Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Svær overgang til barefoot
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 15:03

Er der nogen, der har nogle gode erfaringer med overgangen fra sko til barfod. Min hest har haft forfærdeligt bløde hove og er efter smedens anvisning blevet behandlet med Keratex Hoof Hardner. Er der nogen der kender andre metoder til at hærde hovene og beskytte dem mod opblødning af vand og mudder?

Jeg har købt Cavallo Simple boots som jeg har nogle problemer med. Der er stort mellemrum mellem kode og kanten på bootsne trods brug af noget der hedder Pastern Wraps. Er der nogle gode forslag til, hvordan man kan mindske mellemrummet?

Jeg har også problemer med at der kommer rigtig meget skidt og grus ind forneden mellem lukningen og bunden af bottsne. Nogen forslag til hvad man kan gøre ved det. Det slider jo meget på hovvæggen når den konstant gnides op ad booten med grus imellem.

Ak ja, det er noget af en proces jeg har indladt mig på, men jeg håber det kan lykkes at bruge boots, da jeg både rider på asfalt og grusveje.

Sidder der mon ikke nogen der har en masse gode forslag

0
0
Svar på denne tråd

Erkendelse
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 15:18

Eller også må du erkende at din hest ikke egner sig til Barefoot?

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Et forslag
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 15:33

giv den sko på.

Ved godt, at det er "in" at konvertere til barefoot. Men kik på din hest og bedøm selv om du synes det går an - umiddelbart lyder det jo ikke alt for godt, men tværtimod som om det giver større kvaler end godt er.

Og så "yt" er det vel heller ikke at give hesten sko på - tror fortsat at flertallet af heste er udstyret med sådan nogen ;-)

Smil til verden og den smiler til dig ;o)

0
0
Svar på denne tråd

CAVALOR
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 15:35

Cavalor har et super godt produkt som forstærker hovene. Det er en kur på 2 måneder og så efterfølgende en andet produkt.

Hvis du er interesseret kan jeg finde ud af hvad det hedder helt præcis og hvad det koster.

Jeg brugte det til min unghest som havde meget dårlige hove da jeg købte ham og i løbet af 14 dage kunne jeg mærke en forskel.

Giv ikke op - det er mest naturligt for hesten at gå uden sko hvis det er muligt.

Men der er mange meninger om emnet men jeg kan kun anbefale at prøve det fra Cavalor.

/Lisbet

Smilet er ligesom et lys i sjælens vindue, der viser, at hjertet er hjemme.

0
0
Svar på denne tråd

Naturligt
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 15:52

Selvfølgelig er det naturligt for hesten at gå uden sko, de heste som ikke kan gå uden sko i naturen bliver ædt af løverne, længere er den ikke. Men hvis de heste skal leve et godt liv som rideheste, så kan det være nødvendigt med sko.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Fra sko til barefoot
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 16:13
Hej,

Jeg er en af dem med gode erfaringer :-)

Jeg har to gående uden sko og ingen problemer med dem, de rider på gruseveje og asfalt uden problemer. Så det kan lade sig gøre.

MEN: For det første kommer det an på hvor dine heste går, for mudder og vand gør som du selv siger hovene bløde. Hvis de står på boks er det svært at holde hovene tørre nok (kan måske lade sig gøre hvis du bruger tørv, men med halm o.lign. er det svært). Hvis de er i løsdrift og på fold er det nemmere, men kun hvis der er tørre områder og det hele ikke er mudder. Det gælder altså især i overgangsfasen, hvor hovene er blødere og sålen mere sart efter mange års skoninger. Bagefter bliver problemet mindre, da hovene er stærkere.

Dernæst skal du tage hensyn i starten, og du skal regne med at der kan gå flere måneder før hovene er blevet "naturlige" igen. Hvis en hov vokser ca 1 cm om måneden, så kan du selv regne ud at der går en rum tid, før det stykke hov der har været skoet (og der hvor der har været sømhuller) er vokset ud.

Det er også vigtigt at hesten rører sig og går på forskellig slags bund. Hvis den er på fold, styrer den det jo selv, det er det optimale.

Og så er der alt det med foderet.

Men hvis jeg var dig, ville jeg skrive en pb til Keppie, hun er prof på området og hun deler som regel gerne ud af sin viden.

Held og lykke med din hest! :-)

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres hurtige svar...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 17:51

Det er dejligt at der faktisk altid er hjælp/råd at hente når man skriver om et problem her på HN.Så tak for svarene

Til de der synes jeg skal gå tilbage til sko, kan jeg fortælle, at der ikke er tale om en "dille". Hesten har så dårlige hove, at hun ikke kan bære skoene, på forhovene, og det gælder også dem af aluminium. Dertil gør sømhullerne voldsom skade på hendes hove, så deter efter samråd med smeden, at dette "projekt" er startet.

Lisbet, jeg vil vældig gerne vide hvad produktet fra Cavalor hedder. Det er jo også et forsøg værd.

Fodderet er som det skal være så der kan jeg ikke hente mere hjælp.

Lene, jeg tror også at jeg vil søge råd hos Keppie, som du foreslår.

Jeg har også fået råd om at give hesten fiskemel og at bruge hovtjære. Mon nogen kan bekræfte effekten af disse råd?

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 18:06

nu tænker jeg så...hvad med limsko?

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og Logik Møldrup

Norske skovkattekillinger m. stamtavle sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Med fare for....
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 18:26

at lyde som en frygtelig skeptiker, så tvivler jeg på, at Cavalor's produkt (idet jeg formoder det er et tilskud...?) kan være årsagen til effekten, hvis den var synlig efter kun 14 dage - dårligt horn kan ikke regenerere, så et fodertilskud virker "oppefra", efterhånden som ny hov vokser ud....

Hvis kvaliteten er forbedret så hurtigt som på 14 dage, tror jeg mere på eksterne forhold - bedere foldforhold, bedre bokshygiejne, bedre smedearbejde...?

Dermed så ikke sagt, at Cavalor's produkt ikke virker - jeg ville bare tro, at effekten først viste sig på længere sigt?

Jeg har selv prøvet hhv. Hippolyt's Ungulat og Hoofmaker, på samme hest, men med et par års mellemrum; jeg mener at have set effekt af begge, men det var en længerevarende process.

Hun fik Ungulat kure i træk, og en enkelt Hoofmaker; det er min (objektive) oplevelse, at sidstnævnte havde størst effekt - og ikke mindst den mest langvarige...

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Gode hove
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 21:07

Min "gamle" hest havde en overgang så dårlige hove, at han hver gang smeden kom skulle bygges op med kunsthov. Meget dyrt skulle jeg hilse og sige. Alligevel tabte han skoene, og jeg tog til sidst konsekvensen og besluttede, at han skulle gå uden sko, da det også var sømhullerne, som ødelagde hoven. Han blev så ikke redet på. Der gik ca. et år, så havde han super fine hove. I dag bliver han skoet efter behov. Oftest går han uden sko, da han ikke bliver redet så meget.

Ann

Forhandler af Regulator Complete

Nu med ny hjemmside

www. kuhlmannhorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

puha... for og imod
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 00:43

jeg kender godt dine tanker... MIn hest går kun med forsko, har stærke hove og gik uden sko foran til hun var 5 år... Hun fik lidt sur stråle og så kom der forsko på, for at aflaste strålen. Vidste jeg hvad jeg ved idag, så havde jeg nok handlet anderledes... Men hun har haft sko på de sidste 3 år... sidste sommer var der så meget fugt så hun smed en sko hver uge...denne sommer er gået nogenlunde, med smed hver 4. uge så kunne hun holde skoene på... Men nu er de begyndt at ryge af igen :( Der går ca 14 dage imellem smeden er her og jeg synes det er for tit. Hendes hove har ikke godt af at få slået søm i så tit...

Jeg overvejer kraftigt at prøve at tage skoene af hende... Er på ingen måde fanatisk, men hvis hun kunne gå uden synes jeg at hun ligeså godt kunne gøre det... Jeg er dog meget i tvivl og kan ikke finde hoved og hale i det.. Hvad gjorde at du tog beslutningen om det??

Når jeg ser på billeder af hende uden sko, så slider hun hoven rigtigt flot og slider tåen helt lige og fint...

Jeg har kontakt med Keppie, fordi jeg underviser ude hos hende, så har en hov ekspert inde på livet... Og hun synes jo at vi bare skal prøve, den kan jo altid få sko på igen. Men min egen smed synes vist lidt det er noget pjat... :(

Min fornemmelse siger mig også at hoofmaker er klart det bedste produkt, hvis du skal styrke hestens hov.. :)

Sagde Janne - modstander af falsk ridning

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

Haflingerplag sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/153454/ hest/219974/

0
0
Svar på denne tråd

Cavallo boot
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 10:19

Min er blevet afskoet denne sommer og det har ikke været let, da han blev super ømtået.

Men han fik perfect hoofware på og det hjalp helt vildt, hans hov fik en bedre form og mindre flade såler.

Men dette vidundermiddel falder desværre let af hvis folden er for våd, så det er nok ikke lige årstiden nu.

Hvis hesten har fine runde hove er Cavallo simple boots super gode, dog findes der en indersok der er bedre end de som følger med, jeg ved ikke hvad den hedder men Keppie har dem.

Hilsen Amalie

Silhouette dressur/spring sadel købes, 17,5' på bom 4

0
0
Svar på denne tråd

Til rfvgar
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 11:35

Jeg har sendt dig en besked - ang. Cavalors hovkur.

/Lisbet

Smilet er ligesom et lys i sjælens vindue, der viser, at hjertet er hjemme.

0
0
Svar på denne tråd

med eller uden
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 12:21

Mine egne går uden sko, ikke barefoot beskåret, men blot på almindelig hvis. Har de behov for sko, ja så kommer de på. Men pt går det rigtig godt med løsdrift heste, som bliver brugt alt fra 0 gange per ude til 6 gange per uge. Og de bliver brugt på alle mulige underlag, så som sandjord på fold, skovbund, fliser, grus, asfald, og ridehus bund.

Jeg har intet forstand på barefoot, men har dog den mening at man skal gøre det som fungere. Og hvis hyppig beskæring er vejen frem og ingen sko, så er det jo fint, men ikke om jeg fatter at dyret skal have ondt fordi man har en ide om at den skal kunne gå uden sko. Og denne var ikke myntet på trådstarteren.. Men generalt.

Min veninde pillede skoene af hendes. Hun gav den fri, stoppede den på døgnfold og gav den tid og kvali-foder som dækkede den ind. Og nu har den de flotteste hove. At hun oveni er letter hysterisk med at holde dem flotte er jo selvfølgelig med til dette gode resultat. Men jeg vil mene det er naivt at tro man kan ride dag et efter man tager skoene af en hest med virkelig flossede og grimme hove, om man så påsææter nok så fancie boots. Og de forskellige tilskud kan vil hellerikke udfra få en hov til at vokse. Måske kan de nok minske slidet men ikke at de vokser hurtigere. Min venindens hests hove så ikke pæne ud sidste år. Den havde knækket store stykker af, og de blev repareret med kunst hov.

Jeg vil ønske dig held og lykke med projektet sko løs. Barefoot bliver tit et så fanatisk udtryk i mine øre med sko løs, det kan man da forstå.

0
0
Svar på denne tråd

besluttet
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 13:21

at min får hoofware på imorgen og så må vi se hvordan det går... jeg er træt af sko der falder af og vil hellere lægge nyt hoof ware hver 14 dag istedet for... Selfølgelig skal den ikke gå hvis det gør ondt på den, det tror jeg da alle er enige om...

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

hedder den ikke
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 14:22

Hedder indersokken barefoot???

Dem der hører til Cavallo boots - er ok - lidt besværlige at sætte på men sidder fint - dog slides de hurtigt i stykker :)

Og ja hen hest skal ikke have ondt - men hvis skone ikke kan hænge på må man nogle gange give hornet fred til at vokse ud.

Husk at det også er vigtigt at holde boksen HYSTERISK ren og ikke mindst tør - så den skal ikke stå på halm.

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk :)

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 14:42

Jeg har rigtig gode erfaringer med Hippolyts Ungulat. Har en hoppe med lyse og lidt skøre hove, som flækkede og ikke voksede ret meget. Hun har så fået en fuld kur med 10 kilo Ungulat (40 dage) og derefter ½ dosis i 6 måneder. Hun har virkelig fået stærke hove, og de vokser hurtigere.

Jeg har også set røntgenbilleder af en forfangen ponys hove, og efter 6 måneder på Ungulat var såæen signifikant tykkere, og hoven voksede hurtigere.

Lidt kostbart, men alle pengene værd!

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Ædelt, velgående hingsteføl efter Blue Hors Rush Hour sælges

Feminint, ekstremt elastisk hoppeføl efter UNO Don Diego sælges

0
0
Svar på denne tråd

det er bare et problem
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 14:51

når man har en hest, som går i baglås hver gang man vil give den kost tilskud... :( ARGH det er frustrerende... Undskyld mit udbrud :)

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 20:20

få du ikke lagt hoofware på den? Det lægger jo tryk på strålen, sådan at strålen ikke regenererer...

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

naturhov
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 12:08

Prøv at se på naturhov.dk. Jeg havde succes med at få specielt tilpassede boots til min hoppe. Man kan på hjemmesiden finde mailadressen på en der kan komme ud og lave boots der passer præcis til din hest-så får du noget der passer:) Jeg brugte dem dog kun til når jag skulle ride på hårdt underlag, men de er også beregnede til foldbrug. Det koster godt nok 1000 kr. for boots og 1000 kr. for tilpasning, men hvis du gør det op i smed og dyrlæge regninger, vil du sikkert give mig ret i at det er godt givet ud:)

Jeg mener dog stadig et det er de uddannede smede der skal beskære hestene selvom de går barfodede (men det er bare min holdning:) )

Desuden brugte jeg til min gamle hoppe noget dyrt stads, der vidst nok hedder "hoofmaker", det kan også varmt anbefaldes. Hun havde en masse revner i hovene og efter et halvt år med Hoffmaker var der ingen problemer mere (kuren kostede mig 2100 kr)

0
0
Svar på denne tråd

min erfairng
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 22:35

nu fik min hoppe jo lagt hoof ware på idag og det ser rigtigt fint ud... Så indtil videre kan jeg godt anbefale det :)

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

13431344
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 10:34

biotin er godt... styrker hove og knogler.

mvh. Gitte og Tyran

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider