Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodrer du med ensilage? (Ikke wrap)
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 18:45

Vi har en kvæggård og derfor har jeg stor glæde at rigelig mængder foder til mine heste, og god mulighed for at bruge græs og majs ensilage. Jeg har læst lidt om majs og græsensilage som hestefoder, men der er ikke de store erfaringer med det, og derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfaringer?

Jeg selv bruger majs for 3. vinter, sidste vinter var første hele vinter jeg brugte det. Og græs for første vinter, hestene er vilde med det.
Sidste vinter fik de majsens og halm, de to store nok 4-6 kg majs (2-3 FE) og de var fine i afføringen og flotte at se på.

I år får de store (frieserhoppe og føl) 4 kg majs hver, og de små (shetlændere) ca det halve. De store og hingstene får 6 kg græs, føllene skal op på 8 når de kan æde noget mere, og hopperne får lige lidt, de skal tabe sig. Føllene og hingstene får alt det hø de kan æde ved siden af, de andre får også lidt, men ikke efter ædelyst. Jeg har ikke vinterfodret så længe i år, men indtil videre ser de fine ud i pelsen, og pærene har den rette konsistens.

Vil lige nævne at jeg ved siden af i krybben giver, byg, soja, grønpiller og linamix til føllene for at give dem FE og proteiner nok. Hingstene får byg og linamix, da den ene skal kåres til foråret og være godt i stand inden foråret da han vil tabe sig når hopperne kommer i brunst. Hopperne får roepiller ved siden af da de trives rigtig godt. OG så får de alle selvfølgelig mineraler.

Kom gerne med jeres erfaringer.

Jeg ønsker kun at høre om erfaringer, gode som dårlige. De der kun har negativt at sige fordi de har læst om det et sted, eller hørt fra nogen der ikke har prøvet det, bedes holde sig væk, dette er en tråd om at udveksle og samle erfaringer om ensilage fodring.

Knuzer fra Heidi

Dejlig lille hest søger en part Partsanonce

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 19:20

det lyder fint, kan ikke se hvorfor det skulle være et problem at fodre med det? Det store problem er jo om hestene få rnok tørstof (minimum 1 % pr. 100 kg hest) og der er jo ikke ret meget tørstof i ensilage. Men det kommer du jo nok rundt omkring ved at give hø... Jeg har tidligere fodret med både majs ensilage og havre helsæd med godt resultat... synes det er super at man kan få lidt stivelse igennem grovfoderet, så man slipper for krybbefoder..

Jeg ville dog fjerne byggen fra dem, der er ingen årsag til byg, når de får stivelse i grovfoderet og du kan justere huld med linamix og roepiller...

Sagde Janne - modstander af falsk ridning

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

Haflingerplag sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/153454/ hest/219974/

0
0
Svar på denne tråd

jannej
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 19:30

Jeg ønsker ingen kommentar til min foderplan. Den er afpasset så hestene er dækket ind efter behov. Jeg kan ikke få den til at gå op uden byg, da de ganske enkelt ikke kan æde nok FE uden. Når jeg laver foderplan bliver der også taget hensyn til kg tørstof, og især de unge får rigeligt. Linamix får de hvad de må, og roepiller fylder meget i maven, og derfor ikke nogen hjælp til at styre huld når de får det de kan æde.

Jeg beder venligst om at holde tråden her til emnet: "erfaringer med ensilage"

Knuzer fra Heidi

Dejlig lille hest søger en part Partsanonce

0
0
Svar på denne tråd

jeg har brugt det..
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 20:00

i mange år og hvis ikke kobonden havde solgt sin gård, ja så var majs og roe ensilage stadigvæk på foderbrættet her i stalden.

Mine elskede det og her i stalden, blev der avlet en hel del gode heste i de år.

0
0
Svar på denne tråd

jeps...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 21:29

Jeg bruger også majsensilage. Du kan læse mere om det her: www.heste-nettet.dk/forum/5/453243/ 453243/

Highland pony føl til salg

Ghillie Dhu står til avlsbenyttelse. Alt afkom kan få stambog uanset hoppen.

www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd

ensilage
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 23:43

Vi har også en kvæggård, hvor vi har en foderblander, der blander majsensilage, græsensilage samt div. tilskud. Dette giver vi også hestene. Vi har kun gode erfaringer med dette, hestene æder det glad og gerne og trives godt med det. Det gør også at de gamle af vore heste, som ikke laver så meget om vinteren ikke behøver så meget korn.

mvh

Pia Petz

0
0
Svar på denne tråd

Ensilage ...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2008 10:09

Jeg bruger helsædsensilage sammen med hø og wrap + deres almidelige krybbefoder, synes det fungerer godt og hestene er glade for det.

Har ingen erfaring med majs- og græsensilage, men hvis jeg havde det tilrådighed ville jeg bruge det.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider