|
|
| Træder sko af -KONSTANT |
| Forfatter:  |
Louise ♣Lerano♣ |
| Dato:  |
14-10-2008 15:14 |
|
Ak, jeg kæmper med min hests hove. Han træder sko af hele tiden!! Og eftersom han er panisk angst for smede koster det det hvide ud af øjnene i dyrlæge-sedering. Jeg har haft fyns bedste beslagsmed i lang tid og der var problemet det samme, så tror ikke det er min nuværende smed. I januar trådte han tilmed det halve af hoven med og det er først nu vi har kunne lægge en normal str sko på igen (han har gået med et nummer mindre indtil nu). Og hvad er det første han gør. Træde den af! Den har ligget på i 14 dage. Der er ikke mudder på folden og han går med klokker 24/7. Ved simpelthen snart ikke hvad jeg skal stille op med den hest. Hvad pokker kan man gøre for at holde skoene på...
Louise & Stald Kelon´s Lerano
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Du kan bede din smed om at vinkle bagenderne af skoene indad, så der ikke er så meget at få fat i. En anden ting der kunne hjælpe er at få smeden til at slibe alle kanterne af skoene runde, så det ikke er så nemt at "tage fat". En tredje ide er at give biotin og msm, så hovkvaliteten er i top. Til slut kan man overveje at bruge et nr mindre sko, men det er ikke altid en god ide pga. belastningen af hov og ben, men kan være en nødløsning, hvis ikke andet virker.
Mvh Sille Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring. For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest. Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har nøjagtig samme |
|
|
problem med min travhest, der træder forskoene af. Det er rigtigt, at bagenderne af skoen kan vinkles, men det forsnævrer hoven og er i hvert tilfælde ikke noget man bare skal gøre hver gang hesten skal have nye sko.. Når man vinkler er der vist noget med at hesten heller ikke har den rette støtte, men der kommer forhåbentlig nogle fagfolk på banen i denne tråd , der ved noget om dette. Ligenu har min hest ligesom en gummisål med en halv jernsko og dem træder han ikke af og den fulde støtte skulle også være der. Så er problemet bare om strålen bliver sur af at være så tillukket, selvom jeg jo renser og rengør det jeg kan komme til - og kan han tåle at gå med dem året rundt? Jeg gør så det, at jeg sprøjter strålen med æblecidereddike - det har en god effekt mod sur stråle, men om hesten kan tåle at gå med plastiksko året rundt ved jeg endnu ikke.. Kan godt lægge billede ind af min hests forsko, hvis det skal være. Mvh. AnjaR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Biotin |
Louise ♣Lerano♣ |
14-10-2008 17:15 |
|
Jeg har spurgt min smed om jeg kunne give noget tilskud af en art men han siger at hans hove er tip-top i forvejen og at det nok ikke ville hjælpe noget. Jeg ville også være meget ked af de mindre sko men måske det kan være nødvendigt i vinterhalvåret hvor der ikke er så meget at lave på folden og det bliver til mere løb og leg end om sommeren hvor der bare skal ædes?? Men er bange for forsnævring af hoven... Anja, du må gerne ligge billeder ind. kan ikke lige se det for mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Der kan være |
|
|
En del grunde til at hesten smider sko. Vil dog aldrig anbefale mindre sko,kun hvis hoven er så med taget at det er nødvendigt.
Dels kan det være: Hesten har ikke fået det rigtige mad med vitamin, hvilket kan medføre dårlige hove. Avl har også en del at sige, balance kan også medføre at de træder sko af. Bukhov ( begge hove er ikke ens )men ofte vil det være den bukhov som skoen sidder på, vil den smide mest. De heste som har det problem, går jeg helst uden om, da de giver en del problemer, som smide sko i tide og utide. Men det kan også gå godt, men vælger dem fra da de ofte skal have smed.
Heste kan også smide sko, ved at rytteren rider hesten skævt og hesten vil gå skævt også uden rytter.
Og så er der de heste som er klosede, at de træder dem af bare ved at stå på staldgangen, da de ikke flytter benene.
Dette er min mening om det og det kan også være jeg tager fejl,men dette er min erfaring.
Andre som har gode ideer ? Må gerne sige jeres mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle hove |
Louise ♣Lerano♣ |
14-10-2008 18:04 |
|
Min smider sko både foran og bagpå. Ikke samme hove hver gang. Og han kan sagtens finde på at træde dem af inde i stalden også. Foder får han en rigtig god musli blanding fra hipolyt med havre og byg samt lucerne gulerødder olie samt e vitamin. Derudover får han roepiller og hø og wrap. Ved ikke lige hvad der skulle ændres dér andet end at forsøge biotin selvom smeden ikke mener det vil hjælpe. Balance -muligvis. Han er ikke blevet brugt ret meget siden jeg købte ham for et år siden. Ved ikke om balancen kan blive dårlig af bare at gå. når vi har redet er det dog skovture der burde gavne balancen. Havde jeg vidst der var alle de problemer med smed havde jeg måske også tænkt mig om en ekstra gang mht køb da det sagtens kan koste plus 1000kr/mdr pga det. Ikke småpenge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske? |
liivsen |
14-10-2008 20:47 |
|
Har du overvejet, om han måske går skævt på skoen? Ved ikke helt, om det har indflydelse på det, men det faldt mig bare lige ind. 
Jeg søger part til efter nytår!? Læs præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder af forsko. |
|
|
    Det sidste billede viser hvordan flappen bliver løftet for at kunne rense og holde rent - der er ikke meget plads. Når min hest går med disse sko har jeg endnu ikke oplevet en aftrådt forsko.. Kan forstå at din hest både træder for- og bagsko af - den var straks værre . Jeg har efterlyst disse sko bare med huller i stedet, så strålen kan få luft og jeg bedre kan rense - så kan han godt gå med dem hele året er jeg sikker på. Håber du får løst problemet med aftrådte sko! Mvh. AnjaR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træde sko af |
|
|
Den nye hest jeg kigger på har sko der ser ud som om de er for små, men de er bare lagt godt ind da han ellers træder skoene af. Jeg kan evtl. tage et billede af hans hove, men det ser lidt sjovt ud - dog træder han ikke sko af mere, og er på ingen måde øm eller andet. Ang. de flapsko der vises - så kan de fåes med hul i, Basse gik med dem de sidste måneder af hendes liv, så kunne hun gå uden smerter Jeg ved ikke hvad de hedder, men jeg har det sidste sæt et sted endnu og kan evtl. skrive navnet på disse. Hilsen Lene
Basse, 198? - 15/9/08 Rolig og afbalanceret hest søges: 6-14 år
166 cm +
Min. LC niveau
Maks 30.000 kr uden udstyr Til absolut godt & blivende hjem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boots... |
|
|
Man kunne jo også skifte skoene ud med boots, så får hoven fred til at vokse uden at blive slidt, og man kan ride som man plejer. Eller som en anden herinde gør, sætte boots udenpå hov og sko, når hesten skal på fold. Det er lidt besværligt, men så er det helt umuligt at træde skoene af. Boots koster så ca 2000 for 4, men det er alligevel hurtigt tjent ind, i forhold til smederegningerne for aftrådte sko.
Hilsen Mette Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag Dejlige Tara på 14 år, mangler en sød og kærlig ny ejer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Boots... |
Louise ♣Lerano♣ |
15-10-2008 08:36 |
|
Problemet med boots er at han slider hovene meget -også selvom han bare går på fold og han bliver ekstrem øm. Prøvede nemig at pille skoene af ham sidste år da han gik med hovbyld og det blev bare værret og værre med ømhed, istedet for omvendt. Boots uden på skoene kunne være en mulighed men jeghar ikke tid til at komme derud morgen og aftens for at tage dem af og på. Hesten går ikke hjemme. Jeg har heller ikke kunne finde boots der var store nok Om han går skævt på skoen... det forstår jeg ikke helt. Han slider dem lige efter hvad jeg kan se. Anja> de flapsko er meget smarte... Er det nogen smeden har eller hvordan går man sådan nogle smidt på... Er virkelig snart desperat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Balance |
|
|
Jeg købte i foråret en hoppe, som konstant og uanset hvad smeden gjorde smed venstre forsko - både på fold og under ridning. En anden smed var så tilfældigvis i stalden en dag og han så min hest under rytter. Han konklusion var at min hest (havde ikke været redet ret mange måneder) ikke var helt i balance med sig selv og derfor nemt trådte den af. Han mente at problemet ville løse sig selv, når hesten var blevet mere stabil under rytter og havde fået mere af vægten på bagparten. Og problemet har løst sig - den har nu ikke smidt en sko de sidste 3 måneder. Min gamle hest skulle pga. en seneskade gå med kiler under skoene, og han begyndte også konstant at smide skoene (hver 2-3. dag), hvilket jo ikke er særlig smart, når hesten har en kronisk seneskade. Der skiftede vi så skoen ud til en Mercedessko. Og derefter var problemet løst og hesten beholdt skoene på. Så jeg tror et eller andet sted, at skoproblemer bunder ud i en ting - manglende balance. Enten under ridning eller at hestens hov generelt ikke er i balance.
Rideudstyr sælges - se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hoofmaker |
|
|
Hoofmaker hjalp utroligt meget på en pony jeg kender, der også konstant tabte sko. Hoofmaker er dyrt, men det er alle pengene værd. Ponyen gik ihvertfald en hel vinter på en meget mudret fold uden at tabe en eneste sko - efter at den havde fået en kur Hoofmaker. Og inden trådte den næsten sko af hver uge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Plastiksko. |
|
|
Louise Lerano: De sko min hest har på ligner dem fra firmaet P.P. Plastsko, men er ikke sikker. Det er sko smeden har eller kan skaffe. Mener heller ikke min hest slider sine hove/sko skævt. Derimod kan det sagtens være noget med balancen, da min hest har stået stille i 2 graviditeter, 2 barsler + en del mere. Desuden er han jo travhest og smider ryggen og bruger sig selv forkert, ingen muskler og ingen balance. Jeg forsøger at ride ham 4-5 gange om ugen nu og får undervisning og håber på den måde, at han får sine muskler igen, en bedre balance og ikke mindst håber jeg undervisningen kan hjælpe på at få ryggen op og hovedet på plads, så jeg ikke hele tiden skal have kiropraktor på for at rette ham op. Danmakine Basse: Jeg vil blive meget glad hvis du vil skrive navnet på dine "flapsko" med huller - har du evt. mulighed for at lægge billede ind? Mvh. AnjaR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flapsko... |
|
|
Jeg har haft samme problem med min gamle hest - Han trådte skoene af for et godt ord. Selv Flapsko trådte han af uden problemer  Det som virkede, var simpelthen at skifte smed og opstaldningssted - Mindre mudder, mere plant underlag og en dygtig smed gjorde underværker. Men grunden til at han trådte dem af, var fordi han konstant var småhalt/urent gående pga. div. skader pga. voldsom vækst pga. tumor i hypofysen, som så desværre først blev opdaget lige inden han blev aflivet. Så det med at hesten måske ikke er i balance eller aflaster på en eller anden måde, kan bestemt være en grund til at skoene ryger af konstant.
Ejer af Interview Firfod. Stud.med.vet. There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse. - Rolf Kopfle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jashdkjhask |
Anna-S |
15-10-2008 17:08 |
|
Det kan altså let være smeden den er gal med! For selv de bedste smede kan bare ikke sko alle heste - ingen er jo perfekte  Flicka står i stald med en oldenborg vallak - han trådte tidligere (med sine andre smede) sko af mindst hver 14 dag - uanset hvad - han smeder ikke, løber ikke vildt meget på folden - osv - alt i alt totalt ulogisk (som med din). Nu har ejeren skiftet til min smed - som faktisk er lærling (men så langt i uddannelsen hun kører selv tit)! Siden da (½ år) har han højst tabt 1 sko (kan ikke engang huske om han har tabt nogen). Eftersom min hest står ret tæt på hvor din ca. kan stå (ud fra du rider i langesøskoven) vil jeg da anbefale dig at prøve denne smed!  Jeg sender dig lige en pb med navn på forretningen og lærlingen - det skader jo aldrig at prøve 
Anna og Flicka - et broget makkerpar!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bruger du 2 sæt klokker? |
|
|
Hej - vi havde samme problem tidligere og har også prøvet alverdens løsninger med skoene. Vi prøvede en simpel måde, som virkede for vores hest. Den gik før med 1 sæt klokker, men så fik vi det råd at give den 2 sæt på i stedet. Den har en str. L på inderst (tæt på hoven) og så en str. XL udenpå, når den er på fold, som sidder sådan lidt løst udenpå. Der var nogen i stalden, som nævnte, at når hesten har "så meget" på forbenene, så er den mere opmærksom på, hvor den sætter sine forhove, fordi den ligesom får bedre øje på sine forben... Måske kan du bruge samme metode? Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jacq... |
Louise ♣Lerano♣ |
16-10-2008 19:22 |
|
Det vil jeg bestemt overveje hvis jeg kan finde noget i XXXL. Dem han har på nu er nemlig XXL fra horsy-house og de fåes ikke større i min rideudstyrs butik. Men der må da findes klokker til større heste også... Jeg gå på jagt. Det er da et billigt forsøg hvis det virker...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|