Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

OPLYSNINGSTRÅD!
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 15:58

Efter en meget ubehagelig oplevelse idag har jeg lyst til at lave en oplysningstråd hvor der bare kort står tørre fackts om en hest og om hvad den har brug for hver dag/hvad der er naturligt for hesten. Start med de aller mest nødvendige! lad være med at gøre tråden til en poptråd om foderfabrikater osv..

Hvis i vil diskutere det hinanden skriver (eller det jeg har skrevet)så venligst i en anden tråd da den her skal være nem at overskue! Som vi skrider frem i tråden og de mest almindelige forhold er oplyst er i velkomne til at komme med mere detaljerede oplysninger.

0
0
Svar på denne tråd

?????????????
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 15:59

Jeg kan starte med at skrive at en hest i gennemsnit drikker 60 Liter vand i døgnet.

0
0
Svar på denne tråd

Der er jo mange ting
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 16:27

- og jeg gider ikke rode mig ud i noget

Så jeg vil starte med at sige, at heste er flokdyr, og de bl.a. har 2 meget stærke instikter: Flugt og foder.

GLÆDELIG JUL !!!!

SØGER 1 ELLER 2 HANKILLINGER NU.

0
0
Svar på denne tråd

lidt af hvert
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 17:20

Godt stråfoder holder hesten mæt, ikke kraftfoderet, og halm er ikke nok som stråfoder.

Jo mere fri bevægelse hesten har på fold - jo bedre.

Artsfæller er vigtige for de allerfleste heste.

- 60 liter vand i døgnet? Hvad er der sket?

De mængder drikker mine langt fra, - jo måske om sommeren når det er meget varmt...... ellers mellem 20 og 40.... men ja det er selvfølgelig individuelt.

0
0
Svar på denne tråd

mangelvare
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 17:33

Tandrasp... møder tit heste ejere der ikke mener hesten har brug for tandrasp overhovedet... det får de jo ikke i naturen!

Om ikke andet kan man da sige man spare på foderet hvis hesten kan tygge

MVH NajaM

Med hele den uldne familie hjemme

0
0
Svar på denne tråd

kljgfljgflkj
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 17:37

Heste er individuelle og naturligt er nok svært i fangenskab.

Ud over fodring, folde og disse basale behov, er omsorg også et must for heste - både fra artsfæller og for en del også fra mennesket.

Omsorg omfatter mange aspekter.....

Nogle heste mister gnisten/glæden hvis ejeren ikke bruger omsorgstid på hesten hver dag og for andre har det ikke den store betydning.

At hesten får opfyldt dens basale behov er ikke ensbetydende med, at hesten trives.

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Friesertøsen Thundra

& Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner

Portræt af heste tegnes - tjek præs eller hjemmeside:

www.123hjemmeside.dk/horsespirit

0
0
Svar på denne tråd

Frisk luft
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 18:49

Heste har brug for at gå ude mest muligt.. Da de jo fra naturen´s side er født under åben himmel.. Der er dog de meget fremavlede varmblodsheste, som dør af kulde hvis de går ude hele døgnet her om vinteren.. men så vidt muligt så lad hestene gå ude på en fold der er stor nok til at de kan løbe og lege og ellers bare gå rundt..

et liv uden heste, ville ikke være et liv for mig.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 19:04

Godt grovfoder i passende mængde, masser af plads, god(e) ven(ner), og en god vitamin/mineral tildeling året rundt, så er du rigtig godt på vej.

Regelmæssig hovpleje hver 6-7 uge. Gødningsprøve 2 gange årligt hvis der står mange heste/ udskiftning af heste. Ellers kan 1 gang årligt være nok, hvis prøven det forgående år var acceptabel. Tandrasp og vaccination én gang årligt. Dette må betragtes som en nødvendig del af pleje og forebyggelse.

"Under no circumstance should your hand disturb the horse's mouth. You must learn to stay calm in all situations and control your emotions. There is no room for anger."

Translated from Xenophon

0
0
Svar på denne tråd

Grovfoder...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 19:11

.. er også med til at hesten holder varmen. Når grovfoderet fordøjes, danner den selv den varme den har brug for. hestens komforttemperatur ligger en del lavere end vores - og så længe den har en stald eller et skur der er tørt og uden træk, har den ikke behov for at der er varmt.

Heste er forskellige - så kendskab din hests normaltemperatur, vejrtrækning og puls er en fordel.

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

Se smukke unikke smykker til salg

0
0
Svar på denne tråd

Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 22:09

Og mere grovfoder...

Hestens fordøjelsessystem er skabt til at den spiser mange timer i døgnet.

Adgang til godt grovfoder holder funktionerne i orden, reducerer dannelsen af mavesyre og forebygger sygdomme i systemet, f.eks. mavesår og kolik

Rose 1

med

De to rødhårede muler

0
0
Svar på denne tråd

mange ting
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 07:03

Åhh der er jo en del.

Hvad der er naturligt og hvad der er fordi de lever "vores" liv er svært at skelne, da de lever hos os er det lige vigtigt.

Grovfoder, grovfoder og atter grovfoder.

Vand.

Vitaminer og mineraler hele året rundt.

Friliv under åben himmel med kammerater.

Tør og blød bund.

Smed.

Tandlæge.

Dyrlæge - vaccinationer og tjek.

Tilpasset udstyr.

Forståelse, pleje og omsorg.

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 07:09

i foderet er måske ikke naturligt men forlænger hestens tyggeevne så den producerer mere spyt der igen gør at den bedre kan nedbryde sit foder og derfor udnytter det bedre.

Godt og nok grovfoder i god kvalitet er et must i ordentlige mængder- som et min. 1 kg hø pr 100 kg hest og wrap en halv gang mere rundt regnet.

Stivelse og sukker kunstigt tilført er ikke sundt el godt for en hest- en hest er ikke lavet til at endbryde stivelse og kan derfor få mavesår af for meget af slagsen.

Kornprodukter bør holdes på 0,5 kg el derunder pr dag da det er her den bedste udnyttelse i det stivelsesholdige foder ligger.

Mikroiseret/varmebahandlet er ikke = med at stivelsen er væk, det betyder blot den er gjort lidt nemmere at nedbryde i hestens system.

Masser af foldtid er sundt for hestens bevægeapperat og hovede.

Halm hører ikke under stråfoder i samme katagori som hø og kan derfor ikke erstatte dette.

Roepiller indkapsler tildels sand og kan derfor være god forbyggelse mod sandkolik o.lig. Derudover er det sundt og letnedbrydeligt for hesten og fylder godt i maven på en hest der hele tiden er sulten. De billige med et min. af sukker er sundest.

En varm hov er ikke = forfangenhed- det kan hesten osse ha når der er tale om en hovbyld.

Et rent tørt og godt strøet leje at sove på, god foldtid og et minimum af udskiftning i foldkammerater, fold mm. er med til at forebygge showsyuge som er stress og senre udviklet depression hos heste.

Henra Cayenne udlejes 2000 kg total

www.123hjemmeside.dk/qantico

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket el hadet intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider