Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hævet tissemand
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 09:26

Hej,

For ca 3 uger siden kom jeg ud til min vallak og så at hans tissemand (forhud) var meget hævet i den ene side, dog uden at være hverken varm eller øm. Jeg ringede straks ti dyrlægen og fik at vide at det er meget normalt med vallakker og at jeg bare skulle vaske den med sæbe og massere hævelsen.

Det gjorde jeg så i lidt over en uge, og da der ikke skete noget fik jeg dyrlægen ud som gav hesten noget beroligende så hele tissemanden kom ud. Den blev så vasket og ordnet.

Dagen efter var den ENDNU mere hævet. Dyrlægen sagde jeg skulle forsætte med at vaske den (nu med saltvand) og massere den.

i går var den igen mere hævet....

Jeg får dyrlægen ud igen mandag. Men er der nogen af jer der har erfaringer med dette?

På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd

hævelse
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 15:49

Hej

Du skal være obs på hvor lang tid han går med det.

Min hest gik med en hævelse i forhuden i et stykke tid. Jeg havde dyrlæge flere gange hvor de bare vaskede ham.

Efter et stykke tid kom der en slags "kugle". Den føltes som en marmorkugle der sad lige under huden. Igen var jeg en tur til dyrlægen som mente at det var en fedtknude og ikke ville operere den væk grundet årstiden (sommer mht. fluer)

Det viste sig så at der gik et par uger mere og han hævede mere op. Jeg besluttede mig for at den skulle opereres ud, og efter den var blevet undersøgt, vidste det sig at være en kræfttumor.

Så hold endelig øje med din hests ædlere dele.

Han må ikke gå FOR lang tid og hvis du ser noget mistænkeligt så kontakt straks sin dyrlæge.

0
0
Svar på denne tråd

bom bom
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 16:58

Det havde min vallak for et års tid siden. han var heller ikke øm eller varm og jeg måtte pille og røre alt det jeg ville. J

eg var faktisk bange for det kunne være kræft, men det var så "heldigvis bare" forhudsbetændelse, så han måtte have antibiotikasprøjte og så skulle jeg vaske med sæbe spåner hver dag i et stykke tid samt smøre det med noget desinficerende creme som jeg fik af dyrlægen.

Han måtte så bedøves også, for dr. dyr måtte ikke pille

Hvis din dyrlæge ikke kan gøre noget, må du jo få en anden ud.

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 19:15

Jeg står lige nu faktisk i HELT samme situation som babyblop Min fjord vallak står også med hævet forhud og er igang med den store medicin behandling. Han bliver vasket dagligt og får lagt antibiotika creme op omkring forhuden dagligt og jeg skal sprøjte ham i musklen morgen og aften med pencelin. Han var først på en anden kur, men efter han blev podet, viste det sig at streptokken var resistent over for det første pencelin, så vi måtte over på noget andet. Han har også den hårde kugle som sannedk snakker om Så nu bliver jeg helt nervøs for kan være det samme som hendes hest.... dyrlægen har dag sagt, at det er hævelsen som bliver så hård... men det lyder nøjagtigt som det sannedk skriver.

Jeg skal prøve at få taget et billede imorgen.

Mvh. Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 19:15

Tak for jeres svar :)

Hvor stor var kuglen? Han har ligesom en klump på størrelse med en knytnæve (men igen hverken varm eller øm).

Har har fået antibiotikan i forbindelse med et spark (ja, vi er lidt uheldige for tiden) og det gjorde ingen forskel...

Men vil da lige høre dyrlægen på mandag mht til evt at behandle for betændelse alligevel og få undersøgt hvad det ellers kan være....

Og ja.... ellers er det vel bare at få en anden ud og se på det....

Tak for jeres fine svar. Skriv endelig hvis nogen har yderligere erfaring med dette problem....

0
0
Svar på denne tråd

hssggw
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 19:30

Ja! Vi må se hvordan det ender med begge vore hestes ædler organer

0
0
Svar på denne tråd

hævelse
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 21:44

Selve hævelsen føltes som en slags brusk eller lign. Det var hårdt og du kunne ikke rigtig trykke i det, medmindre du tog om forhuden på den ene og den anden side og virkelig trykkede hårdt sammen. Men det er jo også ubehageligt for hesten.

var ved at falde bag om stolen da du skrev at den var på størrelse med en knytnæve? Det med klumpen lyder nærmere som den hævelse jeg snakker om.

Du er ikke i tvivl hvis kuglen sidder der. Den var på størrelse med en stor malteser (slik) hvis du kender dem? og hård som sten ;)

.. Men men, det viste sig at selve knuden var indkapslet og derfor ikke havde spredt sig. Det er så positivt som noget kan være da den er let at operere ud. Hesten behøver kun en lokal bedøvelse.

i dag har min ikke mén efter det og har ingen problemer haft efter :)

Bare læg mærk til forandringer, for han har helt sikkert bedst af at få det fjernet, hvis det noget, end at lade det sidde. uanset om det er en fedtknude, kræfttumor eller andre mærkværdige ting :)

0
0
Svar på denne tråd

opdatering...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:50

Bare lige en opdatering.

Han er nu blevet scannet og undersøgt i hoved og r.. :)

og der er intet at finde. Han kom i ridning igen og efter en times skridt og trav var den næsten væk. Så dyrlægen kom med det bud at han kan være blevet sparket og har fået ødelagt nogle blodårer eller vener og at de ordner sig selv når der kommer gang i kroppen. så det håber vi på!

tusind tak for alle jeres svar!

0
0
Svar på denne tråd

hævet diller...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:59

Min vallak står netop i disse dage også med hævet diller....:(

Han er nu på finadyne kur i to dage efter samråd med dyrlægen,og idag ser det bedre ud... meen vi fortsætter nu alligevel kuren....

Fik afvide det kunne være en virus som evt også godt kunne gå i benene på dem...

En rigtig hest er en DANSK VARMBLOD :D

0
0
Svar på denne tråd

ups ups
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 22:15

En hævet tissemand kan være tegn på at de har EVA virus. DA den giver hævede kønsdele og ben(ikke nødvendigshvis begge dele på en gang).

Hilsen Søde Julia,

Ups min *Guld-Pony*, jeg elsker dig

www.picasaweb.google.dk/jvvasnel

0
0
Svar på denne tråd

I kan da lige få et par billeder
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 11:38

Her er et par billeder af min drengs forhud, som det ses så det ret slemt ud:

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

svar på
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 14:04

Der er nu kommet svar på blodprøverne og han fejler iNGENTING, er sund og rask så mysteriet fortsætter. Men han er som sagt nu i ridning og det ser bedre ud det hele :)

held og lykke til alle jer andre også.

0
0
Svar på denne tråd

måske...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 17:30

Min vallak har netop lige haft samme problem. Det skyldes sikkert forhudsbetændelse. I nogen tilfælde kan der samles en slags "klump" af urin, skidt og lign, som kan sidde og blokere. DEt kaldes en smegma - sten. Jeg har fundet et link, som måske kan bruges: www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/ id=753/sprog=1/grp=7/menu=12/

Håber virkelig du får opklaret dit mysterium.

& godt nytår

Mine 3 elzkede hypser;

Lazard, Siska & Jepling - sammen ka' vi alt i hele verden!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider