Det lyder som galle.. Min (som ellers har meget fine tynde stænger) har galle i bagbenene om morgenen.. Det går næsten i sig selv når hun lige har bevæget sig lidt..
Hun har også piphas (galle i hasen), det går ikke væk, men er heldigvis ikke så slemt.. Piphas kommer typisk hvis hesten fx har sparket i boksen eller på noget andet hårdt, og fænomenet kan sikkert også forekomme i koden.
Mange heste får som min, galle af at stå stile i boksen om natten.. Det er ikke farligt, men hvis man synes det er træls kan staldbandager ofte tage det værste.. (jeg bruger bot og det virker)
Det kan også komme ved foderskift (især hvis hesten får byg), eller generelt hvis der er meget stivelse i foderet..
Så ja, det kan sagtens være pga byggen , hvor der jo er en del stivelse i, at hun har det..
Hvis det er varmt eller ømt ville jeg nok lige få dyrlægen ud at tjekke det.. Så kan det være en kodeledsforvridning..
Det har min lige fået, og der kunne jeg ikke sådan lige se det mens hun stod stille, fordi hendes ben i forvejen er hævede om morgenen..