Om det er epilepsi, kan kun afgøres af dyrlægen. Det lyder som typiske tegn på et epileptisk anfald, men som leonidas skriver, kan det være mange andre ting.
Jeg har oplevet det samme med en shetlænderhoppe. Hun faldt om på folden, det kom som lyn fra en klar himmel. Hun satte sig ned på bagdelen, som et menneske sætter sig på en stol, væltede om på siden, lå med kramper nogle få sekunder, hvorefter hun forgæves forsøgte at rejse sig op men ikke kunne andet end at rulle rundt i flere minutter. Under hele forløbet kunne jeg slet ikke komme i kontakt med hende og bevægelserne gik så stærkt, så jeg ikke kunne tæt på hende. Pludselig kom hun til bevidsthed, rejste sig, var groggy et par minutter og så var hun ellers frisk igen og lignede ikke en, som lige havde ligget med kramper.
Jeg oplevede hende gøre det to gange med et par dages mellemrum. Dyrlægens bud var, at det var epilepsi, men hun blev ikke undersøgt nærmere, for hun var næsten 30 år gammel og skrantede lidt, så familien, der ejede hende, besluttede, at hun nu skulle aflives.
Jeg synes, du skal ringe til din dyrlæge på mandag og få dem til at undersøge din hest. Der er ingen garanti for at de finder noget, men hvis det var min hest, ville jeg alligevel få den undersøgt.
Det værste af det hele er, at man aldrig ved, hvornår den form for anfald kommer.
Begge gange shetlænderen her faldt om, var det på marken og anden gang var de få cm fra hegnet. Det var rent held, at hun ikke rullede ind i hegnet. Hun kunne have væltet hegnet, så hesteflokken kunne stikke af og hun kunne selv være blevet viklet ind i hegnet og gået i panik, da hun kom til bevidsthed.
Hvor mange anfald hun har haft, kan ingen vide, eftersom hun få minutter senere var frisk igen.
Det er ikke nogen sjov situation at stå i. Men snak med din dyrlæge, det er det bedste du kan gøre lige nu.