Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

TM? 15+?
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 08:38

2i1 spørgsmål til panelet i dag.

Jeg har fået en "ældre" herre på 15 som dog bestemt ikke er afdanket på nogen måde, så man fristes til at fodre ham "helt normalt", dvs. ikke seniorfoder.

Han er vant til at få 400 g Spillers Meadow Herbs og 400 g TM Super Plus, hvilket i mine øjne virker som lidt dobbeltkonfekt, når foderprogrammet siger de er dækket ind på 300 g. Super Plus alene. (sammen med roepiller, græs og wrap naturligvis)

Jeg havde egentlig tænkt mig at sætte mine på roepiller og Travo-E igen, dels af sparehensyn, dels fordi de bestemt ikke er for tynde med alt det græs jeg har, dels fordi Charlie ikke får brugt det ekstra krudt jeg gerne ville give ham pga sin dårlige form. Lucerne får de normalt også, men ikke mens de går på min nye fold, hvor den vokser knæhøjt i frisk tilstand.

På den ene side så burde en ilter herre som den nye gamle araber jo trives fint helt uden korn (han er småneurotisk og meget energisk i distanceform), på den anden side så bliver jeg alligevel fristet af det mere alsidige i en foderblanding med soya, olie og diverse andre ting, også til mine egne.

Har før brugt Fiberlux om vinteren, men helt ærligt har mine to IKKE brug for de ekstra kalorier, og vi har endda mere græs end tidligere. Så er det jo lidt tåbeligt at smide dem på en mikrolille grusfold...

Hvad er meningerne om Super Plus? Er det ok eller noget billigt skodfoder? Billigt er godt i år, men hestene skal ikke gå og få mangelsygdomme af det.

Nogen andre forslag til et kaloriefattigt tilskudsfoder som er lidt mere end de helt rene vitamin/mineralprodukter, eller noget jeg kan give sammen med travo for at tilfredsstille mit behov for varieret kost?

Hestene er:

Dartmoor vallak på 10, 25 kg overvægtig, laver intet

koldblodsblanding på 8 (150 cm), dårlig kondi og til tider lidt fysiske skavanker, 30-40 kg overvægtig og fodres efter vedligehold når han bliver redet.

Meget ilter arabervallak på 15 i god form og ok huld, 154 cm.

Super Plus kan jeg få lokalt, og det er ikke væsentligt dyrere end Travo-E - men feder naturligvis mere.

Spillers er jeg generelt ikke til, meget byg og sukker og store mængder for at være dækket ind med vitaminer. Så hellere købe en pose rene urter sammen med det hyben og ølgær de også får.

:Pia

Selskabspony søges på Sjælland

Krav: Vallak, charme, selvtillid, lækkert hår

Skal kunne tåle græs

gerne under 1 m og speciel farve

Bliver ikke videresolgt

0
0
Svar på denne tråd

gamle heste
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 12:00

Slet ingen som har erfaring med midaldrende krikker på roepiller, wrap og travo? Det er i øvrigt meningen han skal ud at rides nogen lange ture.

Eller med Super Plus?

Skal kunne tåle græs

Bliver ikke videresolgt

0
0
Svar på denne tråd

Nej, gamle heste
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 12:14

Bruges ikke her i huset, de bliver slagtet.

Du ønskes nogen rigtige gode rideture

Mvh

Charlotte

Mangler du reg.smed og bor du i en radius af 40-50 kilometer fra 4690 Haslev eller på Falster, så kontakt mig over pb.

0
0
Svar på denne tråd

gamle heste
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 12:26

Det passer vist ikke helt Charlotte - 15 er da ingen alder når hesten er frisk og rengående, den går stadig 40 km distanceklasser, det tror jeg heller ikke du ville kassere.

Men han skal naturligvis heller ikke underfodres.

Skal kunne tåle græs

Bliver ikke videresolgt

0
0
Svar på denne tråd

Du skrev selv
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 12:30

ældre og midaldrende herre

Og der for en djævel i mig, kunne ikke lade være Nok mest bare for at se om der var nogen der reagerede Og ja du ved jo det ikke er sandt

Min hoppe er 16 år og Krukken var sidst i tyverne før jeg steg af, men udover jeg sørger for at de ældre får lidt mindre protein end de yngre, har jeg ikke haft gjort det store ud af, at ændre på deres foder

Mvh

Charlotte

Mangler du reg.smed og bor du i en radius af 40-50 kilometer fra 4690 Haslev eller på Falster, så kontakt mig over pb.

0
0
Svar på denne tråd

slagtning
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 12:30

En anden sag er så, om jeg ønsker ham hen hvor peberet gror, når han begynder at headshake til sommer....

Skal kunne tåle græs

Bliver ikke videresolgt

0
0
Svar på denne tråd

midaldrende
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 12:33

Jeg har aldrig fodret en hest over 10 selv, så har aldrig rigtig sat mig ind i, om de skal have noget mere når de kommer over de 15-17 stykker, udelukkende pga deres system måske fungerer anderledes i den alder, kondition eller ej.

Skal kunne tåle græs

Bliver ikke videresolgt

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  08-11-2008 09:53

Mine heste får roepiller, Linamix, Travo E og selvfølgelig hø/wrap. De trives begge fint og har et pænt huld og en dejlig blød pels

Det er en hoppe på 16 år som bliver brugt til hyggeridning og skovture og en vallak på 2 år.

hilsen Jane

*1 sæk Slobber mash sælges billigt, skriv pb*

Ghandi

*24/6-1992 - 23/10-2006*

Savnet

www.milan-cherie.dk

0
0
Svar på denne tråd

min gamle araber
Forfatter: 
Dato:  08-11-2008 10:07

som også er 15, fodres på RC, Linamix (ikke for at holde huld, det er han nemlig god til, bare ca 100 gr, for de gode fedtstoffer...) wrap og roepiller. Han fungerer helt fint og har masser af energi

NU MED WELSH MOUNTAIN IGEN

Der er i livet kun to ting, kærlighed og døden.

Kaniner til salg...

0
0
Svar på denne tråd

Gammel ...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2008 10:20

Først: Synes jeg ikke, at en hest på 15 er gammel ...

Har selv en på 16 og jeg har slet ikke tænkt på ham som gammel, han får det samme foder som de yngre modeller, går stævner og er 'vaks ved havelågen' Han skal holde mange år endnu.

Jeg har da haft nogle gamle heste gennem tiden, de har aldrig fået special foder, det eneste jeg har været obs på, har været proteinindholdet, konsistensen, deres tænder og så tror jeg det er godt at holde dem lidt i gang.

Men jeg kender et par stykker der fodrer med Brogårdens 16+ og det fungerer godt.

0
0
Svar på denne tråd

gammel hest
Forfatter: 
Dato:  08-11-2008 11:23

Det lyder herligt at der er flere som fodrer en 15 års i god form helt som en yngre hest. Jeg ved da godt at arabere blot er i deres bedste alder mellem 10-20, men det er jo rart at være sikker. Linamix havde jeg faktisk også overvejet selvom jeg i dag har fået kigget ham under dækkenet og han er godt nok en SMULE buttet på midten - ikke mere end motion kan fjerne, men alligevel. (jo, dækkenet HAR været af dagligt i den uge han har været her, men ikke på afstand så jeg kunne se ham i profil!)

Det lader ikke til at mange kender til Tjørnehøj Super Plus, det ville ellers være nemmere for mig at få fat på end Travo-E (min pony nægter at spise Salvimin og Travo-Extra med mindre der er rigtig mange andre lækkerier tilsat, og han er jo ligesom den der skal have mindst mad)

Skal kunne tåle græs

Bliver ikke videresolgt

0
0
Svar på denne tråd

Super plus
Forfatter: 
Dato:  08-11-2008 12:40

Jeg kender super plus, men som avlfoder, så det ville jeg ikke bruge til heste i let ridning. Der er rigtig meget protein i.

Derimod kunne TM müsli kraft være en mulighed. Hestene er dækket rigtig fint ind ved 6-750 g om dagen, og så kan man tilsætte korn, roepiller etc. efter huld.

Mvh

Mette, Macon & Luna

Lille Hovgaard Hestepension

vi har et par ledige bokse til efteråret

0
0
Svar på denne tråd

jeg har en rigtig gammel
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 10:18

pony som vi købte i sommers som selskab da jeg mistede min ridehst. Det er en 25 årig gammel New Forest-blandingsting som ingenting laver. Den bliver fodret med TM Raket og byg, også selvfølgelig gulerødder, hø og græs. hun er nem at fodre på og holder fin huld. Er meget svajrygget - men det kan man jo desværre ikke fodre sig fra.

Der skulle gerne være de vitaminer i som de skal bruge i TM's Raket! Så jeg fodrer ikke med vitaminer ved siden af.

*Kimmie* nu som ejer af Diva, 3 års hoppe efter Blue Horse Romanov.

R.I.P. Calina - du er altid i mine tanker.

0
0
Svar på denne tråd

15 år er da
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 13:55

overhovedet ikke noget der kræver seniorfoder ???

Hvis nu jeg lægger hovedet i blød så har vi her i huset:

Ponyhingst på 16

Ponyhopper på 21 og 25-26

- disse er type III ur-heste og har som sådan mindre mave/tarme og kræver højere kvalitet på alt foderet, så de får lucerne og hørfrøkager istf de fleste roepiller og kun lidt roepiller.

Lipihoppe på 16 (ifol)

Fjordhoppe på 20-21 (rides)

Connamarevallak på 20-21 (rides)

- og de fodres alle som vi ellers gør og der er ikke de fjerneste problemer med at holde huld eller noget:

Tør wrap

Roepiller

RC

Lidt sojaskrå (200-300 g), da wrappen er lidt fatig på protein i år- de bliver vommede, hvis der er i underkanten med protein.

Ældre heste skal have dækken på om vinteren og får de det, opfører de sig som andre temmelig langt hen af vejen - så længe de ikke er syge, har dårlige tænder ellign - for så kan det godt være at de kræver specielle hensyn.

De skal have protein af særligt høj kvalitet, men ikke mere af det.

TM super plus er fint nok - det passer godt i dækningen af det hele. Det kan sagtens bruges til rideheste, især i år, hvor der er mere sukker og mindre protein i græsset/wrappen. Og til slankeheste som jo får grovfoder uden for meget krudt i.

Vi har kun brugt det en smule når der kom kræsenpinde ind, indtil de fik vænnet sig til husets menu. Ikke været ude for at de så trælse ud eller noget.

Nu bruger vi jo som det vigtigste en bagatel af 100 tons godt wrap om året til 25-30 heste.......

Eva

0
0
Svar på denne tråd

15-årig
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 14:08

Det lyder fint. Jeg mener jo heller ikke at han med sit temperament og "gode fordøjelse" behøver en masse krudt her i vinter. Han går med dækken fordi det har han gjort de sidste 10 år og ikke sætter særlig meget pels. Men ejeren havde lidt antydet at han nok skulle have lidt mere end bare det basale mine egne tyksakker skal have.

Derfor er det rart med lidt ekstra input.

Det bliver nok roepiller, linamix, Travo-e samt lucerne når de har græsset det friske ned (I wish....). Plus naturligvis stråfoder til natten - han plejer at levne, så det får han i hvert fald ikke for lidt af.

Tynd er han jo ikke, kan I nok se:

Skal kunne tåle græs

Bliver ikke videresolgt

0
0
Svar på denne tråd

Dejlig ...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 08:12

Han ser rigtig godt ud .

Ham ville jeg ikke bekymre mig om de næste mange år, mht. til foder ihvertfald ...

0
0
Svar på denne tråd

anjasm
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 09:20

Ahr, lidt skal han nu have, ellers tror jeg sgu han bliver mopset ;-)

*

0
0
Svar på denne tråd

Nååå ...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 09:31

Er du nu helt sikker på dét? Har du aldrig hørt om 'flyvehavre og vandbyggrød' ??? - Eller var det omvendt? Nå ja, jeg spørger bare? ...

Nej pjat ... dejlig hest! Har selv en 'ørkenfræser' på 16, skøn hest ... meeen nok ikke så let at holde i huld som din ...

Din ser rigtig godt ud .

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider