Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bandagering ved benskade?
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 14:48
Min hest har været så uheldig at ramme sig selv på indersiden af piben. Der er kommet en overfladisk flænge (som jeg selvfølgelig har renset). Benet var forventeligt hævet. Men næste dag var benet forvandlet til en pæl. Jeg tilkaldte dyrlægen, som vacc. hende med antibiotika og noget anti-inflamatorisk. Sidst nævnte har jeg så også fået i pulver til 4 dage.
Derudover mente dyrlægen at hun forsat skulle på fold om dagen, da hun ikke halter, og om aftenen skulle jeg så bandagere benet.

Og nu mit problem:
Jeg låner en uldbandage at en veninde. Men hun siger så, at jeg skal bandagere begge bagben, for det siger hendes dyrlæge. Jeg spurgte om grunden til det, men den kendte hun ikke, dog vidste hun at hun også havde læst det engang: altid bandagere begge ben!
Jeg har aldrig hørt om det før. Jeg mener, man lægger da heller ikke gips på det raske ben.
Er der nogen der kender til denne "regel" og kan forklare teorien for den?
0
0
Svar på denne tråd

Jaa...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 14:52
Jeg har altid fået af vide at begge ben skal have bandage på!

Kan ikke rigtig huske hvorfor ?:-)

Både mine dyrlæger og min smed siger det!

Line&Darling&Queen
Nogen der har en gulerod?
Citat: Darling.

0
0
Svar på denne tråd

Ja ...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 16:09
Vi har også fået at vide at det er bedst at bandagerer begge ben.
Først filt underlag så uldbandage som startes midtpå og rulles løst (ikke for stramt ) på, ned til rundt om koden, først når man kører op må der strammes ellers kan man hemme blodforsyningen og benet kan stase ( blive endnu tykkere).
Hilsen.
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

ja jeg har
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 17:09
også hørt det, men da Liva havde en ligende skade på forbenet, havde hun kun en på.

Det er noget med at hesten belaster det andet ben (det raske)mere og så for at aflaste det igen, kan man bangagere det.

Et lille fif: Jeg brugte ammeindlæg til selve såret og så bandage udenom.

Og pas så på med ikke at lægge den for stramt. Det gjorde jeg med Liva, på trods af at jeg er vant til at bruge bangager. Hun smed den hele tiden og så begynde jeg at bind eden bedre. I dag har hun ca 5x3 cm med hvide hår på forbenet og det ser ikke smart ud.

0
0
Svar på denne tråd

jeg havde...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 19:21
kun en bandage på da Celine skulle stå med bandage efter operation for mus.

Dyrlægen sagde at eftersom bandagen kun blev brugt som en måde at holde operationsområdet helt rent, så var det ikke nødvendigt med en bandage på det andet forben også. Faktisk ville det være spild af min energi at putte på begge forben, i følge dyrlægen.

Dog vil jeg nævne at da Lazer havde boksro pga kodesenebensbetændelse, da skulle han have staldbandage på BEGGE forben, da den skade ville medføre aflastning på det andet forben, hvorfor varmen og støtten ville være en fordel.
Robin er solgt!

Celine er min nye dejlige stjerne. Billede på præsentation
0
0
Svar på denne tråd

ved godt hvorfor
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 19:21
Jeg ved godt hvorfor... har nemlig lige fået det fortalt: Begge ben skal følges ad. Fx: er det ene knæ skadet, og skal behandles, skal det raske knæ faktisk også behandles. Så simpelt er det.. det er bare noget, som dyrlæger lærer, under uddannelsen.
>o<
Haxholm Luna;
Den bedste af
alle trakehnerheste
>o<
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville slet ikke....
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 21:33
bandagere et hævet ben!
Hvis hævelsen "skrumpede" eller hva det hedder, og bandagen glider ned om hovene på hesten og laver "kaos" eller hvordan man skal forklare det.

Men kan da godt se, at når dr. dyr siger det.

Men så kunne man vel vælge sådan en "klæbe bandage", som man kan købe i hööks osv? Eller hva? Den glider vel ikke så let ned?

Hilsen Cecilie.

^!^-..at komme et stykke på vej er ikke det samme som at tage fejl af vejen..-^!^

MSN: prupony@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd

bandager..
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 10:16
det med at skulle bandagere begge ben har jeg også fået at vide...men jeg har senere fået at vide af en fysioterapeut med hestespeciale at det ikke er nødvendigt..det er som elle belle siger at man heller ikke putter gips på det raske ben...
men hvis det er som i Celines tilfælde, er det en god idé..da hesten aflaster det syge ben meget..og det gør hermed at det raske ben kan stå hen og få muskelstivhed...fordi al vægten er på det ben..
God bedring med din kære hest!

There may be madness..but there is method in it :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider