Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Løfte bagben
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 12:48

Kære HN'ere

Jeg har endnu engang brug for jeres hjælp.

Jeg har i et andet indlæg, skrevet om min Dv hoppe på 11 år, som bestemt ikke bryder sig om, at få løftet sine bagben.

Jeg har prøvet nogle af de ting, som jeg fik anbefalet at prøve, med uden held.

Jeg har prøvet at finde en, som kunne hjælpe mig med at løse problemet, men det er ikke nemt her i sønderjylland.

Hvis i evt. skulle kende en, som er god til sådan noget, så skriv endelig.

Problemet er ved at spidse til, da hun trænger til smed, men smeden vil ikke komme før hun kan løfte de kære begben.

Det ender nok med, at dyrlægen må komme og bedøve hende inden smeden kommer, men på længere sigt, vil jeg jo meget gerne ha problemet løst.

Jeg kan berøre og strigle hende over det hele på benene og jeg kan smøre hendes hove, men når de skal op fra jorden, stopper samarbejdsviljen.

Jeg har overvejet at bruge baldrian dråber, til problemet er løst, men ved ikke, om det kan bruges til at træne problemet væk, eller hvordan man bruger det.

Håber i kan hjælpe mig.

Nicole

Engholms Woerlia

&

Nolan på de evige græsmarker

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 00:39

Jeg har en plag på 2 1/2 år som i starten nægtede at få løftet bagben og han sparkede sriøst efter en....!

For at jeg f.eks. ikke skulle sparkes og komme slemt til skade(han sparkede mig li´over knæet en dag, havde han sparket lidt lavere kunne jeg have fået smadret mit knæ), så fandt jeg på en løsning som virkelig har hjulpet.

Jeg fandt et langt trækketov som jeg lagde løst ned bagved koden(det må ikke sidde fast-bundet) hvor jeg startede med at løfte bagbenet ind under ham, ikke højt ca. 10 cm. han sparkede som en i helvede i starten, men når han så holdt op med at sparkede tællede jeg 1-2 sæt benet ned. ventede lidt, løfte igen, når han igen holdt op med at sparke tælte jeg igen 1-2 sæt benet osv. jo bedre han blev til at holde det pænt jo mere ventede jeg, f.eks. 1-2-3-4 og så sæt benet ned osv.

Når han tager det pænt, ligger jeg igen tovet på hans ben, bare den anden vej så jeg står ca. 2 meter bagved ham(i en afstand så du ikke kan blive ramt hvis nu hun sku sparke) så prøver du at løfte dem igen, når hun så ikke sparker mere så 1-2 slip, og så gentager du bare indtil hun slet ikke reagere på det mere...

Den dag hun holder op med at sparke når du løfter med trækketovet, der begynder du at forbinde det med noget ekstra godt som f.eks. hun løfter benet uden problemer(med tovet) du sætter benet ned uden problemer, du siger "dygtig" og giver hende en godbid, og dette skal du gøre ved alle 4 ben. Igen når hun tager det pænt, så får du en veninde til at løfte med tovet, og du går forsigtigt hen og løfter benet når det er i luften, så hun ved det er dig 100 %.

HUSK det skal være et blødt/tykt trækketov for det må under ingen omstændigheder gøre ondt på hende!

Grunden til jeg gjorde det med tovet, er fordi hesten ved ikke at det er et tov, men tror det er dig der løfter, når den så finder ud af at "du ikke slipper selvom hun skaber sig" ja så kan hun jo ligeså godt lade være...

Hvis du vil have en mere præcis forklaring, da det er lettere at forklare over tlf. så er du velkommen til at ringe til mig. så skriv en besked til mig og du får mit nummer... (undskyld det blev så langt

Vh Pernille

Den lykkeligste ejer af den "Kyssende" Oldenborger Avalon, elsker dig min lille BaBy:o)

0
0
Svar på denne tråd

God idé med tov
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 17:01

Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående, - at bruge et tov løst ned om koden, er en super god idé, man er selv udenfor sparke-zone, og det er en god måde at vænne hesten til at løfte benet på, den kan bevæge benet stortset som den vil, men den bliver nødt til med tiden, at acceptere at man løfter det.

Hvis der opstår store problemer, slipper man bare tovet, og det falder ned og slipper - og både hesten og en selv er fri.

God metode

Kombiner den med masser af tålmodighed og venlige ord - så vil det komme efterhånden :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider