Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

chambon og indspændingstøjler...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 15:39

nu har jeg læst nogle tidligere indlæg, og jeg synes de stortset allesammen lyder negativt og imod disse 2 hjælpere!!

Hvorfor??

er det ikke ok hvis man bruger det/dem for en kortere periode, for at vise hesten hovedstilling som skal få den til at bruge bla ryggen bedre. Og hvis man har en hest der ellers ville starte ud med at stritte hoved lige i vejret..

Og som trænger til at blive opbygget/trænet.

Jeg er bare lige lidt rådvild, for jeg er netop idag blevet anbefalet af en veninde(med islændere) at bruge disse..Men så læser jeg noget andet herinde..

Så jeg er forvirret.

mvh

0
0
Svar på denne tråd

god underviser
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 19:00

find dig en god underviser i stedet og brug de andre to ting til at gå med hunden.

de symptom behandler kun dit problem.

mvh hilsen NICOLE

"AT TILGIVE, BETYDER IKKE AT GLEMME,
DET BETYDER AT GIVE SLIP PÅ SMERTEN"
>SØGER HALVPART TIL MIN VALLAK NÆR VED ÅBENRÅ<
SE PRÆS.
0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 19:09

Både ja og nej... jeg syntes mange bare lukker af for div hjælpemidler, uden at tænke over at både pisk og spore mm er det sammen, men det er bare mere alm at bruge, så der bliver der ikke ser negativt på det!

Da jeg skulle omskole min hoppe for "mange" år siden, red og red jeg og jeg syntes jeg havde styr på mange af tingene, hun havde bare det problem at hun ikke var sikker på hvor jeg ville have hendes hoved, så i stedet for at "hive og flå" hesten i munden fik hun en helt løs chabon på, 2 gange, hver gang af 15 min, og siden har hun vidst hvad det har drejet sig om :-)

Jeg vil langt hellere bruge de gode hjælpe midler som der er idag, end at skulle kæmpe og blive gal på sin hest over den ikke gør hvad man siger, som jeg desværre syntes man ofte ser!

MEN er man ikke klar over at det er en HJÆLPEtøjle syntes jeg det er under alt kritik at ride med det! det skal være kortvarrig!

Ganske forfærteligt med de ryttere som bare syntes det er fedt deres hest "går til bidet" under tvang, og ellers ikke kan, men desværre ses det

Weather beeta dækkener købes, se præs.

1 sæk Pasture mix fra brogaarden sælges

Dejlige killinger bortgives til kærligt hjem, skriv for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 19:32

Jaa jeg syns helt klart at indspændingstøjler er bedst, da chambonen er en elastik som altid vil stramme så hesten ikke har så nemt ved at forstå hvornår den går med hovedet i den rigtige stilling. Men det er helt sikkert en smagssag nogle syns det er ganske forfærdeligt at bruge disse ting, men jeg har kun haft succes oplevelser med det. I hvert fald med indspændingstøjler.

mvh Natascha

Django er mit livs kærlighed!!!
0
0
Svar på denne tråd

for og imod.
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 20:35

altså jeg vil lige sige at jeg kun kan finde på at bruge elestik / indspændning -til mine ungheste INDEN de får rytter på, for at vende dem til at der sker lidt i bidet.

self bliver de ikke spændt ind, men bare liiige så de kan føle der er noget.

men nå først de er ryttervant bruger jeg ikke hjælpetøjler - det er for mig at sindsygt at gøre.

Hilsen her fra Minna

med Holsteneren Indira :0)

0
0
Svar på denne tråd

Oposition
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 21:52

Grunden til den store oposition hos mange hestefolk, ligger i de mange tilfælde hvor disse "hjælpemidler" bliver misbrugt.

Alle hjælpetøjler har til formål at placere hestens hoved i en ønsket holdning. Problemet med at placere hestens hoved med en fikseret tøjle er at den ikke slipper sit pres ved korrekt placering.

Alle dyr lærer bl.a. ved ophør af pres. Dvs. at man lægger et pres på dyret, og ved korrekt respons, bringes presset til ophør. Og gentages om nødvendigt når hesten påbegynder en uønsket adfærd.

Det der oftest ses ved heste, der er trænet med hjælpetøjler, er at de begynder meget hurtigt at undgå biddet, og lægger hovedet bag lod. Det føles rart og rigtigt for rytteren, der dermed ikke har noget vægt på tøjlerne, og at hesten løfter ryggen op ved at strække det nuchale ligament, der løber fra nakken og ned til lænden. Dette føles rart og behageligt for rytteren, men er direkte skadeligt for hesten, og umuliggør samling senere hen.

Når hesten lægger strækket i det nuchale ligament i den forreste del, altså i nakken, bliver leddende i bagbenene samtidig rettet ud, og det er i direkte modstrid med samling.

En af de første ting en ung hest skal lære i sin uddannelse er at strække halsen ud til biddet, den skal selv søge det, og den skal vide at der aldrig bliver hugget eller hængt i den anden ende af tøjlerne. Dette modvirkes i høj grad af en fikseret tøjle, der ikke kan virke eftergivende og bestemt ikke følger bevægelsen.

Udover dette er det allerede problematisk at bruge biddet til at placere hestens hoved i "holdning", da hesten så kan forvirre tøjletræksignalet, med at den bare skal bukke nakken, frem for at stoppe, når der bliver hevet i dem.

Der findes så meget bedre metoder til at opnå holdning og sug med en ung hest, det kræver bare at man stiger af og lærer den de basale respons fra jorden. Basale respons er stop/bak, gå, drej og flyt bagpart. Når den kan det på rygraden, kommer holdning af sig selv under rytter...

Læs evt. www.sustainabledressage.net/ index.php

Rikke

www.lipizzan.dk

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

Indspændingstøjler...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 22:15

Bliver de brugt rigtigt, er de en udemærket hjælp, bare ikke i for lang tid.

Det eneste man bør gøre bag

en andens ryg, er at klappe den.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 22:21

Fordi det er symptom behandling.

Den eneste grund til man bruger disse ting er fordi man vil have hesten til at bukke nakken.

Men i stedet for at ARBEJDE sig frem til det og lade hesten få en naturlig afslappet holdning så er det MEGET lettere at spænde hesten ind.

Desværre har disse "hjælpe"tøjler også nogle MEGET ubehaglige bivirkninger for hesten.

Hesten knækker i nakken. Der bliver ikke givet efter, Hesten kommer bag lod, Mange er uerfarne, hesten mister sin takt, Smider ryggen, spænder op. OGså får mange heste også psykologiske problemer pga de smerter der bliver den påført.

Brænd skidtet. Hverken chambon eller indspændninger er godt, uanset hvor løst eller hvor lidt man bruger det.

Det er kun ryttere som ikke gider bruge tid på træne hestne korrekt op som bruger disse lette veje "frem" ....

Susan Kjærdgård Clinic Vilhemsborg 25. oktober

Gerd Heuschmann Seminar KVL 15. november

Det eneste rigtige sted at være disse dage

0
0
Svar på denne tråd

Jamen....
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 22:29

så må mange af vores dygtige beridere og topryttere godt nok ha`nogle heste der er utroligt dårligt gående.

Så vidt jeg ved bruger mange af dem indspændingstøjler i longearbejdet med hesten.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 22:30

Ja det har de også...

0
0
Svar på denne tråd

Ok......
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 22:40

men nu skal man nok passe på med at generaliserer.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

trallala
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 22:43

Ja selvfølgelig.... Men nu er det jo også en HELT anden snak. Jeg er svær at inmponere.....

0
0
Svar på denne tråd

At falde i svime
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 22:51

Nu behøver det jo ikke at være et kvalitetstegn at der står berider på CV-et, eller at man kan få nogle dommere til at falde i svime, eller har et navn, der bliver sidestillet med paven i urørlighed...

Man må gerne tænke selv, og man må også gerne kritisere eliten.

Rikke

www.lipizzan.dk

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 22:55

Hvor er du skøn Rikke...

0
0
Svar på denne tråd

Kritiserer....
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 23:04

Selvfølgelig må man kritiserer eliten, ikke alle er lige gode. Men når det så er sagt, skal man nok tage med i sine overvejelser, at der er ryttere der har gode erfaringer med feks. indspændingstøjler og har forstand på at bruge dem.

De ryttere der har gode erfaringer, må gerne dele ud af dem, det er jo ikke kun en ride og trænings teknik der dur.

Jeg kan godt se problematikken når div. hjælpetøjler kommer i de forkerte hænder, det er ikke så heldigt.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

rigtig ridning
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 06:09

efter min mening vil alle heste gå til biddet og bruge rygge korrekt, hvis de bliver redet rigtigt. Så istedet for at bruge penge på indspænding og "hjælpe"-tøjler, så ville jeg ofre penge på noget ordentlig undervisning.

http://www.ynox.dk

Bestilling af blyantstegninger - send en pm. :)

Boks udlejes til hoppe i udkanten af Ringsted.

0
0
Svar på denne tråd

Chambon
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 07:59

Nu har en elastikchambon jo intet med en chambon at gøre, hvor de har fået næsten samme navn er mig en gåde.

En ægte chambon er faktisk en rigtig god ting, da den lærer hesten at strække sig frem/ned og dermed løfte ryggen.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Træningsmetode der dur???
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 08:26

Jamen hvad er det lige hjælpetøjler dur til? At få hesten til at arbejde hensigtsmæssigt? at vinde præmier? At forvirre hesten?

Jeg har ikke kendskab til ret mange heste med hjælpetøjleerfaringer, der rent faktisk kunne samles. Og med samling mener jeg fjedrende bagben og fri forpart. Og bestemt ikke en hest der bliver holdt oprejst af 25 kg i hver tøjle.

Elastikchambonen er for så vidt udemærket som retræningsredskab, den tillader en udadposition af næsen. Så den er lidt i en skuffe for sig selv her. Jeg vil stadig påpege at jeg anser andre træningsmetoder for langt mere virksomme end chambonen.

Jeg ville gå i graven af skam, hvis jeg måtte retræne en hest jeg selv har tilredet, med hjælpetøjler. Det er fandme falliterklæring, at indrømme at en fikseret tøjle kan noget som jeg ikke kan...

At tilride en unghest med hjælpetøjler anses af mig som værende endnu værre. Det er jo ikke at træne, men at tvinge hesten. "Hvis du ikke vil bøje nakken, så spænder jeg da bare dit hoved fast til gjorden, så kan du lære det."

Og her taler vi altså om et dyr, der psykisk "svarer" til et meget lille barn. Pædagogik uden sødsuppe er måden man lærer et andet individ noget som helst på, og en hjælpetøjle har ingen indlæringsværdi udover at frygte biddet, og det ses jo på 80% af alle rideheste idag. De frygter biddet, og nægter enhver kontakt med det.

Rikke

www.lipizzan.dk

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 09:27

til dig Rikke - for dine 3 indlæg. Jeg kunne ikke sige det bedre selv.

Jeg fik i sin tid anbefalet at ride med glidetøjle af min daværende træner. Jeg skulle holde dem i en sådan længde, at når hun strittede imod, så indvirkede den og når hun gik "korrekt" så hang den slapt. Hun begyndte at søge baglod.

Efter en længere skadespause og mere indsigt i hestens biomekanik, er hjælpemidlerne blevet taget op til revision og fundet inhumane for derefter at blive kasseret!

Sava var typisk stjernekigger - snuden lige op og ryggen lige ned. Nu efter at jeg har trænet AKA fra jorden, er hun blød, smidig og NEM at ride frem og ned også i skoven. Vi har stadig et stykke vej, men det går dælme hurtigt fremad. Det bedste er at hun nyder det og synes det er sjovt. Hvorimod jeg er sikker på at hun ikke kunne se det sjove i glidetøjlen!

Jeg ville bruge pengene på en god underviser i stedet for hjælpetøjler.

Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh

TEAM SHAGYA - ENDURANCE

Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ikke pjattet...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 09:56

... med hverken indspændingstøjler, glidetøjler eller elastikchambon - men lige netop chambon'en har jeg gode erfaringer med. Altså den rigtige chambon, ikke elastikken.

Den bruges til at longere med, og den tillader hesten at gå foran lod - når den blot ikke samtidig forsøger at kigge stjerner. Jeg har selv brugt den for mange år siden, da jeg red DV, og jeg harset en del "forkert vendte" ungheste blive longeret med chambon med gode resultater - og det ødelægger dem ikke i munden.

Jeg har aldrig haft brug for den på fjordhestene - men fik jeg en hest, jeg ikke selv kunne "hitte ud af" at få frem og ned, ville jeg ikke være så bange for at forsøge mig med den igen.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Kørsel: begynder- og juniorstævne i oktober. Kig på Midtjysk Køreselskab

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 12:02

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 15:32

Nå, jamen så fik vi da sat på plads at der er en som kender mig og min hest bedre end jeg selv, trods jeg har haft kræet i 10år...

Det eneste formål for mig, har jeg fået læst mig til er, at jeg kun vil have hestens nakket bukket, jeg giver gav efter, og min hest har fået store smerte og skravanker pga dette! og oven i købet har den fået psykiske lidelser!

Og det er lige meget om jeg så har brugt den 5 min eller om jeg har brugt den i 10 år!

Så lærte jeg mig selv bedre at kende, og jeg har også fundet ud af at min hest er psykisk syg, og at den har smerter !

noget helt andet - Rikke

Weather beeta dækkener købes, se præs.

1 sæk Pasture mix fra brogaarden sælges

Dejlige killinger bortgives til kærligt hjem, skriv for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 15:41

Min mening:

Er det ok? Ja, hvis det bliver brugt fornuftigt, dvs løst.

Er det en fordel? Nej, aldrig...

Mvh. Cat - Stud.med.vet

5 billetter til hingstekåring galla fredag

sælges! Placeret på langsiden sek 3 opg 6

Lækker Kieffer Lusitano dressursadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 18:49

Hvad er forskellen på elastikchambon og chambon???? :)

Mvh Connie

slet ikke altid så søøøød, som nogen tror! :D

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd

Mrsheaven
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 19:12

Prøv at kigge på de billeder jeg har sat ind lidt højere oppe.

Elastikken virker ned og ind, mens chambonen trykker på nakken = frem og ned.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Indspændinger
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 20:36

Jeg bruger indspændinger når jeg longere. For mig har den type træning fungeret fint og jeg har tænkt mit at fortsætte mit arbejde. Jeg lærte i sin tid at longere med indspændinger af Børge Rasmussen og den metode han lærte mig har jeg brugt meget med stor succes. Men det er jo en smagssag om man vil bruge indspændinger, som med alle andre hjælpemidler.

Chambon har jeg ikke brugt siden jeg red pony, så kan ikke tale hverken for eller imod.

Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 22:57

Charlotte - tak! Men hvis man nu satte elastikken ned mellem forbenene - ville virkningen så ikke blive den samme som med chambon'en???

Mvh Connie

slet ikke altid så søøøød, som nogen tror! :D

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd

Tværtimod
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 08:20

Nej, elastikken ville bare trække næsen endnu mere ind end hvis den sidder på siden.

På chambonen er næsen jo helt fri. Iøvrigt må chambonen ikke bruges til at ride med, men kun til longering.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Ih RIkketp
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 09:30

hvor er det dog nogle indlæg der rammer hovedet på sømmet... kunne ikke have skrevet de bedre selv...

Jeg synes selv folk må bestemme om de bruger disse, men man skal vide hvad man får ud af at bruge dem... man får en hest med rund nakke... og hvis det er det man gerne vil have, så er det et godt redskab... hvis man gerne vil have en hest der rækker sig frem til biddet, så spænder man godt nok ben for sig selv ved at spænde den ind fortil, for så lærer den præcis det modsatte af det man gerne vil frem til...

Sagde Janne som mener at TIMING er alt...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Rikke du
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 09:49

har forhåbentlig en fejl i dine indlæg.

For du skriver at en elastisk chambon giver hesten lov til at strække sig frem. -Og det gør den jo netop ikke!

Hvorfor jeg ikke kan lide elastisk chambon er, at jo, den er lavet af elastik, men hesten for 2 ryk hver gang, den bare rykker lidt: i nakken og i biddet.

Derudover har den kun mulighed for at krølle sig ind, og ikke frem.

Dertil er der ingen muligheder, med mindre man er god til at kravle rundt på sin hest, for at løsne den total, så hesten efterfølgende kan strække sig godt frem og ned, som de fleste heste vil gøre efter en god træning.

Jeg er væsentlig mere til den rigtig chambon eller tildels glidetøjler.

Men de bliver brugt en del af folk, som ikke overvejer HVORFOR deres hest kigger stjerne, går uregelmæssigt osv. Hjælpetøjlerne bliver brugt som en direkte symptom behandling, istedet for guideline.

Man burde, efter min mening, undersøge, hvor ens problemer ligger, undersøge om det evt er en selv, om der er en fysiologisk forklaring, eller ridemæssig. -Og hvis man oprigtigt mener, og ikke efter 5 min hos en semi god ridelærer, at det simpelthen er en brist hos hesten den fx kigger stjerner, jamen så kan man smide en glidetøjle på, løst, som så guider hesten ned...

Og hvis den ikke virker efter et par gange i kortere momenter, bør man nok kigge på sig selv igen.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

Wet wrap bandager sælges se præs

Fotokursus på sjælland 19/10

0
0
Svar på denne tråd

Vicky02
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 13:17

Det er godt set. Der burde selvfølgelig have stået alm chambon, og ikke elastik.

Elastikchambonen kan bruges til fastsuring af dødt materiel under transport på trailer f.eks. Den bør bare ikke puttes på en hest...

Tak for ros, alle

Rikke

www.lipizzan.dk

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

Chambon.
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 14:11

Det er meget længe siden jeg har brugt elastikchambon og kunne ikke drømme om at putte sådan noget på hesten igen. Hvis hesten er stjernekigger ville jeg i stedet starte med at undersøge hvorfor den er.

Jeg har dog før longeret hesten med indspændinger. Dette har været i forbindelse med tilridning og at hesten skulle lære at der var lidt pres i biddet. Indspændingen var meget løs og i realiteten havde den nok meget lidt effekt.

Jeg har et par ponyer i tilridning nu og her skal jeg ikke bruge hjælpetøjler. I stedet vil jeg lære dem om presset i tøjlerne fra jorden. Og så kommer presset til at betyde drej, stop, bak.

Så for mit vedkommende er hjælpetøjlerne lagt helt væk.

0
0
Svar på denne tråd

jeg fik da vist sat lidt gang i en
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 15:33

brugbar diskussion

Jeg har besluttet mig for ikke at bruge nogen af dem.

Super med alle jeres kommentarer.

mvh

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 15:58

Nogle der ved hvor man i dagens DK kan købe en RIGTIG chambon???

0
0
Svar på denne tråd

Det kan du...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 18:47

... stort set i alle rideudstyrsforretninger. Du kan også købe den på nettet, Shires har den, Hööks har den, TIKA har den osv.

Hilsen Sif

2 Fjordvallakker sælges. Dejlige drenge 2½ og 3½ år, under tilkørsel

0
0
Svar på denne tråd

Forresten....
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 18:49

... er der nogle af jer, der kender forskellen på chambon og de gogue? Jeg har aldrig set sidstnævnte i funktion, men har kun set den på billeder, hvor den kun adskiller sig ganske let fra chambon'en. Jeg kunne dog forestille mig, at den virker mere som en elastik (uden at være det)?

Dette er naturligvis henvendt til de af jer, der kender den klassiske chambon :)

Hilsen Sif

2 Fjordvallakker sælges. Dejlige drenge 2½ og 3½ år, under tilkørsel

0
0
Svar på denne tråd

De gogue
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 19:39

Umiddelbart synes den at mangle den frihed fortil som chambonen har.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 20:20

Min hest gik - som nogen udtrykker det - at kiggede stjerner da jeg købte ham, han var muskelfattig og han trippede som bare pokker. Ja, han var nemlig pisse bange for sin mund.

Pga af hans fortid hvor han NETOP blev longerer med alt det l'rt som man nu til dags putter på sin hest for det bare så "sejt" :(

Hvad sku jeg have gjort? Have smækket en chambon på for nu skal hesten ikke kigge stjerner, det må den ikke - nu skal den bukke nakken og få hiv i munden?

Dette ville måske hjælpe til at Cashews hoved kom ned, men hvad med resten af kroppen? Hvad med HVORFOR han egentlig gjorde om han gjorde? En hest kigger ikke blot stjerner for sjovt.

Næ, jeg red ham med løse tøjler så han selv ku få lov til at søge frem til biddet når han følte at han var klar til at lægge sig korrekt. Når han var klar til at komme væk fra sin fortid og stole på mig at jeg ikke hev og sled ham i munden.

Det lærte han hurtigt - og idag rækker han sig ud og frem til min hånd/biddet med sug på tøjlen med korrekt brug af bagpart og ryg. Ingen spændninger, ingen trippen - men fuld forståelse for signaler.

Min pointe er her at nej, indspædninger, chambon og div - er symtonbehandling og IKKE løsningen. Så find dog ud af hvorfor din hest vælger at gå i mod idag hvis du har nogle ridemæssige problemer i stedet for blot at smide alt mulig bras på den.

Idag har Cashew nogle rigtig fine og korrekte muskler i hele kroppen som jeg får stor ros for af min massør HVER gang.. Jeg stolt af min hest..

Jeg søger en Passier Lenox og en Trainers Mariel -, sort. Max 16'5 tomme.

Med udskiftlig "bom". God stand, brugbar og absolut
ingen misfarvninger.

Skriv PB - skal kunne prøves inden og vær nær Albertslund ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 21:11

En rigtig chambon kan være et udmærket hjælpe middel, da en af mine rytter havde problem med tilbagetrædning, hesten satte simpelthen hoved helt i vejret, og gik fuldstændig i mod hånd, tydelig fejl ridning, og fejl kan sommetider være svære at rette op. jeg satte mig op på ham, og kunne med samme mærke uviljen, han forventede simpelthen at nu ville det gøre ondt i munden, så han stivede fuldstændig op.

jeg spurgte rytteren om han måtte komme på ferie ude hos mig, og det måtte ham. det tog kun en uge at lære ham at tilbagetrædning er OK, og det behøver ikke gøre ondt.

det lærte han via chamboen, chamboen gør at hesten kan stadig rejse halsen, dreje hoved til begge sidder, er ikke " låst " fast, det eneste den ikke kan er, stikke hoved i vejret og lægge sig hårdt på bidet, for så strammer chamboenen.

Så som sagt lærte han hurtigt at når jeg flyttede vægten, og trykkede bagud med sæddebenet skulle han gå tilbage, og måtte selvfølgelig også lære rytteren at bruge sin hjælper rigtigt.

han havde chamboen på den uge, og har ikke haft den på siden, laver rask væk tilbagetrædninger til 7 når han er til stævner.

så jov, alt kan bruges med fornuft.

Med Venlig Hilsen

Annette

Oldenborger er bare bedst.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider