Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

mærkelig eksem - hvad mon det er ??
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 10:45

En venindes hest har fået en mærkelig eksem eller svamp.

Dyrlægen kommer og kigger på det snarest - men hvad er jeres bud.

Jeg har ingen fotos af det. Men det kan minde om sommer eksem - bortset fra at hesten først fik reaktionen i september ( efter en hel sommer på en mittefyldt fold - uden symptomer).

kan det være svamp ?

-Hårene kløes af i man og hale. Halen er skaldet flere steder.

- Det klør intens

- Der er meget store skæl flager i både man og hale - også på bagsiden af halen - især langs kanten til den bare hud under halen.

-Skæl er op til 8 mm store og tit ret tykke.

- Der er opstået små sår nogle få steder -men generelt er huden "bare" skællet og fortykket.

- Der er en smule i pelsen lige før manken også - men generelt er det kun i man og hale. ingen andre steder på kroppen.

Det er ikke ringorm da de bare pletter ikke er i ringe.

Jeg har aldrig set sådan noget før.

Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk

- også heste der står i dk.

Hestemalerier sælges og males på bestilling.

0
0
Svar på denne tråd

proteiner?
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 10:54

Måske for mange proteiner? Hvad fodres hesten med?

Mvh. Anja

Sælges: Albion Style, bom m, 17", 7 cm. bredt kammer.

0
0
Svar på denne tråd

tænkte det .....
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 11:05

ja jeg tænkte også lidt på det. især da det startede da den begyndte at få mere foder. ( ejer har vist fodret lidt hele sommeren. men ikke meget. vistnok med en musli blanding fra brogaarden).

men plejer det ikke at give knopper på kroppen ??

den får en blanding af: 1/4 valset havre, 1/4 valset byg og ½ foder fra equifirst ( men linamix og majs i). ca 3 kg pr dag.

og så ca 10 kg wrap.

og lige pt er den begyndt at få en smule roepiller også - men det er for nyt til at tælle med.

0
0
Svar på denne tråd

jeg må tilstå
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 11:54

jeg tænker mere på Regneksem. Min erfaring, at det kan komme hvor som helst på hesten.

Du kan finde om Regneksem, hvis du søger på Google.

Men det kan sagtens også være noget andet.

Min plag havde det næsten over hele kroppen sidste år, og der var kun en ting der hjalp. Og det var at vaske den i klorhexidin sæbe. Og klippe den hvor det var galt og kun vaske der. Og ikke på hele hesten, da det smitter nemt.

Mvh. Lotte

Oldenborg hoppe sælges- www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hovskab
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 12:17

Det kan evt. også være hovskab, læse mere på tinker foreningens hjemmeside under artikler.

Hovskab giver store skæl og små sår, men mest af alt er det kendetegnede ved heste med hovskæg, andre heste kan sagtens være raske smittebærer. Hvis en hest har hovskab, vil den stampe meget med benene og klø sig på ben.

Det kunne jo også være lus. Men de burde være nemme at se da de lever i kolonier rundt omkring på hesten.

Nu med hest - Tinker er bedst

www.123hjemmeside.dk/ dyrskovportraettegning/

0
0
Svar på denne tråd

har tjekket...
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 13:38

hesten er meget ædel og har ingen hovskæg overhovedet. og den er ret tyndpelset ( og kortpelset).

jeg tjekkede dens ben og koder men de er normale - problemet er kun i man og hale. ( men ikke i panden/pandelokken ??).

det er kun fra ca 20 cm fra nakken og ned. og så øverste stykke af halen -og også bagsiden af halen.

jeg tjekkede den for lus sammen med ejeren igår men vi fandt intet ( lærte at tjekke pga en pony der havde det sidste år).

dens krop virker helt ok og klør ikke. pelsen virker normal.

men i man og hale er der disse store tørre hudflager/skæl - så meget at hestens skulder var helt sortprikket efter børstning!! . og det klør meget kan man se.

det er nærmest somom hesten har smidt et helt lag hud som så er tørret ind og nu flager af.

Under er der ikke sår -kun der hvor den har kløet hul.

Selve flagerne har ikke sår under sig.

det er meget mystisk.

0
0
Svar på denne tråd

Det kan....
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 14:53

....jo godt være at den har udviklet sommereksem. I september intensiveres mitteplagen voldsomt, og det kan jo godt tricke det.

Min egen hest med sommereksem, som jeg har kunnet holde nogenlunde kløefri hele sommeren, er også slået voldsomt ud her i september/oktober.

Symptomerne lyder nøjagtigt ens. Desværre

Mvh DorteCL

Stolt ejer af

AQHA Cross Bar Kid

&

ApHC Frosty The Zan Man aka Cowboy

0
0
Svar på denne tråd

svamp.....
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 19:50

Hej.

Min hest døjer lige pt med svamp, og det er lige som du beskriver der. Det sad mest i halen og i manen men har havde det også på især benene og lidt på bringen. Men det var også sådan nogle stykker skæl der røg af og han kløet sig meget da det var på det højste.

Det er mit bud på hvad det kan være.. Lene

Rocky - min dejlige hest....

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  01-11-2008 10:24

Jeg tror som DorteCL også, at det er sommereksem.

Min DV hopper har fået sommereksem i år, og det har været rigtig slemt i september/oktober. Faktisk har det været noget værre, end det var i foråret.....

Symptomerne er nøjagtig de samme, som du har beskrevet.

Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider