.

Ligeså snart han bliver 2 år.. og han begynder at få lidt "små-opgaver", vil jeg nok overgå til Fase 2, fra Brogaarden.

Der er lidt flere kalorier i,, end i Suregrow.

Men hvis HAVENS,, producerer et "FØL-foder",, må de vel også ha' nogle foderretnings linier et sted ??

.. og hvis din hyp gerne vil have det,, ville jeg undersøge nærmere om hvor meget den skal ha.

Jeg har altig haft lidt respekt for,, at blande for mange fodertyper sammen,, eks.. Suregrow og noget andet FØL-mad.

Derimod skal de jo have lucerne og masser af hø osv... men jeg ville holde mig til ET produkt.. og give, hvad der anbefales.

H. Emilie.

Ps: Jeg kender desværre ikke et billigere alternativ... Ungheste foder er som regel ret dyrt... men jeg hører også gerne.. hvis der skulle være nogen ???

0
0
Svar på denne tråd

Min plag på 1 år og 4 mdr
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 15:33

... får

TM Musli Super Plus og hun ser os rigtig fin ud (synes jeg da selv)

En sæk på 20 kg koster 159 og hun skal have 800 g om dagen. så den vare næsten en hel mdr.

Derudoverfor hun 1 kg havre og 10 kg wrap. Tager hun på skærer jeg ned i havren...

Mvh Nanna Sørensen og Marott's Bella-Donna

Boks søges ved Slagelse til dejlig og rolig hoppeplag !!

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 17:40

.. for svarene..

Vil i mene jeg så godt kan "nøjes" med at give hende suregrow uden andet til? og så bare masser af wrap..??

*Chamonix*

0
0
Svar på denne tråd

Æbleskiver
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 17:57

Det vil jeg mene ja! Det vigtigste for en hest er jo egentlig bare stå foder og vitaminer og mineraler!

Så det synes jeg bestemt godt du kan .. Rigtig fin lille baby prinsesse du har!

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

0
0
Svar på denne tråd

Jeg giver,,
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 18:02

Jeg giver ihvertfald kun Suregrow, iblandet lucerne. Foderet er jo beregnet til at dække føl og plage ind med vitaminer og mineraler, hvis du giver i tilstrækkelig mængdre - OG supplerer med lucerne. (min hyp får 1,2 kg Suregrow)

Hvis din føllehoppe ikke kan lide lucerne,, (min er heller ikke specielt vild med det... ) så ville jeg give det i krybben EFTER hun har spist sin Suregrow. Så kan hun "nippe" af det, når hun har lyst. Det gør min.

.. og endelig masser af wrap... Jeg giver også en lille smule salt i maden samt en spsk olie ialt. Men det er vist en smagssag.

H. Emilie.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 18:50

Jeg har en på 2 1/2 år på 161 i stg. som får Pavo Podo Grow som er beregnet til ungheste fra 8 mdr. og til de fylder 3 år.

Han får:

2,5 kg. pavo podo grow.

0,4 kg. havre.

1 kg. hartog lucerne mix.

en halv alm. roe til hans fordøjelse.

7 kg. hø.

2 dl. specialolie (det står der på den, hvilket er kanon godt)

Ekstra;

Loppefrøskaller, fordi han har haft en ide med at gå og spise/nippe til jorden, hvilket han ikke gøre mere, så nu får han det kun som forebyggende mod sandkolik.

Og han er i rigtig fin foderstand.

Pavo podo grow 25 kg. 186 kr.

Hartog lucerne mix 20 kg. 135 kr.

Håber du kan bruge det til noget

Vh Pernille

Den lykkeligste ejer af den "Kyssende" Oldenborger Avalon, elsker dig min lille BaBy:o)

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 21:55

for svarene.. Dejligt der er så mange der vil hjælpe/svare..

Nu spørger jeg så igen, da jeg har undersøgt lidt, og førhørt mig, at Pavo Podo grow skulle være rigtig godt?! Hvad er jeres erfaringer med dette?

Og hvordan er den bedste måde at skifte fra et foder til noget andet? blande det stille og roligt, og så trappe op i det ene og ned i det andet?

*Chamonix*

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 22:31

Som jeg har skrevet giver jeg pavo podo grow og er vildt meget tilfreds med det, for førhen da Avalon fik noget andet foder(dette var ikke fra Pavo) der kunne han ikke optage det rigtig, og så skiftede jeg til pavo podo grow, og nu ser han bare rigtig godt ud!!!

-Hvis man f.eks. giver foder fra brogaarden og vælger at skifte til pavo i stedet for, så skal man gøre det i ca. 14 dage. fordi det er 2 vidtforskellige mærker, dermed sagt at det ikke er sikkert at de anvender de samme mineraler/vitaminer, derfor over 14 dage.

-Hvis du så f.eks. kun bruger Pavo foder. f.eks. pavo natures best og gerne ville skifte over til f.eks. pavo podo grow, kan du gøre det på ca. max. en uge alt afhængigt af om den har en følsom mave(tendens til kolik). Grundet at du kan gøre det hurtiger på denne måde, er fordi de bruger præcis de samme mineraler/vitaminer i alle produkter. Dog skal der jo stadig være en periode hvor man tilvænner da der jo ville være andre forskellige produkter i det nye foder.

- Det skal li´siges at jeg har snakket med 2 forskellige foderkonsulenter, og de sagde det samme. Så sent som idag, fordi at min skal over på Pavo Condition ekstra, fordi at han laver lidt mere arbejde nu, og fordi at han får nok proteiner i hans lucerne samt at der stadigvæk er lidt proteiner i condition ekstra, grundet hans alder, så jeg kan kører ham over i løbet af en uges tid pga. at det er samme mærke

Håber du kunne bruge det til noget

Vh Pernille

Den lykkeligste ejer af den "Kyssende" Oldenborger Avalon, elsker dig min lille BaBy:o)

0
0
Svar på denne tråd

Suregrow
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 22:41

Mine får kun suregrow samt hø adlib. og adgang til salt.

De ser rigtig fine ud, har en 3 års der er opvokset på kun suregrow indtil han kom i træning til forbesigtigelse som to års, og han så også altid godt ud.

Mht til pris, så er suregrow blandt det billigste pr dag...

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

Flere af hestene - tag et kig

Baby og børne tøj - kontakt for info

Udlejes:

RDH hoppemaver, kontakt for info

0
0
Svar på denne tråd

okay... =)
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 23:30

Tusind tak for alle svarene.. Super dejligt at nogen vil hjælpe..

Metjen: hvor meget suregrow giver du så om dagen til føllene/plagene?

*Chamonix*

0
0
Svar på denne tråd

Suregrow
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 07:51

ca 1½-2 liter, mener en liter er ca 0,71 kg.

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

Flere af hestene - tag et kig

Baby og børne tøj - kontakt for info

Udlejes:

RDH hoppemaver, kontakt for info

0
0
Svar på denne tråd

Billigere alternativ
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 09:41

Vil du have et billigere alternativ, skal du gå væk fra fuldfoderet, og købe råvarer istedet.

Mine på 7½ måned (frieser) og godt 8 måneder (barockpinto) får ud over deres grovfoder, som her består af græs- og majsensilage og hø, linamix, grønpiller, sojaskrå og mineraler. Den brogede får så lidt korn ved siden af, da hun har brug for lidt flere FE end hun kan æde det andet. Den anden overvejer jeg at give lidt roepiller, da hun trives lidt for godt, og jeg ved at give hende roepiller håber at kunne fylde hendes mave lidt, så hun æder mindre grovfoder, hvilket de har ad lib (hø)

Knuzer fra Heidi

Dejlig lille hest søger en part Partsanonce

0
0
Svar på denne tråd

Labaniet
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 10:26

Labaniet: Jeg har forstået det sådan at de unge ikke skal have for "fedt"-holdigt foder. Men Linamix er da med en del af det?

Mvh Nanna Sørensen og Marott's Bella-Donna

Boks søges ved Slagelse til dejlig og rolig hoppeplag !!

0
0
Svar på denne tråd

Nanna Sørensen
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 11:03

Jeg følger vejledningen fra producenten der hedder 100 g pr 100 kg legemsvægt. Linamix er sundt fedt, der hjælper fordøjelsen til at fungere bedre, men selvfølgelig sætter det sig også, alt efter hvor meget du giver. Mine shetlandshingste på 2 og 3, får samme dosis, og de er absolut ikke blevet for fede af det, selvom de får alt de kan æde ved siden af, og ikke kun grovfoder.

Så jeg er ikke bekymret for at bruge det, kun rigtig godt tilfreds, mine føl ser super godt ud, og meget fine i pelsen.

Knuzer fra Heidi

Dejlig lille hest søger en part Partsanonce

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider