Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

wrappet "korn"
Forfatter: 
Dato:  01-04-2004 11:08
Er der nogle her der har erfaringer med slæt at korn og derefter wrappet det?

Dvs, at en kornmark sås til med byg + græsudlæg her i foråret. Når kornet er skredet, dvs lige har sat aks, men stadig er grønt og ligner græs (omkring 20 juni), slåes det, tørrer nogle dage og wrappes som almindelig wraphø.

Mit problem er, at jeg ikke ved hvor velegnet det er til heste, og hvor meget energi (foderenhedeer) der er i det. kan det f.eks erstatte alm. wraphø??

Jeg har ringet til landbrugsrådgivningen, og talt med en mand (som dog ikke er hesterådgiver). Han mente at det var velegnet til heste, og at det skulle høstes omkring ovennævnte dato. Jeg stoler selvfølgelig på hans udsagn, men ville gerne høre nogen fra nogle med erfaringer på området, eller eventuelt en heste-foder-ekspert.

nogen gode råd??

Hilsen Mie
0
0
Svar på denne tråd

havre?
Forfatter: 
Dato:  01-04-2004 11:23
Jeg har kun hørt om nogen der gør det med havre. Og jeg kender ikke energi-indholdet.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Mie
Forfatter: 
Dato:  01-04-2004 11:30
Det du vil prøve at lave er helsæds ensilage det er et udmærket foder til heste, især når det bliver slået fra lige før skridning - kaldes grønkorn - og til kornet er skredet igennem indtil kærnerne endnu er let bløde og dejagtige - helsædsensilage -, det skal pakkes alt efter vind og vejr, efter 2 - 3 dage må ikke blive alt for tørt.
Undgå at sprede i det som ved hø, det skal behandles lidt nænsomt.
Foderværdien er helt i top og er meget lig wraphø.
Du skal dog beregne ca 4 kg til en foderenhed, alm wraphø går der ca 3 kg til.
Vi laver det til vores heste, de år vi omlægger en græsfold.
Vi har ihvertfald haft gode resultater med at bruge det.
Det er også godt at bruge til ungheste i løsdrift hvor de må æde ad libitum, sammen med vitaminer og mineraler og meget lidt kornfoder.
Det bliver bedst hvis det, når det bliver pakket er med minimum 60% overlapning forlang gerne 80 % overlapning det forøger holdbarheden betydeligt.
Håber du kan få noget ud af den smøre ellers må du give besked, så skal jeg prøve at forklare det bedre.
Hilsen.
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Yankee...
Forfatter: 
Dato:  01-04-2004 12:17
Hej Yankee

Mange tak for svaret, super godt, det var lige hvad jeg havde brug for!

Manden på landbrugsrådgivningen, sagde at man skulle høste lige efter skridning, og ikke vente til det er kredet igennem, da det så netop er helsædsensilage, og holdbarheden ved opbevaring hermed forringes..!?

Jeg er interesseret i at få det høstet hurtigts muligt, da jeg skal benytte marken til afgræsning bagefter og har lidt mangel på sommerfolde i år.

Du mener altså, at man sagtens kan høste det lige før skridning, hvornår er det ca?? og hvad vil du anbefale, før eller efter skridning?

Ved du forøvrigt hvor mange kg/ha der ca. bliver.

Hvilken kornsort har i brugt, og hviken græssort (til udlæg) har i lagt i, og hvor meget pr. ha? jeg regner med ca. 26kg græs pr. ha, da jeg jo egentlig ønsker mere græs end korn, er det smart?

Håber du har tid til at svare, landmanden skal nemlig snart i jorden..

Hilsen Mie
0
0
Svar på denne tråd

Mie....
Forfatter: 
Dato:  01-04-2004 13:52
Du kan så enten byg eller havre sammen med en græs blanding.
Du skal regne med at kornmængden der skal såes ud er på ca 110 kg og max 130 kg pr ha.
Græs blanding på 24 - 26 kg er passende pr ha.
Hvilken græsblanding er afhængig af hvad marken skal bruges til, om det er til slæt eller afgræsning.
Det bedste resultat bliver når bonden sår kornet, og lige så snart han er færdig med det, så skal han så græsfrøene i; Men hvis han er landmand så ved han det.
Vi plejer at få lavet mellem 15 og 20 rundballer med helsæd pr ha.
De vejer mellem 450 og 500 kg pr styk.
Du skal regne med at du først kan bruge marken tidligst i August/ september, hvis den skal kunne bære de kære store "skadedyr" som heste egentlig er på en græsmark.
Men 14 dage til 3 uger efter der er lavet wrap, kan det jo tages i brug og så kan noget af det, bruges til at udfodre med indtil marken kan bære.
Hilsen.
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Helsæd
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 11:46
Helsæd er et ok foder.
Det skal bruges meget hurtigt når der er taget hul på ballen. 2 - 3 dage
PAS PÅ at der ikk kommer jord med
0
0
Svar på denne tråd

Kristian
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 12:29
Ja om sommeren skal det bruges i løbet af en uge hvis man ikke spreder det ud.
Om vinteren når det er koldt holder det lige så længe som wraphø.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Vi bruger det ikke mere
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 13:24
Ejeren af stalden prøvede det i vinter. Men vi har altså ikke været helt så tilfredse med det, så han går tilbage til græs wrap igen.
Pas på med rotter. De elsker bare kornet. Vi har fået ødelagt omkring 10 baller pga rotter. Fordel så holder de sig væk fra stalden. Men det er altså surt at skulle smider så mange væk.
Anja Brandt Nielsen
Oldenborgheste er de bedste, så prøv dem !
Pas på kattene i trafikken.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider