Jeg har jo 3 skønne krikker gående i løsdrift. Pga af årstiden er der jo ikke længere specielt meget græs på markerne, så dette kan de ikke leve af. Jag har ikke de store opbevarings muligheder til hø, så jeg fodre med wrap hø. Altså hø tørt wrap. De fik sidste år wrap ad limitum, men indtil videre i år, kan de slet slet ikke styre det. Den ene er alt for tyk, og sadlen som er tilpasset for små 3 måneder siden kan ikke længere ligge på ham, da hans mave er tøndeformet. Dette er jo ikke holdbart, og rette sadlen til i tide og utide fordi dyret bliver tykkere og tykkere er jo heller ikke andet spild af penge. Forstået på den måde at dyret jo ikke skal være for tyk. De andre to heste er også lige til den runde side. Så hvad gør jeg. Den ene er en unghest frieser på 3. Han har fri til foråret. Den anden er en oldenborg af den knap så langbenet type, men heller ikke helt arbejdstypen. Den sidste som er det store problem er en broeget hest på knap 165 i stang. Pt vejer han nok ca. 50-75 kg for meget. Han har nok de sidste par uger tabt ca 10 kg, men der er jo langt vej endnu.
Pga sadlen ikke kan passe optimalt rider jeg jo ikke fuld skrald. Dog kan jeg sagtens ride rimeligt i trav uden sadel, men ligger jeg sadlen på bukker dyret til jeg hopper ned igen. Så hvordan foder jeg dyret mest hensigts mæssig.
Pt bliver de fodret med en halv liter opblødte roerpiller, ca 75 salvamin grøn, en bette klat soya, pga af træning og en sidste pga af vækst. (feder soyo protiener??????) og en håndfuld lucerne. Oven i det ville jeg gerne give dem alt det wrap de kunne tygge sige igennem. Sidste år var det en stor wrap balle om ugen, i dag gør jeg alt for at få den til at række til 10-12 dage. Nu fordeler jeg det over flere gange, hvor jeg før gav det om aftene og det så holdte et døgn.
Så kære HN skal jeg bare "tæske" dem rundt så de kan få noget motion, og derved forbrænde noget mere, eller skal jeg simpelhen sulte dem (hvilket jeg ikke er meget for, doktor dyr er ski dyr at have besøg af) Skal jeg sammensætte deres menu af noget andet?? Halm er udelukket, oldenborgen kan slet ikke omsætte det, og ligner med det samme en ballon med ben. Frø græs er måske en mulighed, men er det ordentligt hestemad?? Hø er noget bæ, da jeg ikke kan opbevare det optimalt, men da jeg mener at hø tørt wrap er ligeså godt vil jeg selvfølgelig helst forsætte med det.
Skal jeg bare have tålmodighed, og se om ikke ideen med at sætte grovfodret ned til næsten det halve, samt sprede det ud over flere måltider, (så maven ikke går i stå) og se om det ikke giver noget. (det har jo givet noget) Og så ellers motioner både hestene og mig selv alt det vi orker og så lidt mere endnu...