Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"vand" i benene
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 17:39

har jeres heste også "vand i benene"????

isabella har lidt "væske" i alle 4 ben.. mest forbenene.. hvor hun på hver side af bagsiden af forkoderne har en "bule" ud med noget "væske" i..

blev monster bekymret idag (har lagt mærke til det mange gange)... og overvejede at ringe til dyrlægen.. men der er ingen halthed at spotte, hverken på hård bund eller under rytter...

så min mor foreslog at jeg prøvede at mærke på de andre hestes ben... og de har det også.. dog ikke lige så meget som isabella... men hun har jo også noget grovere ben, da hun jo er oldenborg...

hun får en del byg i fodret for at holde huld... kan det have noget at sige???

har lige lavet et par cirkler på dette billede, og der hvor pilen peger, kan u faktisk se hendes "vand bobbel" eller hvad jeg nu skal kalde det..

kan i ikke prøve at mærke på jeres egen hests ben, og mærke om den også har lidt "væske" omkring koden??? isabella og to andre heste her ude har det i hvertfald... mærkede ikke på de andre 3

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

Galle?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 17:51

Det lyder som galle.. Min (som ellers har meget fine tynde stænger) har galle i bagbenene om morgenen.. Det går næsten i sig selv når hun lige har bevæget sig lidt..

Hun har også piphas (galle i hasen), det går ikke væk, men er heldigvis ikke så slemt.. Piphas kommer typisk hvis hesten fx har sparket i boksen eller på noget andet hårdt, og fænomenet kan sikkert også forekomme i koden.

Mange heste får som min, galle af at stå stile i boksen om natten.. Det er ikke farligt, men hvis man synes det er træls kan staldbandager ofte tage det værste.. (jeg bruger bot og det virker)

Det kan også komme ved foderskift (især hvis hesten får byg), eller generelt hvis der er meget stivelse i foderet..

Så ja, det kan sagtens være pga byggen , hvor der jo er en del stivelse i, at hun har det..

Hvis det er varmt eller ømt ville jeg nok lige få dyrlægen ud at tjekke det.. Så kan det være en kodeledsforvridning..

Det har min lige fået, og der kunne jeg ikke sådan lige se det mens hun stod stille, fordi hendes ben i forvejen er hævede om morgenen..

Mine indlæg afspejler altid min uforbeholdne ærlige mening.

Men det er helt iorden, hvis du ikke er enig..

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 18:03

hendes ben er ikke varmere end "normalt"... (altså end normal krops temperatur).... og de er kolde når hun har gået ude, og synes hvis hun havde kodeleds forvridning, skulle de også være varme selvom hun har gået ude??

men hun er heller ikke voldsomt meget på fold.. kun 5 timer dagligt ca... men hun kan ikke gå ude alene desværre, og de andre heste på stedet kommer ind ved middagstid...

hvis hun har stået inde længe kan hun også have lidt "vand" op langs piben... men det går straks væk når hun har rørt sig lidt

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 18:17

Så tror jeg slet ikk der er noget at bekymre sig om.. Galle er som sagt meget normalt og uskadeligt..

Det din hest har på billedet er ingenting i forhold til min, og det har dyrlægen sagt er helt ufarligt..

Men som sagt kan staldbandager afhjælpe det.. Det er bare bøvlet at skal fumle med dem hver dag, når det ikke er værre..

Nævnte det os bare lige så du var opmærksom på det..

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 18:20

det er heller ikke mere end et par måneder siden hun var igennem bøjeprøve uden anmærkninger... og jeg kan se på gamle billeder af hendes ben, at hun har haft det i i hvertfald snart et år (kan ikke huske om det har været der før)...

og dyrlægen påpegede intet da han tjekkede hende i forbindelse med forsikring for et par måneder siden

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 18:24

nu har jeg besluttet at jeg ringer til dyrlægen i morgen...

jeg bryder mig virkelig om det "vand" i benene...

men fik en dygtig pige til at kigge idag da jeg mønstrede hende på hård bund, og der er ingen halthed, og hun løber pænt jævn på hendes ben..

hun siger hun har noget "normal" galle i bagbenene... men at det i forbenene synes hun sidder underligt...

så jeg har lagt et par fleece bandager på hende og bedt dem om at hun ingen byg skal have i fodret mere, og så erstatte det med olie så hun ikke taber sig...

så må vi se om det hjælper... men jeg ringer til dyrlægen i morgen

0
0
Svar på denne tråd

Galle..
Forfatter: 
Dato:  24-10-2008 16:30

Når benene hæver pga stivelse (byg) plejer det oftests at være bagbenene der hæver..

Men hvis det er usædvanligt "placeret" i forbenene er det rart nok lige at få det tjekket..

Er os selv lidt pylret med min prinsesse, så har os dyrlægen rendende hver gang der er noget

0
0
Svar på denne tråd

hmm kan det blot være foder
Forfatter: 
Dato:  24-10-2008 20:56

min hest har osse ligesom en kugle med væske i bagbenene.... mener i godt nok det kan være foder?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider