Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hesten kan ikke bærer mig.
Forfatter: 
Dato:  05-04-2004 20:23
Jeg har en haflinger som skal fole her midt i maj ca. Jeg har fået at vide at min ridelærer at det er godt at holde hende igang hel indtil hun skal fole. Jeg tager nogle små skridteturer på hende i skoven ovs. Problemet er hun ikke kan bærer mig. Når jeg rider på hende går hun helt mærkelig næsten ligesom om hun er forfangen.. Det er med forbenene hun gør det. Vi rider på alt slags underlag både asfalt og blød bund. Jeg er holdt op med at ride på asfalt fordi det er der det er værst. Jeg vejer altså "kun" 60 kg. Det er altså ikke noget i vejen med hendes ben eller hove for det har vi fået tjekket.
Ude på marken kan hun godt tage en galop tur sammen med de andre heste.
Hvad skal jeg gøre. Føllet bliver jo altså ved med at vokse og det kan jo være at tilsidst hun ikke kan bærer sin egen vægt mere.
0
0
Svar på denne tråd

hovene
Forfatter: 
Dato:  05-04-2004 21:30
Det er meget muligt der ikke er noget "galt " med hendes hove, men samtlige at de ting du beskriver , tyder nu på at hun er ømtået.
Hvis det virkelig var vægten, hvilket jeg ALDRIG har hørt om før, så ville det ikke være værre på asfalt, og hun ville heller ikke løbe ude på folden.

Få en smed til at tjekke om hun ikke har brug for sko. :-)
0
0
Svar på denne tråd

gå en tur
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 13:36
Træk hende en tur samme sted - kan hun klare det, er det fordi du rykker hendes balance for meget (selvom du ikke er tung), kan hun ikke, er det nok futterne/underlaget.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet det!
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 14:43
Det lyder næsten som noget jeg har oplevet med Nicoline.
Når hun begynder at få mave, så generer gjorden hende. Der er ingen trykmærker at se.
Det er i hvert fald det jeg er kommet frem til er "i vejen".
Når hun får sadel på og gjorden spændes, så får hun en underlig gang, nærmest pas-agtig, det er svært at forklare, men skridt-takten er i hvert fald ændret, og hun går ikke i så meget frem som hun plejer.

Jeg snakkede med dyrlægen om det, han synes det lød mystisk og snakkede om gjordkrampe.

Løsningen for os var at ride uden sadel indtil føllet var ude og maven var væk.
Jeg har købt en formsyet elastikgjord, og det hjalp lidt, men når jeg red uden sadel var der intet at mærke.

Jeg ved ikke om det kan være ubehag eller om det er fordi sadlen og gjorden ikke passer til en tyk hest :-)

Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

hvis den har sadel på
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 16:02
Sadlen vil jo typisk glide frem på skulderen når hesten er tykmavet fordi sadlen bliver for smal og derfor vil arbejde sig hen til det smalleste sted. Hvis det er det der sker og du sidder helt ude på manken af hende, kan jeg da godt forstå hun går underligt. :-)

Så prøv en træktur eller uden sadel som Lone foreslår.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Få smeden ud...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 21:16
...og tjek hendes hove, for mig lyder det fuldstændig som om, hun er ømtået og har brug for at få sko på. Min haflingerhoppe var også meget ømtået det første stykke tid jeg red hende, så fik jeg sko på hende og siden har hun vadet derudaf uden de mindste problemer :-)

Hvis ikke det er hovene, så kan det også være sadlen der trykker hende, prøv at ride uden sadel på hende og se om problemet forsvinder.

Min haflingerhoppe er også højdrægtig nu, og har termin her den 27. april. Hun er mildt sagt et ballondyr lige nu, men går fint med både mig og sadlen på ryggen, men jeg rider godt nok også med en tyk PolyPad sadelpad under dressursadlen, det kan jo også have noget at sige...

Hvis det viser sig, at du ikke kan ride din hoppe her det sidste stykke tid, så kan du istedet trække turer med hende eller longere hende bare i skridt. En god gang skridt er fin motion til hende, og derudover er det en rigtig god ide, at hun kommer på fold så mange timer som muligt hver dag, det giver hende nemlig også motion :-)

Held og lykke med den kommende føllebølle :-) Må man være så fri at spørge, hvem den kommende fader er? (man bliver jo lidt nysgerrig ;-))

Forårsknus fra Tine og den højdrægtige haflingermule Flicka :-D

En af fordelene ved at være rodet er,
at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.
- Peter Plys -

Nyt sort sveddækken (netdækken) str. 140 cm sælges, se mere her på markedspladsen
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 21:53
Jeg ved ikke hvem faren er.. Det var en smutter...
Jeg købte hende i oktober og den tidligere ejer vidste åbentbart ikke at hun var i fol.. Så det bliver jo spændende at se hvem der kommer ud af dem.

Jeg tror jeg vil prøve at ride uden sadel en stykke tid.. Det kan være det ville hjælpe lidt.. Men tak for hjælpen
0
0
Svar på denne tråd

Jamen så bliver...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2004 21:54
...det jo først spændende at se, hvad der kommer ud af det ;-)

Pøj pøj med det hele :-)

Forårsknus fra Tine og den højdrægtige haflingermule Flicka :-D

En af fordelene ved at være rodet er,
at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.
- Peter Plys -

Nyt sort sveddækken (netdækken) str. 140 cm sælges, se mere her på markedspladsen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider