Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Opstart af spåneboks
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 23:25

Vi er lige gået over til spåner, og jeg mangler lige et par gode råd til, hvordan man bedst laver en go spånebund.

Ska man kun muge møgklatter ud hver dag eller ska man også ta tisklatter hver dag ?

Og hvis ikke man ska ta tisklatter hver dag, hvor tit ska man så ?

Håber i ka hjælpe.

Kærlig hilsen Marlene

Mor til Emil født den 16. januar 2007 og med termin 3. december 2008 - endnu en dreng er på vej

Søger en part til Sam

0
0
Svar på denne tråd

Jeg plejer..
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 23:28

at smide fire baller ind som start, det kommer an på boksens størrelse selvfølgelig..

Derefter fjerner jeg dagligt klatter og resten af boksen vendes godt igennem, hvis der er store tispletter, fjerner jeg lidt af det..

Så kan jeg nøjes med at putte en ny pakke spåner ind om ugen og stadig have en pæn og tør boks..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

spåner
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 00:16

Jeg er selv kommet et sted for 1½mdr. siden hvor i vi står på spåner, det der virker bedst og er mest økonomisk efer min overbevisning er at starte op med ca. 4.

Derefter fjerne klatter grundigst muligt hver eneste dag, vende resten godt. jeg lader flest spåner ligge i midten da min selv får fordelt det når hun ligger og sover, går og står.

i siderne sørger jeg for at der ligger et tyndt tørt lag og tisklatter store og små rystes oven på det tørre i et tyndt lag, så er det tørt næste dag og kan "genbruges".

Held og lykke med det...

Mvh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

efterfyld
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 00:17

Nå ja så fyldes der efter, efter behov ca en ugentligt eller 2 hver 14 dag alt efter hvad mn synes er nemmest at holde længst tid bagefter...

Mvh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 02:05

jeg bliver nødt til at tage klatter og tis ud hver dag, min hest er en gris.... og han får rene spåner HVER dag

Nu med den dejlige Pyrus <3

Soya og Wolle altid i mit hjerte og savnet hver dag!

Hjemmeside: http://www.bricksite.com/Pyrus

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 08:27

Du får lige den ultimative måde at holde en spåneboks på, den er afprøvet i to bokse i 5 år.

Man starter med 5 pakker og derefter med en om ugen.

Hver dag tager man hestepære og kun heste pære. Greben rystes fri for spåner. Her er det vigtigt, at have en god spånegreb. Den må ikke være så stiv, at pærene hopper af, når man ryster den.

Vådt tages 2 gange om ugen og den ene gang lægges der en ny pakke spåner i.

Den første uge er det noget rod, fordi spånerne er for løse. Det handler nemlig om af få lavet en fast bund i boksen på 15 til 20 cm faste spåner i bunden, med ca. 10 cm løse spåner oven på.

Når man tager pærer, ryster man ikke hele boksen igennem, men tager kun der hvor pærene ligger. Når boksen er ordnet jævner man den og ligger i starten, et par af de friske pære i det hjørne hvor det vil være mest oplagt, at hesten gøder ift vindue, krybbe, vandkob og dør. Hesten vil i løbet af længere eller kortere tid, gøde der hvor man laver wc-hjørne. Helt ligesom de har deres wc områder på folden.

De fleste vallakker og hingste tisser i sagens natur i midten af boksen. Men - hold fingrene/greben fra det våde de første dage.

Efter 3-4 dage hvor alle pærer er fjernet hver dag, skraber man de øverste spåner væk fra midter, så tissepletten bliver fritlagt.

Start indefra og ud i en cirkel. Fjern derefter alle de våde spåner og tag de nussede/beskidte men tørre spåner og læg på gulvet i midten af boksen. Jævn boksen med de øverste løse spåner. Hver anden gang kommer man en ny pakke spåner på, efter man har jævnet den.

Men husk - det er strengt forbudt, at rode op i de spåner som efter nogle dage sætter sig, så de bliver et fast underlag.

Allerede efter en uge med et vaskeægte bokssvin, vil der hele vejen rundt i kanten af boksen, være en fast spåne madras, som langsomt vil brede sig ind til midten.

Det største bokssvin vi har haft, endte med at blive den mest renlige af alle, så når hans bund voksede til omkring ½ meter, forærede vi startspåner til nyankomne bokssvin.

God fornøjelse - det virker hver gang.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

Ikke at vælge sine kampe med omhu.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider