Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nix, nul dækkenhest i år.....
Forfatter: 
Dato:  10-10-2008 16:32

Kan man have ridehest som ikke får dækken på om vinteren? I år har jeg besluttet at gennemføre det...

Mine heste har aldrig lagt meget pels og jeg har altid været meget påpasselig med dækkenskift flere gange om dagen samt givet tid til daglig pelspleje.

Men alligevel så Rubi noget sur ud, da jeg forleden (meget regnvejr) kom med et overgangsdækken.

Så hun fik det altså ikke på...

Jeg har super gode ulddækner som hun kan få på efter træning og til hun er tør - så må vi se hvordan det går

Hvad er Jeres erfaringer? Alt andet lige, kan det da kun være til hestens fordel at undgå dækner og klipninger.

Billedet er fra forleden morgen og jeg med dette syn foran mig, må jeg jo nok sige at det "stikker lidt i hjertet" at tænke på alle de heste der alledrede er pakket ind hele dagen/ døgnet...

Mvh. Anja

Albion Style, bom m, 17,5" sælges: 6500,-

Se billeder på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Hygge..
Forfatter: 
Dato:  10-10-2008 16:41

Super godt billede.. Ja, mon ikke de helst vil være fri Det er vist mest for at rytter skal have det nemt..

Det med at hygge gnubbe, bliver i hvertfald lidt besværligt med alt det tøj på, og det må da også være træls at man ikke kan få rullet sig og blive lidt beskidt

Der kan jo være situationer, hvor dækken er nødvendig. Men kan hypper vælge, tror jeg den siger nej TAK.

MIN DEJLIGE RDH HOPPE

MOSELUNDS MANILLA -

VENTER FØL MEDIO MARTS EFTER B. H. DOOLITTLE

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-10-2008 16:50

Jeg ville gerne have undgået dækken på min ridehest, men har fundet ud af, at han får dårlig mave, hvis ikke han får det på. Ja believe it or not men det virker. Til gengæld får de andre ikke dækken på.

Janni med oldenborgerne

xx Lille Noir '98 - Diva '08 - Buster '05 xx

Føl på vej, termin 10. juni 2009 efter Galant Hornbæk

0
0
Svar på denne tråd

kfgjflhjlgjhlgkh
Forfatter: 
Dato:  10-10-2008 17:02

Ja kan det undgåes så er det da for hestene klart at foretrække.

Jeg har aldrig selv haft en dækkenhest, men min fjordhest sveder tran så snart han kommer i sin boks - selvom stalden er ret kølig.

Så iaften må han klippes.

Havde der været mulighed for løsdrift var sagen en anden, men det er der ikke lige pt.

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Friesertøsen Thundra

& Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Dækkenhest
Forfatter: 
Dato:  10-10-2008 17:43

For 4-5 år siden havde jeg aldrig haft en dækkenhest. Nu har de så haft på de sidste par år, men i år vil jeg så vidt muligt undgå det. Istedet for kan de i år få lov til at gå ind og ud af stalden som det passer dem... Lucky på 24 giver jeg dog på hvis det blæser og er koldt osv, men de andre får kun på i meget meget nødstilfælde.

Tror helt sikkert osse de foretrækker ik at have det på Det må da være rarere for dem at rulle sig og få gnubbet i pelsen, fremfor at dækkenet er i vejen

R.I.P Mispige. 14 april 2005- 17 august 2008

www.indigo.org/ rainbowbridge_ver2.html

If you don't know me, don't judge me

Heidi

Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd

dækken.....
Forfatter: 
Dato:  10-10-2008 21:21

Har aldrig brugt dækken, men sidste vinter fik min dermatofilose, og var nød til at klippe ham og på med et dækken... prøver i år uden, men synes allerede nu at der begynder at komme knopper og det er ikke engang særligt vådt i vejret.

Men krydser fingre.

Ridelygter sælges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Dækken
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 00:03

Min erfaring er en syg hest. Mine heste har ikke kunne tåle det selvom jeg har prøvet op til flere gange!

Synes ellers det er en rigtig god ide (Y)

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

-ifol med Saxo Højgård, termin 9 maj.

0
0
Svar på denne tråd

dækken
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 11:38

Ville gerne undgå dækken, men den ene (micado) er igang med at komme sig efter diverse skævheder, og mioser osv. Så han må ikke fryse, da han så vil står og spænde op i bagparten, og mioserne så vil blive værre.

Han bliver kun klippet hvis han en dag bestemmer sig for at ligge pels. Han har meget kort pels om vinteren.

Deja vu, bliver klippet, og får derfor dækken på, for han ligger lige så meget pels som en islænder.. :-)

Havde jeg mulighed for det, gik mine også uden. Det har de nu en gang bedst af.

Men som rideheste, som skal gå konkurrencer, dur det ikke for mig.

Birgitte Kirk Jensen

Opstaldning i store lyse bokse med åben front

20*40 bane

Tæt på skov

Ad libitum hø/wrap

3 gange fodring

1300 kr uden foder og udmugning

Mor til Jonas født 7/8-08

Vægt 4280

Længde 55

0
0
Svar på denne tråd

Dækken
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 11:48

Jeg har prøvet mig frem de sidste par år. Og det ender altid med når regnen sætter ind at min ridehest får dækken på. Hun har så tilgengæld gået hele vinteren med et 200 gr overgangsdækken uden at sætte ret meget pels.

Men nu går hun så med et tyndt regndækken.

Det ser ud som om at de heste som er hvide/brogede sætter tykkere pels i de områder hvor de er hvide, men om det passer ved jeg ikke. Jeg vil helst undgå at klippe.

Hvor verdens behov og dine talenter mødes,

der findes dit kald !

RDH Hoppe,6 år sælges. BH Hertug - Leonardo II

Grevens Lucca http://www.brakkernygaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 12:30

Dækken på min kan altså ikke undgåes. Han lægger INTET pels selv - og det derfor allerede normalt for ham at gå med regndækken. Han har nu allerede fået sit overgangsdækken m. 100 gr i da han simpelthen fryser.

Han lægger meget lidt pels og bliver aldrig en bamse.

Derudover jo han er en ridehest så nej han skal ikke lægge så meget pels så det jo godt nok. Men det du siger at hestene nok helst ville undgå det. I Cashews tilfælde tror jeg det ikke ;) Da han så ville stå og damp fryse.

Til trods for han får hvad han skal have i foder og div div. Nogle heste er bare mere kuldeskær end andre.

Jeg tror ikke jeg får behov for at klippe, det gjorde jeg heller ikke sidste år pga af hans lidt sætning af pelsfrakke :)

Sikke et skønt billede, fred og idyl :D

Jeg søger en Passier Lenox og en Trainers Mariel -, sort. Max 16'5 tomme.

Med udskiftlig "bom". God stand, brugbar og absolut
ingen misfarvninger.

Skriv PB - skal kunne prøves inden og vær nær Albertslund ...

0
0
Svar på denne tråd

selvfølgelig ...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 13:13

kan man det. Jeg fik bare tæv af mine stald kammerater i diverse stalde, førhen for det. Nogle ryttere kan ikke ride uden gamasher, klokker, dækken, jernsko, en ivrigt brugt pisk, hjælpetøjler - men de glemmer hjelmen ;)

Lone

Healing tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Har også
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 13:47

flere gange forsøgt at lade min hoppe gå uden dækken på....

Men selvom hun ikke blev brugt, og derfor ikke svedet fik hun dækken på.

Hun kommer til at fryse, hvilket giver hende så kraftige spændinger at hun får kolik af det.

RØV!

Så er det alligevel billigere med dækken på.

0
0
Svar på denne tråd

Dækken eller ej
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 13:57

Hej

Ja man kan godt undgå brug af dækken på en ridehest, forudsat at den sætter en god vinterpels og at man lader være med vaske den med sampoo om vinteren fordi det fjerner det fedtlag som skal holde hesten varm.

Min hest går med et overgangsdækken på nu og har gjort det i en måned, for det første fordi hun ikke har sat en ordenlig pels hvilket gør at regnvand løber lige genem hendes pels og ind på huden, hvilket gjorde at den første vinter jeg havde hende blev slemt forkølet, den anden grundt til at hun går med dækken er at hun er hvid og ikke til holde ren om vinteren hvis hun ikke går med dækken.

Men ja du kan sagtens lade dine gå uden dækken bare de har sat en god vinterpels og kan komme i læg for blæst og regn der hvor de går.

Min mors lille kørepony går ikke med dækken for hun har sat en god gedin vinterpels.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

prøver for første gang
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 19:22

Min vallak har altid gået med dækken og er blevet klippet, da han sætter en rigtig bamse pels..

Men den kære dreng hader dækken som pesten.. og i år har jeg besluttet at prøve uden dækken..

Han har nu fået sat en rigtig vamset pels og han fryser ikke.. skulle han blive svedig under ridning, må han få et uld tæppe på, til han tørre.. han bliver primært brugt på tur, da han har nået en alder, hvor han ikke er helt så smidig i bagenden :)

Jeg har dog overgangs dækken klar til ham, hvis han skulle begynde at fryse.. men han ser ud til at nyde at være "nøgen". Han får i hvert fald rullet sig godt og grunding ind i mudder hver eneste dag ..

MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd

uden dækken
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 19:41

Rico blev også dækkenfri i år. Sidste år endte med en gnavesår, da han har en meget markeret manke, så nu er det uden dækken, og han trives fint. Han har fået en kort, men tyk pels.

Det ender nok med at han skal klippes til foråret, da vi rider distance og han nok ikke har smidt pelsen, når sæsonen starter. Så regner jeg med at klippe halsen og under maven.

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd

tak......
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 13:53

Tak for Jeres svar og tanker

Jeg er stadig rigtig glad for min beslutning, og som det måske også kan ses på billedet herunder, er mine heste vist også godt tilfredse...

Jeg har netop været ude og ride, iklædt fornuftigt åndbart tøj. Men så kom solen og pludselig var det alt for varmt - sådan må det vel også være for hestene, de kan bare ikke lyne op

Indtil videre er vejret jo dejligt, men jeg håber da, at det også kan fungere selvom det bliver sne og blæst. Det er ikke fordi de har så meget pels, men mon ikke de har det som de behøver

Mvh. Anja

Albion Style, bom m, 17,5" sælges: 6500,-

Se billeder på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 20:36

Min erfaring med heste der går uden dækken, men får daglig pelspleje i form af striglning, osv. fryser når det regner og blæser..

Jeg sys man godt kan unde dem at lægge et regndækken på, hvis man har muligheden for at lægge et regndækken på de dage hvor vejret er barskt..

ellers have det liggende på, hver dag, hvis man har den stående et sted der ikke yder den service, eller man ikke har mulighed for selv at give dem det på.

hvad angår kæmpe pels, er jo sådan set hvad man selv synes man skal gøre med det..

Holly Dolly

Med søde, dejlige Melando

Savner min lille prinsesse hund Emma

Knallert/Scooter søges. Haster

0
0
Svar på denne tråd

Uden dækken
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 21:04

Mine heste klarer sig fint uden dækken. Også den nyeste, som egentlig ikke har meget vinterpels.

Man skal dog huske, at det er vigtigt ikke at strigle hesten mere end højest nødvendigt, da man ellers risikerer at fjerne pelsens beskyttende fedtlag.

0
0
Svar på denne tråd

mine har dækken
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 22:03

Mine har dækken på. De går i løsdrift og bliver brugt 3 til 6 gange om ugen. De kunne sagtens gå uden dækken, men da jeg ikke har nogle steder at lade dem stå og dampe af og tørre er dæknet det der fungere for os. De har ikke dækken på fordi de ikke kan holde varmen, men stort set kun fordi det er nemmere og rare for os rytter (og det indrømmer jeg gerne). Hestene ser ikke udsom om de har det hverken ringere eller bedre om det har dæknet på eller ej. I bund og grund er je såmænd ret så sikkert på at 98% af alle hestene i DK kunne gå uden dækken, hvis man sørgede for at de har et sted hvor de kan gå i læ, ligge tørt og godt med stråfoder, i stedet for en fold uden læ, kun med jord eller mudder og ingen grovfoder, som der desværre er alt for mange der gør.

0
0
Svar på denne tråd

det med dækken
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 22:29

Jeg tror at den største udfordring i at lade hesten gå uden dækken, ligger i ejerens hoved. Og så det miljø hvor man holder hesten.

Jeg kunne aldrig selv drømme om at bruge et dækken, andet end et fleece dækken en time efter ridning.

Men det er selvfølgelig også nemt nok for mig at sige, da mine heste går i løsdrift 24/7, og ikke er udsat for en varm stald om natten og en våd blæsende fold (måske uden læ) om dagen.

Jeg har et læskur, hvor de kan gå ind og ligge tørt. De har også hø i skuret, men alligevel går de rundt udenfor i blæst og regn.

Så det der med at de fryser, tror jeg ikke på. Så er det fordi de mangler stråfoder, som er det de holder varmen på. Eller man vasker og strigler for meget.

Men har man ikke disse rammer til hesten, og skal den absolut svede tran til træning hver dag, så ok da. Det er jo individuelt hvordan man vælger at holde sin hest.

Og måske er det også synd at tage et godt tilpasset dækken af en hest der er vant til det, og måske ikke kan sætte en ordentlig vinterpels.

Til sidst vil jeg lige tilføje, at et læskur på folden,og godt med stråfoder, er en god måde for os mennesker at sige tak på.

Til anja ,..du må jo vurdere situationen hen ad vejen. Se om dine heste stadig undviger dækkenet i januar måned. Lige nu er det jo ikke rigtig koldt, og pelsen blir bare tættere, indtil der kommer vedvarende frost dag/nat,i længere tid, så blir de langhårede.

Jeg synes det er en rar fornemmelse at gå ud at fodre, en frostklar morgen, hvor hestene kommer glade en imøde, med lange rejste hår over hele kroppen, de er så lækre at røre ved.

Forfalder man til at pylre, er det nok fordi man ikke har forholdene der skal til, for at hesten kan gå uden dækken.

Held og lykke, og nyd at være fri for det dækken halløj.

0
0
Svar på denne tråd

enten eller
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 23:14

tja min hest kan ikke lide at få dækken på... Men jeg har oplevet hende fryse og så pakker jeg den altså ind... Men hun sætter en del pels og jeg gider egentlig heller ikke klippe den... sidste år var hun ikke klippet, men fik også overgangsdækken på tidligt, hvilket giver lidt mindre pels... men trods pelssætning så kan den bestemt godt fryse...

Hvis du rider stævner så kan det være en ulempe at hesten ikke kan komme af med varmen pga. pels og det dur altså ikke... men helt alm ridning med nogle gode skridt pauser kan du sagtens på en hest med tyk pels...

Sagde Janne som mener at TIMING er alt...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

stormeren
Forfatter: 
Dato:  13-10-2008 08:59

Min og en anden vallak er de eneste på hele rideskolen (udover elevhestene) der endnu ikke har fået dækken på og hendes får vidst på engang i næste uge.. Min er ½ tinker og er allerede ved at være en ordentlig bamse mht. pels, men han sveder IKKE pga. ingenting, så vi venter med at klippe + putte dækken på til engang i November. Den eneste grund til at jeg vil klippe ham er, at han virkelig bliver en bamse..

// Katrine & Stormvind

* Team halv tinker *

Følg med i hverdagen hos mig og superhesten her

"Nysgerrighed er et af de evige og sikre tegn på et levende intellekt"

0
0
Svar på denne tråd

Mine går uden og har gjort det altid
Forfatter: 
Dato:  13-10-2008 09:58

Jeg har haft den gamle 12½ år og den lille siden han blev født for 10 år siden.

De går i løsdrift og uden dækken. De bliver redet dagligt, men på et andet niveau om sommeren end om vinteren.

Jeg har den holdning, at man skal byde hestene det, der gør at de kan leve op til ens krav til dem som rideheste. Mine heste går distance. Om sommeren rider vi på LB niveau (40 km klasser), om vinteren hyggeture på ½-3 timer afhængig af dagen og vejret.

Vi har afsluttet stævnesæsonen for i år, de har for meget pels nu til at jeg vil presse dem gennem et stævne. Vi andre løber heller ikke marathon i flyverdragt. Jeg kunne bare have klippet dem, men gider ikke pakke dem ind hele vinteren for at have et stævne mere med.

Jeg rider "som det passer mig" - dvs de må gerne svede og jeg har intet problem med at de ikke kan skridtes tørre. Hjemme bliver de striglet mod pelsen, så huden kan få luft, tørres med halm eller håndklæder og får evt et uldtæppe på mens de æder deres aftensmad. Så får de godnatkys og er som oftest stort set tørre før jeg kører hjem.

Jeg vasker dem ikke om vinteren, kan ikke lide at gennembløde dem endnu mere med koldt vand. Solariet bruger jeg ikke, da jeg tænker at det er meget koldt at komme ud i snevejr efter et kvarter i sådan en, men måske er det en fejl...

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

Flere positive beretninger
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 09:31

Jeg vil meget gerne høre flere positive beretninger om rideheste uden dækner

Som Wettergren er inde på, så gør det jo nok en stor i hvilket miljø man holder sine heste.

Jeg er også priviligeret med en stor hestefold der varierer i både terræn og bevoksning hvilket både giver læ men også motiverer til leg og bevægelse.

(modsat en vindblæst firkantet jordfold )

De har også mulighed for at gå indedøre, men jeg synes ikke de kan finde ud af det De bruger den fint på varme sommerdage for at komme væk fra insekter, men på kolde regnfulde dage benytter de den ikke!

Men om dette er fordi de ikke kan resonere sig frem til, at de kommer i tørvejr og dermed får det mere rart - tja det ved jeg ikke

Mvh. Anja

Sælges: Albion Style, bom m, 17,5", 7 cm. bredt kammer.

0
0
Svar på denne tråd

jahskjhak
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 14:03

Det kommer da blot an på hvordan man rider hesten, hvad hestens form er, om man har tid til at vente på den tørre inden/efter ridning og hvor meget pels den sætter :)

Jeg har kendt (og redet) rigtig mange heste der aldrig gik med dækken - hvilket jeg til dels også ville foretrække, men det er ikke praktisk muligt for mig..

Min hoppe er tinker - og sætter 5 cm tæt pels om vinteren (med et stejf af underuld som hos islændere og shetlændere) - dette ville medføre hun for det første ville være ca. 2 timer om at blive så tør jeg kunne ride hende de dage det regner, desuden ville hun svede som et svin (kan blive fugtig af at stå i en kold stald), hun ville bruge MINDST 2 timer efter endt ridning på at blive tør igen (så tør hun kunne komme på fold igen) - alt dette vel og mærke ved en tur på 1-1½ times varrighed i skoven i afslappet tempo..

Kom det kun an på hvordan man rider den og hvad form den er i - så gik hun ikke med dækken, men eftersom jeg gerne vil kunne ride når jeg har tid og lyst om vinteren - så går hun med dækken..

For jeg har ikke tid til at vente mindst 4 timer sammenlagt (inden/efter) ridning på hun tørrer..

Anna og Flicka - et broget makkerpar!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-10-2008 10:53

Sidste år gik men hest uden dækken da jeg alligevel var på efterskole. og hun derfor kun blev redet 1-2 gange om ugen.

Nu har hun igen fået dækken da for at undgå pels (det skal lige siges at hun aldrig sætter særligt meget pels)

problemet er nemlig at hun er en meget vågen dame og hurtigt bliver tænd og derved sveder.

Da hun gik uden dækken lod jeg hende stå i boksen med fleece eller ulddækken på for at få hende tørret helt hvorefter jeg lukkede hende ud. Da hun så kom ud begyndte hun at fryse.

Så nu er det dækken.

Næste år er det dog uden dækken da hun gerne skal have føl til juni.

Hvis min hest kunne gå uden dækken gjorde jeg allehelst det.

Jeg har også en anden meget bamset hest som går som selvskab og hygge hest. Han kan sagtens rides flere timer på tur. svede rigtig meget, blive tørret og komme på fold igen uden problemer.

Så det er jo meget forskelligt.

Skal lige siges at mine heste har adgang til stråfoder 24 timer i døgnet.

Unique&Palle <3

- Mine 2 stjerner -
Nougat&Balder i er savnet ):

0
0
Svar på denne tråd

hehe....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2008 11:30

Kan godt lide det du skrev ang. hjelmen Azina ♥Mal♥...

Nu går begge mine med regndækken på, da den ene slet ikke sætter pels, så hun fryser nemt og den anden får pels som en islænder og det er jo selvfølgelig den sidste jeg rider på, så jeg kan simpelthen ikke ride afsted uden han er våd af sved og bliver kold om natten, har prøvet uden dækken, men han var stadig våd om morgenen, så det duer ikke...

Men min nabo kom også med en sjov lille kommentar den anden dag:

Nabo: Sig mig er de heste nye???

Mig: Næ, det er da stadig de 2 gamle

Nabo: Nåh, men det er bare fordi jeg kan se de ikke er pakket ud endnu...

Min nabo i en nøddeskal, han har mange gode og tja, hopper sgu i dem gang på gang

Nu med Guldklumpen Casper i armene, født 17.04.2008

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider