Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tørvestrøelse - ildelugt!
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 21:43

Hej

Jeg er begyndt at strø med tørvestrøelse, da jeg har haft svært ved at skaffe ordentlig halm i år og jeg har læst så meget godt om tørv.

Min boks, hvori jeg har lagt trøv måler 3,5 x 3,5 meter og jeg har startet med at strø 5 baller tørv á 320 L. Dette har jeg gjort, da jeg har læst mig frem til, at man ikke skal spare på tørven i opstartsfasen. Der var også et ordentlig lag og det synede fint.

I boksen går min hoppe (stor hest) samt dens 3 mdr. gamle føl. De går på fold fra kl 6-18 hver dag, så opholder sig kun i boksen om natten. Om aftenen rider jeg hoppen, så der kommer følle over at stå med min ponyplag i dens boks.

Jeg fjerner klatter hver dag, men det kan dog være noget svært, at de mosler hestemøget godt rundt til trods for at madrassen egentlig allerede er ok kompakt.

De får ca 12 kg hø at spise til natten og alt er væk til morgen, til trods for lidt fnuller, som jeg ikke tror har nogen betydning.

MEN, jeg synes at boksen lugter grimt af urin. Jeg har efter en uge taget det våde tørv og lagt i kanten, så det kan tørre og fyldt endnu en balle á 320 L ind i boksen. Dagen efter, endnu en balle á 320 L. Dvs, at der nu ligger 7 baller tørv i boksen, og de har stået på den i lidt over en uge.

Jeg synes at ha' læst, at tørv er bedre til at tage lugten end andet strøelse, men jeg synes det lugter forfærdeligt i min stald og jeg kan "lugte mig selv" når jeg kommer ind i mit hus. sådan en rigtig "heste-urin-lugt".

Hvad gør jeg forkert?

Jeg ved godt, at der går en hest og et føl derinde, og der derfor blir tisset noget mere end ved én hest, men jeg har jo også strøet 7 baller på lidt over en uge!

HJÆLP!!!

0
0
Svar på denne tråd

kvalitet
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 21:46

Kan det have noget at gøre med kvaliteten af tørven?

Besøg butikken-
Happy-horse.dk

GRATIS DÆKKEN

Børneponyer ifolede sælges

0
0
Svar på denne tråd

pindstrup tørv
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 21:59

Jeg har købt Pindstrup heste-tørv. Det er et dansk firma, men tørv fra polen

0
0
Svar på denne tråd

Når du har lagt
Forfatter: 
Dato:  10-10-2008 02:03

så meget ind, så tag og bland det våde med det tørre (y) Så vil det tørre opsuge lugten, og den grimmme lugt forsvinder straks (y)

Hvis den ikke gør, så fodrer du muligvis med for proteinrigt foder, så der dannes for meget ammoniak ?:-) Det er jo lidt svært for os herude at lugte med, så lige hvad boksbunden fejler, kan være svært at lugte :-P

Men noget andet: det er ikke helt let at have en tørvebund med to heste i boksen :-(

Vi havde 'de unge piger' stående i samme boks de første to vintre, og den blev altså noget griset :-(

Men det gør en halm- eller spåneboks såmænd også ;-)

Vi laver en 'bundvending' engang i mellem, altså når vi lægger en ny balle ind, så tager man lige en almindelig greb og vender det nye, tørre tørv ned i den brugte bund (i) (y)

Det er virkelig godt for en frisk luft, for en stillestående tørvebund kan godt mangel ilt til komposteringen, og så dannes der kedelige lugte, og selvom det ikke er ammoniak, så lugter det da ikke så godt :-(

:-) fra NinA

støvsugning & klassisk, almindelig dressur :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

Fodreplan
Forfatter: 
Dato:  10-10-2008 09:39

Hej igen.

Jeg har forsøgt at vende bunden og iblande nyt tørv. Har virkelig undersøgt her på HN, hvad der var af gode råd

Jeg lægger selv fodreplan til mine heste, så de er dækket ind med alt og proteinniveauet er også ok.

Dog skal det siges, at hoppen er lakterende og derfor har et enormt proteinbehov iflg fodreprogrammet. derfor får hun 7oo g sojaskrå hver dag udover hø, Krafft, roepiller samt lucerne. det kunne jo godt være, at hun ikke havde så meget brug for proteinen som fodreprogrammet siger. Jeg vil lige ta en snak med min dyrlæge.

Tusind tak for interessen for mit problem og svarene

0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 09:17

Hmmmm.

Vores bokse er 3x3 m. vi startede op med to baller tørv. i løbet af tre uger havde det kun været nødvendigt at fylde en halv balle ind i boksen. Vi har over hovedet ingen problemmer med lugt. Synes staldklimaet/lugten r meget bedre end med spåner, som der er i den stald hvor min ene hest er opstaldet. (de andre er derhjemme)

Vi fjerner klatter næsten hver dag, og også det våde, det bliver sort, så det er nemt at se forskel. Tror måske også du skal blande det våde med dete tører, hvis ikke du bare skal fjerne det helt.

Min boksgris skal dog have fyldt en balle i boksen om ugen, for han er virkelig en gris. hvis han står op halm skal der bundmuges hver dag, da han æder alt halm.

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.angus-direkte.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

problemet er
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 10:43

næppe fodringen men at en lakterende hoppe simpelthen drikker MEGET og ja, vi måtte opgive tørv hos hopperne når de har føl.

Det blev en sylte-kloak (anaerob forgæring, ikke kompostering), uanset hvor meget der kom ind, hvor meget vi vendte, blandede osv.

Jeg har nu tørv med træpiller/savsmuld ovenpå i 4 store bokse til ridehestene (på 3-3,5 x4,5-5 m) og starter med 12-14 baller.

Det tørv vi fik det første år sugede IKKE BEDRE end halm (2gange sin egen vægt og derfor klaskede det meget hurtigt sammen), mens det vi har nu, er på 3,5-4,5 gange sin vægt - ligesom træpiller.

Tørvebunden kan ligge i to-tre år og det er smart, men til hopper med føl bruger jeg træpiller: billigere, suger mindst det samme og nemmere.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

abcdef
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 20:58

Hej Eva

Hvilken slags tørv var det du brugte, som ikke virkede? Det var ikke det jeg bruger? Pindstrup i gul emballage.

Jeg synes nemlig ikke at det suger som jeg havde forventet og det kan jo også være en del af problemet.

Nå, men jeg har prøvet en anden taktik nu....

Jeg vender simpelthen madrassen hver 2. dag i boksen og ligger det våde ud i kanterne og så det tørre fra kanterne ind i midten. Det var jo egentlig ikke meningen jeg skulle gøre det så tit, men det ser ud til at virke lidt bedre. Og ja, hoppen tisser vildt meget. Det blir nok bedre når følle blir vendt fra

0
0
Svar på denne tråd

Ja, du kan godt
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 23:26

glæde dig :-D

Og det er rigtigt, hvad Eva skriver. Der går anaerob gæring i skidtet, og det lugter fælt. Anaerob betyder uden ilt.

Det at vende bunden tilfører ilt, og så er den klaret (y) Når der altså ikke kommer så meget væde, at intet hjælper :-P

Hurra for to af vores, som gerne tisser på folden (y) :-D

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Ang. pletter
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 14:19

Har lige et spørgsmål nu har vi en palemino smitter det våde tørv af og laver plettet på sådan en lys hest ???

Hilsen

Jeanette

Nu også med hjemmeside:

http://www.sliding-horses.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Nej, det
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 15:08

smitter ikke af :-P

Vi har 4 'palominoer', nemlig haflingere - så dem ville man kunne se det på. Det kan man ikke (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Vores var/er
Forfatter: 
Dato:  16-10-2008 11:46

fra greenandblue.dk men det er flre år siden det ikke virkede, mere end 4 (sorttørv)- jeg er fortsat med at købe der og det de har er godt.

Men det suger ikke 7-10 gange sin vægt i tis - det er der ikke noget der gør.

De bedste strøelser ligger på 3.5-5 x sugeevne (træpiller, hamp, hør og tørv) men tørven har en bedre evne til at AFgive væden igen, så den kan genbruges.

De komposterer også på samme måde, hvis man har tykt nok lag og lader det lige længe nok.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider