Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

På fold når muk'en er væk?
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 20:11

Hej

Hvornår sætter du din hest på fold igen efter at mukken er væk? Folden er jo stadig lige våd og mudret.

Er der nogen som har erfaringer med om mukken kommer tilbage hurtigt?

Elisabeth

0
0
Svar på denne tråd

Det er svært
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 21:33

Jeg har de erfaringer, at hvis mukken er opstået pga. folden, så vil den hurtigt komme igen hvis hesten sættes ud på samme fold....

Men det kommer selvføgelig an på hvordan folden er, hvis der er steder på den, som er så mudrede, at hesten får koderne under mudder, - så glemt det - hvis det er en "muk-hest", - det vil helt sikkert komme igen.

Hvis folden derimod er mere "moderat" mudret, kan man med lidt held, holde det nede ved at tørre og smøre hver dag.... :-)

0
0
Svar på denne tråd

Mug og fold
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:11

Jeg ved ikke, om du har set mit indslag vedr. træpiller som strøelse? Står den på halm?? Hvis du døjer med mug, og ikke har mulighed for at sætte den på en forholdsvis tør fold, så prøv evt. at sætte den på piller, hvis du har muligheden. Det suger fuldstændig vildt, og er endda billigt. Mine folde er meget mudrede, og et par af hestene plejer at have tendens til mug, men ikke efter de er kommet på pillebund:0) er jo skønt, for jeg vil så gerne have dem ude mange timer hver dag.

0
0
Svar på denne tråd

Klip og beskyt
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:16

Du kan forebygge så godt som muligt:

Klip kodebøjningerne, så der kun er kort hår.

Skyl ben dagligt, få alt mudder væk, tør grundigt og smør området med noget vandafvisende. Vaseline er rigtig godt, jeg har også med fordel brugt honning - sådan lidt på skift.

Hvis du opdager at mukken er på vej retur, så sæt området i blød i klorhexidinsæbe (det desinficerer) tør grundigt og smør god creme på, fx zinksalve, evt vaseline udenpå...

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

jeg har slet
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 09:04

ikk hest stående inde pga den slags- jeg sørger for så vidt muligt at de går på mere tør fold så og har tør boks, for boksen er fyldt med bakterier der kan forværre meget og den skal hele tiden ha en tør overfalde.

Dernæst har dyrlægens zinksalve virket rigtig godt her på trods af mine tvivl i startet- og vaseline er vandafvisende og burde være godt osse.

Henra Cayenne udlejes 2000 kg total

www.123hjemmeside.dk/qantico

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket el hadet intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

hvis du klipper
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 09:11

hårene i koderne af er det nemmere for hesten at få de små sår der sætter sig muk i!

Unique kom på fold alligevel selvom hun havde muk, benene blev ordnet en gang dagligt, men hun var ude på fold! Det er godt med motion!

Og jeg fik det altså væk selvom hun havde sit kodepels, og gik ude i mudder ;) (det er dog ikke hele folden der er mudret der hvor hun stod.)

Den højeste form for dovenskab, er at gøre tingene rigtigt første gang.

Umay be Royal Født: 1/8-08

Unique Møn Født: 28/4-92 Død: 3/9 - 2008

R.I.P Dulle!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider