Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Heste som står inde hele dagen
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 22:29

Ved godt de flestes holdninger til dette herinde, men der hvor jeg står syntes en del ryttere at det er ok.

Hestene er 100% raske og jo det er koldt.

Men når nogle ryttere er i stalden / rytterstuen ikke engang gider lukke deres hest ud eller ride dem, eller hesten har været ude og ride og er krudtet af så den behøver ikke komme på fold, men rytteren sidder bare og snakker.

Kunne forstå hvis de var hamrende syge og deres hest ikke var til at trække med for andre end dem selv. Har altid en til at lukke ud hvis jeg ikke selv kommer, ved godt de ikke dør af at stå inde en enkelt dag, men når de dage forekommer flere gange på en uge????? eller i det mindste bare blev redet.

Men de er derude, bare ikke i stalden

Hvordan ser jeres opstaldnings steder på dette, loven er vel vedtaget.

Havde stor løst til at sparke nogen idag

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 22:42

min hest står kun inde ved sygdom, muk, halthed el. lign. til stævner står han også inde, men der kommer vi jo ud og læsser ham. ved ridning står han også inde, men der har vi en holdning om, at hvis hesten ikke kommer på fold, så er man ude ved den inden for 2 timer, ellrs ringer vi og hører om vi ikke skal lukke den ud. Jeg synes ikke det er fair for hesten, og i dette vejr har hestene altså brug for at strække benene. Jeg synes ikke det er fair, og det er der vidst heller ingen andre derude som synes. Hestene skal have mulighed for at komme ud hver dag, og ikke kun for at ride, men også for at gøre hvad det nu passer dem, om det er vilde buk eller en rulletur så synes jeg at de skal have mulighed for det!

Nanna

And the rain will kill us all

We throw ourselves against the wall.

Keep your friends close. Keep your enemies closer

0
0
Svar på denne tråd

ulovligt......
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 22:51

det er ulovligt.

Hesten skal ud og røre sig min. 2 timer pr. dag.

Personligt mener jeg heste skal være ude på fold, ud over ridningen minimum 3 timer dagligt i AL slags vejr, med mindre det hagler. Det holder luftvejene sunde og mindsker risiko for astma og støv allergi og holder benene igang.

Hvis jeg tænker på hvordan mit lommetørklæde ser ud efter jeg har gået i en stald i en dag (sort snot) ja, så tænk på hestene som BOR i en stald, hvordan mon deres lunger og luftveje ser ud?

~ Fuldblodsaraber, Knabstrupper, Sports Pony ~

~ Border collie, Sheltie blanding, katte, kaniner og marsvin ~

www.zantos.dk

0
0
Svar på denne tråd

min 3 års
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 23:07

kommer ikke ud resten af ugen. foldene er ret dårlige og han har fået muk, jeg vil ikke havde han får en skade når jorden er helt hård. så han står inde indtil han rykker i løsdrift i weekenden, hvor foldene er super gode. indtil da må han nøjes med gå ture, og løs i ridehus samt sygefold

Hilsen Søde Julia,

Ups min *Guld-Pony*, jeg elsker dig

www.picasaweb.google.dk/jvvasnel

0
0
Svar på denne tråd

Ulovligt
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 23:08

Tror jeg laver et opslag til stalden

De kommer slet ikke ud hverken på fold eller ridning.

Min egen står da også inde hvis den er syg eller jeg skal til stævne, kommer evt. efter

Ligeyldigt hvad kommer min ud og rører benene ridning/fold/hygge

0
0
Svar på denne tråd

hgfhkldjhg
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 23:42

Deres heste fejler ikke noget, kan sagtens forstå ved sygdom. Min egen har lige stået inde en uge pga da han ikke måtte få skidt op i hoven/væske. Men er blevet redet og har været løs i ridehuset og løsspunget

Det eneste rytteren skal gøre er at gå ned i stalden rense hovene og trække dem ud, det værste er rytterne er der ude, men hestene kommer ikke ud hverken på fold, ridning eller staldgang

0
0
Svar på denne tråd

Forbandet...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 23:47

...svineri - om jeg begriber de kan få sig selv til at byde deres heste det.

Tine & Tulle
Det klinger! :D

-og Plethesten, jo!

0
0
Svar på denne tråd

Lovbrud
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 00:06

Der er lov om hvor meget heste skal på fold..

Det kan anmeldes til enten nyt hesteliv eller www.alledyrsret.dk

Man kan være anonym,der skal være dokumentation og vi skal vide navnet...

bella

0
0
Svar på denne tråd

inden man begynder..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 05:01

med alt det der at melde andre så tag en snak med folk. hæng eventuelt en kopi af loven op i rytterstuen sadelrummet.

MOBBEN IMC.

SVØMMER DIN HEST I MUDDER ?

RING TIL PER VOGNMAND OG HØR OM HAN OGSÅ KAN HJÆLPE DIG´ MED EN LØSNING.

RINGSTED. 20285450.

0
0
Svar på denne tråd

Loven!
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 06:42

....foreskriver jo ikke at hesten skal ud hver dag, men kun 5 dage om ugen. Så klap lige hesten. Og lis p(bella); læs lige loven inden du/I begynder at forfølge folk.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Heste..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 08:26

der kommer ud hver dag, kan sagtens finde ud af at forholde sig til frosen underlag og diverse knolde.. Har et hestehold på 10 som kommer ud hver dag, og har dd. ikke haft en foldskade i de 9 år, hvor vi har boet her.. og det er både rideheste, plage og avlshopper. Selvfølgelig kan der være enkelte dage om året, hvor vejret er så træls at de bliver inde.

Den anden ting er, at min 4-års efter Camaro/michellino slet ikke kan undvære sine timer på fold, hvis jeg skal have en fornuftig tur bagefter.

;-) Bianca

0
0
Svar på denne tråd

heste på fold
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 08:53

Jeg er SÅ enig med dig og synes det er godt at du tager det op. Selvfølgelig skal alle heste på fold hver dag, også de meget dyre dygtige dressur og spring heste. Nogle af landets bedste ryttere påpeger endda hvor vigtigt det er at hestene kommer ud og får brugt sig selv, en fri galop, slår røven i vejret og frem for alt får styrket deres led og sener i koder og ben.. heste der ikke er så meget ude og ikke er vand til at sætte deres ben på ujævn jord er jo netop dem der ofte står med kodeleds forvridninger. hvis man spør en maraton løber så har jeg hørt at de netop træner i skov og terræn med ujævn bund for at styrke deres ankler. Tror det er det samme med heste, jo mere vi stiller dem på stald og kun rider i blød bund ( ridehus) jo flere skader... ud med de store dyr og lad dem også få lidt livs kvalitet...

altid nysgerrig efter mere info.

0
0
Svar på denne tråd

hmm ja mine
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 11:08

er dælme ude alle 365 dage på et år, der kan da forekomme dage hvor de ikke er ude mere end et par timer, men hver eneste morgen står jeg op fodre dem og lukker på fold og såen skal det bare være hvis man er hest hos mig, kunne ikke tænke mig at byde dem noget andet, og de stor trives alle tre.

mvh carina

www.123hjemmeside.dk/staldcado opdateret 10/11-08 se salgsheste

ejer af den smukkeste ox araber hingst

Dato for Ox Araber hingste og salgsdag er D 15 marts 2009

0
0
Svar på denne tråd

Må jo bare
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 11:15

Skrive at IKKE alle heste har gode ejer....

Illum

*

Nu med 25 cm sne....

0
0
Svar på denne tråd

Vores ...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 11:39

heste er ude hver dag, året rundt. Vejret skal være meget dårligt, før de ikke kommer ud (er kun sket 3 dage på 5½ år).

Selvfølgelig står de inde ved sygdom, men vil man have en burhest, skal man ikke stå hos os, basta.

Hvad andre byder deres heste, er jeg egentlig ligeglad med, jeg ville bare ikke holde hest på den måde.

Hilsen

Mumse

Salg af trådløs overvågning til hestetrailere samt til inden/udendørs brug.

kontakt på mail achestemassage@webspeed.dk

for yderligere info.

Rigtige kællinger kører Land Rover V8 og rider fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

jeg har undret mig
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 13:08

Jeg har længe undret mig over de mennesker som går frygtelig meget om i hvordan føl opvokser. De skal gerne gå i løsdrift, have legekammerater og masse af grovfoder at mæske sig i. Men den dag den bloiver så gammel at den er blevet en ridehest, er den pludselig voldsom på fold, kan ikke enes med andre, og grovfoder er nu blevet til et par kilo eller 5 til en voksen hest på 5-600 kg hest. Og så er det jeg undre mig, for hvor pokker var det lige det gik galt??? En hest er vel stadig en hest, lige meget hvad alderen siger. Er det så avleren der var helt forkert på den da de lukkede den i i løstdrif, hvor den kunne gå ude i alt slags vejr?? Den smeltede jo ikke væk, drunknede ikke i regnvejret og døde ikke af frostvejr og knoldede folde. Eller er det rytteren/ejeren som ikke ser at den heller ikke som hverken 3,7, 15 år eller alle andre aldere, ville lide under vejret.

Jeg har fuld forståelse for at vi alle har dyrene på forskellige måder. Jeg forstår også at heste kan være små og store formuer på 4 ben, og at ens levebrød måske afhænger af deres helbred, og det at de kan blive ved med at bruge alle 4 ben fuldt ud. Men ligesom at man køber en bil, er det jo for at den skal bruges ( ihvert fald de fleste) og også der er der en risiko for at værdien pludselig er li nul, fordi den er landet i et træ ellign. men alligevel står den jo ikke kun i garagen.

Er de mennesker som siger deres heste ikke kan finde ud ad at gå på fold dumme??? Nej det tror jeg faktisk ikke. Men jeg tror ikke de forstår vigtigheden i at de bliver rørt, som de selv ønsker at røre sig. Men tænker på hvad de selv ønsker. De glemmer bare at hesten er en hest, og de selv er en af de to benede vi ynder at kalde de klogeste form for dyr, nemlig mennesker.

Jeg forstår godt at ikke alle har deres heste i løsdrift. Jeg forstår også godt at ikke alle kan have deres heste på døgnfold om sommeren, eller 8-15 timers fold om vinteren. For min skyld måtte de ski gerne nøjes med en time eller to per dag, bare de kom ud. Jeg har også forståelse for at nogen kan fryse når det er koldt som i dag, eller regnen står ned i lår fede tykke stråler. Og at de kan stå at tigge ved ledet for at komme ind, ( det tror jo pokker hvis de ikke har noget at tygge i). Foldene kan være en værre gang mudder, og i frost vejr en masse knolde. Alt det har jeg forståelse for, men ligesom alle andre levende væsner har brug for frisk luft, har hesten det altså også. Selv om vi mennesker kan synes det er vældig koldt, vådt, blæstede, mudderet= beskidte.

Hvis undskyldningen er at der ikke er folde nok, så flydt hestene, og sørg for stedet bliver lukket, eller i hvertfald skåret så langt ned at foldarealet passer til antal heste. For har man ikke de 800 m2 som loven forskriver til max 20 heste per dag, 5 dage om ugen, så ligger ens rideskole det forkert sted, og det er min helt udiskutable holdning. Personlig synes jeg jo der skal være 1 tønderland per hest, men det er jo en hel anden diskution.

Jeg synes ikke du skal melde hesteejrne på stedet, for det er ikke vejen frem. Men tag en snak, hvis ikke med dem, så med stedet. Vær med til at ændre holdningen om fold, og der er jeg overbevist om at omvendt pædagogik virker bedste, fremfor hårde slag oveni hovedet om det man ikke må og bør..

I min verden er ingen fold ikke dyreplageri, eller mishandling, det er blot ganske simpel forkert, og ikke etisk korrekt, og det ligegyldigt om hesten har kosten 3 millioner eller 3 tusind.

0
0
Svar på denne tråd

Vores heste
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 13:15

kommer ud hver dag, året rundt uanset om det sner, hagler, står ned i stænger eller der er storm. Vores folde er bundfrosne pt. og der er noget frosent mudder ved leddet som er ret knoldet, Men hestene går jo bare forsigtigt og der har aldrig været skader pga. det. Jo mere hestene er ude jo mere hårdføre bliver de på alle måder. Vi har ingen syge heste pga. kulde, regnvejr eller andet.

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 14:20

Der findes bare ingen, ingen, absolut ingen undskyldning for at man ikke har sin hest på fold hver dag, selvfølgelig en undtagelse af hvis hesten er syg, men hvis det er ejer som er "jeg gider ikke syge" Så bør man ikke holde hest! Meget enkelt!

Og jeg er ligeglad med om det er en hest til 10.000kr eller 250.000kr osv...

Jeg syntes desværre man "ofte" høre, jamen min hest er en fin dresur bombe og en dyr hest så jeg er bange for den får skader ved at komme på fold" Det er vel kun et spørgsmål om at ejeren bruger hesten som undskyldning for sit eget ego!

En hest er en hest på det punkt, og alle heste har samme behov!

Weatherbeeta 220g dækken søges i str. 135 - 145 se præs...

1 sæk Pasture mix fra brogaarden sælges

Dejlige killinger bortgives til kærligt hjem, skriv for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Heste som står inde 24/7.
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 14:31

Må tilstå, at jeg ikke har læst hvert eneste indlæg i denne tråd.

Jeg troede ikke det var muligt, at nogen kunne finde på at holde hest på den måde i dagens Danmark - sikke et hesteliv, siger jeg bare - hvor kan man finde på at byde sine dyr sådan et liv - ja, jeg er altså forarget.

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

folde....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 14:34

Nu her er mine heste er ude hver dag i 6-8 timer, men bliver dog inde hvis der skulle forekomme islag eller lignende vejrforhold der kan påføre dem skader. Om sommmeren går de ude på døgn.

Jeg har oplevet nogle steder hvor hestene ikke kommer ud og tror lidt det kommer an på holdningen til hestehold på opstaldningsstedet - eller måske er foldene så små og dårlige at folk vitterligt er nervøse for at hestene ryger i hegnet, løber ud eller står i mudder til knæerne.

Nogle hesteejere er bare ikke egnede til at have hest og synes det er besværligt, at de får lidt mudder på når de ruller sig...

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 15:18

Ja, man forstår jo godt de 'krudt tønder' man ser rundt om til stævnerne så ...

Jeg tror også det er et spørgsmål om holdning. Jeg vil ikke dømme folk, blot konstatere, hvor glad jeg er for at have hestene hjemme, så jeg kan lukke ud som det passer mig.

Selv er jeg tilhænger af meget foldtid, men loven foreskriver altså kun 2 timers motion eller foldtid, 5 dage om ugen.

0
0
Svar på denne tråd

Skal da ud!
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 15:24

Mine heste skal ud HVER dag om så det er snestorm! Det skal være meget ekstremt før de bliver inde.

Vores går ude mindst 7-8 timer hele vinteren.

Jeg forstår ikke den tankegang at de ikke må komme ud eller at man ikke gider lukke ud fordi det tager tid, hesten bliver beskidt osv. Det er forkasteligt!!

Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 16:34

hvor min hest står kommer hestene ud hver dag. Der er ansat en til i hverdagene at lukke ud og ind.

Min står kun inde hvis der kommer smed (og jeg ikke selv har mulighed for at komme og hente ham ind) eller hvis han er syg eller lign. Ellers er han ude ALTID...

i weekenderne har vi turnus ordninger hvor vi hjælpes ad med at lukke ud og ind...

Heste træning på hestens præmisser både biomekanisk og psykologisk tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 16:58

Cashew har også fået lidt muk på begge bagben. Og ja foldene er isbelagte og temmelig klatte samt muddret.

Men FANDME nej om han skal stå inde. Ud - det skal han, så det kommer han selvfølgelig.

Mukken bliver behandlet hver dag og til sidst så gør den væk selvom der er lidt muddret derude.

Han går ude fra morgen kl 8 til kl 12. SÅ får han frokost og ud igen til ca kl. 17.

:) Det er et hesteliv.

Når han kommer ind når jeg så, så bliver han redet og så kommer han i boks for natten..

Han går pt med vinterdækken 300gr og han trives. Han er glad og tilfreds. Man kan tydelig mærke på ham hvis han ikke har været ude og været social med vennerne på folden - eller om han har stået inde en hel dag.

Da Cashew var halt og havde fået en overbelastning i kodeleddet og dyrlægen sagde boksro - kom han på sygefold alligevel. Han er nu helet fint op på kun 3 mdr og er nu ude af sin genoptræming.

Mere fold = nu mere trivelige heste.

LYSERØD lammeskinds-grime med lilla/pinke sten i str pony sælges.
100 kr -
Kig i mine annoncer for billeder ++

0
0
Svar på denne tråd

mine er
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 17:11

også ude hver dag som regel fra kl 7 til 18-19 stykker, men er det rigtig møgvejr bliver halvdørene(der er halvdøre ud til i alle bokse) åbnet om morgennen og så kommer de først ud når jeg kommer hjem fra arbejde kl 15.30 og er så ude til kl. 18-19.

Jeg arbejder selv udendørs og kan jeg være ude så kan hestene også.

COOPER OX

SE HAM PÅ

araberhingst.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 19:30

Står heldigvis et sted, hvor hestene kommer ud hver dag. Sidste vinter stod jeg et sted, hvor min engang imellem kom ud alene. Hun er heldigvis ligeglad, men det er jo knapt så sjovt at stå derude alene, men ud det kom hun Hun har hverken haft muk, skader på benene eller hove trods regn, mudder, sne, blæst og frost.. Hvis hun står inde er det pga. sygdom.

Det er desværre fuldt ud lovligt, at lade sin hest stå inde i boksen uden foldtid året rundt. Så længe den kommer ud og få rørt sig 2 timer 5 gange om ugen. Dette kan være under rytter, skridtmaskine/bånd, longering eller gåtur for hånd...

0
0
Svar på denne tråd

Heldigvis..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 19:43

står Benn på løsdrift, med kun lidt mudder, OG han nyder at være ude hele tiden, oså selvom det er koldt og regner!!!

Kærlig hilsen

Lotte

NU med Mosegårdens Benn

Vores dejlige fjordhest.

Gu'ved om han ender med at blive en hop hest ?

0
0
Svar på denne tråd

Fold...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 19:59

Der hvor jeg har Al Capone stående, er hestene ude fra klokken 6. 30 til 16, her om vinteren. Uanset vejr.

Det er både avlshopperne, og de dyre rideheste.

Al capone står godt nok med en gaffelbåndsskade, så han er kommet på sygefold igen, da han legede lige voldsomt nok, men han er ude selvom jorden er frosset eller der er lidt mudder.

Men syntes kun det er rart at kunne have god samvittighed over for sin hest, nå man ved at den har været ude det meste af dagen.

Jeg kan slet ikke forholde mig til at der er nogle folk, som ikke syntes det er et problem eller synd for hestene, at de ikke kommer på fold. Hvem gider selv, stå inde en hel dag, uden at komme ud og strække benene.

Laredo

2002- 28 september 2008

R.I.P

Du ville altid være savnet

og elsket min Muhko.

0
0
Svar på denne tråd

igen igen
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 20:04

Mine kommer ud hver dag året rundt i al slags vejr,fra tidlig morgen til solnedgang.De ville splitte hele stalden ad hvis de ikke kom ud.

Annette

Det som fylder hjertet, fylder øjet.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor ...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 20:05

Har man hest på rideskole (eller hvor det er) hvis man ikke engang gider at ride på den ???

Alt det med fold tid er vi jo nok mere eller mindre enige om alle os der skriver her.

Men jeg forstår altså ikke at man har hest hvis man i det mindste ikke engang vil bruge den... Så smid den da i en løsdrift et sted, det er bedre for hesten og sikkert billigere for økonomien...

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

Flere af hestene - tag et kig

Baby og børne tøj - kontakt for info

Udlejes:

RDH hoppemaver, kontakt for info

0
0
Svar på denne tråd

Det kan jeg
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 20:33

heldigvis slet ikke genkende ude hos os - der er ingen ryttere, der lader sin hest stå inde og "kun" rider den - og da slet ikke lader være med at ride.

Det er dybt forkasteligt og vedkommende ryttere burde får læst og påskrevet.

Desværre er loven "på deres side"

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

0
0
Svar på denne tråd

jdlkjgd
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 20:33

Jeg tror jeg hænger en udskrift af loven op på opslags tavlen, så kan de jo selv læse den, da nogen af dem nytter det ikke at sige noget til. De flipper bare "de" ved jo alt. Kunne ikke finde på at anmelde stedet da det jo er ejernes eget ansvar at lukke/ride deres heste.

Ved at de selv læser loven, kan det jo være deres idé at de skal få lukket deres heste ud.

Og nej det er ikke nogle dyre konkurrence heste, men det er jo fulkommen ligegyldigt.

Håber bare at der er nogen som får læst denne tråd og får lukket deres heste ud eller i det mindste bare ride dem.

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 20:57

Ikke om jeg ville byde min hest at stå inde døgnets 24 timer...adr. Zeppelin kommer ud kl 7.45 her i denne tid hvor det er vintermørkt om morgenen, og kommer tidligst ind kl 15...som regel er den 16.

Det er livsnødvendigt for hestens robusthed, immunforsvar samt sener, led og sociale tilgang/evne/behov at være ude blandt andre foldvenner og lege, nusse, græsse og flygte, flere timer dagligt...og helst så mange som muligt. Det eneste tidspunkt jeg kvier mig ved at sætte ham, og de andre 10 jeg lukker ud hver morgen ud, er når der er islag...det er lidt mere riski.

Om sommeren, dvs primo maj, står han ude 24-7 hele døgnet dækkenløs lige indtil oktober, hvor han atter sættes på stald...men KUN for natten...og ja...til dem der måtte spørge, er han 100 % sportsridehest, der rides dagligt på et pænt, højt niveau.

Men jeg har også kendskab til folk, der kun tillader Deres hest/pony at komme ud nogle ganske få timer dagligt over middag, klistret ind i alverdens gamacher og deslige...uden en anden hest i sigte..og var der stævne i weekenden, kom den IKKE ud...man skule jo nødigt pådrage sig skader...DET er så fjernt fra min verden som det kan komme.

Connie vs Zeppelin

Se min nye tegning på min præs, eller på "opslag og billeder"

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 21:09

Det er jo meget godt at os "hellige" skriver om hvor meget vores heste kommer ud på fold og bliver redet.

Jeg kunne nu godt tæne mig at høre mere fra dem der har heste der står inde hver dag, og som åbenbart heller ikke orker at motionere den.

Jeg forstår det ikke, men prøv at overbevise mig om at der findes en god forklaring....

"Under no circumstance should your hand disturb the horse's mouth. You must learn to stay calm in all situations and control your emotions. There is no room for anger."

Translated from Xenophon

0
0
Svar på denne tråd

mine er også ude ...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 21:25

Min Hoppe står dog inde i tiden, med dårlige forben. Hun har nydannelser i kodeledene på forbenene, så hende trækker jeg med alt det jeg kan komme til. Jeg synes det er synd for hende, men hun står inde for sin egen skyld for hun hopper og danser når hun er på fold. Det er jo nok også derfor hun har fået det som hun har. Men min vallak er ude hver dag. Mens Kaffe står inde har jeg lånt en pony til hygge, så jeg har 4. En der står inde ved Kaffe hele tiden, og en der går ude ved min søsters pony. Det er et slid for mig og min veninde og få byttet heste hver dag... Men hellere det end at de andre ikke kommer ud.

Mine er også altid ude .. Jeg tror det er en 3-4 dage de sidste par år, hvor de ikke har været ude. Dog har jeg lige fået min vallak hjem i februar, og han var ikke vant til at komme på fold. Men det er han nu ...=)

Tænker ogs mit om dem på rideskolen, der ikke får frisk luft i næsen ...

/mette.

...---***Cappucino & Quinar's Lovespot ***---...

0
0
Svar på denne tråd

løsdrift
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 21:41

Jeg har min mini shetter i løsdrift, og han elsker det... han følger trygt min venindes pinto hoppeplag på 1 1/2 hvis hun er ude er han ude, er hun inde er han ligeså, på trods a der er 4 andre heste, så er hun jo hans darling... he he...

Jeg arbejdede kort tid for nogle hvor størstedelen af deres heste ikk kom på fold(avlshopper og føl, smat nole enklte plage gorde dog), de fleste kom i skridtmaskine 15 min pr dag, og de blev næsten allesammen redet dagligt.

Ejers begrundelse var at der jo var forskel på min lille pony til 500 og på hans springhest til 800.000, de havde jo brug for forskellige ting! Er du gal hvor je tændte af, nej, vores heste har brug for nøjagtig det samme! Så sagde han at hvis min fik en benskade så gjorde det jo intet(jo gør rigtig avs på min mulle) men hvis han fik en benskade, så kunne den jo ikke konkurrere, sagde lige til hans ansigt at det var hans hest sq ligeglad med, det var kun hans ego det gik udover

Forkasteligt at folk kan få sig selv til at lade deres stå inde i den boks og glo!!!

Endnu værre er det næten med dem der kun lukekr hestene ud de 2 varme sommermdr og så ikke forstår at den får skader

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn..
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 20:56

Hej.

Ja min hest er en af dem der står indenfor meget her nåt vejret er dårligt. Lige nu må han på ordre af dr. dyr ikke komme ud, men ellers kommer han ud om morgen med de andre, og ind når jeg komer omkring midag en gang.

Regner det meget, ja så kommer han først ud senere på dagen.

Min hypper nyder at være indenfor, stod det til ham var der mange dag han ikkekom ud:) Han er en inde hest, men vil dog sige han når som regl altid at have 5-6 timer udenfor men så kommer han også ind i vamren hos sin hestmor og hyger og får noget mad. Men som regl keder han sig på folden tror derfor mange gange det er derfor ahn står ved ledet og venter på jeg tager ham ind, især når han opdagere jeg er kommet, så gider han ikke være udenfor mere.

Så selv om han ikke er en af de hest der er mest udenfor er han dog ude hver dag, men baby har det bedst indefor:)

Lene

Rocky - min dejlige hest....

0
0
Svar på denne tråd

Ude eller inde
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 21:44

Jeg kendte en frieser som blev købt af min veninde. Da hun købte ham som 1 års, havde han aldrig været på en fold! Uden at overdrive, hesten havde stået i boks sammen med sin søster fra den blev født og til hun købte den som 1 års.

Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)

0
0
Svar på denne tråd

foldfoldfold !
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 12:35

Heste er heste, vilde dyr, som fra naturens side går rundt i skove og på store savanner. Hvordan kan nogen få sig selv til at spærre sin hest inde på 10 km2 mere end højst nødvendigt?

- Man lukker jo heller ikke sin hund ind i et rum 24 timer af gangen, og bare går ind og fodrer den ind i mellem?

....

Der hvor min hyp står, kommer de ud klokken 8 og ind igen klokken 4, da de skal trækkes over en vej, så det skal gøres

inden det bliver mørkt :)

I januar havde min hest en hovbyld, og blev beordret af dyrlægen til at stå inde, på grund af forbinding. Men igen, det var på grund af sygdom, dyrlægen havde talt, så hun stod inde.

Ellers står vores heste inde på jagtdage, da de står på et gods, hvor foldene ligger rundt om skovene.

Venlig hilsen Nanna.

0
0
Svar på denne tråd

Mine heste...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 14:36

Mine heste står hjemme på egen gård- jeg lukker ud kl 06.30 i hverdagene og lidt senere i weekenden. De kommer først ind til aften- lidt før hvis det er hunde hamrende koldt! Ellers trivedes mine hest bare ikke.

Den ene dag eller 2 om året hvor der er snestorm kommer de ud et par timer.

Jeg bryder mig ikke om hesten ikke kommer ud, det er mangel på respekt for deres adfærd.

Anne-Sofie & de3 ballademus!

Husk hesten er din ven-behandl den med respekt(o;

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan andre ser på det?
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 14:42

Ingen anelse - vi har hestene hjemme.

De kommer ud om morgenen og ind når det bliver mørkt, medmindre det er sommer og de går på døgnfold.

Vi kan sagtens finde på at lade dem stå inde - hvis det er snestorm, eller der kommer smed, eller der skal ske noget andet usædvanligt - men det kan godt mærkes på hestene.

Hvis de ikke kommer ud og får noget frisk luft, så bliver de enten triste eller småsure (forskelligt fra hest til hest).

Jeg tror til gengæld ikke at de har det helt store behov for at gå ude den udslagne dag. Vores ville sandsynligvis være ligeså glade for kun at være ude det halve af dagen - især når det regner :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Nogen mener
Forfatter: 
Dato:  03-12-2008 22:02

at heste "fryser" når de kommer ud. Høh, de har da alle dækken på ;-) Rideskolehestene har pels og smart klipning så de kan holde varmen - og har de været ude i kulden er de da kun så meget mere glade for at komme ind!

Jeg må indrømme at jeg lignede et spørgsmålstegn da jeg blev spurgt om vi ikke skulle lade dem blive inde den dag fordi vejret var skidt?

Min hest kommer på fold HVER dag, i regn og slud, hesten skal ud! Jeg selv ville da gå amok hvis jeg skulle spærres inde i et lille bur dag ud og dag ind. Nu har han heldigvis en boks der svarer til hans størrelse ifølge de nye regler, men stadig er der sørme ikke meget plads i sådan en boks.

Jeg ville ønske det var muligt at flytte dyret i løsdrift ell. opstaldning med udebokse, eller bokse med fri adgang til udendørs.. Men det findes ikke i området, så man må tage til takke med hvad der er.

/Lene

Elskede Basse, 15/09/08.

When a loved one becomes memory, memory becomes treasure.

Cargo B

Du er min styrke og mine vinger.

0
0
Svar på denne tråd

En af de onde!
Forfatter: 
Dato:  03-12-2008 22:23

Jeg må jo så indrømme, at jeg er en af de 'onde', omend det ikke er med min gode vilje.

Jeg har for en tre uger siden flyttet min hest til et nyt sted, hvor de har udmærkede folde. Det viste sig dog hurtigt, at de, for at skåne græsset, bare ikke kan lide at bruge dem, når de er våde! Desværre har det regnet her i England stort set uafbrudt siden maj måned, så foldene er meget våde i år.

Det er lykkedes mig at forhandle mig frem til, at jeg godt må lukke min hest ud, og det gjorde jeg så i begyndelsen. Problemet er, at ingen af de andre heste kommer ud, og jeg ser altså ingen værdi i, at min hest skal stå og kukkelure hele dagen mutters alene i et mudderhul, når temperaturen er omkring frysepunktet, og der ikke er læ på folden. Derfor kommer han kun ud 2-3 timer 2-4 gange om ugen. Som en ringe kompensation kommer han i skridtmaskine en halv times tid, får al det nusseri, den kan trække, kommer ud at græsse i snor når det kan lade sig gøre, og jeg longerer eller rider ½ - 1 time om dagen med mindre det pisker ned med regn.

Det betyder så, lidt kynisk set, at jeg har mulighed for at observere, hvordan han reagerer på den behandling (det er rart at vide, hvis han nogensinde skal have mange ugers boksro).

Underligt nok kan jeg (endnu) ikke se forskel i hans adfærd. Han er faktisk mindre stresset, end da han kom ud hver dag, uden at være deprimeret. Han har altid skabt sig tosset, når han kommer ud til stævner - også da han gik dagligt på fold i en stor flok - og altid været oppe på mærkerne, når vi rider tur, og det er altså ikke anderledes nu. Han har også altid gerne ville ud og 'inspicere' omgivelserne, og den lyst er heller ikke hverken mere eller mindre.

Han står i udendørsboks, så der er rimelig frisk luft bare han stikker hovedet ud af døren, hvilket han gør tit for at følge med i livet udenfor. Og han får hø/wrap næsten ad libitum, så modsat det tidligere sted er der ingen sure miner.

Men det sociale aspekt dækkes jo ikke! Selvom det er skønt, at han ikke står med sår efter bid og spark (og dermed risikoen for flere sarkoider) som følge af leg på folden i tide og utide, så kan jeg ikke acceptere denne situation i længden, men da jeg heller ikke synes om at flytte ham igen, før jeg finder et ordentligt alternativ, så må det altså være sådan.

For mig er det altså langt fra optimalt, at man holder hest på den måde, og jeg kan slet ikke forstille mig ikke at tage mig tiden til at underholde og motionere hesten hver dag, men faktum siger mig, at det heller ikke nødvendigvis er synd for hesten i kortere perioder.

'Forgyldning forgår, men svinelæder består.' (H.C. And.)

0
0
Svar på denne tråd

kvantitet og kvalitet
Forfatter: 
Dato:  04-12-2008 00:06

Vores heste kommer på fold.

Og jeg synes helt klart alle heste har krav på at komme på fold og bevæge sig fuldstændigt som de har lyst til, snakke med artsfæller uden bid/rytter og tremmer osv.

Men jeg synes også der i diskussionen omkring foldtid, bør indgå hvilke folde hestene går på.

Hvis hesten fx. går i mudder til knæene, tror jeg ærlig talt ikke den har meget glæde af "bevægelsesfriheden".

I så fald ville jeg hellere foretrække lidt færre timer på fold, og så til gengæld folde med "fast underlag". :-)

0
0
Svar på denne tråd

Sidste år.......
Forfatter: 
Dato:  04-12-2008 10:12

Havde jeg Medoc opstaldet ude, hvor vi havde ½ km ned til fold.

Vi var 2 som havde hest der, og vi havde de bedste intentioner om, at hestene skulle ud hver dag.

Det skal siges, at Medoc blev flyttet derop med meget kort varsel midt om vinteren, så det var bare dejligt at jeg måtte få en boks.

Men da den anden var gravid, og til sidst i sin graviditet ikke kunne slæbe 4 heste op og ned af en stejl ½ km lang bakke, ja så var der dage sidst på vinteren, hvor hestene kom til at stå inde.

For jeg arbejdede fra 06.30 til 17 - så jeg kunne ikke lukke ud om morgenen på hverdage kun ind, og hendes mand kunne ikke altid lukke ud om morgenen.

Så resultatet var, at de såvidt muligt blev lukke ud, hvis det kunne lade sig gøre.

Og de dage det så ikke kunne lade sig gøre, ja så kom de 1-2 timer i ridehuset.

Hestene virkede såmænd ganske tilfredse - og Medoc var hverken mere eller mindre "knald i låget" at ride på, om han var ude eller inde.

Nu har jeg fået trailer, så nu står han hjemme - og er på fold fra 06 til 22. Undtagen de dage, hvor jeg rider ham ved 17-18 tiden, så står han inde fra den tid af.

Og han er lige "vimmer" af den grund.

Jeg har altid selv prioriteret foldtid højt, og før hvor jeg kun havde Medoc, ja der havde jeg ham stående 20 km væk fra mit hjem, fordi det var det sted i omegnen, som tilbød de bedste foldtider 07-13 i kombi med ridehus og fuldpasning og hø.

De fleste andre steder, ja der kom de maks på fold i 2 timer om vinteren, HVIS de kom på fold.

Så jeg er glad for at have ham så meget på fold hver dag, men skulle det kikse et par dage, ja så overlever ridekrikken i hvert fald. Om hingsteplagene overlever det - eller ender med at hærge hele stalden, det har jeg ikke forsøgt at finde ud endnu

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Ud hver dag....
Forfatter: 
Dato:  04-12-2008 10:53

....-ja det bestemmer de selv.

De går i løsdrift og de er faktisk sjældent inde.

Der kan forekomme 1 dag eller 2 hvor de er inde, men så skal vejret altså være ret x-tremt.

Annemarie

Mor til Laura og Emma- 20-07-06.

www.123hjemmeside.dk/ GroenkjaerRamloev

"If you can dream it, you can do it"

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-12-2008 16:19

Jamen så er jeg vist en rigtig dårlig heste ejer og burde meldes. Min hoppe som jeg ikke bruger og har hjemme kommer ud hver dag. Meeen min ridehest som jeg ride hverdag komme altså kun ud 3gange om ugen. der hvor den står opstaldet er det et mudderhelvede og her skal min hest ikke stå at hænge. Den er faktisk heller ikke særlig vild med at gå derud.

Den virker nu som om den har det ganske fint med det.... Og der er rigtig mange steder her i landet hvor heste ikke kommer ud og fred være med det. Hvis hesten bliver brugt og aktiveret så ser jeg intet problem i det.

Derimod bliver hesten ikke brugt ja så er det en hel anden snak......

4års vallak,180cm,eft. BH Don Romantic sælges. Meget billigt!!!!!!

0
0
Svar på denne tråd

Tøre og gode folde!
Forfatter: 
Dato:  04-12-2008 16:51

Jeg cykler ofte forbi en rideskole når jeg skal ud til min hest, og ser de stakkels heste stå over ved ledet og vil ind, fordi deres fold er gennem mudret og er en kedelig flad firkant. Så forstår jeg sgu godt folk vælger at lade deres heste blive inde!

Det skal naturligvis siges, at jeg er dybt uenig om at heste er indeheste, men man kan sgu heller ikke byde hesten sådan en kedelig fold. - og den ser jeg altså ofte.

Min egen går i løsdrfit og går på kæmpe bakkede marker fra istiden. Det må da være et perfekt hesteliv. De heste der går der, har aldrig haft muk eller været syge pga. frost eller hedebølge.

Caprilou: Hvordan ser foldene ud hos jer? Måske er pigerne/damerne bange for mukskader, hvis foldene er mudret til - hvilket de nok ikke er nu, men mere frosne.

- Ejer af Haflingen Hedevang's Nicoline <3

0
0
Svar på denne tråd

Boksheste
Forfatter: 
Dato:  04-12-2008 18:31

Mine står jo herhjemme, så de kommer naturligvis ud mange timer hver dag.

Men havde jeg heste opstaldet, og der var en hest eller flere der aldrig kom ud pga dovenskab hos ejer, ville jeg på ingen måde acceptere det. Jeg ville bede dem om at ændre deres holdning til det, foreslå jeg lukker dem ud eller ind eller begge dele eller i sidste ende opsige dem.

Hvis ikke det var fordi vi snart sætter gården til salg, ville vi lave udlejningsbokse og der ville jeg bl.a tilbyde ud og indlukning for at forhindre problemet

R.I.P Mispige. 14 april 2005- 17 august 2008

www.indigo.org/ rainbowbridge_ver2.html

If you don't know me, don't judge me

Heidi

Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd

Folde....
Forfatter: 
Dato:  04-12-2008 20:15

Vi har jo ikke de bedste folde, to af dem er tørre men små og den store er mudret. Der er blevet skabet sand væk fra den store så det er ikke så slemt mere.

Min går altid på den store da han godt kan lide at tage sig en løbetur.

Ingen heste i stalden står med muk og den eneste som har haft en pony som fik muk 3 år tilbage, hendes nye kommer ud hver dag.

Det er både det sociale og det at min hest kan bevæge sig frit.

Jeg er lige glad om folk har deres heste ude i 2 timer eller hele dagen, som der bliver skrevet står de bare og hænger ved ledet.

Det der gjorde mig ¨så gal¨ da jeg skrev dette indlæg er at de var derude vejret var fint 3 tomme folde, hestene blev hverken redet eller lukket på fold.

Der er også en hoppe derude som ikke har været på fold det sidste år minimum, da den kom under anden ejer kom den på fold med min gamle hoppe hver dag. Hvis den bliver lukket ud så hjerner den rundt, selvfølgelig da den har stået alt for meget inde også selv om hun har redet. Har aftalt med hende at næste gang hun er hingstgal, så jeg er sikker på hun er venlig stemt, da hun kan være en gimpe. Stjæler jeg hesten og lukker den ud med min.

Ejeren er nervøs for at min kommer til skade og hun vil jo kun sin hest det bedste, så hun er gået med til at prøve. Håber det går godt og den ikke bliver alt for beskidt på sin hvide hale (-:

Det er ikke så meget hende men mere de andre, uha støvregn, men når den første sne falder skal alle ud da det ser så huggeligt ud.

Vil gerne hjælpe med at få lukket hestene ud og ind men det kræver at ejerne også selv gør det de andre dage. De skal kunne trækkes til og fra fold nogen lunde normalt, så det ikke er med livet som indsats.

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Mange meninger, men kun en rigtig.
Forfatter: 
Dato:  04-12-2008 21:34

Heste skal bare på fold hver dag sammen med artsfæller, de er flokdyr, længere er den ikke. Det er bare ikke godt at man har dem ude og gå en tur eller ride på dem!

Selvfølgelig kan der være særlige omstændigheder fx. sygdom, smedebesøg, ødelagt hegn...

Men hvordan nogle kan forsvare IKKE at lukke deres heste ud sammen med artsfæller hver dag, det er simpelthen grotesk! Selvfølgelig kan man være blevet nødsaget til at finde ny opstaldning i hast, og man skal jo ha et sted at stille hesten, da den ikk må være i baghaven, og der kan de jo være af en anden overbevisning. Men så er det oftest midlertidigt.

Idet man køber et dyr tar man ansvaret for det, hva enten man kan li det eller ej, og det drejer sig om hva der er bedst for dyret ikke hva der er bedst for en selv.

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-12-2008 23:10

Kunne simpelhen ikke være mere enig Sofiemb...og hvad i alverden er der galt med at hænge lidt ved leddet???Det er da vist kun mennesket der bestemmer sig for, at det er fordi at den keder sig og vil ind.

Uanset hvad, er det soc. fællesskab livsnødvendigt for hesten, samt det at bevæge sig frit i alle tempi, selvom det langt det meste af tiden er stillestående eller roligt skridttempo.

Connie vs Zeppelin

Se min nye tegning på min præs, eller på "opslag og billeder"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider