Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ormekur nu?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 19:55

mit føl på nu 6 måneder har jeg fået ormekur til til det første år.

fik det i forbindelse med hoppen skulle have inden foling.

han fik som 3 måneder og skal have nu her igen.

men er det ikke for koldt nu?

ifølge sedlen på kurene skal han have som 9 og 12 måneders også.

og hvilken giver man så nu?

har både banminth(mod rundorm, bændelorm) og noromectin(mod haleorm,spoleorm,trådorm,lungeorm og bremselarver)

0
0
Svar på denne tråd

Ormekur
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 21:08

Din dyrlæge har da forhåbentligt vejledt dig, ellers er han/hun da ikke for smart...

Og ja, jeg vil mene det er for koldt nu. Personligt kunne jeg ikke drømme om at give ormekur efter første nat med bare lidt frost...

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

Flere af hestene - tag et kig

Baby og børne tøj - kontakt for info

Udlejes:

RDH hoppemaver, kontakt for info

0
0
Svar på denne tråd

metjen
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 21:22

bare et spørgsmål, men hvorfor vil du ikke give ormekur efter første frost? kan der ske noget ved det???

Hilsen Camilla.

en hest skal rides til bidet, ikke tvinges til bidet

ejer af den skønneste traver

og skønneste DV

0
0
Svar på denne tråd

vent til foråret
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 22:03

Hvis ikke et er anvist af dyrlægen som alarmerende nødvendigt.

Det kan give gevaldigt bagslag, da de forpubbede orme bliver vagt til live med risiko for ret voldsomt diare til følge.

Læs denne artikel eller søg på dyrlæge Martin Krarup der er ekspert på området.

www.magasinethest.dk/Artikler/ Tidligere+numre/2006/12/Laeg+en+ orme+strategi.htm

Udklip:

"Pas på med ormekur om vinteren

Mange hesteejere har tidligere som standard givet en ormekur mod mavebremser om vinteren, når frosten sætter ind. Hvorfor skal man nu lade være med det?

Det nye for hesteejerne er, at det er forkert at gøre alt, hvad man kan, for at skabe en ren mark samtidig med, at man behandler alle hestene. Så er det pludselig ikke længere kun 10 procent, men måske 99 procent af ormene, der bliver udsat for midlet. I januar måned vil der eksempelvis oftest være meget få larvestadier på foldene, da æggene ikke klækker ved temperaturer under seks grader. Hvis man behandler på dette tidspunkt, lægger man dermed stort pres på resistensudviklingen. Refugiet er altså stort set ikke til stede om vinteren, og derfor skal man ikke behandle om vinteren. Juleormekur er derfor helt misforstået. Risikoen for resistensudvikling er meget større, og du risikerer faktisk at fremkalde sygdom ved behandling om vinteren, hvis du har forsømt dine behandlinger i løbet af sensommeren og efteråret. Der kan ligge en hel masse orm indkapslet i tarmslimhinden og vente på bedre tider. Når du så behandler, provokeres de indkapslede stadier, og så rykker de ud af tarmvæggen på én gang. Så får man de her vinterdiarréer. Og den situation skal vi undgå, for de er enormt svære at behandle"

0
0
Svar på denne tråd

Vores dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  28-11-2008 08:58

har netop anbefalet at vi skulle vente med at give ormekur til efter den første frost. Så nu håber jeg da ikke at alle vores heste bliver syge

Sadler til salg:

Wintec - dressur Isabel Werth

Montar - kombisadel

Big Horn - westernsadel

se billeder på præs.

0
0
Svar på denne tråd

Min dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  29-11-2008 09:12

Mit føl (bliver 8 mdr snart) skal også have ormekur i dag (i samråd med dyrlægen selvfølgelig). Men artiklen som Wildfire henviser til lyder jo lidt alarmerende! :(

Dog stoler jeg på min dyrlæge og giver den lille dreng ormekur i dag.

Nu med trakehner

dressurstjerne :)

0
0
Svar på denne tråd

Føl og plage
Forfatter: 
Dato:  29-11-2008 09:41

er utrolig følsomme overfor spoleorm..... Hvert år ser vi dødsfald relateret til en opformeret spoleorm byrde hos undebehandlede føl. Den er god nok, føl skal behandles hver 3 måned til de bliver to år gamle.

Det er også helt rigtit som flere citerer, at man ikke længere giver hesten en "julegave" i form af en ormekur nu, men dette gælder KUN den voksne hest og altså ikke føllene. Mht at "vække" dvalende orm ved at give ormekur, så er det også helt korrekt at det er en risiko, MEN det afhænger af hvilken ormekur føllet/plagen får. På dette tidspunkt (nov-feb) skal føllene kun behandles for spoleorm med en langsomt virkende ormekur, dvs panacur eller banminth produkter. Pga resistensudviklingen blandt ormene, er det nemlig kun spoleormene der er følsomme overfor netop disse to ormekure.Så risikoen for at inducere en voldsom diarre som følge af cyathostomer er ganske lille hvis man holder sig til de to nævnte ormekure.

Som dyrlæge vil jeg anbefale dig, at du behandler dit føl nu med banminth eller panakur.

Held og lykke med dit føl

0
0
Svar på denne tråd

ormekur.
Forfatter: 
Dato:  29-11-2008 18:58

cayenne fik ormekur lige da jeg fik hende for 2 mdr siden, og jeg fik at vide at hun skulle have resten af "pinden" nu her 2 mdr efter, det fik hun så i går. dyrlægen har ikke sagt noget om at hun skulle have flere gange.

hun har ikke vist tegn på diarre endnu, jeg kan ikke huske hvad kuren hed, kassen var sølvfarvet agtig :-P

Karina82

STUD BASK

Jeg kan modstå ALT - Bortset fra fristelser

Mangler nu alligevel hestelivet....

0
0
Svar på denne tråd

ormekur
Forfatter: 
Dato:  30-11-2008 12:36

tak for svar.

så vil jeg give ham banminth nu.

syntes også det ville være længe at vente hvis han så først skulle have til foråret, men har også læst om det med at man skal passe på med at give om vinteren.

fik desværre ikke så meget svar fra dyrlægen dengang jeg fik dem, så regnede med at det stod på ormekuren hvilken følle skulle have på det og det tidspunkt, men der står kun på begge slags at det er 3,6,9 og som 12 måneder de skal have det.

og har imellemtiden skiftet dyrlæge.

syntes han er blevet lidt vommet (og også en smule tyk) her på det sidste. (han får suregrow, lucerne og wrap. og fri adgang til frøgræs på folden)

så kunne godt tyde på han kunne have orm.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vover
Forfatter: 
Dato:  30-11-2008 13:32

lige at stille et lidt dumt spørgsmål - mest til "gæst-hest" hvis du kigger med igen

Hvis føl/plag skal have ormekur hver 3. måned indtil 2 års alder; er det så nødvendigt med gødningsprøve hver gang ?

Jeg mistænker nemlig lidt, at det bare er en nem måde for dyrlægerne at "kratte" penge ind på....

MVH janni

l'heureux propriétaire

d'un cheval appelé

Musse

0
0
Svar på denne tråd

banminth
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 00:05

gæst hest: nu blev jeg så helt i tvivl efter jeg gav ham den her i aften, skal han så have dobbelt dosis som der står i forbindelse med bændelorm? han har bare fået efter hvad han vejer nu.

og fik lige en anden tanke, hjælper det mod spolorm når det ikke står på pakken?

hvis han skal have dobbelt, kan jeg så give resten i morgen eller er det for sent?

karina82 den anden ormekur jeg har nævnt navn på (kan ikke huske det uden æsken foran mig)er i en sølvagtig æske. måske det er den.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider