Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Den store klamme vorte(lang)
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 00:23
Daisy kom til skade i sommers og fik en stor flænge lige under ballen på hendes venstre bagben. Vi havde en masse bøvl med det, bla. hævede det op og så måtte dyrlægen igen komme forbi med et skud penicillin.
Det var rart at få hende tilbage i stalden efter sommergræs(vi havde ikke mulighed for at tage hende hjem mens hun var skadet, heldigvis kom hun sig til sidst)
Jeg red en lille smule på hende i efteråret og hun fik smed i december hvor ingen bemærkede noget.
En dag jeg sku ud og ride en tur på hende opdagede jeg til min forbavselse/skræk at hun havde dannet en kæmpestor "klump" hvor såret havde været i sommers.
Da vi sidst havde dyrlægen ude og kigge på hende sagde hun at hun mente at det var en vorte og at jeg sku behandle den med vortex fra apoteket. Jeg har kigget i bogen "hold hesten sund" og jeg synes altså mere at den ligner en saccroid(stavning?)
Er i enige med dyrlægen i at den kan behandles med vortex?
Så inde på netdyredoktor at sacroider er en form for hudkræft???? Er hun alvorligt syg?
Dyrlægen mente at hvis man bort opererede den ville der højs sandsynligt komme en ny, fordi såret er for svært at holde rent og ville blive inficeret igen.
Jeg er villig til at gøre alt hvad der er muligt for at få hende ok igen. Er det virkelig nok med vortex?

Det skal lige siges at dyrlægen var der for at se på hende fordi hun havde kolik. "vorten" generer hende ikke eller kun meget lidt, og jeg var jo i gang med at spare sammen til en operation til fjernelse af "vorten"(troede det var løsningen).
Jeg har tænkt på at give hendes imunforsvar et boost med urter eller lig.
Hendes foderplan er for nyligt blevet opgraderet så hun er dækket ind (tusind tak til Yankee) og jeg synes vorten er svundet ind, samt blevet mere tør i det.
Om ca. 1 1/2 måned skal hun igen på sommergræs.
Hvis der skal skæres i hende og det skal have en chance for at hele(fluer) i fred så skal det til at være. Hvad mener i? Skal jeg få fat i en anden dyrlæge og høre hans bud?
Tror i det vil blødgøre overhuden så jg kan pille det af hvis jeg lader hende stå med benet i blød i biotex?

Den er meget stor. Jeg vil prøve at få taget et billede af den i morgen så i kan se hvad det er jeg snakker om
En god hest har ingen farve, men derfor kan en god hest godt have en smuk farve

Johannes heste er de bedste dem kan ingen tæske! Jeg elsker Janus og Daisy!
0
0
Svar på denne tråd

sarcoider
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 11:00
måske er det sådan en den har de optræder, i huden på hovedet, under brystet, bugen, på yveret og på benene, du kan godt få den skåret væk hvis den begynder at genere, men det er ikke noget der kan spræde sig til indre organer, og hvis du får den fjernet kan der måske komme vildtvoksende arvæv og så er du jo lige vidt. du kan også prøve at sætte en tynd snor omkring, den kal så strammes ca en gang om ugen, hvis du er heldig falder den af, måske kan vortex hjælpe det må tiden jo vise.
min hest fik fjernet et sarcoid i jan. md. den sad i gjordlejet, dyrlægen har så efterfølgende været og skære arvæv væk en gang, og jeg kan da se at han nok skal en tur herud i næste uge.
det er lidt surt hvis han har en hest der danner meget arvæv, det skal vaskes hver dag med blå bio tex og derefter smøres med vulcetan gel.
så hvis den ikke genere så lad den sidde, og prøv dig frem med vortexog snor, og se hvad der sker. de kan jo sagtens komme igen selv om de bliver skåret væk, det er vist en form for virus.
håber det går væk.
Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Mit råd
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 16:41
Jeg vil meget gerne fortælle dig om min erfaring med sarcoider, og om hvordan jeg behandler dem, men jeg har ikke tid nu, så det bliver først senere - det er nemlig en lang forklaring.

Du må meget bgerne søge på "sarcoider" i dette fora, da der er blevet skrevet meget om det før.

Indtil da, kan du også kigge på denne side om sarcoider . Der står en masse nyttige informationer og du kan også se flere billeder.

Mvh
Jenny

"mirakelkur eller erfaringer med SARCOIDER søges"
0
0
Svar på denne tråd

et kunne også være...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 20:45
...et granulom???
?:-)

Et granulom er en ophobning af blodfyldt væv (granulationsvæv) som kan ligne et blomkål - eller en vorte!
(i)

Således var min gamle cockerspaniel forsynet med et granulom på ørets inderside, som på en PRIK lignede en væmmelig heksevorte!
:-P

Det opstår af og til under heling af sår - især de større. Molly fik sit, fordi trimmedamen af vanvare kom til at klippe hende i øret!
:-@

Enhver sårheling starter med dannelse af granualtionsvæv langs sårrandene, senest når såret i hele sin udstrækning er dækket af granulationsvæv, så skal der gerne begynde at dannes "rigtigt" væv - fx i form af ny hud.
:-)

Af og til går denne proces dog "galt" og granulationsvævet vokser vildt, med dannelse af et granulom til følge.
:-(

Granulomer kan ætses væk med lapis - men få en snak med dr. Dyr derom først.
(i)

med venlig hilsen
atengstedt

Man skal aldrig slås med et svin.
Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det!
(desuden er svinet ofte den stærkeste...)
0
0
Svar på denne tråd

hvedekimsolje
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 20:46
kan du købe og smøre på - evita har en stor "klump" ved hoven efter en lille skade sidst sommer, jeg smører hvedkimsolje på (pris lille flaske 72 kroner)
i 6-8 uger og nu har jeg gjordt det i 10 dage og lidt af "klumpen" som er et arr - er væk

jeg er spent på om jeg får alt væk

dette er anbefalet af Tove Nielsen - www.naturgaarden.dk
0
0
Svar på denne tråd

granultion
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 21:32
Granolom: er en parasitsygdom forårsagetaf larverne fra en af hestens maveparasitter (Habronema) fluerne kan om sommeren tit overføre larverne til friske stik eller sår i kronranden. såret irreteres af larverne så det ikke kan hele op og så dannes hypergranulation.

hyperGranulation: ved sekundær sårheling opstår der ofter store vævsnydannelser, hermed menes blomkåls lignende dannelser, hypergranulationer, som opstår ved en udbredt sårskade, med stort hudtab i hasefolden og nederst på benet.

hypergranulation er det jeg kalder vildt voksende arvæv
og hvis det er arvæv skal det fjernes, ætses eller skæres væk
Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Gitte N
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 23:54
Den beskrivelse lyder desværre vældig bekendt. Er larverne stadigvæk i såret?
Jeg kan så bare ike forstå at "vorten" først kom ved juletid?
Jeg har ikke n¨ået at få taget et billede af den i dag som i kan se, jeg prøver igen i morgen. Jeg tror selv mest på at det er arvæv da det føles "dødt" og hun er komplet ligeglad om man piller i den.

TUSIND TAK TIL ALLE SOM AHR VÆRET SØDE OG SVARE!
En god hest har ingen farve, men derfor kan en god hest godt have en smuk farve

Johannes heste er de bedste dem kan ingen tæske! Jeg elsker Janus og Daisy!
0
0
Svar på denne tråd

johanne
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 08:57
jeg tror du misforstod mig lidt, parasitsygdommen gør jo bare at såret ikke heler op og derfor danner arvæv (hypergranulation)
der står beskrevet i den bog der hedder hold hesten sund, der er en super bog
larverne er jo for længst væk
Gitte
0
0
Svar på denne tråd

jeg, en ordspasser!??!
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 15:01
jeg mener naturligvis en HYPERGRANULATION! - der jo kan komme af andet end larver i såret (ydrk!)

med venlig hilsen
atengstedt

Man skal aldrig slås med et svin.
Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det!
(desuden er svinet ofte den stærkeste...)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider