Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forskellige typer wrap?
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 13:39

Kære alle

Findes der forskellige typer af wrap? Afhænger det af det græs som wrappen laves af?

Har nemlig oplevet 2 vidt forskellige typer

1: Meget gult og groft i skrukturen. Duftede meget kraftigt (sødligt) Min hest elskede det.

2: Meget grønt og næsten græs-ligende. Dufter ikke så kraftigt, men har en svag sødlig duft.

C

0
0
Svar på denne tråd

jo helt klart
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 14:14

hvis det nu er græs ligesom det hesten går på vil det være meget fint i det og ja grønt... hvor at noget der ligner frøgræs vil blive meget grovt, og duften er også meget forskellig

0
0
Svar på denne tråd

wrap eksperter
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 16:23

Jeg vil også lige melde mig på banen her, da det er første år vi bruger wrap, og jeg har fundet ud af at det er en jungel.

Så alle wrap eksperter forklar forklar.

Hvordan det laves? af hvilke typer laves det af? og hvad er bedst til heste?

Der er også noget med 1 og andet slet...

Illum du plejer at være ret hård til dette.

Er der ikke en hjemmeside man kan læse sig klog på.

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd

Wrap laves...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 18:39

i de indledende faser præcis som hø; forskellen består i, at man presser, inden græsset er helt tørt, og derefter indpakker ballerne lufttæt, så de gærer anaerobt/enslierer.

Hvor udtalt ensileringsprocessen bliver, afhænger dels af græssets sukkerindhold, og dels af hvor vådt græsset er, når det presses - hvis det er meget tørt, er der nærmere tale om en "vacumpakningseffekt" end en egentlig ensilering.

I princippet kan alt græs ensileres/wrappes, og hvad der er "bedst" afhænger af, hvilke heste, der er tale om - jeg vil f.eks helst ha' lavfruktant, sent høstet græs, da mine er meget taknemmelige at fodre på.

1. og 2. slet: Oftest vil 1. slet at være det mest "potente", men det afhænger igen af flere faktorer; vejret, gødning, tidspuktet for slettene o.s.v.

Så reelt er der ingen forskel på hø og wrap, bortset fra det rent praktiske, nemlig indpakningen og ensileringen.

Metallica: "Frøgræs" er såmænd ikke hverken mere eller mindre groft end "det græs hesten går på" - frøgræs er græs i monokultur, beregnet til frøhøst, så grovheden afhænger af sorten.

Og hvis man vælger at høste det, inden det er modnet, så er det nøjagtig lige så grønt og potentielt også fint, som græs til afgræsning eller slet....

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Dorte..
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 18:46

Der er noget jeg har tænkt på og måske ved du det?

Man taler tit om at der er meget sukker i wrap! Men jeg mener at have læst at det meste af sukkeret i græsset blive brugt til "brændsel" ved ensileringen! Er det ikke rigtigt? At wrap egentligt er ret fattigt på sukker?

Dejligt uddybende indlæg, iøvrigt.

Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)

0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2008 00:12
0
0
Svar på denne tråd

sukker.....
Forfatter: 
Dato:  15-11-2008 00:42

Ja men hvis wrappen er for tør insilerer den jo ikke meget og bruger dermed ikke sukkeret, så vidt jeg har forstået det? Og er der for lidt sukker insilerer det heller ikke for godt? Jeg er meget spændt på at få testresultatet på min wrap. Tror desværre 1.slet er meget sukkerholdigt da det tørrede meget hurtigt pga blæst/varme og blev lavet i tørke/hedebølge. Strukturen er ellers perfekt at dømme efter de 50 småballer hø vi også lavede, men hvad hjælper det, hvis det er det rene slik, og hestene kan leve af ingenting. Ja det er en jungle med det wrap. Gul, meget groft wrap gider mine ikke æde. Fik sådan et par baller et år, og rigtig meget endte i strøelsen. Men det kunne selvfølgelig være en fordel, når de er for tykke....

0
0
Svar på denne tråd

meget forskel
Forfatter: 
Dato:  15-11-2008 01:06

Ja wrap er jo sådan set lige så forskelligt som de marker det er høstet fra.

Hvilke sorter (incl ukrudt) der var, hvor fremskreden væksten var, osv. osv.

Derudover skal tillængges forskellighed i tørringsdagene, altså om det regnede, om det lå kort tid eller lang tid osv. osv.

Wrap kan være alt fra noget tørt gult strålignende noget, og til noget stinkende vådt stads.

Personligt vil jeg foretrække en mellemting, dér hvor det stadig er grønligt med en vis fugtighed, men samtidig så tørt at det dufter godt og er rart at håndtere :-)

0
0
Svar på denne tråd

kadjaksd
Forfatter: 
Dato:  15-11-2008 18:58

der er ligeså mange sorskelle på wrap som der er folk der laver det. Nogle skårlægger tidligt, nogle sent. Nogle bruger en slags græsblanding, nogle en anden. Nogle forvejrer(lader tørre) i 2 dage, andre i en uge. Nogle presser hårde baller, andre løse.

Jo der er stor forskel. Eneste gang man er nogenlunde sikker på at det i pakkerne er ens er når de er fra den samme mark og af samme slæt.

hestewrap er som regel 50-80% tør og rimelig grov i strukturen, dog uden at være så stænglet som frøgræshalm. Vi kommer som regel til at lave vores wrap lidt for godt til vores i forvejen tykke heste, så de kan ikke tåle at spise ret meget af det da de bare bliver endnu tykkere.

Venlig Hilsen Mette

Kvalitets lucerneprodukter sælges, fra 2 kr/kg

Opstaldning tilbydes i Fårvang, 600 kr for hest for boks med halm og wrap på fold

se præsentationen

0
0
Svar på denne tråd

dumt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  15-11-2008 19:17

Undskyls men hvad betyder "skårlægger"?

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  15-11-2008 19:29

skårlægge, betyder at klippe græsset af roden, så det kan tørre i et par dage, inden det bliver presset og wrappet.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Nu 2 plage og en hoppe til salg med gode papirer til fornuftige priser. Se min hjemmeside.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider