Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Det er fedt at være fed krybbebider !!!
Forfatter: 
Dato:  25-10-2008 08:44

Eller nej...

Hej Hn`er :-)

Jeg er efterhånden ved at være på bar bund!

Min dejlige Bulle pige, er simpelthend stadigvæk for fed, samtidig er hun krybbebider, og kan ikke rides hårdt!

Hvis DU havde min hest, hvad ville du gøre??

Jeg vil ikke beskrive hendes hverdag med det samme, først vil jeg høre hvad I ville gøre og få det hele til at gå op???

Bagefter skal jeg nok beskrive hendes hverdag ærligt, ellers får jeg ikke noget ud af alt den hjælp jeg forhåbentlig får :-)

En ting kan jeg da sige, at hun har ikke været krybbebider i snart 2 år, ved hjælp af næsten fri adgang til hø, foderregulering mm...

Men hun er fed!!!

Det ærver mig meget, for magasinet Hest havde spugt om de måtte bruge mit eks til en artikel i deres blad, men pga afstand valgte de selvfølgelig at skære de længst væk boene væk!

Ikke bare fodi det er min hest, men jeg syntes hun kunne have været et super emne at tage op, for der er mange problemer omkring både fedme og krybbebidning, og her er en kombination af begge dele... og hvad stiller man op!?!?!?

Hvad ville DU gøre hvis du havde en fed krybbebider???

Weather beeta dækkener købes, se præs.

1 sæk Pasture mix fra brogaarden sælges

Dejlige killinger bortgives til kærligt hjem, skriv for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Hvad får
Forfatter: 
Dato:  25-10-2008 09:18

hun og æde?

Tine

- Venter lille Oliver 19/1-2009 -

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  25-10-2008 09:28

jeg kan jo godt sige hva jeg ville gøre- men det er jo lidt svært uden at vide hva hun får at æde- og dermed om man udtaler noget som ville være for meget foder?

Men jeg skal da prøve:

Så meget foldtid som muligt- uden græs helst.

Minimum 1 kg hø/wrap pr. 100 kg. hest pr. dag. - gerne mere.

Vitamin/mineral tilskud.

At hesten ikke kan rides hårdt er ikke = ikke at kunne rides- og skridtture i en times varighed eks. (om ikke andet stille og rolig opbygning af dette) og derover er jo godt for hesten.

Evt. kan man der udover for at beskæftige den i andet end ridning så den stadig blir brugt og "træt" begynde at lære den tricks i stedet for hård ridning, ved side af skridtturene for at stimulere den stadig, og bruge lidt krudt.

Dette er jo med til at den kan tabe sig alt sammen, men samtidigt få det den skal ha som et minimum mm.

For ekstra fylde kan fiberpiller så bruges i stedet for roe piller evt. osse som ekstra fylde- og super godt for maven.

Udlejning af hestetrailer

Mangler du wrap, hø ma? Send en pb for mere info.

www.123hjemmeside.dk/qantico

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet intet midt imellem

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 09:17

Tine - Det er det jeg godt kunne tænke mig at høre hvad dit forslag var :-)

Stute - Mange tak for din fine "plan" for sådan en hest som min :-)

Mht træningen, så må hun gerne rides både i dressur og spring, den hårde træning mente jeg fx interval træning/ kondi træning, hvor det belaster for meget, men det er min fejl jeg ikke fik forklaret det tydel nok :-)

Er der ikke flere som har bud på hvordan de ville gøre med sådan en hest??

Weather beeta dækkener købes, se præs.

0
0
Svar på denne tråd

som andre..
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 09:39

begrænset græs indtag, fri hø, (evt sidste års hvis det kan fås uden skimmel)lavere Fe, længere tyggetid. Vitamin/mineral. og så træning hver dag.. gerne 1-2 gange dagligt til hun har tabt sig, og fri fold tid. Skridt og trav i jævt tempo, evt med bomme..

At det så ofte ikke er realistik pga travl hverdag er en anden snak.. **S

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brunt PRE hingsteføl sælges ved fravænning. BØR SES!
0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 12:34

Jeg ville give hesten en begrænset mængde hø (for at den ikke bliver alt for fed) og et vitamin/mineraltilskud som det primære foder. Derudover skal den have så meget foldtid som muligt, og jeg ville give den frøgræs sådan at den kan holde maven i gang, men uden at få for mange kalorier ind.

Og derudover selvfølgelig så meget motion som muligt. Meget motion er ikke nødvendigvis hård motion.

Mvh. Cat - Stud.med.vet

5 billetter til hingstekåring lørdag dag

sælges! Placeret på langsiden sek 3 opg 6

Lækker Kieffer Lusitano dressursadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 13:14

frøgræs til supplering og pil lidt hø fra- det glemte jeg. MEN pas på for frøgræs er IKKE hø, og bevirker ikke helt på samme måde trods alt. Der er mindre FE i ja-

Udlejning af hestetrailer

Mangler du wrap, hø ma? Send en pb for mere info.

www.123hjemmeside.dk/qantico

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet intet midt imellem

0
0
Svar på denne tråd

motion
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 13:55

er alfa og omega hvis hesten er fed. Hø/wrap er kanon godt til krybbebidere + et IKKE stivelsesindholdingt foder. Roepiller (IKKE betfor) er godt til at give mæthedsfornemmelse uden at fede. Hø + vitamintilskud + roepiller, foldtid, aktivering så hesten bliver mentalt træt og så ridning for at få kiloene af.

Det er mit bud - min krybbebider sjældent hvis han bare har hø/wrap nok, og så vær glad for din hest er for fed, det kan man gøre noget ved, det er meget værre med en for tynd hest, det tager godt nok lang tid ;)

mvh

Vipse

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

Kieffer Actionsadel 17" dressur alt fyld udskiftet sælges.

0
0
Svar på denne tråd

hgsdhagsdj
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 18:42

Skidtture på 1-2 timer 3-4 gange dagligt, 100 g salvimin grøn dagligt, lidt lucerne til opblanding, 7-10 kg hø, ellers frøgræs på folden og MASSER foldtid!

Eventuelt lidt roepiller af en art ind over - men ikke så mange igen (højst ½ kg dagligt i tørvægt).

Sådan kan en hårdfør hest tabe sig - min har ikke tabt sig vildt meget de 2 mdr. vi har arb. efter samme plan - men hun er blevet ombygget :) (Og nogen kg er der også røget!)

Hun er tinker - så hun er en race der sætter kraftige muskler - og hun har på 2 mdr. fået kæmpe skuldre, V-bringe og hjerterumpe, samt hendes "hænge"mave er røget opad og halsen blevet tykkere samt mere markeret i musklerne (overhalsen især).

Det primære udslag er klart motionen - jeg går/rider hende så mange dage om ugen som det er muligt udendørs i terrænet (ingen af os er baneelskere) - når vi går både går og løber vi, hvilket din også bør kunne holde til når der nu ikke er ret meget belastning på (vi tager 500 m i løb af gangen).

Nogle heste har bare ikke læst hvor mange Fe de burde få - de kræver meget mindre (min skal ikke over 4-5 Fe selv om hun trænes som hun gør nu)..

Sådan har hun altid været - folk har altid været målløse over at hun ingen foder får (300 g dagligt inkl. 100 g mineraler - derudover lidt lucerne) og kun 7-10 kg hø (ad lib. om natten til hende).

Anna og Flicka - et broget makkerpar!

0
0
Svar på denne tråd

tror at
Forfatter: 
Dato:  26-10-2008 19:28

anna-s mener 3-4 gange ugentlig... ellers er man jo på farten hele dagen .

Jeg vil også foreslå minimum hømængde, frøgræs til beskæftigelse og lucerne blandet med vitaminer som krybbefoder.

Venlig Hilsen Mette

Kvalitets lucerneprodukter sælges, fra 2 kr/kg

Opstaldning tilbydes i Fårvang, 600 kr for hest for boks med halm og wrap på fold

se præsentationen

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2008 15:00

Mange tak for jeres gode svar :-)

Jeg kan høre at jeg er jo ikke helt galt på den!

Hun får musli (tilskudsfoder) blandet i lucerne, vi er lige gået fra roepiller og over på lucernen, for damen ville pludselig ikke spise roepillerne mere, selvom hun nu har spist dem flittigt i nogle år efterhånden!

Hø, får hun næsten alib. pga af hendes krybbebidning, får hun ikke massere af hø er den gal! høet er fra sidste år, rigtig fint lækkert hø, men færre FE!

Fold fra morgen til aften, hver dag, fuldstændigt lige meget med vejret...

Motion, vi rider både dressur, springer af og til, ikke det helt store, men lidt gør vi da... vi rider meget gerne i naturen, både skridt trav og galop, og tager også gerne en god øgning hvis forholdene er til det! Andre dage tuller vi bare lidt rundt, og andre gange løs på banen!

Men jeg tror jeg skal hive mig selv endnu mere i håret og få motioneret hende endnu mere, de 10 min i en longe den dag man ikke når at ride, er vel bedre end ingen ting :-)

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2008 18:01

Drop müslien og skift det ud med et koncentreret vit/min-tilskud Ellers lyder det rigtig fint, men jeg ville stadig skære ned på høet, og give hende frøgræs i stedet.

Mvh. Cat - Stud.med.vet

5 billetter til hingstekåring lørdag dag

sælges! Placeret på langsiden sek 3 opg 6

Lækker Kieffer Lusitano dressursadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider