Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

SKAL hesten ha hø/wrap?
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 19:37

Jeg vil høre jer om jeres mening.

SKAL hesten ha hø/wrap eller er det bare noget vi hesteejere giver vores heste for at gi dem lidt extra godt?

Er det til gavn for hesten eller kan den reelt godt undvære det?

Nogle steder får heste kun korn og halm og det mener nogle er godt nok - hestene lever da godt nok - påståes der. Et agument jeg også tit hører er, at heste før i tiden levede godt nok på korn, halm og græs.

Kan I ikke gi en forklaring på hvorfor det er godt for hesten at få hø/wrap og hvad der sker hvis den IKKE får det?

For god ordens skyld, skal jeg lige fortælle at min hest dagligt får hø og wrap som en del af dens foderplan.

Mange hilsner fra Anja
http://www.HesteHygge.dk
0
0
Svar på denne tråd

Junkfood....
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 19:47

Det er jo logisk, at bedre fodring, giver bedre tvivsel, og bedre modstandskraft overfor fx sygdomme osv.

Men ja - da jeg havde hest i opstaldning for 15 år siden, fik de da også kun korn og halm...

Men - det er altså ikke optimalt.

Mennesker kan også leve i mange år på junk-food, - det er bare ikke optimalt.

Dyrene kan ikke vælge selv,- så derfor synes jeg de har krav på korrekt fodring.

Halm er udmærket tyggefoder, men hø og wrap er nødvendigt som struktur-foder - hvis hesten skal fungere optimalt :-)

0
0
Svar på denne tråd

Har kun
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 20:18

en ting at sige: Forskningen har gjort og gør jo os alle klogere.

Heldigvis....

Og nej mennesker kan ikke leve i mange år på udelukkende junkfood. Var det et par uger ham der gjorde forsøget med at spise udelukkende McDonalds mad holdt, så blev han frarådet af lægen at fortsætte.

RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08

Udsæt ikke kærligheden til imorgen....

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 20:23

Men nogle heste FÅR jo ikke hø/wrap og agumentet fra ejeren er at den har det godt nok og den er aldrig syg.

Hvad siger man så til det?

Mange hilsner fra Anja
0
0
Svar på denne tråd

relativt....
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 20:39

"Men nogle heste FÅR jo ikke hø/wrap og agumentet fra ejeren er at den har det godt nok og den er aldrig syg.

Hvad siger man så til det?"

- At den har det godt, - men at den kunne have det bedre...

0
0
Svar på denne tråd

Det er..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 20:45

jo godt, at forskning viser os, hvad der er bedst for kroppen - og mine bliver da også fodret efter alle kunstens regler og eksperternes råd og vejledning.

Men når det så er sagt, så levede hestene udelukkende af halm og grisepiller, der hvor jeg som barn/ung havde hest opstaldet - og INGEN heste fejlede nogensinde noget og den eneste gang jeg kan huske dyrlægen var på besøg udover de almindelige vaccinationer m.v. var til en hest med brækket ben - og jeg var trods alt på stedet i 8 år.....

Mvh

Line

4 års Churchill til spring/dressur sælges. Yderligere info på præs.

Feriehus ved Malaga udlejes, se præs.

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB for yderligere info...

0
0
Svar på denne tråd

Tilpasningsevne
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 21:01

Ja - men de kan da også godt leve udelukkende af halm som stråfoder...

Vi andre kan også godt leve uden grøntsager og frugt i hele vinterhalvåret :-)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 21:44

Hej Anja :)

Min mening er at wrap/hø bør indgå i en foderplan.

I naturen spiser de græs stor set hele tiden og det mener jeg os de bør gøre selvom de er i "fangeskab"

Loven siger heller ikke uden grund:

Kapitel 5

§ 21. Hestes foderration skal indeholde tilstrækkeligt strukturfoder.

Jeg har hørt de kan få mavesår eller sådan nogen lign hvis de ikke får noget grovfoder?

Men jeg ved da ikke om det passer

For ja i gamle dage døde hestene da ikke af at leve af korn og halm :)

Og jeg er da os ad den overbeviselse at heste ikke dør af at få korn :)

Det var bare min mening :)

MVH

Nanna og Marott's Bella-Donna

0
0
Svar på denne tråd

Lidt fakta
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 22:29

Altså, lad os lige slå fast, at halm, ligesom hø, går under det man vil kalde strukturfoder i lovens forstand.

Forskellen er blot, hvor strukturen kommer fra, altså hvilken type plantefibre der er tale om. Halm indeholder flere ufordøjelige plantefibre end hø. Dermed skal hesten spise meget mere halm end hø for at opnå samme udbytte i energi, protein, vitaminer, mineraler osv. Fibrene virker lidt ligesom på os; de fylder i maven og giver god mæthedsfornemmelse.

Hesten kan altså godt leve på halm - men de kan ikke udnytte ret meget af det i forhold til, hvis man giver dem hø. Pga af de mange ufordøjelige fibre er der nogen undersøgelser der viser, at halm i forhold til hø giver større risiko for forstoppelse.

Det er helt korrekt, at for lidt stråfoder og for meget korn øger risikoen for mavesår markant. Jeg kan desværre ikke lige i hovedet huske resultaterne af Nanna Luthersens sidste undersøgelser, mener også hun havde en konklusion omkring hø/halm

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

grovfoder
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 22:41

Vi andre kan også godt leve uden grøntsager og frugt i hele vinterhalvåret

Man kan ikke sammenligne vores grønsager med hestens grovfoder! Det er to vidt forskellige ting. Vi spiser grønsager fordi det indeholder vitaminer og mineraler som vi har brug for.

Hesten skal have grovfoder for at holde hele sit tarmsystem iorden.

Halm er tungt nedbrydeligt, har nærmest ingen næringsværdi og er ikke godt for tarmfloraen. Hø eller wrap er en nødvendighed som man ikke må gå på kompromis med.

Nanna: Ja hesten får mavesår uden grovfoder. Efter ca 4 timer på tom mave begynder mavesyren at ætse hul på mavesækkens slimhinder. Det udvikler sig hurtigt til et regulært mavesår.

Hesten dør ikke af korn og halm, men det er LANGT fra optimalt.

Korn er heller ikke godt for tarmfloraen, idet det består hovedsageligt af stivelse. Hestes foder skal baseres på fibre for at holde maven bedst mulig iorden. Korn bør egentlig kun tilsættes for at regulere energiniveauet.

Det gælder om at holde hele tarmfloraen og de bakterier i hestens tarmsystem "glade", og det gøres ved masser af fibre og godt grovfoder til rådighed det meste af døgnet.

Jeg tror at folk ville blive overraskede over hvor mange heste der har mavesår uden at ejeren ved det!

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 23:12

Det kan godt være at strukturfoder inkludere halm.

Men det inkludere ikke i grovfoder.

Christina (Kanoa2)

Ja, jeg tror også flere har det end man tror.

Ligesom flere mennesker har en diskusprolaps uden de ved af det og får smerter af det.

Men jeg tror så også at heste der får tilstrækkeligt med grovfoder alligevel kan have mavesår og lign.

MVH

Nanna og Marott's Bella-Donna

0
0
Svar på denne tråd

JA.......
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 23:32

*Se overskrift*

Av, min hestemave, hvis ikke de får tildelt hø.

Mvh. Lotte.

Stald Topaze - Avl af brogede kat. 3 og kat. 2 ponyer.

Bedækning ved Svalebo´s Felix

tilbydes. Se nærmere på

hjemmesiden

Staldtopaze

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 23:48

Men vil det sige at man rent faktisk godt kan holde hest på halm og korn? Det er ikke optimalt, men hesten tager ikke skade af det?

Er der nogle forskningsresultater eller andet som beviser at hesten SKAL ha hø/wrap?

Mange hilsner fra Anja
0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig tager
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 00:14

de skade af det.. de dør nok ikke af det, men deres fordøjelses system lider bestemt skade..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

sillepige
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 14:24

Hvis du har læst indlæggene, så forstår jeg ikke at du kan spørge? Læs bla mit indlæg!

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 15:00

Kanoa ...... jeg har skam læst dit og andres indlæg og jeg er meget glad for jeres svar - det som jeg bare efterlyser lidt mere hos folk, er en agumentation som er noge lignende din det er derfor jeg spørger igen, som jeg har gjort - for at få nogle uddybende svar.

Mange hilsner fra Anja
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 15:23

Hvis jeg nu skal overbevise en hesteejer om at hø/wrap er en nødvendighed for hesten - hvilke agumenter ville jeg så kunne bruge for at overbevise denne?

Mange hilsner fra Anja
0
0
Svar på denne tråd

Hø og wrap er naturligt foder
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 16:30

"Vi andre kan også godt leve uden grøntsager og frugt i hele vinterhalvåret"

jaja - men læs mit citat rigtigt, - det var sarkastisk ment, - jeg mener ABSOLUT at ALLE heste skal have adgang til GODT struktur-foder HELE vinterperioden, dvs. enten godt hø eller god wrap.

Men - vi andre KAN jo godt leve uden grøntsager, der er endda mennesker der kan leve på junkfood og fx alkohol... i mange år....

Men det er ikke noget jeg synes vi skal byde vores heste, så forstå mig venligst korrekt... jeg er bestemt ikke fortaler for at man bare kan udelade hestens mest naturlige foder - uanset om den evt. kan overleve på det :-)

0
0
Svar på denne tråd

Argument
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 16:35

Af argumenter, kan evt. bruges - at det er hestens mest naturlige foder......

.

Vi andre kan jo også godt klare os igennem hverdagen, med en dårlig fordøjelse, - det er bare ikke optimalt.

Det er da meget indlysende at hesten har brug for hø/wrap.

Omvendt forsager jeg heller ikke halm, det er udmærket som supplement til strukturfoderet - men det er ikke godt nok alene.

Mange heste kan stortset LEVE på hø/wrap, altså kan man spare penge på kraftfoderet, - måske kan dette være et argument?

Tja........

Hvis folk ikke forstår hestens naturlige behov, er det nok svært at komme til livs...

Det er simpelthen bare sundere... men hvad er sundhed, og hvordan kan den måles... det er her det bliver komlekst ;-)

*

0
0
Svar på denne tråd

i min......
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 20:42

dyrlæge bog læste jeg netop i går, at de bør få 1 kg hø pr. 100 kilo, men 2-3 kg var bedre end ingenting.

Min hest gik på ret lidt hø en vinter, og det gav hende mavesår, og alle hestene i stalden var lettere bims, især ved fodring, hvor de gik amok.. Tja. Det gør jeg ikke igen.

Nu får de frøgræs ad lib. på folden, 6 kg wrap i boksen, plus bl.a. roepiller.

Og min er nu helt rolig ved fodring, hun har ikke travlt, for hun er ikke hammer sulten på noget tidspunkt.

Det vigtigste da jeg fandt ny stald var netop frøgræs på folden. Nogle giver wrap, hos os koster frøgræs 1 kr/kg. Og wrap 1.75. Så det er vel smag og behag hvad de skal have :)

Lone

Jeg keder mig, derfor er jeg her

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 22:23

Har også læst at halm er dårligere for tarmsystemet end hø/wrap pga fibrene tror jeg det var .

Har en foderbog et sted

• • Simone • •

<3 Tim <3

Hjemmeside: www.bricksite.com/TS

0
0
Svar på denne tråd

Halm / hø
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 22:48

Halm som det eneste grovfoder/fiber/struktur er næsten at bede om at den stakkels hestemave skal gå i kludder.

Hø/wrap - sørger for at surhedsbalancen i maven holdes på plads

At tarmfloraen arbejder som den skal.

Giver varme

Gør sit til at undgå forstoppelse - kolik, modsat halm...som hjælper godt på vej.

Lægger en beskyttende hinde i mavesækken, så det minimerer risikoen for mavesår.

Selvfølgelig kan en hestebestand se sund og frisk ud og sagtens fungere uden hø/wrap - men kik ind i mave/tarm systemet, så fortæller historien en helt anden ting.

For meget stivelse i foderet og mangel på fibre er i mine øjne omsorgssvigt af hesten - vi kan ikke sammenligne det med menneskemad, men fjern vores kostfibre og lev af franskbrød med nutella en uge og fortæl mig hvordan din mave har det - For hesten er det bare MEGET vigtigere at holde dens tarmflora i god stand da den ellers risikerer at få smertefulde / endda dødelige sygdomme som følge af dårlig fodring.

Hvis du skal overbevise folk om hvorfor at korn og halm IKKE er den rette vej ved fodring - så bed dem om at købe Nanna Luthersen´s store foderbog og læse den ;)

Mange hilsner fra Monica

En rigtig hest - har 4 ben og en hale

Pas på hesteplejehjemmet i århus

Hjælp med at finde hestene på : http://www.plejehjemsheste.dk

0
0
Svar på denne tråd

JA!!!!
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 23:17

Ja, ja ja !!

HØ er basis foder - altid.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 00:04

Mange tak for de svar der indtil nu er kommet - dejligt at de fleste gider at uddybe jeres svar

Monica ......... ja, det var nok en god idé at bede folk om at læse Nannas foderbog - den har jeg hørt meget godt om.

Mange hilsner fra Anja
0
0
Svar på denne tråd

ærgeligt
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 20:44

for en god uges tid siden, var der i TV2 Øst om formiddagen en udsendelse fra Fakse Dyrehospital, hvor der var en islænder hoppe til undersøgelse for mavesår.

Man så undersøgelsen, og fulgte med "kameraet" ned i hestens mavesæk, og så hvordan ætsningerne var begyndt, fordi den skulle møde op "fastende", netop fordi den skulle gennemgå denne kikkertundersøgelse.

Hoppen havde formodet mavesår, grundet hun gik med føl på 3 mdr ca, og hun pludselig havde tabt sig meget drastisk. Hun fik umiddelbart store mængder korn, efter ejers udtalelser, da hun havde brug for en del energiholdigt foder, netop pga vægttab.

Dyrelægen forklarede hvordan mavesår opstår, og forklarede hvad "vi" så i dyrets mave.

Det ville være meget interessant dokumentation overfor mennesker, der ikke vil forstå, at hø/wrap er en NØDVENDIGHED for heste, og at korn og generelt stivelsesholdigt foder, skal begrænses mest muligt.

Hvis man kan, og hvis nogen kan finde ud af det, er det vel bare og søge på TV2 hjemmeside efter denne udseendelse. Det var MEGET interessant og LÆRERIGT!

Tine

Under mdr til termin

- Venter lille Oliver 19/1-2009 -

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

Glædelig Jul til alle.

0
0
Svar på denne tråd

Fandt lige
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 21:07

udseendelsen, jeg nævner ovenfor. Hvis det ikke virker, kan det findes på www.tv2east.dk under Dig og Dyrene, og under udseendelsen kikkert i hest fra d. 2 december.

web.tv2east.dk/magasin/dyr.php

Tine

Under mdr til termin

- Venter lille Oliver 19/1-2009 -

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

Glædelig Jul til alle.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider