Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hovbyld...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2008 13:18

Jeg har brug for lidt opmuntring i så fald det kan gives.

Min hest har været halt i små 2 uger nu. Dyrlægen og smeden mener det skyldes en hovbyld som de bare ikke kan finde. Jeg bader ham derfor hver dag i 3 x 20 min i lunkent sæbespånevand for at lette dens passage op igennem hoven til kronranden (dyrlægens råd). Jeg har fået at vide af min dyrlæge, at det ikke nødvendigvis er sikkert jeg vil opdage det når den kommer ud.

Han bliver smertebehandlet med Metacam. Han har fået det væsentlig bedre og fra kun at kunne gå med små bitte skridt og pauser og konstant puls i højre forben, til at gå fint fra fold uden pauser. Men han er ikke helt i orden endnu.

Han har ofte lidt puls lige når han kommer ind, men ingen til nat og om morgenen.

Jeg har brug for at høre hvad er "den almindelige" procedure for sådan en hovbyld. Kan det virkelig tage så lang tid? Er der andet jeg kan/bør gøre. Jeg har aldrig tidligere været ramt af sådan en, så min erfaring er desværre lille og derfor er jeg utryg ved det når jeg ikke kan få noget konkret at vide.

Håber på at høre fra dig.

Mange hilsner

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Ernæring
Forfatter: 
Dato:  24-10-2008 14:38

Hej Mette

Jeg har et forslag til hvordan din hest kan hjælpes til at komme ovenpå igen.

Der er specielt noget ved din hests ernæring, du kan ændre på..

Der er nogle produkter fra St. Hippolyt, der er specielt lavet til den slags problemer.

Lamin går ind og styrker immunforsvaret og bekæmper betændelsestilstande i vævet, og dette kunne være et godt supplement til din hest, hvis det er en hovbyld, der ikke vil forsvinde.

Du også give din hest en kur med Ungulat, som blandt andet fremmer blodgennemstrømning i hoven, så affaldsstoffer kan transporteres væk fra hovvævet..

Kig evt. på http://www.hippolyt.dk/menu3.htm

Held og lykke

Mvh Christina

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder bekendt
Forfatter: 
Dato:  24-10-2008 14:55

Det var den behandling min var igennem i sommer.

Desværre kunne jeg ikke se nogen bedring efter 2 uger, så der måtte jeg have dr. dyr ud igen - hvor hun så begyndte at tale om hovvingebensfraktur. Det viste sig at være en forvridning, som han først er kommet sig over nu.

Men det lyder jo som om din ER i bedring, så i dine sko ville jeg fortsætte med de varme bade - og tale med dyrlægen om hvor længe og hvordan du skal forholde dig hvis den ikke kommer ud.

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

Ansager
Forfatter: 
Dato:  25-10-2008 00:21

Jeg har nu ringet og fået en tid på Ansager til på mandag for at få ham tjekket i røgent. Han havde "tilbagefald" da jeg trak ham ind her i eftermiddags, så nu skal han tjekkes ordenligt igennem.

Mvh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2008 15:31

... Igen kedeligt bekendt.

Håber at det ER en hovbyld og at den kan findes når han kommer til dyrlægen.

Med Baloo har det været en langvarig historie på foreløbig 3½ måned før jeg i sidste weekend måtte begynde genoptræningen.

Så jeg håber at du slipper lettere

£isbeth & Baloo

(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det håber jeg også...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2008 16:29

Tak for dine søde tanker til os Lisbeth. Ja det håber jeg i den grad også. I dag er han MEGET bedre igen, og i morgen kan det være skidt. De sagde på Ansager, at var det en hovbyld skulle den være kommet ud efter 14 dage. Så måske et hovbensbrud og de nævnte sågar forfangenhed...der var jeg lige ved at falde om...Men jeg tror det næppe, så ville han vel ikke gå fra at være meget halt til næsten ikke at være det...ja jeg ved ikke. Men måske kender jeg svaret allerede mandag hvis ikke de skal beholde ham til flere undersøgelser. Jeg skriver i hvert fald lige når jeg ved mere.

God weekend.

Mange hilsner

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Min dyrlæge...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2008 23:21

.. nævnte også risikoen for hovvingebensbrud - hvilket hun så skyndte sig at sige til mig ikke var så slemt som det lød (hun kunne vist godt se at jeg blev ganske bleg ved tanken).

Hovvingebensbrud har åbenbart en tendens til at være "forklædt med hovbyldsymptomer". Da Baloo var under mistanke for det, fandt jeg dette link, der beroligede mig lidt.

I begyndelsen af sin halthedsperiode vekslede Baloos halthed meget. Faktisk så meget at dyrlægen det ene øjeblik sagde grad 3 og få dage efter at det var da ikke så slemt.

Men jeg håber som sagt for jer at det bare er en genstridig hovbyld.

£isbeth & Baloo

(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

Så fik vi svar...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2008 23:19

Turen til Ansager gav os svar med det samme på hvad Jack fejler, eller rettere har fejlet kan man sige.

Bo Jørgensen kiggede på ham og efter Jack havde gået 10 skridt kunne han allerede fortælle mig hvad han fejlede... Han havde været forfangen...... Han kunne ydermere fortælle mig hvornår ca det havde været og det var i sommer ca 4½ mdr. siden. På det tidspunkt havde Jack et uheld i boksen da han rejste sig og han forvred sit knæ. Det ville ikke rigtig blive bedre så min dyrlæge vurderede, at han skulle have en steoide behandling (indsprøjtning af hormoner) for at han skulle hele bedre. Han fik 2 behandlinger og efter en uges tid virkede han halt på begge forben. Jeg vidste på daværende tidspunkt IKKE at der rent faktisk er en riciko ved en sådan behandling, nemlig forfangenhed.

Min dyrlæge undersøgte ham -også for forfangenhed ved brug af visitertangen og vurderede at han var overanstrengt pga skaden i knæet på bagbenet...Dette lød jo meget logisk så han fik ro og blev langsomt bedre og bedre, for så ind imellem at kunne falde lidt tilbage igen. Men efter et par måneder virkede han fin og jeg kunne begynde at skridte 5 min på ham og øgede med 5 min over en uge. Det gik super og vi nåede op på 35-40 min da han så pludselig blev halt igen...og det var jo her vi troede det handlede om hovbylden efter dyrlægens udsagn og smeden jeg havde på det tidspunkt..og alt talte også for det med puls osv. Men det har simpelthen været forfangenheden der har spøgt.

Røngent viste at vi er sluppet mere end heldigt. Hovbenet er intakt og har ikke løsnet sig og er drejet, kun løsnet sig en lille bitte smule ude i tåen. På anbefaling af en veninde kontaktede jeg Tobias som så været her i dag og beskåret ham og lagt special sko på hans forben og så skal han bare komme sig.

Bo fra Ansager vurdere at han vil komme sig 100% så jeg er bare så taknemmelig og lykkelig over at have været så heldig... Det er vildt, jeg troede IKKE det var muligt at overse at en hest er forfangen. Jeg kan godt se det nu hvor jeg får det vist at hans hov har fortykninger under kronranden som viser på hoven at han har været forfangen og kan godt mærke det lille svej der er i hoven når jeg stryger ned af overfladen.

Ja så blev jeg så meget klogere takket være Ansagers fantastiske kompetence og min dygtige smed Tobias som i samråd med Bo har fikset hans futter så han igen kommer til at gå uden smerter.

Jeg er dem dybt, dybt taknemmelig....

Mange hilsner en træt og fattig men lykkelig hesteejer.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider