|
|
| Hesten stopper! |
| Forfatter:  |
Lisbeth |
| Dato:  |
12-06-2001 18:14 |
|
Når jeg skal hente min hest på folden og trække den ind vil den det ikke. Jeg kan sagtens fange den og trække den næsten hen til ledet, men ca. 3 m. væk fra stopper den og vil ikke mere!. Kan det være fordi at den har fået strøm der?. Jeg mener at have læst i en bog at man ikke kan tvinge hesten til at blive trukket et sted hen den ikke vil. Men når jeg så endelig engang har fået den trukket ud er der ingenting bagefter. Hvordan kan jeg få den trækket ud uden at hive og slide i det i 1 time?.
Når jeg så er ude at ride kan den også bare stoppe og så bare ikke vil mere. Så plejer jeg at sparke/ klemme meget med mine ben. Og det lykkedes da også at komme frem men det er altså ireterende at den ved hver 10 m. skal stoppe.
HJÆLP.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hesten stopper! |
Gizmo |
12-06-2001 19:53 |
|
Det har min tidligere pony også gjort.....
Jeg vil foreslå at gi' den en i røven med træktovet..det hjælper !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla |
12-06-2001 20:29 |
|
Det gør min hest også. Han driller mig. Gi' den en i røven (selvfølgelig ikke alt for hårdt).
Hilsen CJ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Nin@ |
13-06-2001 01:19 |
|
Du skal lave noget træning med din hest, hvor du viser den, at det er dig, der bestemmer.
Det behøver ikke at være med 'en i røven', det betaler sig bedre at bruge 'groundtræningsprincipper' - læs om det (du kan søge på groundtræning her i debatten, tror jeg - eller i Museum).
Når du har trænet med det, stoler den mere på dig. Hvis du så kommer til steder, den synes er farlige (og det kan netop være, at den har fået stød et sted), så lader du som absolut ingenting og kigger lidt demonstrativt den anden vej. På den måde fortæller du den, at det her er ikke en pind farligt. Det hjælper ret godt!
Men du skal naturligvis have hele din opmærksomhed rettet mod hesten, uden at den lægger for meget i det!! Det er det, der er kunsten.
God fornøjelse  fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jakob (DH) |
13-06-2001 02:37 |
|
Til Lisbeth
Det nummer vil min den ene hoppe også gerne lave. - Og tro mig, min fjordhoppe kan blive temmelig stædig!
Men jeg plejer nu ikke at slå på hende af den grund. - I stedet for plejer jeg at gøre noget andet, som er let at fremtvinge, men ikke særlig sjovt for hende.
Lige i det millisekund, hvor hun stopper uønsket, sætter jeg straks en anden øvelse i gang. - Måske bakker jeg et langt stykke med hende, eller også trækker jeg hende hurtigt rundt på en snæver volte nogle omgange.
Derefter prøver jeg optimistisk og rosende forfra på en frisk. - Jeg gentager proceduren igen (og igen. evt. også i trav.), hvis det er nødvendigt.
Jeg vil måske ændre på den vinkel, vi nærmer os ledet med, så meget som muligt.
Når hun går frem i de næste forsøg, kan jeg finde på at stoppe hende, før hun selv vil, og så bakke hurtigt med hende igen. Med lidt held kan det forstærke tilliden, så hun ikke bare tror, at jeg vil presse hende ud i det "meget farlige". - Og derved vil hun lade mig bestemme mere (det er hvis der også er frygt involveret).
Hvis hun "bare" er stædig, så virker det alligevel, men så er det nærmere, fordi hun bliver træt af alt den "styren rundt" og opdager, at det er nemmere bare at følge med.
Hvis det engang lykkes at komme hen til ledet, så vanker der ros og måske en godbid.
Derefter trækker jeg hende tilbage og gentager "fornøjelsen" et par gange mere, så hun bliver afslappet med proceduren.
Men mit bedste råd må være at lege med hesten i stedet for at være alt for fokuseret på det, den ikke vil. - Det er vigtigt at give sig god tid, og måske kan en spand med lidt havre løse det hele på en halv time næsten uden arbejde. ;o)
Mange øvelser i træktov vil også opbygge tilliden og sikkerheden.
Et lille dask med træktovet er da også ok, men det kan lettere give nogle utilsigtede bivirkninger, især hvis der frygt og angst involveret.
Hvis jeg vælger at presse direkte mod målet, så vil jeg lette presset i samme millisekund, hvor hesten forsøger på at overvinde sig selv.
Mange veje fører til "Rom". - Håber, du kan lide mine finurlige "omveje".
Jeg håber også at høre nærmere om, hvordan I klarede paragrafferne. Du er velkommen til at maile.
Venlig hilsen
Jakob
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pia H. |
13-06-2001 08:24 |
|
Hej Jakob !
Kan kun sige at jeg brugte samme metode som dig, da min hest også besluttede at han ikke ville med ind og efter 3 dage så blev han træt af det !
Så jo det virker.
Pia H.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Noomi |
13-06-2001 08:44 |
|
det gjorde min araber de første 3 mnd jeg havde ham , han testede simpelhen lederskabet, jeg gav dog aldrig op, men stod ofte på folden 1 time ad gangen for at få ham ind, det gjalp noget at trække ham i små cirkler:-)
held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
£isbeth (Monty) |
13-06-2001 09:08 |
|
Monty gjorde det samme da jeg lige havde købt ham - og tro mig - et rap i røven virker IKKE! Tvært imod, endte selv et lilel dask med at han bakkede 20 meter med mig flagrende efter!
I stedet har jeg arbejdet med den samme metode som Jakob beskriver - få den til at bestille noget - også selv om det ikk elige bliver i den ret ning du oprindeligt havde planlagt. Det vil virke på den måde at den fatter at det er DIG det bestemmer, og efterhånden går det op for hesten at et stop ikke betyder at den slipper for at bestille noget.
Noget groundtræning som Nina foreslår er nok også en god ide, for det er tydeligt at din hest ikke ser dig som "chefen". Og en ting er hvad man kan gøre på en skovsti hvor hesten stopper - men den skal lære at det gør man bare ikke. Hvad hvis den en dag stopper midt ude på en vej??
Du kan ikke tvinge din hest til noget med vold (slag eller spark) så lad være med at prøve!
Og sidst men ikke mindst - vi er flere der hedder Lisbeth her på ryttersnakken - for at man kan skelne os er det ern god ide at sætte et elelr andet efter dit navn - f.eks. initialer eller din hests navn!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Thrine |
13-06-2001 11:21 |
|
Kender det godt! Prøv at trække til den ene side - så den "krydser" ben, så derefter til den anden - altså en slags slalom.
Det virker for mig.
Thrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
ismule |
13-06-2001 11:54 |
|
Gør det til en positiv oplevelse for hesten når du henter den på marken og vil trække den til stalden... Heste i flok er meget kede af at forlade hinanden, med mindre at den person som henter den forstår at animere og aktivere hesten på en sjov og legende måde således at hesten altid vil synes det er sjovt at følge med og komme ud på en ridetur.. Dette opnår man IKKE ved at bruge vold (meget logisk)..
Så det er faktisk en meget fornem og svær opgave man har som bruger af hesten.. Man skal nemlig sørge for at hesten altid synes det er sjovt, når den ikke længere synes det og ikke vil, fx følge med, eller stopper når man rider på den, Ja så har man faktisk et meget alvorligt problem.. For den hest synes ikke det er spor sjovt og ønsker sig langt væk...
Derfor, igang med grundtræning fra jorden, alt hvad man kan komme i tanke om kan bruges, bare det er positivt og sjovt.
Der kan skrives op ad vægge og ned ad stopler om dette emne....................
mvh Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BeritH |
13-06-2001 13:40 |
|
Har du checket om der evt ligger en afisoleret ledning i jorden ved leddet? Det kan nemlig give hesten stød, når den træder der. Det KUNNE være årsagen til dens værgren.
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pernille |
13-06-2001 17:41 |
|
Hej Lisbeth.
Jeg ser, at du har fået masser af brugbart input.
Lige en ting, som ingen nævner er, at i stedet for at ånde lettet op, når du endelig har fået hesten gennem leddet og trækker afsted med den, er at gøre det igen!!! Sådan 3-5 gange eller hvor meget det nu kræver.
På den måde de-sensibiliserer du hesten overfor de ubehagelige erindringer, den evt. har haft ved leddet.
Der kan være mange forskellige årsager til, at din hest stopper, når du er ude at ride på den..
- dårlig form eller smerter
- utryghed ved at være alene/væk fra flokken
- usikkerhed hos rytteren (du sender måske nogle ubevidste signaler til hesten i din forventning om, at den snart stopper)
MVH
Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Louise (Miriam) |
13-06-2001 23:46 |
|
Hejsa.
Hjemme på gården havde vi samme problem med optil flere heste, især de hopper der ventede føl. Vi har aldrig fundet udaf hvorfor.
Men nu har vi fået monteret et trækspil på traktoren, så er det ikke noget problem at trække dem ind mere. Du sætter blot spilet fast i grimen og trækker.
Men pas på at hesten ikke vælter da vi havde en hoppe der mistede sit føl af samme grund.
Mvh Louise og Miriam
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina(Casanova) |
14-06-2001 08:41 |
|
Det lyder TEMMELIG risikabelt at trække sin uvillige hest med en traktor!! Som du selv siger kan den vælte og komme frygtelig galt af sted! Og hvad hvis den går i panik og kommer i klemme i et eller andet, får benet i spillet eller noget andet forfærdeligt.
Jeg synes Jakobs metode lyder ret god, i det hele taget handler det om ikke at hive fremad i hesten. Selv løste jeg problemet med Casanova (som af og til ikke ville nogen vegne som lille, hverken ud eller ind, i vandspiltov, i boks eller på gåtur - men gerne i trailer, selv som lille, sært nok) ved at gå bagud når han stoppede.
Når han ikke ville længere gik jeg hen bag hans skulder, så han pludselig var forrest, og derfra kunne jeg så klappe/skubbe ham bagpå, eller hvis han var rigtig stædig, sparke lidt til ham, som regel i siden, der hvor en schenkel ville ligge hvis jeg red ham. Og det virkede, for nu skulle han ikke længere gå hen mod "dumme mig" som trak, men væk fra mig, når jeg skubbede ham væk - ligesom når førerhingsten går bagest i flokken og driver dem fremad med kast med hovedet og næsen nede ved jorden.
Nu har han lært det helt, hvis han stoppe og jeg rykker bagud mod hans bagpart, skal han gå fremad i stedet for at stå som naglet til jorden.
Derudover er det vigtigt at hesten skal hen til noget rart, ellers kan man skubbe den hvert skridt til stalden til sidst. Casanova er i øjeblikket den eneste i sin stald som rides regelmæssigt, og derfor er han nødt til at stå alene og spise sit kraftfoder og når jeg skal sadle op, mens de andre går ude hele tiden. Det er han ikke meget for, men jeg plejer at gå omkring mens han spiser og rode i stalden, så han synes han har lidt selskab. Nogen gange sætter jeg mig også og drikker en cola og laver lidt grimasser til ham, mens han spiser. Han står også og laver mange sjove hoveder mellem hver mundfuld, så kan vi stå og kommunikere lidt på den måde.
Hvis hesten kan lide det den skal ind til, lærer den også hurtigt at følge med ind. Hvis den ved at den bare skal arbejde, og den ikke kan lide at blive redet af en eller anden grund, hjælper det ikke med alle mulige forsøg på at lære den at gå fint ind. Så må man gøre noget ved det hesten ikke vil indtil. Du siger den heller ikke vil gå når du rider. Rider du den for hårdt? For længe? Rider du ikke positivt nok? Er hesten ude af form så den hader at arbejde bare lidt? Får den kraftigt nok foder, så den har energi nok til at arbejde?
Jeg spekulerer også lidt over det BeritH siger - det KUNNE jo sagtens ske i fugtige Danmark, at strømmen gik i jorden og løb flere meter i i folden??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Orv hvor smart at bruge spil |
Tina MJ |
14-06-2001 10:15 |
|
Louise (Miriam) - hvor fik i dog den fantastiske ide med spillet fra?
Det var da bare smaddersmart, det der med at trække hestene med et spil. Det samme kan man gøre når hesten ikke vil ind i traileren - en grime af jernkæde, spillet ind gennem traileren, traktoren foran traileren og så bare træk - traktoren har flere kræfter end hesten og grimen holder, hvis den er lavet at kæde - SÅ går den ind - men måske kun en gang - og måske bliver den mærket for livet, men hvad... hvis vi har en maskine der er stærkere end hesten så bruger vi den bare næste gang igen - hvis vi da stadig kan nærme os hesten.
Når man rider og dyret ikke vil som man selv vil uanset ens eventuelle mangel på ridefærdighed, så rider man bare med nihalet kat, river møgdyret springene ned, så rider man med tegnestifter i gamacherne, eller køber gamacher specieltfremstillet med indvendige pigge - evt nogen, der kan tilsluttes strøm hvis piggene i sig selv ikke er nok - og alt sammen naturligvis kombineret med barring - SÅ skal den dumme krikke nok lære at løfte benene, så den kan tjene os nogen rosetter.
Man arrangerer omkring sine heste et arsenal af maskiner - sammen med et avanceret strømanlæg - så man altid kan få hesten til det, man vil have. Står hesten ikke stille på staldgangen, så laver man da bare en indhegning af stødhegn, som hesten går ind i, hvis den ikke står stille - eller i mangel på bedre bruger man bare en grisestøder eller på en dårlig dag den nihalede - ligeledes sætter man bare strøm på boksen, hvis hesten bider i træværket. Naturligvis sætter man sig aldrig op på hesten uden glidetøjler, pisk (igen den nihalede naturligvis), sporer, gamacher med søm mm. - tænk hvis møgdyret skulle te sig. Og den tidligere omtalte avanceret skridtmaskine med indbyggede funktioner og strafredskaber er selvfølgelig standardudstyr, så man ikke ligefrem skal bruge sin dyrebare energi på at ride hesten selv - det er jo kun sjovt at ride til stævnerne, resten af tiden kan maskinerne tage over - så kan man selv gå og se lækker ud men hestene pukler.
Løsningen er ret så dyr, men man slipper for at tænke og bruge sin hjerne til at finde ud af, hvordan problemerne kan løses - det ville jo være en forfærdelig tanke at man skulle til at lære noget om hesteadfærd og risikere at blive beskidt af dem - BVADR - tænk hvis man knækkede en negl. Og så skal man jo huske, at det altid er hestene der er dumme, det er jo ikke os mennesker, der nogensinde gør noget forkert - man skal ALTID huske at give hesten skylden, den er jo kun sat her på jorden for at genere os mest muligt....
Håber I forstår ironien.........
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Orv hvor smart at bruge spil |
BeritH |
14-06-2001 11:10 |
|
Var det IRONISK Tina??
Jeg troede da at jeg HAVDE overbevist dig om skridtmaskinens fortræffeligheder. HHmmmmmmmm........spildt arbejde *GG*
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
14-06-2001 11:37 |
|
Nejnej Berit, selvfølgelig er det da ikke ironisk - har netop lastbiler og traktorer kørende udenfor til at installere vidunderet - med indbygget pisk, klik, ros, straf, vindmølle, udmugningsanlæg, opvaskemaskine, vaskemaskine, springbane OG spil naturligvis - hvis nu krikken ikke vil gå i maskinen eller ind i traileren.
Hvornår får du leveret DIN skridt/vidundermaskine?
Hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BeritH |
14-06-2001 14:47 |
|
Hhmm........jeg sparer op lidt endnu, for jeg vil jo have luksusudgaven med flere tempi samt aflivningsmulighed og destruktion indbygget.
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sys |
14-06-2001 15:21 |
|
Ka' godt se, at jeg er lidt gammeldags, når jeg læser om disse hersens "nymodens" trække-på-fold-og-alt-mulig-andet supermaskiner. SUK,SUK.
Nå - spøg til side - for år tilbage var jeg så uheldig at plante ledholderen midt på mulens mule, så den fik sig et stød herfra til månen og tilbage igen!! Aldrig har den set mere desorienteret og frygtelig ked ud af det !!!! Om jeg havde problemer bagefter med at trække den ud af folden ? OM!
Hvad gjorde en klog kone. Jeg startede med at alliere mig med en hjælper, der til at begynde med holdt leddet, mens hesten med al skepsis lysende ud af øjnene, prustende og dansende fulgte med ud, efter et par runder frem og tilbage. Det gjorde vi MANGE GANGE. Derefter - stadig med hjælper ved siden - forsøgte vi, mens jeg holdt leddet MANGE GANGE. Det tog sin tid. Det tog faktisk rigtig lang tid før han så småt begyndte at overveje, at jeg ikke bare lå og lurepassede på en chande til at stikke ham 40 volt på mulen. Efter mange, mange øvelser på den måde var problemet løst. Nu stopper han ikke op længere ved leddet - men stadigvæk skynder han sig ud - man ka' jo aldrig vide.
Han var ikke på noget tidspunkt fræk, opsternasig eller dominerende - han havde simpelthen fået sig en forskrækkelse og måtte langsomt desensibiliseres.
Ikke på noget tidspunkt gav jeg ham så meget som et dask i røven! DET havde kun gjort det værre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
wsg |
14-06-2001 20:10 |
|
Nå nu den gør det så ofte, har du så overvejet at få tjekket øjnene på den? Heste kan godt være nærsynede......
Den kan være den ikke ser så godt og derfor bliver ængstelig?
Jeg kendte engang en hest, der mistede synet ganske langsomt på grund af en hjernsvulst og hun blev hurtig defineret som værende farlig, da hun kunne sparke ud efter dig og løbe dig af den simple grund, at hun ikke kunne se folk. Det var der ingen der vidste før hun efter en aflivning blev obduceret (stavet rigtigt?), fordi ingen havde tænkt på at tjekke hendes øjne. Og det skal lige nævnes, at hun godt kunne springe.....
MVH
Wivian.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lisbeth |
15-06-2001 20:46 |
|
Hej
Jeg begyndte jo at bruge det der med at give hende et dask i røven, fordi at de andre forslag ikke var skrevet den gang.
I aften red jeg på hende. Når hun så stopper/ drejer rundt og jeg så drejer hende til den side vi var på vej til små stejler hun sådan 10-20 cm. UBEHAGELIGT indtil videre er det jo ikke så højt så det gør noget men det kan det jo blive!!!!!
Nå hun ikke vil mere piber/grønter hun sådan og ryster på hovedet, hendes mave rumler også tit. Jeg fik hende lidt frem og red så hjem hun styrtede hjem i fuld fart og stoppede så pludselig så jeg sad ude på halsen af hende. Vi red videre i tolt og hun begyndte at bukke totalt jeg faldt ikke af men.....
Da vi langt om længe kom hjem kunne jeg simpelt hen ikke rense hove på hende på den ene side pga. hun vadede frem og tilbage HELE tiden. Jeg tjekkede hendes ryg med to fingre ned af ryg raden (en finger på hver side) men hun reagerede ikke.
Jeg glemte også lige at fortælle at: Hun har gået med føl et år så hun er rimelig tynd men er begyndt at tage på.
Jeg købte hende for en måned siden og dagen efter jeg fik hende hjem fik hun noget snor om benet så jeg kun har redet hende i 1 ½ uge. Jeg har sendt en check til ejeren og har bestilt en ny islænder saddel + hovedetøj til hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lisbeth |
15-06-2001 20:48 |
|
Jeg glemte lige at sige at:
A jeg skal på ridelejr om en uge præcis
At hun går på fold med en nordbagge
At jeg rider alene (normalt)
At jeg skal på stor tur på søndag
HJÆLP
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ og BeritH |
Camilla (Hørsholm) |
15-06-2001 21:22 |
|
Det er den fornemmeste s....ba *host* reprimande jeg nogensinde har set serveret!
I forstår at sætte tingene i relief, så man ikke er i tvivl hvad der menes *GG* Camilla
~~~~~~~
Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo
~~~~~~~
Dråben udhuler ikke stenen på grund af sin styrke, men på grund af sin hyppighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Lisbeth |
Jakob (DH) |
16-06-2001 04:11 |
|
Til Lisbeth
Det var ellers ikke så lidt på én gang!
Jeg ville nok droppe turen på søndag, og måske også ridelejren.
Men hun kan måske også bare have haft en meget dårlig dag? - Umiddelbart tror jeg, at hun trænger til, at du arbejder hende godt igennem, som når man tilrider.
Og det kræver både tålmodighed og tid. - Med det program, du har nu, så har du vist ingen af delene.
Men det må du jo gøre op med dig selv og din søde lille "frække" hoppe.
Det kan måske også være, at du kan få hjælp til hende på ridelejren? - Det kan du evt. spørge dem om.
Hvis du kender dem, som du skal på tur med, så kan du evt. også snakke med dem om det.
Men jeg ville nok ikke ride ud i naturen på en hest, der for nylig har lavet så mange numre og taget "fusen" så meget på mig.
Ridning i naturen kræver efter min mening den aller største lydighed. - Det er altså noget møg, hvis man pludselig ser sig selv komme stormende i vild galop eller bukkende ud på en hovedvej.
I har jo heller ikke haft ret lang tid til at lære hinanden at kende. - Der går også ofte lang tid, før en hest falder godt til, et nyt sted. - Er der andre heste hjemme på folden?
Pøj pøj med det!
Venlig hilsen
Jakob
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
16-06-2001 11:56 |
|
Tænk at I er villige til at ødelægge jeres heste psykisk og fysik ved at bruge denne metode. Jeg er rystet i min grundvold.
En traktor er ikke løsningen. Med mindre man gerne vil gøre problemet større.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
16-06-2001 14:06 |
|
Sig mig - fattede du virkelig ikke ironien??? Mine indlæg var dybt ironiske - jeg har kun foragt til overs for en så forrået metode - derfor skrev jeg indlægget for at få folk til at tænke over hvilken holdning til heste de tilkendegiver ved sådanne metoder.
Jeg kan kun tale for mig selv - men min klare holdning er, at jeg aldrig kunne drømme om at bruge sådanne rå metoder, metoderne beviser kun brugerens afmagt og manglende viden om heste og deres psyke og jeg ville naturligvis aldrig i min vildeste fantasi finde på at bruge dem under nogen omstændigheder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ? |
Camilla (Hørsholm) |
16-06-2001 16:24 |
|
Øh... bare lige et tvivlsspørgsmål: Var indlægget (det sidste) rettet mod mig?
Hvis ja, så var jeg udemærket klar over ironien efter de første to linier.
Hvis nej, så er det bare mig, som er langsom...
Camilla
~~~~~~~
~~~~~~~
Dråben udhuler ikke stenen på grund af sin styrke, men på grund af sin hyppighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: hesten stopper... |
Lisbeth |
17-06-2001 11:52 |
|
Jeg bliver nød til at ride på tur, har hverken ridebane eller hus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
17-06-2001 13:02 |
|
Nej, Camilla, indlægget fra mig var ikke møntet på dig men på Dorte H. Håber det rydder misforståelsen af vejen (hvis det altså liiige var mit indlæg du mente - forvirringen er total).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jakob (DH) |
17-06-2001 14:36 |
|
Til Lisbeth
Det lyder som om, du har en fold. - Kan du ikke bare bruge den så?
Hvis der er andre heste, der generer jer meget, når I arbejder på folden, så kan du måske trække et midletidigt hegn, der kan sikre, at I har et mindre træningsområde i fred.
*Krydser fingre, for at jeres tur må gå godt* - Vildbasser!!!
Til Tina MJ
Jeg fattede i hvert fald godt både ironien, satiren og sarkasmen!
Men jeg synes altså, at jeres hestefabrikmaskine mangler de to vigtigste moduler. - (Nu nævner jeg dem her i tillid til, at ingen snupper patentet fra mig! ;o) - Der burde også være en indbygget burgerbar og en hundefoderproduktionsenhed!
Så kunne man sidde og æde sig en pukkel til i hesteburgere sammen med sin hund og samtidig nyde synet, når der ind imellem slap en hest levende igennem maskinen.
Det ville da absolut være den fuldkomne hesteoplevelse for de dovne og madglade danskere!! *GGG*
Tilbage til virkeligheden: Kan du ikke sige noget lidt mere brugbart til Lisbeth, for jeg er vist ved at løbe lidt tør for idéer.
Venlig hilsen
Jakob
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåeh... |
Camilla (Hørsholm) |
17-06-2001 14:41 |
|
Det var såmænd bare fordi, dit indlæg fulgte lige efter mit. Så troede jeg indlægget var til mig!
Så er jeg med
Camilla
~~~~~~~
~~~~~~~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Nåeh... |
Lisbeth |
17-06-2001 14:54 |
|
Nu har jeg været på tur- aligevel.
Jeg red med en anden hest og det SUPER godt!!! hun synes at det var Skide sjovt!.
Jeg kan ikke så godt ride på folden for der er en anden hest på den.
Hvad skal jeg gøre (med hensyn til at trække den) når der er en anden hest i folden vil de så ikke løbe ud, for jeg har jo hegnet åbent imens jeg øver med hende. Hun er også begyndt at blive meget stædig når jeg trækker hende normalt så kan hun stoppe op og vil over hovedet gå til nogen andre retninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Nåeh... |
|
|
Hun vil ikke trækkes ind.
Hun stopper på turene.
Stejler.
Stikker af med dig.
Bukker.
Vil ikke acceptere at du renser hove.
Søde navnesøster - den hest lyder som om den er en ALT for stor mundfuld for dig
Det kan godt være at jeg lyder brutal i mit råd til dig. Det er ikke for at være ond, men simpelthen fordi jeg ikke kan tro at du har købt hest for at have en masse sorger og besvær.
Din hest er simpelthen for farlig for dig! Fortsætter det sådan her, vil du, hesten eller i begge to komme alvorligt til skade. Nu ved jeg ikke under hvilke forudsætninger hun er købt, men jeg ville alvorligt overveje at sende hende tilbage, hvis det på nogen måde er muligt. Alternativet, er at du får hesten hen et sted hvor der er ordentlige træningsmuligheder, og en dygtig træner der kan hjælpe dig med at lære at ride (og håndtere) din hest, og kan tage nogen ture med hesten selv.
Som sagt - det er ikke for at være ond eller brutal at jeg siger det så direkte. Jeg bliver blot så ked af at høre om en så sørgelig situation. Det skulle være en glæde og fornøjelse at få sin egen hest. Sorgerne kan man ikke undgå at få med, men der er ingen grund til at det skal være SÅ problematisk som det øjensynligt er for dig.
(og endnu engang - vi er flere Lisbeth'er på nettet - vil du ikek være sød at sætte ngoet efter dit navn)
Hygge
£isbeth
Talk is cheap because supply exceeds demand
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hesten stopper |
Camilla Toxvig |
20-06-2001 20:00 |
|
Måske du skulle vænne din hest til at den får en smule foder hver gang du tager den ind fra marken, så forbinder den det at komme ind med noget godt og er derfor altid til at få med ind....
Det gør jeg med min hest når den er på sommergræs og der er aldrig problemer med at få den med ind....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
22-06-2001 16:45 |
|
Altså Tina hvis gad rette tråden ud, kan du ligesom se, at jeg har besvaret Louise.
Så, tag det helt roooooligt jeg fatter godt dit budskab og er helt enig.
Men at I stadig bliver ved med Jeres kommentare og fordomme omkring skridtmaskiner- det fatter jeg ikke. Og hvordan du kan sammenligne en skridmaskine med at trække sin hest ind fra fold med en traktor. Det fatter jeg ski heller ik'.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
22-06-2001 18:57 |
|
Jamen nu har jeg så gidet at rette tråden ud - men jeg gider ikke at genoptage debatten om skridtmaskiner - jeg synes stadig, de er trædemøller som ikke tjener hestens bedste.
Bemærkningen om skridtmaskinen i denne tråd var nu ment ironisk som jeg flere gange før har skrevet - nu vi var ved et stå idiotisk forslag som at trække hesten med et spil kunne man da ligeså godt komme helt ud i tågerne og anskaffe andre maskiner der har flere kræfter end hesten, så vi kan vinde kampene - og dertil hører selvfølgelig fantasimodellen af skridtmaskinen - men jeg sammenligner i øvrigt ikke skridtmaskiner med at bruge et spil til at trække hesten ind fra fold.
UNDSKYLD UNDSKYLD - hele indlægget var ironisk ment, men åbenbart ikke alle har fattet det. Undskylder endnu engang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
22-06-2001 21:14 |
|
Nu er du jo ironisk igen.
Som du kan se skrev jeg jo netop, at jeg havde fattet dit ironisk indlæg, ligesom jeg har fattet mange af dine andre ironiske indlæg. Det var dig der ikke havde fattet at jeg havde besvaret Louise. Så jeg blev jo nødt til at svare, at det var dig der ikke havde fattet at jeg havde fattet dit indlæg. Jeg kunne da ikke have hængende på skulderen, at du havde beskyldt mig for at være tungnem. Og så kunne du jo lige få min irritation over alle de dumme skridtmaskinebemærkninger med i købet.
Fovirret!!!!!!!!
Nu er det bare sådan at jeg ligesom bliver lidt provokeret, hver gang jeg ser alle de her "sjove" bemærkninger om skridtmaskiner, fordi jeg tilfældigvis kan se hvordan en sådan faktisk kan bidrage til noget fornuftigt.
Men du har ret det er sgu synd
Nej, det der er synd, det er hvis ens hest ikke får lov at bevæge sig, som den fysiologisk oprindeligt er designet til. Og det gør de fleste heste i moderne hestehold ikke (heller ikke selvom de går i løsdrift).
Hestens fordøjdelse fungere i kraft af at hesten bevæger sig. Det vil sige en god fordøjelse er lig meget bevægelse (xxx km pr. dag, kan desværre ikke huske eksakt hvor meget).
Jeg havde en professor ved Landbohøjskolen i faget hestens fysiologi og ernæring. Han refererede til forskellige undersøgelser i undervisningen, der viste at heste i fangenskab bevæger sig en brøkdel af hvad de gør i naturen. Dertil kom at man kun meget sjældent kunne registrere forekomst af kolik hos vildtlevende heste- hvilket vi desværre alle ved ofte forekommer hos vores tamheste.
Mange siger så ja, men min hest går ude hele dagen, den bevæger sig det den skal osv.
Men fakta er, at selvom du dagligt rider din hest og den ellers går på fold hele dagen- ja så bevæger den sig stadig for lidt, sammenlignet med det den er bygget til. Fordi selvom den går på fold, så bevæger den sig ikke efter vand og føde på samme måde, som den ville have gjort i naturen. Derfor forekommer der da også kolik i løsdriftstalde, på trods af de kun får grovfoder af bedste kvalitet.
Det er her mine argumenter omkring skridtmaskines berettelse ligger til grund og det er derfor jeg bliver provokeret, når I får det til at lyde som om, at I er de eneste der har fundet ud af den dybere mening med hvad der er godt og dårligt for hestene.
Men du har ret det er synd. jeg syens bare vi skal slippe hestene helt fri. Det ville i bund og grund nok være det der -for at bruge dit ord- tjente dem bedst (det var ironisk)
Hej Hej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hvad med at lægge en longe om bagen på dyret? Sørg for at det ikke er af nylon, for det kan 'brænde' hesten.
Når hesten så stopper lægger du et tryk på bagparten, for hvis du trækker i grimen får du et tryk på ører og nakke, og det er ubehageligt for hesten.
Metoden med longen om bagparten er også effektiv når et føl skal lære at 'gå med' og også hvis hesten ikke vil i trailer...
Med venlig hilsen Lise Rohden
zatogi@hotmail.com
www.zatogi.com
- A much wittier reply came to my mind immediately after I clicked the 'Send' button 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
30-06-2001 23:51 |
|
Kære Dorte
Selvfølgelig tror jeg på, hvad en professor siger om, at kolik er hyppigt forekommende blandt tamheste - men andre faktorer end lige motion spiller også ind som fx. stress pga. træning, for lidt stråfoder mm.
Men jeg tror ikke på, at skridtmaskinen kan løse problemet - ellers vil jeg straks ændre opfattelse af apparatet. Har du belæg for, at heste der dagligt trænes i skridtmaskine får mindre kolik end andre? Hvad med heste der dagligt rides i 1, 2, 3 eller 4 timer - har dem der rides 4 timer færre koliktilfælde end dem der rides i en time?
Statistik kan bruges til meget - også til forherligelse af skridtmaskiner - men jeg ville der gerne henvises til en undersøgelse der viser, at heste får færre koliktilfælde, hvis de går i en skridtmaskine end ved bare at gå på fold eller blive redet - så ville jeg måske ændre mening - og jeg er IKKE ironisk nu.
Jeg mener ikke, at jeg er den eneste, der har fundet den dybere mening med, hvad der er godt og skidt for heste - men jeg har min mening - at skridtmaskiner er trædemøller - og du har din, at skridtmaskiner er vidunderlige - og da dette er et DEBATforum har vi faktisk lov at have hver vores mening så jeg tillader mig desværre at fortsætte med ikke at bryde mig om skridtmaskinerne uanset hvor fornærmet du er over, at jeg ikke ændrer mening. MEN hvis der virkelig findes dokumentation for, at maskinen nedsætter antallet af koliktilfælde så vil jeg selvfølgelig revidere opfattelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|