Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sparker på boksdøren
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 17:22

Hejsa mer jer...

Jeg har et spørgsmål til jer, ikke fordi jeg tror der er så meget og gøre ved det, men nu hører jeg hvad i siger til det.

Min hest, har sig en rigtig dårlig vane med at sparke på boks døren med forbenet. Han gør det, omkring fodrings tid, og udluknings tid. Og hvis jeg f.eks har redet, ordnet ham eller lign og så sætter ham ind i boksen og går hen for at lave mash til ham, så sparker han med forbenet.. Jeg ville bare høre, hvad man kan gøre i dette tilfælde (hvis der er noget og gøre).

Knus Nadia

<3 My Lightfoot Lime <3

<3 Åkildens Verona <3

<3 Hvil i Fred Linea <3

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 17:45

jo, find et ord, f.eks. nej, som han ved betyder forbudt, og "skæld" ham ud...

men for at beskytte hans ben kunne du evt. banke et tykt tæppe op der hvor han slår med benet så det ikke er for hårdt og så du ikke risikere benskader.

det har jeg engang haft gjort fordi min uanset hvad jeg gjorde slog med forbenene på boksdøren.

Vh Pernille

Den lykkeligste ejer af den "Kyssende" Oldenborger Avalon, elsker dig min lille BaBy:o)

0
0
Svar på denne tråd

flasjflksdjfklsd
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:18

Dit indlæg lyder akkurat som min hest var (er stadig en lille bitte smule sådan(banker dog næsten aldrig mere), hvis hun er rigtig utålmodig, da det tager lang tid at ændre mange års dårlig vane ).... hver gang der skulle fodres eller hun skulle ind om aftenen (står i løsdrift i dagen, som er en del af stalden og derfor med en alm. boksdør) skrabte hun som en sindsyg og bankede vanvittigt på døren og jo mere jeg råbte af hende, jo mere bankede hun. Hun fik jo opmærksomhed fra mig og det var egentlig det hun et eller andet sted søgte. Jeg begyndte så for måneder siden hver gang hun skrabte eller bankede forlod jeg hende simpelthen eller gik væk og stod med ryggen til hende. Når hun så helt overrasket over min reaktion stod stille et par sekunder vendte jeg mig om og gik hen imod hende og roste hende. Hvis hun begyndte igen inden jeg kom hen til hende gjorde jeg det samme igen og sådan er jeg blevet ved, så nu kan hun stå og kigge på mig, når jeg kommer i stalden for at lukke ind uden at banke som en sindsyg på døren. Hvis jeg skal ordne stald om aftenen inden de skal ind er der stadig noget arbejde foran mig, da hun så når at blive rimelig utålmodig og godt kan finde på at skrabe lidt i jorden. Men Rom blev jo heller ikke bygget på en dag, og jeg tør næsten godt love dig, at hvis du gør som jeg har gjort vil der ske fremskridt inden for den nærmeste fremtid, det kommer selvfølgelig an på hvor indgroet vanen er, men hav tålmodighed så skal det nok komme.....

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa med jer
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 12:27

Tak for svarene..

Jeg vil skam prøve det du siger Nina, det lyder som en god ide ;-)... Så må jeg se om han fatter pointen ;-)..

Taak

<3 My Lightfoot Lime <3

<3 Åkildens Verona <3

<3 Hvil i Fred Linea <3

0
0
Svar på denne tråd

Ninas metode virker.
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 15:18

Det tager en H**** tid, men det virker!

Fidusen er simpelthen, at du ignorerer uønsket adfærd. Selv når du skælder ham ud, når er negativ opmærksomhed faktisk bedre end ingen opmærksomhed... så lad være med det.

Problemet ved fodring er dog, at når hesten banker, så vil den jo uundgåeligt blive "belønnet", når foderet kommer

Hesteklip.dk

kører på Vestegnen, Roskilde,

Storkøbenhavn/Amager og det meste af Nordsjælland.

Nu med video - se mere på www.myhorse.tv,

hvor du kan få et gratis prøveabbonnement.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 23:52

Prøv at tjek på Blue Berry Hill www.blueberryhill.dk/ index.php?option=com_c...&Itemid=96

Susan Kjærgård´s hjemmeside,der er en lille video omkring uønsket adfærd, der nævner hun bl.a hvorfor en hest vælger at banke på boks lågen.

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Det behøver
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 00:33

slet ikke at tage lang tid ;-)

Jeg brugte en ½-1 time på det, og jeg brugte Ninas metode, men jeg blev ved - og jeg forsvandt simpelt hen (ned under boksdøren) og dukkede op igen, og gav ham guleroden, inden han nåede at banke (y)

Man skal dele foderet op i små portiner og så blive ved med at træne en eftermiddag. Og der må ikke være den mindste slinger i valsen. Hesten må aldrig få noget foder, hvis den har banket. Så går man - og lister uset tilbage, når den er holdt op (y)

Det kan sagtens lade sig gøre, især hvis man selv fodrer (y)

Hesten gør det jo, fordi den tror, den kan trylle foderet frem ved at banke. Og det kan den jo også, for det ender jo med at foderet kommer :-P

Så dét skal man sørge for, at det aldrig ender med, så længe den banker.

Hesten gider jo ikke stå og banke uafbrudt i 4-5 timer, så i en banke-pause skynder man sig ind og giver den foder - inden den når at banke.

Hvis man er god i sin timing, tror jeg på at det kan lade sig gøre med stort set alle heste (y) :-)

Men man må skrive på boksdøren: Fodring forbudt!

Og så selv stå for al fodring, eller alliere sig med nogle erfarne hestefolk :-)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

alternativer
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 03:31

Eller:

1) Sæt gummi på så det ikke larmer, så er det måske ikke sjovt.

2) Anskaft de dér man bruger til skibe, gummiting, og hæng dem op på døren, så vil hesten ramme dem istedet for.

3) pil lågen ned og sæt et reb op istedet for, det kan man ikke sparke på...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider