|
|
| beskadiget gaffelbånd -halt -erfaringer? |
|
|
Hejsa, Jeg er kommet i en lidt træls situation. Jeg har lånt en hest, som har været så uheldig at pådrage sig en gaffelbåndsskade. Den har stået 2 uger nu, og skal stå stille i 6 uger mere. Men: Hesten kan ikke stå inde (have boksro), som man ellers anbefaler i sådan en situation, da den har tendens til væve, og derfor vil belaste sit ben ved at stå inde (det er et forben). Derfor skal den gå ude, og da han nok leger og løber en del, vil dette formentlig forlænge processen.. Jeg vil forsøge at få en ordning med sygefold til ham, men jeg tænker, at han alligevel ikke vil forhold sig i ro. Det, jeg så kunne tænke mig noget feedback på, er, hvad I har af erfaringer med gaffelbåndsskader? Bliver de haltfrie igen? Er det noget man kommer til at have problemer med fremover, også efter at hesten er blevet haltfri + genoptrænet igen? Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre nogle erfaringer - jeg er aldrig personligt stødt på problemet før, så - entlighten me, please! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Laser.... |
| Forfatter:  |
CarolineR |
| Dato:  |
27-11-2008 17:16 |
|
Jeg har selv haft en hest med gaffelbånds skade. Han blev dog aldrig ridehest igen , desværre. Men den behanling han fik kunne måske være noget for jer ? Den er forholdsvis dyr, mener vi gav omkring 10.000 , desværre virkede den jo ikke på ham. Men kan være der er bedre odds for jeres. Han fik laser behandling, og hvis du er int. i kontakt oplysninger til dyrlægen må du skrive en PB. Men ellers held og lykke med hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift. |
|
|
Min hoppe har næsten lige stået med en overbelastning i gaffelbåndene på begge forben.. Nu spørger jeg sikkert lidt dumt, men når det er en skade er det så noget den bliver operet for??
Nicolé Jordens dejligste Hoppe!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre ingen |
|
|
god erfaring herfra. Fik aflivet en hest i juli pga gaffelbåns, efter 9 mdr, hvor det kun gik 1 skridt frem og 5 tilbage. Til sidst begyndte benet at knække sammen og forsvinde under ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyha... |
|
|
Hej igen, hmm.. Det lyder ikke så godt, det I skriver..  CarolineR: Altså som skrevet, så er det jo en hest jeg låner, så derfor er jeg personligt ikke interesseret i at begynde f.eks. laserbehandling. Men jeg kan foreslå det for ejeren af hesten - tak for forslaget ellers.  Pia ♥Nicolé♥: Okay, det kan godt være at jeg har formuleret mig lidt forkert. Den er måske ikke direkte "skadet", men står i hvert fald med en overbelastning (eller hva' end det er), som gør at han er halt. Jeg tror, at dyrlægen ville have fortalt mig, hvis det kræver operation - hun virkede meget grundig og særdeles kompetent! Men Pia: er din kommet godt over det og blevet til velfungerende ridehest igen?  sobygard (Karin): Øv.. Det er jeg ked af at høre.. Men tak for svaret alligevel. Var den meget halt til at starte med? Brugte du et genoptræningsprogram? Jeg kunne forstå på dyrlægen, at man skal være meeeget varsom, når man starter op igen. Tak for jeres svar - jeg vil meget gerne have flere erfaringer, så kom endelig med dem, så jeg kan prøve at blive lidt klogere på det her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gaffelbåndskade |
|
|
Min dejlige hoppe, fik i sep 07 en gaffelbåndskade i venstre forben. Hun fik beordret boksro i 3mdr (hvilket kunne være svært, dels pga hun er et dampbarn, og hun væver også i stressede situationer.. Hun måtte da komme ud 20min dlg. Efter de 3 mdr, skulle hun til kontrol scanning, den viste heldigvis ingen tegn på skaden, og genoptræningen kunne langsomt starte. Vi skulle skridte hende op til hun skridtede 1,5 time, derefter begynde med trav intervaller.... det bedste var dog hun måtte starte med at komme på fold. (dog på plegasil i starten).  efter 3 mdr skulle hun så til kontrol igen, der skulle den gerne være i fuld ridning. vi tog det meget stille og roligt selv til tider var hun en rodeo hest.. men den var stadig hel. Til kontrol igen efter 3 mdr, var den stadig OK og den fik grønt lys til måtte begynde at springe. det var en gave. og nu skulle der gå 6 mdr, inden kontrol.... Hun har nu været i ridning i 11 mdr, efter skaden, og har sprunget siden Maj (dog bomtræning de første 1,5 mdr). og er stadig gående........ skal til kontrol til marts.. Jeg syntes det kan være svært, da jeg bliver meget fokuseret på det s.... forben,og bliver meget hysterisk, hvis jeg syntes der er noget....  Det skal siges at Maluta er en hest som IKKE sparer sig selv hun har et permanent duacell batteri i rumpen, hun er den fødte rodeo hest som elsker at springe og bestille noget.... SÅ INDTIL VIDRE ER DER EN LYKKELIG SLUTNING.. TÅLMODIGHED OG HELD BELØNNER SIG  Pøj Pøj kiki
PRIORS MALUTA - staldens prinsesse LEROUX - staldens gadedreng
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja han var |
|
|
gennem flere genoptrænings programmer, som strakte sig ove 20 uger af gangen. I starten var han lidt urengående i trav og halt på volte. Efter diagnosen og genoptrænings programmet blev lagt, skete der en forbedring, men efter ca 20 uger,da han skulle til at skridt træne 5 min lige ud med rytter, nåede han ca 300 meter, og blev han stok halt. Nyt genoptræningsprogram blev lagt, men nu gik det kun tilbage. Den sidste scanning viste desværre det jeg selv frygtede, at skaden var blevet væsentlig forværret. Gaffelbåndet var 3-4 gange tykkere end normalt, og der var fyldt med blod og væske omkring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glemte |
|
|
Jeg glemte at skrive, at i hele boksro fasen, stod hun de første 14 dage med magnet gamasher, og derefter med back on track. ¨kiki
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaffelbåndsskader |
|
|
Gaffelbåndsskader er svære at helbrede. Men det er ikke umuligt. Jeg synes ofte, folk har for travlt. 6 ugers ro er ikke lang tid, når man tænker på, hvor meget belastning der er på et ben. Jeg kan anbefale at bruge Back-on-Track-bandager om natten. De er effektive.
Ejer af Interview Firfod. Stud.med.vet. There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse. - Rolf Kopfle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Adel. |
|
|
Grunden til jeg spurgte om den skulle opereres er fordi jeg tænker bare når det er en skade er det vel værre end en overbelastning.. Men du spurtge om min er kommet sig over sin overbelastning. Og ja det er hun. Jeg måtte så skridte i hele perioden som ca har taget 3-4 mdr. Og hun måtte trækkes til og fra fold hver dag. Grunden til at hun desværre har stået længere er fordi hun en dag på folden syntes hun var frisk igen og bukkede vildt og voldsomt i glæde. Og blev så meget halt igen, men denne gang var det den dybe bøjesene som hævede op. . Jeg skulle have dyrlægen ud efter hendes overbelastning i gaffelbåndene, for at se om hun var rentgående (havde selv tjekket hende nogle dage før i longe og hun var rentgående), men da hun så desværre havde bukket og muligvis trådt forkert var hun meget halt. Men dyrlægen sagde at den overbelastning hun havde haft i gaffelbåndene var væk. Spørg endelig hvis du vil vide mere..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaffelbånd |
|
|
Jeg havde en vallak der fik en gaffelbåndsskade for nogle år siden. Han fik insprøjtet A-celler (kunstig stamcelle behandling) og skulle have ro i 3 mdr. Heldigvis er min dyrlæge af den overbevisning, at man helst ikke skal spærre en hest inde i en boks så længe hvis det kan undgås, så han fik lov at gå på fold. Da han ikke var god til at gå alene, gik han sammen med en kammerat der var rimeligt rolig. Alligevel motionerede han mere end jeg synes var godt, men skaden helede planmæssigt dette til trods. Desværre endte hesten med at blive aflivet af en helt anden grund kort efter endt genoptræning, så jeg ved ikke om han ville have holdt til alm. arbejde.
Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaffelbåndsskade |
|
|
Min nye hest har jeg købt med en gaffelbåndsskade, på venstre forben. ( Behøver ikke at få af vide, at det er hul i hovedet at købe en hest med en skade. Syntes personligt selv at han skulle have en chance). Hans historie, er at han fik skaden i April, og var en grad 3 halt. Nu er han 1 grad halt på venstre volte, så der er sket store fremskridt med ham. Han blev scannet for 3 uger siden, og han skal så skridtes 20 min på hård bund de næste 8 uger, da han siger at, de som regel healer bedre nå de kommer på hård bund at gå. Det har dog betydet at han er kommer på sygefold, da han skal under kontroleret motion, og han var lige voldsom nok, da han gik sammen med da andre heste. Min dyrlæger siger at han i løbet af det næste halve år, burde være helt på toppen igen. Hvis jeg bare tager det stille og roligt, og tager den tid, genoptræningen tager, skal han nok blive helt fin igen. Han har så lige haft besøg af en svensk healer, som har givet ham en magnet til hans forben, som skal siddde på om natten. Han mener at det burde hjælpe ham på rette vej. Det er en langvarig proces, men er sikker på at han nok skal blive helt klar igen  Jeg ønkser dig alt held med din låne hest.
Laredo
2002- 28 september 2008 R.I.P
Du ville altid være savnet og elsket min Muhko.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker |
|
|
Hej igen, tak for at I vil dele ud af jeres oplevelser - det er fedt at høre om jeres erfaringer gode som dårlige. maluta: Det lyder bare godt. Det er lige sådan nogle historier jeg kan bruge. Jeg håber den holder mange år endnu!  sobygard (Karin): Pyha - det var en træls ende på det.. Men tak for dit svar. Flicka85 (Interview): Hej - lyder interessant med de "back on trackbandager". Dem skal jeg helt sikkert lige se nærmere på. Pia ♥Nicolé♥: Jeg kan godt se, at det var forkert at skrive, at han har en "skade" - det er "kun" en overbelastning. Men tak for dine input og dit svar. Det er godt at høre, at din hest kom sig over overbelastningen på gaffelbåndet.  birlar: Dejligt at høre en historie, hvor gaffelbåndsskaden gik i orden igen, men trist at den så blev aflivet alligevel.. anjaogvictor *Laredo*: Hold da op et langt forløb du og din hest har været igennem - jeg tager hatten af for din tålmodighed og håber at han snart er helt klar igen! Jeg mener at dyrlægen sagde, at min lånehest også er grad 2-3 halt, så jeg frygter, at det kommer til at tage lang tid..  Jeg har i dag fået besked fra dyrlægen, der anbefalede ringsko. Derudover lyder det til at tålmodighed er et af nøgleordene, når det handler om gaffelbånd - jeg vil helt sikkert tage jeres erfaringer med mig, så tak fordi I tog jer tid til at skrive indlæggene. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaffelbåndsskade |
|
|
En af de vigtigste ting ved en gaffelbåndsskade, er tålmodigheden Hvis man har for travlt, og ikke giver hesten den tid det tager, så kan man ligeså godt opgive det. Min dyrlæge siger, at nå det er så slem en grad, så skal man regne med omkring et års tid, før hesten er helt optimal igen. Det er en lang ventetid, men absolut det værd, hvis hesten blver helt fin igen  men alt held og lykke frem over med din lånehest. Skal nok krydse mine fingere for den 
Laredo
2002- 28 september 2008 R.I.P
Du ville altid være savnet og elsket min Muhko.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Adel. |
|
|
Det var ikke fordi jeg syntes det var forkert at skrive det er en skade  Men er da glad for at du har fået af vide at det "kun" er en overbelastning. Og ja som dyrlægen siger så er det kun tålmodigheden selvom det nogen gange kan være svært og man bare brænder komme igang.. Måtte du ikke skridt i denne periode?? Jeg måtte jo gerne skridte på hårdt underlag mens den var halt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gaffelbånd |
|
|
Jeg fik også lagt ringsko på Maluta med det samme, og det går hun stadig med. Alt hendes skridt forgik på asfalt, så vidt det kunne lade sig gøre, det kunne være svært da det var om vinteren...  Jeg håber også hun holder mange år endnu, Og det skal siges at vi stadig tager det med ro. Håber du har den fornødne tid til at få hesten til at hele, vi krydser fingre, kiki
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|