Turen til Ansager gav os svar med det samme på hvad Jack fejler, eller rettere har fejlet kan man sige.
Bo Jørgensen kiggede på ham og efter Jack havde gået 10 skridt kunne han allerede fortælle mig hvad han fejlede... Han havde været forfangen...... Han kunne ydermere fortælle mig hvornår ca det havde været og det var i sommer ca 4½ mdr. siden. På det tidspunkt havde Jack et uheld i boksen da han rejste sig og han forvred sit knæ. Det ville ikke rigtig blive bedre så min dyrlæge vurderede, at han skulle have en steoide behandling (indsprøjtning af hormoner) for at han skulle hele bedre. Han fik 2 behandlinger og efter en uges tid virkede han halt på begge forben. Jeg vidste på daværende tidspunkt IKKE at der rent faktisk er en riciko ved en sådan behandling, nemlig forfangenhed.
Min dyrlæge undersøgte ham -også for forfangenhed ved brug af visitertangen og vurderede at han var overanstrengt pga skaden i knæet på bagbenet...Dette lød jo meget logisk så han fik ro og blev langsomt bedre og bedre, for så ind imellem at kunne falde lidt tilbage igen. Men efter et par måneder virkede han fin og jeg kunne begynde at skridte 5 min på ham og øgede med 5 min over en uge. Det gik super og vi nåede op på 35-40 min da han så pludselig blev halt igen...og det var jo her vi troede det handlede om hovbylden efter dyrlægens udsagn og smeden jeg havde på det tidspunkt..og alt talte også for det med puls osv. Men det har simpelthen været forfangenheden der har spøgt.
Røngent viste at vi er sluppet mere end heldigt. Hovbenet er intakt og har ikke løsnet sig og er drejet, kun løsnet sig en lille bitte smule ude i tåen. På anbefaling af en veninde kontaktede jeg Tobias som så været her i dag og beskåret ham og lagt special sko på hans forben og så skal han bare komme sig.
Bo fra Ansager vurdere at han vil komme sig 100% så jeg er bare så taknemmelig og lykkelig over at have været så heldig... Det er vildt, jeg troede IKKE det var muligt at overse at en hest er forfangen. Jeg kan godt se det nu hvor jeg får det vist at hans hov har fortykninger under kronranden som viser på hoven at han har været forfangen og kan godt mærke det lille svej der er i hoven når jeg stryger ned af overfladen.
Ja så blev jeg så meget klogere takket være Ansagers fantastiske kompetence og min dygtige smed Tobias som i samråd med Bo har fikset hans futter så han igen kommer til at gå uden smerter.
Jeg er dem dybt, dybt taknemmelig....
Mange hilsner en træt og fattig men lykkelig hesteejer.
Mette