Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

OLIE???????
Forfatter: 
Dato:  20-11-2008 21:14

Nu vil jeg gerne lige høre nogle meninger????

Jeg foder med olie! og jeg er i den overbevisning at det er godt!

Har lige snakket med en fra hippolyt, hun siger at heste slet ikke kan fordøje det!!! og at det ligger sig i maven som slagger!!!

Jeg fodre med en kvalitets olie, kold presset rapsolie!

Hva siger i?

Mvh.Bine

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  20-11-2008 21:56

Hej Merle:

Det kan hun have tildels ret i, men det kommer helt and på hvormeget man giver... hvor meget olie giver du om dagen...

Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste

0
0
Svar på denne tråd

Hej Tulle mus
Forfatter: 
Dato:  20-11-2008 22:16

Han får 3 dl over to måltider!

Mvh.Bine hvis datter hedder Merle

0
0
Svar på denne tråd

Olie....
Forfatter: 
Dato:  20-11-2008 22:25

Hej Bine!

Håber alt er vel:-)

Jeg har altid fået at vide, at man skal give 1-2 dl. dagligt.....

Kh. Lisbeth

Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

misinformation
Forfatter: 
Dato:  20-11-2008 22:38

Tja "fodereksperter" siger mange ting. Det kunne jo være, hun fik dig til at købe noget af hendes foder i de farvede sække .

Hesten optager al stivelse, protein og fedt i tyndtarmen ligesom mennesker og producerer kontinuerligt galde, som jo skal til for at slå fedtstoffet i mindre molekyler, så det kan optages over tarmvæggen. Så det er vist fis i en hornlygte, at hesten ikke kan optage det. For ellers ville hesten ikke have en galdeblære. Ja så langt er evolutionen alligevel ikke nået.

MVH. Janni

DV-hoppe til salg

0
0
Svar på denne tråd

HEJ HEJ
Forfatter: 
Dato:  20-11-2008 22:49

Hej Lisbeth! jo tak det går sådan lidt op og ned... vi har lidt problemer i ridningen og syes han er blevet lidt tynd han har fået 2 dl olie hver dag, siden jeg fik ham. ringede til hippolyt for at høre hvad jeg kunne give ham for at han kunne tage på i vægt, og så sagde hun at jeg skulle tage olien fra ham ????? hvordan går det med din hest i ridning?

Janni du har bare så ret ang. fodereksperter og sælge hun sagde at hestens galle er i leveren?? Men de snakker sgu godt for sagen, man føler sig helt hjerne vasket...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  20-11-2008 23:20

Hvis du vil bruge olie ( har jeg været på foderkursus) og der siger de at hvis man vil bruge olie skal det være en olie hvor der er flest flerumættede fedtsyre i da mættede fedt har en negativ effekt på hjerte/kar, kredsløb og kræft.

Umættede har en postitiv effekt på cellernes effekt til at arbejde, hjerte/kar, kredsløb, immunforsvar og foderomsætning.

Men man skal også vælge en olie hvor der også er en balance i omega 3/6. Omega 3/6 er flerumættede fedtsyre. Balancen er 1:5

Den olie der ligger nærmest alt dette er hørfrø olie.

Nicolé

Jordens dejligste Hoppe!!

0
0
Svar på denne tråd

Koldpresset??
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 12:17

Nu kan det godt være, at jeg spørger dumt , men hvad vil det sige, at olien er koldpresset, og hvilken forskel gør det?

Mine muler får også 1-1½ dl olie om dagen, men jeg køber bare almindelig "menneske"-rapsolie i 1-liters beholdere nede i supermarkedet, da det er billigst Gør jeg dem en bjørnetjeneste ved ikke at købe god nok olie??

Mvh

Jannie Jespersen

0
0
Svar på denne tråd

Koldpresset!
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 19:32

Du spørger bestemt ikke dumt!!! Det med olie er en kæmpe videnskab.... og jeg kan slet ikke forklare det ordentlig.... men ja jeg vil mene at du gør dem en bjørnetjenste....for det første har det man køber i supermarket fået lys hvilket starter en proces der gør det til noget skidt, for både heste og mennesker... den klamme blege olie er fremstillet, på en måde hvor de bruger benzin til udvinde/ rense....(kan ikke lige helt huske det) men bare ordet benzin.....ad

Jeg bruger en super lækker olie, den hedder Nørdingolier 10L for 250kr det er virkelig godt, en mørk olie med masser smag, og så er den i en mørk beholder!

0
0
Svar på denne tråd

Benzin
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 20:03

Puha... Benzin ligefrem Det lyder da virkelig skræmmende... Troede jeg slet ikke, man kunne finde på at bruge i forbindelse med fødevarer!!!

Men rart at blive klogere - også selv om det betyder viden om, at jeg muligvis har "forgiftet" mine hypper

Men skal da helt klart på jagt efter noget ordentligt olie - både til mig selv og dyrene

Tak for råd!

Mvh

Jannie Jespersen

0
0
Svar på denne tråd

Klamt!!!!
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 20:13

Ja det er virkeligt klamt hvad der er lovligt at bruge i fødevare.... til dig selv kan jeg anbefale hørfrø olie og kokos olie.... hørfrø olie er også super til heste, men noget dyrt at bruge med den mængde de skal ha'

Du må ikke bebrejde dig selv at du har brugt den lede olie.... det har vi alle....prøv at google sunde olier, måske du kan få en ordentlig forklaring.....

Go' weekend1

0
0
Svar på denne tråd

Merle Kleberg
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 21:18

Hvor får man fat i denne Nørdingolie??

Hilsen

Jeena og de to sorte tøser

0
0
Svar på denne tråd

Nørdingolie!
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 21:26

Man kan desværre ikke købe det i nogen butik endnu.... de holder til i silkeborg hvor bor du?

Jeg kan bestemt formidle en kontakt

0
0
Svar på denne tråd

brug i bare
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 23:00

den olie fra Netto. Fedt er fedt og optages på samme måde i hesten system... Der er en forskel på hvordan det udtrækkes, men hvis du giver olie for huld, som du gør, så kan du altså sagtens bruge en hvilken som helst, helt alm. olie :) :)

Hilsen en som er træt af mrækelig kommentarer fra "foderkonsulenter". Er I i tvivl, så ring til en agronom. De er uddannet i hestens ernæringssystem!!

Sagde Janne - modstander af falsk ridning

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

Haflingerplag sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/153454/ hest/219974/

0
0
Svar på denne tråd

Alle der
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 07:36

har med foder at gøre, eks. Nanna Lutherson fra Brogården, der er forfatter til "Den store foderbog", siger, at man sagtens kan bruge alm. olie til heste.

Raps og soyaolie er de mest normale.

Min har tit ligget på 2-3 dl olie om dagen, hele vinteren, 1 dl pr. måltid, og hvis der gives mere end 3 dl om dagen, skal man give E-vitamin oveni.

Jeg har altid fået udregnet foderplaner til mine dyr.

Tine

Tine - Under 2 mdr til termin

- Venter lille Oliver 19/1-2009 -

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

0
0
Svar på denne tråd

Flakkemosegård
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 08:22

Nu er pointen jo at en hest netop IKKE har en galdeblære, som de fleste andre dyr og mennesket har. Derfor kan de kun omsætte meget små mængder olie/fedt mens det passerer og ikke større mængder, som de ville kunne hvis der blev tilsat galde fra en galdeblære.

De kan ikke omsætte mere end ½-1 dL pr. måltid forudsat at det gives i en passende stor mængde foder.

Sjovt nok så ER ihvertfald én af Hipplolyt's fodereksperter uddannet agronom.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 08:23

Så ville mit råd være enten Hippolyt's Bio-Mega, som optages meget bedre end almindelige olier eller Linamix, som er olie i fast form.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Olie er godt
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 08:47

Olie er godt, men en fra hippolyt anbefalede at man kun gav det i en periode på 2-3 md. så skulle hesten have en pause.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider