Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Wrap ad libitum....hvor meget spiser de?
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 18:32

Hvis jeg sætter en wrapballe ud til mine 3 hyppere på folden - hvor længe skal jeg så regne med, at den holder?

Der skulle være omkring 300 kg i sådan en balle og hestene består af:

Frieserhoppe på 5 år - 160 i stg - vejer ca 550 kg - måske 600?

Fjordvallak på 4 år - 144 i stg - vejer ca 450 kg - måske 500?

Shetlændervallak på 8 år - 80 i stg - vejer ca 150 kg.

Kom gerne med erfaringer...

Kan jeg sætte sådan en balle ud og skære ca det halve af plastikken af, så den nederste del holder sammen på den - altså så de æder af den oppefra....og stadig så den bette kan nå.

Hvor mange baller ryger der hos jer på en måned hvis de har fri adgang - antal heste?

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Friesertøsen Thundra

& Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner

Portræt af heste tegnes - tjek præs eller hjemmeside:

www.123hjemmeside.dk/horsespirit

0
0
Svar på denne tråd

Her ville den ikke holde længe!
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 18:56

Jeg ville ganske enkelt ikke turde tilbyde fri wrap, og da slet ikke i år, hvor der generelt er meget sukker i såvel hø som wrap.

Men jeg kan da berette, at da min vallak uden problemer kan køre 20+ kg. wrap ned på et døgn - og det var ikke engang ad lib....

Oven i købet lyder det ud fra dine vægtangivleser til, at dine heste allerede er i rigelig foderstand?

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

wrap ad libitum
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 18:56

Engang i tidernes morgen havde jeg kun 2 heste som fik wrap ad libitum. De spiste ca 15-20 kg i døgnet, alt efter hvor koldt det var... Det var heste på ca 550 kg begge to.

Jeg kørte det ud på folden til dem dagligt, så aner ikke om du bare kan sætte en balle ud på den måde.

NU MED WELSH MOUNTAIN IGEN

Der er i livet kun to ting, kærlighed og døden.

Kaniner til salg...

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 19:05

Horsespirit:

Sidste år brugte jeg den metode du beskriver til hestene i løsdriften, de kværnede ca. 20 - 25 kg. i snit pr. dag ...

Så i år er de sat på rationering, er de ...

Jeg skar halvdelen af plasticen af, så de åd fra toppen, det fungerede fint, så det kan du sagtens gøre.

Og hvis du har wrap nok og hestene kan tåle det, er det en nem måde at fodre på.

0
0
Svar på denne tråd

kfjgfdkjgfkjg
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 19:08

Har også selv mine spekulationer omkring det...

Ellers tænker jeg at de skulle have:

Frieser: 8 kg

Fjord: 6 kg

Shetter: 3 kg

Altså ca 17-18 kg ialt og så frøgræs for resten?

De skal jo ihvertfald have noget at gnave i hele døgnet.

Bliver så nødt til at ligge det hele ind til dem, så kan ikke lige holde øje med hvem der spiser hvor meget....

Nogen der har en ide om hvor mange kilo wrap der kan ligge i en trillebør???

Vores Charmetrolde

Hestene er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 19:19

Anbefalinger lyder på 1½ kg wrap pr. 100 kg hest.

Så mine 2 store prutter får hver 9 kg dagligt og frøgræs for resten og det fungerer rigtig godt.

Det er svært at sige, hvor meget der kan være i en trillebør, det afhænger jo af, hvor tør/våd din wrap er.

Jeg har købt en hø-vægt og nogle af de store poser fra Ikea og vejer det af hver dag, for jeg synes godt det kan være svært at vurdere, hvor meget de får.

Men med min wrap, der er rimelig tør, passer det med, at der i en alm. trillebør er ca. 20 kg, når jeg fylder den med top.

Mange hilsner

Sofie

0
0
Svar på denne tråd

gkjhgkjhgkhlkh
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 19:47

Tak skal du have Sofie - må over og veje imorgen...

Tror lige jeg dropper det der med ad libitum. Tør ikke risikere noget....

Vores Charmetrolde

Hestene er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 21:22

Mine to heste får 30 kg dagligt og de står i samme boks - så ved ikke hvor meget de hver spiser

Gratis fotografering af heste i Sønderborg og omegn tilbydes

http://www.lines-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sidste vinter
Forfatter: 
Dato:  03-12-2008 00:07

Lavede jeg samme nummer, det er en helt fantastisk måde at fodre på og dine heste burde stort set kunne leve af wrap og vitamintilskud!

Mine 2 NewForest blandinger på hhv. 420 og 460 kg åd 3-4 baller om måneden dvs 1 balle holdt omkring 7-10 dage. Dette vel at mærke på jordfold, hvor de ikke havde andet at æde.

I starten gik de virkelig til den og når det var koldt ligeså, men ellers fandt de sig et naturligt leje.

10 dage om 300 kg er 15 kg wrap pr. hest. Det er kun meget lidt over hvad jeg gav dem dagligt før jeg gav dem adlibitum. Denne vinter er de på græs og har stadig "ad libitum" hø, nu blot med den forskel, at de får, så der stadig ligger tilbage næste morgen og ikke mere. I øjeblikket er det ca. 5 kg pr. mule.

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

ca dobbelt op
Forfatter: 
Dato:  03-12-2008 00:21

Jeg har prøvet det med to af vores, de spiste cirka 20 kilo i døgnet hver - dvs. omkring det dobbelte af hvad jeg normalt giver dem, og de blev tonsetykke ;-)

Men shetteren og fjordhesten vil jo nok spise en del mindre, - tilbyd dem endelig halm ved siden af, mange af de nøjsomme racer styrer det selv, hvis de også har adgang til mindre nærringsrigt foder :-)

0
0
Svar på denne tråd

gkjfgkgjfkjg
Forfatter: 
Dato:  03-12-2008 08:44

Ja det ville jo klart være nemt at sætte en balle ud til dem, men det tør jeg ikke....tror specielt Bastian ville foræde sig.

Så der er ikke andet for end at køre et par ture med en trillebør.

Hippo: De vil få både wrap og frøgræshalm og så er der byghalm i løsdriften som strøelse....så der kan de også nappe lidt hvis de har lyst.

Vores Charmetrolde

Hestene er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider