Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til Shetlænder.
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 07:58

Nu er jeg jo kun vant til fodring af varmblodsheste, men da jeg nu har valgt at skifte Milan ud med en noget mindre model, af racen Shetlænder, kommer der jo en del nye udfordringer = en mulighed for at lære.

Jeg er jo ikke interesseret i at få en lille bolle af en shetlænder. Derfor er jeg jo klar over at den skal have meget begrænset mængder af foder. Men hvilket foder er godt til sådan en størrelse.

Normalt plejer jeg at baserer min fodring på GODT hø, roepiller og så et tilskudsfoder for at give vitaminer/mineraler. Selv er jeg super gald for foder fra Tjørnehøj Mølle og D & H. Men vil dette foder passe til en shetlænder?

Eller vil det fx være nok at fodre med hø, roepiller og Salvimin Grøn? Vil det kunne dække den ind med alt?

Hvordan ser jeres foderplan ud til jeres shetlænder? Jeg ved godt at det er meget forskelligt, alt efter hvor nøjsomme de er, køn, og om de er drægtige eller ej og om de evt. bruges til noget, men jeg har ikke 100 % fundet ponyen endnu. Ved kun at det bliver en hoppe Men vil evt. gerne se forskellen på en foderplan til en unghoppe i fol, og en der ikke er.

På forhånd tak.

** Trine **

Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan - nu som ridehest.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

Milan er til salg. Se her: www.123hjemmeside.dk/mrmilan

0
0
Svar på denne tråd

Min shetter
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 08:24

Min shetter får Regulator Complete ( 150 gr ) - lucerne ( 1 håndfuld ) - bioflakes (majs-1 dl) og alt det wrap han kan spise.

Det trives han super på.

På folden får de allesammen frøgræs ad libitum.

/Lisbet

Smilet er ligesom et lys i sjælens vindue, der viser, at hjertet er hjemme.

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 08:33

Vores shetlænder får 2-3 kg hø fordelt på 2 portioner, og 2 mineral bricks pr dag som dækker den ind med vitaminer og mineraler.

Derudover får den 5-10 gulerødder til fodring, så den ikke "føler sig snydt" når de andre får foder.

Det er en hoppe på 10 år, der bliver brugt til korte trækture, og

ellers er på fold.

Hun er dækket ind med alt, og er i godt huld.

Det er nemt at styre hendes vægt ved at regulere wrappen, og så er det super økonomisk

0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 09:05

Mine får hø, lucerne, roepiller og vitaminer. En hoppe ifol og hoppe der ikke er ifol fodres på samme måde indtil de sidste 3 mdr. af drægtigheden, ligesom med de store racer. De sidste 3 mdr. skal hoppen ifol suppleres med tilskudsfoder til ifolede hopper så hun er dækket ind.

Jeg kender ikke fodret fra Tjørnehøj Mølle, så der kan jeg ikke hjælpe dig. Hvis det skal være D&H vil jeg anbefale at bruge suregrow, for at undgå for meget korn. Jeg har netop været til foderkursus ved Brogården, de havde lavet et kursus netop omhandlende shetlandsponyer, og hun brugte suregrow i alle de foderplaner hun havde lavet uanset om det var til goldhopper, ifolede hopper eller ungheste.

Sjetmandspony - den var go' :-D

Dejligt, sort shetlandponyhingstføl sælges til rette hjem,

kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Fodring af shetlandsponyer
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 10:10

Min lille hoppe på nu 7 år, og har haft to føl. Har hele sit liv fået hø, halm, mineraler, og så de fleste vintre roepiller. Det har hun trives fint på, men hun er også en meget trivelig hoppe, hvilket har betydet at vi har været nødt til at spare meget på høet til hende, hun har absolut ikke fået efter ædelyst. Når hun var højdrægtig fik hun lidt mere hø, lidt soja og lidt korn.

Knuzer fra Heidi

Dejlig lille hest søger en part Partsanonce

0
0
Svar på denne tråd

Min shetter
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 10:11

får 100g Regulator Complete , en håndf. lucerne og hø/wrap.

Tine

- Venter lille Oliver 19/1-2009 -

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

0
0
Svar på denne tråd

vi giver dem energistart og linamix
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 22:24

Vores 2 shetlændere får et 1/2 L bæger morgen og aften med energistart fra equifirst + linamix de har fået det i halvanden år og elsker det og ser fine ud

0
0
Svar på denne tråd

Min får..
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 12:21

Min lille 4-årige hingstemand var for tynd da jeg fik ham. Det lavede en ormekur og døgngræs MEGET hurtigt om på. Nu (hvor de er kommet på stald og jordfold) får han 100g Regulator Complete, godt med roepiller, lidt gulerødder og et par kilo wrap om dagen.

Dette stortrives han på.

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 13:04

Vores to får salvimin grøn, roepiller, hø (*grønhø) og frøgræs.

Hø får de til natten i hver deres hjørne. Ca. ½-1 kg hver, ellers tager de for meget på!

Frøgræs er tilgængeligt døgnet rundt. Roepiller morgen og aften.

Vores er lige tilpas, men bliver også motioneret ofte.

(*grønhø fordi det er lettere for os og til samme pris)

Hilsen Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Min får
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 13:36

Shetlænder 15 år, 90 cm får:

2 kg hø

3 kg wrap,

100 gram roe/grønpillemix,

200 gram Tjørnehøj müsli kraft.

Hun er kun hyggepony og laver ikke andet end en god gåtur indimellem.

Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)

0
0
Svar på denne tråd

vil gvie min
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 13:35

TM müesli kraft og hø / wrap kan hun få alt det hun gider spise (det bliver ikke vejet her i stalden)men gives efter om hesten er for tyk eller tynd og om den spiser op fra dag til dag

da hun er en 1års hoppe,og da hun stadig vokser der der så noget andet hun skal have,?? hun skal udstilles på roskilde dyreskue til sommer 2009 og skal jo være i top form

Alice

0
0
Svar på denne tråd

Trine.....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 18:32

Mine får Roepiller, lucerne, Racing Minerals og Wrap/hø.

Vil mene at du sagtens kan fodre med det du selv foreslår. Hvis du vil fodre med Tjørnehøj´s foder vd siden at vil jeg anbefale deres islænder/pony foder, men det kan undværes.

Jeg fodre med ovenstående og de kan sagtens holde huld.

Held og lykke med det

Det sagde Shettie

Du bliver aldrig for stor til en Shetlænder.

Sort hingsteføl efter Stjernens HighLight sælges

0
0
Svar på denne tråd

lige en lille hilsen
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 08:50

kender en der avler shetter og hun foder med pavo et super godt foder med alt i der skal ikke købes tilskud eller noget ud over det findes både i pille form og et musli foder selv med det til min varmblod og har aldrig haft en hest der fungere så godt

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 12:50

Mange tak for alle svarene. Så har jeg lidt at gå ud fra.

Har selv tænkt meget frem og tilbage, og vil høre hvad i siger til følgende:

Roepiller, Salvimin Grøn og hø. Det skal være grundpillen i min fodring. Og når så vi snakker om en drægtig hoppe de sidste tre måneder, tilføje Suregrow. Dette tænkte jeg, fordi at føllet vil blive fodret med det samme, når de skal til at vænnes fra. Ergo vil den være vant til det.

Er det helt hen i vejret???

Kan se at Brogårdens vejledende foderplaner kun går ned til ponyer på 300 kg. Hvor meget vil i mene at en Shetlænderhoppe skal have, i normal huld, på følgende tidspunkter:

Drægtighedens sidste tre måneder?

Diegivende første periode (1-3 mdr.)?

Diegivende sidste periode (3-6 mdr.)?

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Trine.....
Forfatter: 
Dato:  11-11-2008 08:30

Hej Trine

Det lyder bestemt fornuftigt. Det er sådan jeg gør.

Vedr. drægtig hoppe har jeg så ikke brugt Brogården´s foder men derimod Tjørnehøj´s Breeder. Og det i de 3 faser du beskriver. Det er ganske udemærket. Men du kan jo prøve dig frem.

Held og lykke med det.

Det sagde Shettie

Du bliver aldrig for stor til en Shetlænder.

Sort hingsteføl efter Stjernens HighLight sælges

0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  11-11-2008 09:19

Her er et eksempel på en foderplan til en hoppe på 200 kg. de sidste 3 mdr. af drægtigheden. Den er udarbejdet af Brogaarden.

300g suregrow

250-300 g lucerne

3 kg hø

adgang til saltsten

Så kan du jo selv regne frem og tilbage indtil den passer til vægten af din pony :)

Håber du kunne bruge det!

Sjetmandspony - den var go' :-D

Dejligt, sort shetlandponyhingstføl sælges til rette hjem,

kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2008 10:44

Mange tak for svarene.

Line (Gyldenlunden): Mange tak for foderplanen. Den vil jeg da helt sikkert gemme. Det er jo lige hvad jeg kan bruge

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

vores..
Forfatter: 
Dato:  11-11-2008 10:58

shetlænder får:

lidt suregrow, sojaskrå, gulerødder og hø.

taget af Nanna(teglvang) da Lee Roy var med over og hente vores føl Wladimir

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2008 11:36

Natasja ♥Lofty♥: Tak for dit svar. Jeg kan desværre ikke se dit billed.

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

prøver...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2008 12:05

lige igen :-D

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 11:32

mine to små ponyer får leisure mix fra brogården... en håndfuld lucerne, gulerødder og hø. jeg har taget udgangspunkt i brogårdens fodervejledning og så taget ca 1/3 fra.

Mvh Line

0
0
Svar på denne tråd

jahkjashk
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 20:21

Jeg ville klart give sådan en lille str. 1 håndfuld lucerne til at få vitaminerne i den og derudover hø/wrap - intet andet :)

For når du vælger roepiller vælger du samtidig inddirekte at grovfodermængden skal nedsættes..

Dette er baseret på baggrund af at min tinkerhoppe på 600 kg kan klare sig på samme måde (7-10 kg hø, 100g salvimin grøn) og blive rost af både smed og dyrlæge :)

Hun får godt nok også hele 150 g linamix dagligt ud over det nævnte..

Så salvimin grøn, lucerne, hø/wrap - og ved drægtighed ville jeg blot benytte wrap fremfor hø - så er proteinerne osv. klaret.

Anna og Flicka - et broget makkerpar!

1
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 07:50

Mange tak for alle svarene. Det er dejligt at nogen vil dele deres erfaringer med mig.

Anna-S: Desværre er der ikke mulighed for at fodre med wrsp frem for hø. Jeg kan ikke nå at få brugt en wrap balle inden for holdbarhedstiden, når det kun er en shetlandspony der skal have. Så jeg bliver ved høet. Men det er til gengæld også hø af virkelig optimal kvalitet.

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Man nedsætter
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 08:07

da ikke grovfoder mængden, fordi man fodrer med roepiller.

Hvis det er pga mætheden, så skal der altså meget til for, at en pony bliver mæt. Hvis den får roepiller til aften, har den hele natten til og æde hø/wrap i, det tager intet fra den.

God idé, har selv brugt vit/min, roepiller samt wrap til min shetter, og det fungerer ganske glimragende.

Tine

- Venter lille Oliver 19/1-2009 -

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 09:09

Tine ♥Oliver♥: Jeg vil også fodre med hø, vitamin/mineral og roepiller til hverdag. Og så tilføje (fx Suregrow) noget ekstra når vi når de sidste 3 måneder af drægtigheden og når føllet dier.

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider