Nu har jeg ikke den store erfaring med dækkener.
Men at give en hest dækken på indendørs og tage det af, når den er ude, synes jeg bestemt ikke lyder som nogen god idé.
Selvom temperaturen i laden måske er meget tæt på temperaturen udendørs, så vil der stadig være varme indendørs, da der er læ for nedbør og vind. Jeg vil derfor mene, at hesten må få et ordenligt temperaturchok, hvis man kommer om morgenen, hiver dækkenet af hesten og lukker den ud.
Temperaturen er jo mange vinterdage aller koldest lige før solopgang og det er vel deromkring at hesten kommer ud på fold?
Temperaturen vil dermed falde fra temperatur under dækken til måske frostvejr udendørs, det er et stort spænd at udsætte hesten for.
Jeg vil holde på, at det må være enten eller. Enten dækken døgnet rundt (selvfølgelig med små pauser hver dag, så pelsen/huden kan få luft) eller intet dækken. Men hvis det virkelig skal være dækken på deltid, så må det være dækken udendørs og intet dækken indendørs.
Men jeg vil nu klart holde på, at kan man undgå dækken på nogen som helst måde, så skal man gøre det.
Lidt snot i en kort periode behøver ikke kræve dækken. Hvis du tager hensyn til hesten - sørger for at den ikke står ude i det værste rusk og regn, så burde det nu være nok. Og så skal du selvfølgelig sørge for, at den får et godt foder, som dækker den optimalt ind med vitaminer og mineraler, så dens imunforsvar er i orden.
At give hesten dækken på, skaber ofte rod i dens naturlige evne til at sætte pels, så at give en 2½ års dækken på, holder jeg stærkt på, er et uheldigt skråplan at komme ud på.