Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Læderfedt og/eller læderolie
Forfatter: 
Dato:  05-04-2004 13:30
Hej!

Jeg har lie et spørgsmål omkring læderpleje...
Jeg er ved at være pænt forvirret for nogle siger at man skal bruge læderfedt og andre siger at man skal bruge læderolie...!! og jeg ved ik hvad der er bedst så jeg vil blive glad hvis du vil give mig et råd om hvad der virkelig er bedst!!

Hilsen en forvirret Mette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug læderfedt
Forfatter: 
Dato:  05-04-2004 13:40
Hej
Jeg har lært, at man skal bruge læderfedt, og KUN læderfedt. Læderolie gør læderet porøst. Du må kun bruge olie, hvis du har noget, der er så gammelt og stift, at det er den eneste udvej.
0
0
Svar på denne tråd
 
 altid fedt..
Forfatter: 
Dato:  05-04-2004 13:46
Jeg bruger altid fedt - aldrig olie!

Hvis læderet er meget beskidt (f.eks næse- og pandebånd på trenser) vasker jeg det i lunkent vand. Lader det tørre ved stuetemperatur eller lavere.
Så passende mængde (ikke meget) fedt på - lad det sidde lidt - og puds efter med en tør, blød klud.
Og puds meget! Jo mere - jo bedre. Varmen giver læderet en flot, mat og blød overflade.


hilsen sussie
*Møllevang*
0
0
Svar på denne tråd
 
 Opskrift
Forfatter: 
Dato:  05-04-2004 14:36


Og så følger her lige en opskrift på hjemmelavet læderfedt, der kun koster en brøkdel af, hvad man giver i butikkerne.

ca. ½ l olie (alm. madolie er ok - men koldpresset olie er selvfølgelig bedre, da den ikke er kemisk udvundet)
50 gr vandfri glycerin
ca. 2 dl bivoks - alt efter hvor hård du vil have din læderfedt - jo mere bivoks, jo hårdere bliver den.

Glycerinen fås hos Matas. Bivoksen er billigst hos en biavler.

Det hele skal bare i en gryde på ikke alt for stærk varme og smeltes. Så snart det er smeltet tages gryden af varmen. (Jeg laver det som regel på brændeovnen - så er varmen også gratis :-))




Venlig hilsen
Marianne S





0
0
Svar på denne tråd
 
 læderolie
Forfatter: 
Dato:  05-04-2004 20:59
Tjah jeg bruger godt nok læderolie til mit udstyr.. Først vasker jeg det med lædersæbe og når det er tør giver jeg det engang læderolie. Putter det i en plasticpose uden alt for meget luft i og laver det stå natten over i stue temperatur. Dagen efter er det blødt og lækkert.
Grunden til jeg ikke bruger læderfedt er fordi jeg synes det er bøvlet at arbejde med. Men det er også bare min mening..

Men jeg ved ikke hvad der er bedst..
0
0
Svar på denne tråd
 
 Læderfedt!!
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 11:56
Jeg bruger også altid læderfedt!!

Knus
0
0
Svar på denne tråd
 
 fedt olie
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 12:38
Jeg bruger begge dele , lidt afhængigt af hvordan læderet er.
Hvis det skal have den store tur, får det olie først og så fedt bagefter.

Hvorvidt olie ødelægger læderet ved jeg ikke , men jeg kan jo se i den opskrift at læderfedt indeholder olie, så så forfærdeligt kan det vel næppe være. ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 læderfedt
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 16:09
synes helt klart læderfedt er det bedste. Og så da jeg har en sort sadel har jeg også soret læderfedt. Det går ind og farver småridser sort igen... herligt
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider