2i1 spørgsmål til panelet i dag.
Jeg har fået en "ældre" herre på 15 som dog bestemt ikke er afdanket på nogen måde, så man fristes til at fodre ham "helt normalt", dvs. ikke seniorfoder.
Han er vant til at få 400 g Spillers Meadow Herbs og 400 g TM Super Plus, hvilket i mine øjne virker som lidt dobbeltkonfekt, når foderprogrammet siger de er dækket ind på 300 g. Super Plus alene. (sammen med roepiller, græs og wrap naturligvis)
Jeg havde egentlig tænkt mig at sætte mine på roepiller og Travo-E igen, dels af sparehensyn, dels fordi de bestemt ikke er for tynde med alt det græs jeg har, dels fordi Charlie ikke får brugt det ekstra krudt jeg gerne ville give ham pga sin dårlige form. Lucerne får de normalt også, men ikke mens de går på min nye fold, hvor den vokser knæhøjt i frisk tilstand.
På den ene side så burde en ilter herre som den nye gamle araber jo trives fint helt uden korn (han er småneurotisk og meget energisk i distanceform), på den anden side så bliver jeg alligevel fristet af det mere alsidige i en foderblanding med soya, olie og diverse andre ting, også til mine egne.
Har før brugt Fiberlux om vinteren, men helt ærligt har mine to IKKE brug for de ekstra kalorier, og vi har endda mere græs end tidligere. Så er det jo lidt tåbeligt at smide dem på en mikrolille grusfold...
Hvad er meningerne om Super Plus? Er det ok eller noget billigt skodfoder? Billigt er godt i år, men hestene skal ikke gå og få mangelsygdomme af det.
Nogen andre forslag til et kaloriefattigt tilskudsfoder som er lidt mere end de helt rene vitamin/mineralprodukter, eller noget jeg kan give sammen med travo for at tilfredsstille mit behov for varieret kost?
Hestene er:
Dartmoor vallak på 10, 25 kg overvægtig, laver intet
koldblodsblanding på 8 (150 cm), dårlig kondi og til tider lidt fysiske skavanker, 30-40 kg overvægtig og fodres efter vedligehold når han bliver redet.
Meget ilter arabervallak på 15 i god form og ok huld, 154 cm.
Super Plus kan jeg få lokalt, og det er ikke væsentligt dyrere end Travo-E - men feder naturligvis mere.
Spillers er jeg generelt ikke til, meget byg og sukker og store mængder for at være dækket ind med vitaminer. Så hellere købe en pose rene urter sammen med det hyben og ølgær de også får.
:Pia