Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ridning på halt hest
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 20:19

En af hestene i vores stald har fået erklæret spat i det ene bagben og overanstrengelse i et forben. Så har den stået 3 uger, været på fold ca 2 timer om dagen.

Så har dyrelægen været derude igen og nu har hun fået af vide at hun bare skal ride......Hesten er tydeligt halt både i skridt,trav og galop på bagbenet.

Er der nogen af jer som har fået samme besked fra en dyrelæge??? Når det omhandler spat og gerne om hvordan chancerne er for at den bliver ridehest igen

Syntes bare at det virker forkert at skulle ride en halt hest

0
0
Svar på denne tråd

det har jeg også..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 21:47

været ude for - der er noget med at så længe spat er aktiv har hesten bedst af moderat motion.. altså i det tilælde jeg har hørt om skridtture i 6 måneder.

Det var en pige fra en stald jeg havde hest i for et par år tilbage - og faktisk sprang hestens passer fra fordi hun havde det dårligt med at ride en halt hest..Men det var altså dyrlægens råd! Desværre hjalp det ikke denne hest - leddet voksede ikke sammen, som man håber med en spat hest, så han blev aflivet..

Kristina

Svenske kvalitets spåner

sælges ved afhentning af min 1 palle er prisen kr 62,50

Vi har stadig lidt wrap tilbage fra 1 slet 2008, små firkantede baller !

0
0
Svar på denne tråd

Rart at høre
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 22:12

Det var lidt rart at høre at det er en "normal" behandling. Ked af det på hestens vegne. Her omhandler det også trav og galop??

Håber virkelig at han bliver rask, da det er lidt af en stjerne hun har. Ved at hun kun gør det dyrelægen siger, men derfor kan man jo godt sætte spørgsmålstegn. Som hun selv siger er hun glad for at hun kan ride om formiddagen, da der er ikke så mange derude.

Ved også at hvis han en dag ikke vil gå ud af boksen, så rider hun ham heller ikke.

0
0
Svar på denne tråd

som gigt....
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 08:08

gigtramte mennesker har også bedst af motion, selvom det gør ondt. MSM/BoT kan anbefales.

Lone

Healing tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

2 timer
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 09:39

På fold i 3 uger...Det er sgu tæt på vanrøgt.....

Illum

.

0
0
Svar på denne tråd

Spat-hest
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 09:56

En spat-hest skal bevæge sig så meget som overhovedet muligt - uden at overanstrenge leddet/leddene... det var, hvad vi fik at vide, da Taipan medio 2005 fik konstateret spat i højre has.

De 2 gange han fik ledbehandling - og akkupunktur - skulle han helst blive i sin box (2 dage med 3 måneders mellemrum).

Efter ½ år med masser af foldtid og trække-ture var der ingen bedring.

Han var hele tiden ½ grad halt, hvoraf grad 5 indikerer at hesten kun går på 3 ben...

Forsikringspapirerne var klargjort til aflivning.... men da vores dyrlæge erfarede at vi skulle flytte til eget sted, og dermed have hestene på den anden side af stuevæggen, foreslog han at vi tog Taipan med og lod han gå på fold så længe som overhovedet muligt.

Som sagt - så gjort.

Taipan kom med til Fyn og foldtiden blev ikke ½ år, men derimod næsten 2 år.

Der var dage, hvor han trak ganske let på benet og vi tænkte - tjah, vi forsøgte, men dagen efter var der intet at se...

Startede op på genoptræning marts 2007 og tjah, nu starter datteren LA1 på distriksplan, og er ved at øve LA2...

I de 2 år blev der ikke redet på Taipan - tror at han sammenlagt var på skridtture 4 eller 5 gange.

Så hvad angår spat - så kan naturen, og tiden, gøre sit til at en hest/pony kommer sig...

Hvis vi ikke var flyttet, så var Taipan blevet slået ned.

2 år ér lang tid - og ret så dyrt, hvis man er opstaldet på ridecenter eller lignende...

Den dag spat'en bryder op/ud igen, så får Taipan en værdig død.

De 2 år var ved at gøre ham "tosset" i hovedet - han er en hest, der vil bruges og ikke bare være en pynteting på en fold...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Tak for alle svarende
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 19:40

Tak for alle svarene, rart at høre at der er en positiv oplevelse, selvom 2år er lang tid tror jeg hun vil gøre alt for den hest.

Gik Taipan på døgnfold/løsdrift eller var han inde om natten?

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 20:57

Hej.

Jeg passede engang en hest der havde spat. Den skulle rides op til salg. Det gik fint de første 3 mdr. Og jeg fik startet LC3 på den og han gik igennem for 1 gang (ingen takt fejl). Ca 1½ mdr efter begyndte han og blive sur og tvær og halte. Dyrlægen sagde rid. Jeg sagde fra, jeg kunne ikke selv holde til at se hesten lide. Til sidst stod den bare i boksen, og kunne næsten ikke stå op mere. Jeg kom ikke på stedet i den tid, jeg kunne ikke. Den endte med at blive slagtet. Men den stod i meget lang tid pga den var forsikret. Dyrplageri at forsikringer skal gå så langt....

MVH Henriette

0
0
Svar på denne tråd

Montys ben...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 21:17

... var også på et tidspunkt så dyrlægen sagde at jeg skulle ride selv om han var lidt halt på bagbenene.

Jeg skulle varme op i minimum 20-30 minutter i skridt før jeg gjorde andet - og så skulle der galopperes før jeg travede.

Det var virkelig en overvindelse at ride på en halt hest - men efter at have sat mig ind i baggrunden for det, accepterede jeg at det var det rigtige, selv om det føltes forkert.

Derudover mente dyrlægen også at det var en stor fordel at Monty flyttede i løsdrift, så han kunne bevæge sig så meget rundt som han selv ville - men have hele døgnet til det.

En spathest/gigthest skal IKKE stå inde - den skal på fold og bevæge sig. Skal den være inde mener jeg at det er en god ide med uldbandager/BoT eller andet der varmer - men det bedste er bevægelse!

Det sidste man skal give en spathest er boksro - så 2 timer på fold er efter min mening ALT for lidt - heller mindst 10 timer

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

caprilou ♥Pegasus♥
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 22:15

Taipan lukkes ud ca 2 timer efter morgenfodring og lukkes ind, når vejr, hest og jeg mener, at nu er det tid...

Sådan fungerede det også, da han gik som "foldbums"

Ingen løsdrift her og ind til natten.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider