Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tiden efter kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  17-11-2008 20:42

Hej alle kloge HN´er.

Jeg er bare nysgerrig efter at vide hvordan I klarer tiden efter kiropraktor (til hesten altså). Jeg havde kiropraktor til min hest i september måned, og fik at vide at hun havde meget ondt i ryggen pga sadlen har ligget forkert... Hmm, der er det man bliver "glad" for sin sadelmager. Den er blevet tjekket 3 gange på 1,5 år hvor den var købt ny og tilpasset!?!?! Samt lidt skævt bækken og lidt skævhed i et par nakkehvirvler - det er nok medfødt!! Hun blev selvfølgelig rettet, og skal rettes igen til december. I mellemtiden skal jeg så genoptræne hende. Der skal rides uden sadel/ridegjord mest mulig af tiden, og kun i skridt og galop, bomarbejde, slalom, en masse ture, interval arbejde, strækøvelser osv. Prøver ihærdigt på at være flittig, men nogen af tingene får jeg bare ikke gjort nok. Samtidig med det savner jeg utrolig meget at få lov til at ride rigtig dressur med sadel, i trav osv... Ved godt at det lønner sig i sidste ende at give det lidt tid.

Men kære HN´er, hvordan har I klaret den -til tider lidt sure- genoptræning?? Og der er en klar forskel bagefter?? Kom gerne frem med alle jeres erfaringer.

-Mvh Maria :-)

0
0
Svar på denne tråd

kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  17-11-2008 21:55

Mondea har haft kiropraktor nogle gange efterhånden. Hun har en hofte der kan drille lidt.

For 2 år siden blev hun rettet første gang, efter det skulle vi gå over bomme hveranden dag og gå rundt om os selv i små cirkler hver dag. De første dage efter behandlingerne måtte hun kun dreje den ene vej rundt og når vi begyndte at ride skulle hun skridtes ligeud og uden bakker samt frem og ned da vi begyndte at ride lidt mere. Vi fik også diverse strækøvelser. Men det gav altså lige pludselig bonus. Mondea fik en superflot overlinie af alle de bomøvelser og frem og ned ridningen. De mange gange vi gik rundt om os selv i små cirkler var til stor morskab for alle andre på rideskolen, men de betød altså også at Mondea holdt op med at skrue i koden i det ene bagben når hun gik, det var sidegevinsten, det egentlige formål med øvelsen var at stramme ledbånd op i hoften, hvilket de også gjorde.

Når du først een gang har oplevet den forskel der er på en akæv hest og en der er blevet rettet er du aldrig mere i tvivl om hvis der er noget galt. Der er en kæmpe forskel på før og efter.

Karin

Rigtige heste bruger bred bom

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har brugt
Forfatter: 
Dato:  17-11-2008 23:16

Rikke Andersen til min efter hun var væltet i ridehuset. Jeg måtte dog ret frit vælge min genoptræning og red både skridt, trav og galop, for hun var ikke begyndt at blive så skæv i muskulaturen... Men selfølgelig tager man den stille og roligt og rider masser af slalom, kun for løse tøjler og mange ture i skoven. Jeg synes ikke genoptræning er sur, men har dog savnet helt vildt at springe. Min væltede i oktober og har stået med en anden sygdom hen oversommeren, men nu har jeg fået grønt lys både for hendes krop og hendes anden sygdom, så nu kan jeg bare ride derudaf... Og det er bestemt det hele værd...

Sagde Janne - modstander af falsk ridning

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

Haflingerplag sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/153454/ hest/219974/

0
0
Svar på denne tråd

yyyyyyyyyyy
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 09:06

Vi har lige haft kiropraktor for små 2 uger siden, da han var skæv og låst mange steder.. Nu skal vi så genoptræne et halv time hver dag, med en longe arbejde med bomme, dyb frisk ridning og kun skridtture - ikke nogen "vilde" ture.. Men jeg kan godt mærke en forskel nu, hans gang er rentaktet, han bevæger sig mere frit, og er nemmere at bøje Men glæder mig til forbedringer i løbende fremtid.

© Marko & Evald ©

©©©©
>> Der er kun eét svar på nederlag, og det er sejr! <<

.. Hun sagde sin mening og .. Ruller væk igen ..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider