Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

EPILEPSI!
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 15:49

Hej alle

Nogen der ved noget om epilepsi hos heste?

- Fordi jeg er bange for at min pony har fået det. Oh jeg ved ikke enagng hvad det går ud på hos heste.

Så vær sød at oplyse mig hvis I ved noget.

- Har prøvet google men fandt sku ikke noget der.

((Der hvor hesten står så de ham, mens han spiste, at han pludselig lagde sig ned. Benene forsvandt nærmest under ham. Så lå han der i 10 sekunder og spjættede med benene. Så rejste han sig op med rystede og tungen var ude af munden. Efter 30 sekunder i alt var hun fuldstændig sig selv igen.))

Nogen andre bud på hvad det kunne være?

/ Da gårdejeren havde stået hos hesten lidt efter ringede han til sin fætter som er dyrlæge. (Han har dog ikke speciale i heste mere.) Og han sagde det lød som et epileptisk anfald. Og at det kunne ha' noget med nyren at gøre?

Men jeg ved nada! Og skal derud om lidt. Det skete i morges.

Er bare Røv trist..

- Louise R

" Hvis folk er glade, er det deres egen skyld.

- For der er sku nok at være ked af! "

*Didrik min Trolde'bolle?!*

Jeg elsker dig <3

0
0
Svar på denne tråd

hgfhgfhf
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 20:11

Please - Bare skriv et eller andet?

Har I nogensinde hørt om sådan noget før?

- Louise R

" Hvis folk er glade, er det deres egen skyld.

- For der er sku nok at være ked af! "

*Didrik min Trolde'bolle?!*

Jeg elsker dig <3

0
0
Svar på denne tråd

aldrig
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 20:34

hørt om epilepsi hos heste og med det jeg ved om sygdommen kan jeg desværre ikke sige andet end at jeg krydser fingre for dig, at det ikke er det din hest har!

Sender dig gode ønsker!

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Som sakra
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 21:11

skriver.

Søg epilepsi i dette forum, så kommer der en del.

Held og lykke med din pony.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Kuller
Forfatter: 
Dato:  01-11-2008 10:31

Hvis jeg var dig ville jeg søge på nettet under begrebete kuller. Det er en samlebetegnelse for en række neurologiske lidelser som kan ramme heste. Decideret epilepsi hos heste har jeg aldrig hørt blive brugt som en enkelstående diagnose, men alt tyder på at din hest har været udsat for en eller anden form for påvirkning i hjernen. Om der er tale om en mindre blodprop, hjerneblødning eller det er tilbagevendende neurologiske problemer, er jo spørgsmålet.

Måske får din hest kun det ene anfald resten af sit liv og mysteriet forbliver uopklaret?

0
0
Svar på denne tråd

Epilepsi
Forfatter: 
Dato:  01-11-2008 11:45

Om det er epilepsi, kan kun afgøres af dyrlægen. Det lyder som typiske tegn på et epileptisk anfald, men som leonidas skriver, kan det være mange andre ting.

Jeg har oplevet det samme med en shetlænderhoppe. Hun faldt om på folden, det kom som lyn fra en klar himmel. Hun satte sig ned på bagdelen, som et menneske sætter sig på en stol, væltede om på siden, lå med kramper nogle få sekunder, hvorefter hun forgæves forsøgte at rejse sig op men ikke kunne andet end at rulle rundt i flere minutter. Under hele forløbet kunne jeg slet ikke komme i kontakt med hende og bevægelserne gik så stærkt, så jeg ikke kunne tæt på hende. Pludselig kom hun til bevidsthed, rejste sig, var groggy et par minutter og så var hun ellers frisk igen og lignede ikke en, som lige havde ligget med kramper.

Jeg oplevede hende gøre det to gange med et par dages mellemrum. Dyrlægens bud var, at det var epilepsi, men hun blev ikke undersøgt nærmere, for hun var næsten 30 år gammel og skrantede lidt, så familien, der ejede hende, besluttede, at hun nu skulle aflives.

Jeg synes, du skal ringe til din dyrlæge på mandag og få dem til at undersøge din hest. Der er ingen garanti for at de finder noget, men hvis det var min hest, ville jeg alligevel få den undersøgt.

Det værste af det hele er, at man aldrig ved, hvornår den form for anfald kommer.

Begge gange shetlænderen her faldt om, var det på marken og anden gang var de få cm fra hegnet. Det var rent held, at hun ikke rullede ind i hegnet. Hun kunne have væltet hegnet, så hesteflokken kunne stikke af og hun kunne selv være blevet viklet ind i hegnet og gået i panik, da hun kom til bevidsthed.

Hvor mange anfald hun har haft, kan ingen vide, eftersom hun få minutter senere var frisk igen.

Det er ikke nogen sjov situation at stå i. Men snak med din dyrlæge, det er det bedste du kan gøre lige nu.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

- nu med to ryttervante heste -

Når krybben er tom

...ja så er Jesus gået!

Dressursadel sælges, 300 kr.

Weather-Beeta stalddækken sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider