Hej
Jeg er begyndt at strø med tørvestrøelse, da jeg har haft svært ved at skaffe ordentlig halm i år og jeg har læst så meget godt om tørv.
Min boks, hvori jeg har lagt trøv måler 3,5 x 3,5 meter og jeg har startet med at strø 5 baller tørv á 320 L. Dette har jeg gjort, da jeg har læst mig frem til, at man ikke skal spare på tørven i opstartsfasen. Der var også et ordentlig lag og det synede fint.
I boksen går min hoppe (stor hest) samt dens 3 mdr. gamle føl. De går på fold fra kl 6-18 hver dag, så opholder sig kun i boksen om natten. Om aftenen rider jeg hoppen, så der kommer følle over at stå med min ponyplag i dens boks.
Jeg fjerner klatter hver dag, men det kan dog være noget svært, at de mosler hestemøget godt rundt til trods for at madrassen egentlig allerede er ok kompakt.
De får ca 12 kg hø at spise til natten og alt er væk til morgen, til trods for lidt fnuller, som jeg ikke tror har nogen betydning.
MEN, jeg synes at boksen lugter grimt af urin. Jeg har efter en uge taget det våde tørv og lagt i kanten, så det kan tørre og fyldt endnu en balle á 320 L ind i boksen. Dagen efter, endnu en balle á 320 L. Dvs, at der nu ligger 7 baller tørv i boksen, og de har stået på den i lidt over en uge.
Jeg synes at ha' læst, at tørv er bedre til at tage lugten end andet strøelse, men jeg synes det lugter forfærdeligt i min stald og jeg kan "lugte mig selv" når jeg kommer ind i mit hus. sådan en rigtig "heste-urin-lugt".
Hvad gør jeg forkert?
Jeg ved godt, at der går en hest og et føl derinde, og der derfor blir tisset noget mere end ved én hest, men jeg har jo også strøet 7 baller på lidt over en uge!
HJÆLP!!!