|
|
| Fodring med RC men matte i pels. |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
29-09-2008 20:43 |
|
Jeg har jo før i tiden fodret med foderprodukter fra spillers eller tjørnehøjmølle, samt wrap og roepiller-grøntpiller. Altid var hestene flotte i pelsen og energien i top. Gik så i foråret over til at bruge RC tilskudsfoder som de fik sammen med fri wrap og roepiller. I hele sommerperioden, har de så fået RC og græs. Efter oplysning fra forhandler, skulle det være nok at fodre på den måde Nu hvor der ikke er så meget mere i græsset, er jeg begyndt at gi wrappen både morgen og aften, samt roepiller/grøntpiller. Men nu står jeg med en flok heste der er matte i pelsen, ikke med den helt store energi og virker slet ikke i hopla som de plejer. Normalt har mine heste et pænt blankt hårlag og virker ikke sløve men intresseret i det der foregår rundt omkring dem. Jeg kan slet ikke genkende min heste flok. Det er som om det er kommet snigende ganske langsomt over en periode. Er der andre af jer som fodre med rc, da har oplevet det samme med jeres heste. Jeg har aldrig før oplevet at mine heste er så kedelige at se på tværdigmod.
MOBBEN IMC. Vi tilbyder. slåning af græs m/skiveslår. presning af halm-hø i små baller. 20285450 (4370 st.merløse)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regulator Complete |
|
|
Synes der snart har været nogle tråde herinde hvor folk skriver om at deres heste ikke er/var så fine i pelsen - og går ikke ud fra, at alle dem der har skrevet, har fodret med RC? Kan det f.eks. have noget at gøre med sådan som vejret har været i år - ja bare et spørgsmål . Jeg har selv fodret med RC og har umiddelbart været rigtig tilfreds med det - hestene har været vilde med det, men mine heste har faktisk været lidt kedelige i pelsen, men om det så skyldes RC ved jeg ikke. I en anden tråd læste jeg noget om, at der ikke er tilsat så meget b-vitamin i RC, da hestene selv forventes at producere b-vitamin. Mine fik en b-vitamin kur uden større effekt . Den kommende vinter forventer jeg at fodre med Salvimin Grøn eller Travo-E - er spændt på om det hjælper på pelsen. Mvh. AnjaR
Don't ask what te world needs- ask instead: What makes your heart sing?- For what the world needs- is people with hearts that sing!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine ser også |
Tine (Bimboe) |
30-09-2008 07:09 |
|
lidt kedelige ud i pelsen, de går ude i vind og vejr, og bliver ikke børstet noget særligt. Mine får ikke wrap endnu, så ved ikke om det kan have noget med det og gøre, at de skulle mangle lidt B-vitamin. Det er første gang på RC, at de ser sådan ud, så jeg giver ikke foderet skylden alene. Nok nærmere at de er blevet flyttet et par gange siden 1 juni. Tine
Med termin d 19/1 2009 - nu med liv i mavsen <3
*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*
-Rigtige kvinder har horn på sadlen-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine så små kedelige |
|
|
ud da de kom hjem fra sommergræs kun på RC og græs. vil nærmest kalde dem falmet!! matte, anden farve, ja sommerkedelige!! 14 dage på deres øvrige foder. (rc. linamix og hø) så ser de normale ud igen. Jeg må erkende at jeg godt kan tænke om det er et lavere olie indhold i det samlede foder der gør at de bliver lidt kedelige.. Dem som har gået hjemme som har fået fuld foder(rc. linamix og hø) har nemlig ikke ændret sig. (de har også stået på stald om natten) Men så burde det samme jo gøre sig gælende for andre vitamin/mineral blaninger også.. en anden tng var at alle mine havde orm da de kom retur og det alene gør sig jo også gælende... så spørgsmålet er om det "bare" er vind og vejr der er hårde ved dem.. eller om det er en blaning af det hele...
Pura Raza Española www.staldrohan.dk Brunt PRE hingsteføl sælges ved fravænning. BØR SES!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest i en nøddeskal |
|
|
Inger, du beskriver nøjagtig, hvordan haflingerhopper så ud/var, da jeg fodrede hende med RC. Mat pels, manglende energi, stort set ingen brunst og til sidst fik min ældste hoppe lettere diarré, som ikke ville stoppe igen. Selvom jeg satte hende på skånekost og fik tjekket for orm, ville det ikke standse igen. Efter et par uger blev jeg gjort opmærksom på, at det måske var b-vitamin mangel, som gav hende diarré. Jeg købte fluks en flaske B-Express fra Blue Hors og efter en dagsdosis var diarréen væk, efter to dage kom hun i brunst, så det sagde spar to og energien vendte tilbage for fuld drøn, så jeg pludselig stod med en 14-årig hoppe, som opførte sig som en unghest  Jeg kan ikke bevise noget, men jeg har en stærk mistanke om, at RC gav mine heste b-vitamin mangel. Det sjove var nemlig også, at da jeg fodrede med RC kunne jeg tydeligt se forskel på pelsen, når jeg fodrede med gulerødder og når jeg ikke fodrede med gulerødder. Så fik de pludselig blank pels, når der kom 4-5 kg gulerødder i krybben hver dag = b-vitamin. Da jeg opdagede, hvor stor indflydelse b-vitamin kuren havde på den ældste hest, blev RC'en hurtigt skiftet ud med et andet foder. Nu fodrer jeg med Leisure Mix fra Brogården og jeg har to topenergiske heste med strålende pels 
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg - nu med to ryttervante heste -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste burde |
Tine (Bimboe) |
30-09-2008 10:56 |
|
jo selv producere B-vitamin, hvis de får nok stråfoder, da det produceres i tarmene. Indeholder gulerødder B-vit? Er det ikke A-vit? Eller er det begge dele. Tine
Med termin d 19/1 2009 - nu med liv i mavsen <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| b-vitaminer |
|
|
I gulerødder er der altså ikke b-vitaminer eller i meget lille-mikromængde. Mht erfaring med Rc så har jeg ingen,da jeg bruger Travo E og andet foder . Men til dig Inger,så synes jeg personligt at du skulle bruge nogle majsflager og en anelse lucerne i dit foder. Dels får de lidt mere protein og dels noget mere energi,plus olie til pelsen .
Mvh Graven Hestepasser søges til enten Kat I pony eller hest .
Sortbrun OIh-hoppe m/papirer til salg.Redet,fair pris ! Fronerthig Prince Teyrnon kåret Welsh cob står til avlsbenyttelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen.. |
inger christensen |
30-09-2008 15:45 |
|
majsflager er udelukket, da de bliver for tykke af det. de har fri adgang til wrap, de får jo roepiller og grøntpiller, som jo er lucerne. Jeg kan ikke sætte dem op i lucerne-roe da de så bliver for tykke. der er nu indkøbt b-vitamin og cobber tilskud, samt salvimin til dem alle. Vil ikke købe ny forsyning af RC, for jeg kan jo se, at der er kommet en hel forkert ændring hos hypperne. Det eneste der er ændret i år, er jo at rc har erstattet det jeg brugte før. de har hele året været ind på stald hver dag, da de ikke går på døgnfold grundet de bliver for tykke. nu har jeg jo haft hypper i stalden i over 25 år og det var ført nu hvor jeg gik over til RC, at der her i efter året blev en synlig og mærkbar ændring. selv om det økonomisk var en god ændring, ja så må jeg erkende, at det ikke bliver det foder der skal i mit foderrum og i hestenes maver. Jeg er ikke helt sikker på, hvilken måde der for fremtidne skal fodres i min stald, for vil jo helst at de får så lidt som muligt ud over wrappen. må ha undersøgt nogle ting lidt grundigere, inden jeg bestemmer mig til hvilket produkt der så skal bruges.
MOBBEN IMC. Vi tilbyder. slåning af græs m/skiveslår. presning af halm-hø i små baller. 20285450 (4370 st.merløse)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også mat pels |
Christina (Tulipan) |
30-09-2008 18:33 |
|
Min fjordhest er også mat i pelsen, og hun er blevet tjekket for orm. Hun får lucerne, leisure mix fra brogaarden, hø, græs og gulerødder, burde det ikke være nok vitaminer? Eller er der nogen der kan anbefale nogle vitaminer/mineraler?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regulator |
|
|
Jeg har fra to uafhængige hørt, at deres heste har set rigtig skidt ud på RC. Den ene fik taget blodprøver, og det var ikke ret godt. Faktisk anbefalede dyrlægen at få undersøgt foderet for om det svarede til indholdsdeklarationen. Lidt sørgeligt, hvis et på papirer fantastisk foder ikke fungerer i praksis.
Mvh Mette, Macon & Luna Lille Hovgaard Hestepension vi har et par ledige bokse til efteråret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min får premium |
|
|
og har i år været langt mere træt end andre år... der spiller så flere ting ind i mit tilfælde, men alt andet lige så har jeg aldrig haft de problemer med travo-e.. jeg prøver at give en b vitamin kur nu her, og håber det hjælper... hun var flot og havde energi sidste vinter, hvor hun også fik det her foder... du har taget olie og sukker fra dem... og det kan give en lidt kedeligere pels...
Sagde Janne som mener at TIMING er alt...
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også her |
Kirsten Rasmussen |
01-10-2008 12:42 |
|
Den ene af mine heste gik også ud af sidste vintersæson med B vitamin mangel, efter at jeg havde fodret med roe-/grøntpiller og RC. Men som Tine skriver, burde de vel egentlig producere B vitamin selv, når de får godt og nok stråfoder. Så det burde vel ikke have noget med RC at gøre.
Det gjorde min pony altså bare ikke, selv om han fik samme mængde wrap, som han altid har fået, og af samme gode kvalitet.
Så det er nok ikke helt så enkelt som så.
mvh Kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan forstå det.. |
inger christensen |
01-10-2008 20:00 |
|
hvis en af dem blev kedelig i pelsen, men ikke alle 4 på en gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt opdatering.. |
inger christensen |
05-10-2008 11:09 |
|
på b-vitamin. cobber tilskud og salvimin grøn, ja så er der sket store forandringer fra d 30-9 til her d 5-10 nu er den to års og føllet fra i år, igen begyndt at lege sammen. selv en stid blæst og regn der vælter ned fra himlen, kan ikke få dem til at stoppe, de leger og hygger sig med bukspring og grimeleg. De to voksne, er også beyndt at blive i bedre humør, virker mere intressert i det der foregår og hos alle fire, kan man ane en lidt blankere pels som heller ikke mere står op i luften, men ligger ned. Selv om regnen vælter ned, og det blæser kraftigt, gider de ikke ind. Ingen kan være i tvivl om, at der har mangler et eller andet i deres foder. den markante forandring der er sket, er jo et tydelig bevis.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jo ikke tilskudsfoderet |
|
|
som sådan, men græsset og dermed wrappen som varierer "for meget", når vi har så ekstreme vejrforhold som i år. De skal selv producere b vitaminer via deres tarmflora...det er der INGEN af tilskuddene der dækker dem ind på.Men man kan give dem en kur ved fældning (som nu) hvis det er et problem. Masser af jord er super-kobberfattig her i landet og derfor kan en optankning i ny og næ være godt, men gav man så meget ekstra kobber hele tiden, ville det også være galt. Min erfaring er at der ikke er forskel på RC og SG - vi har aldrig haft problemer på nogen af delene.................så havde du sat B vitaminer og kobber oveni RC ville det også have hjulpet. E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåh, ja og |
|
|
mat pels (hvis ikke orm mm) skyldes jo at tarmfloraen er lidt i uorden: FIBRENE, de opløselige af slagsen - omdannes til fedtsyrer af tarmfloraen, som er vigtige for energi og pels. Man kan derfor enten give tilskud af olie (linamix olign) eller på anden måde optimere den balance. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min var også |
|
|
meget kedelig i pelsen, ligesom de andre i stalden, da de blev fodret med RC. Det er den eneste grund til, jeg søger et andet tilskud nu. Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu skulle det jo... |
inger christensen |
19-10-2008 09:15 |
|
efter forhandlerens oplysning, ikke være nødvendigt at give andet end rc ud over græs eller wrap/roepiller. Hvorfor er der flere der har skrevet til mig, at den måde mine har reageret på, da jeg gik over til at bruge rc, ligner det helt samme mønster som med deres heste da de også gik over til rc. Det er ikke kun heste der har fået det i år, men også heste der har fåret det sidste år. At vind og vejrforhold, kan ha stor betydning for fodervædig i græs og wrap, er jeg udmærket klar over. Men hvis rc var så godt som man lover kunderne, ja så var der jo ingen af os, der ville opleve det vi nu gør. Nemlig heste der ikke har fået det de skal og som for fleres vedkommende, er nød til at ha en b-vitamin kur, hvilket for mine heste, aldrig nogen sinde før har været nødvendigt, i alle de over 25 år, jeg selv har haft mine heste i egen stald. Mine er nu igen pæne i pelsen, friske og i godt humør. Har god energi og arbejder igen med stor lyst i træningen. Det sidste orienterings ridt jeg red i forrige weekend, ja det var på en frisk shila, der under hele ruten var i hopla og lå i front hele turen igennem. Det jeg sparede i foderindkøb, ved at bruge RC, ja den besparelse vil jeg hellere undvære, hvis det betyder at mine heste ikke får hvad de skal ha. om det forbliver salvimin grøn, som skal være i mit foderrum, ja det må tiden vise. Jeg har snakket med brogården og land og fritid, så det kan muligvis være et af deres produkter, der skal ind i foderrummet. Rc kommer aldrig mere ind i mit foder. Det har ikke kunne det jeg blev lovet, nemlig at holde mine heste i en god ballance med de nødvendige vitaminer og mineraler. Lidt underligt er det jo så også, at hermans hoste tog til i styrke da han fik rc. Efter et par måneder på rc, måtte vi opgive at ride ham og sende ham til undersøgelse. der var lidt allergi at spore, men underligt nok, ikke noget der skulle kunne gi ham så meget hoste. Han gad ikke mere og hostede konstant ved motion. Ved undersøgelse hos dyrlægen, gad han næsten ikke trave rundt i longen, men måtte opfodres med en longepisk. Fra d 30 -9 har han fået salvimin grøn og b-vitamin samt cobber, ud over wrappen. Tlc olie har han også fået som ekstra tilskud, da han var den som var mest sløv og med en pels der lignede noget fra et gammel øg. Hans hoste, tjaa, et lille prust ved opvarmning, en hest der skinner i pelsen og med en vinterpels, der titter frem og viser at han får det han har brug for. Energi har han igen og der tages en del galop ture med føllebøllen på folden. Han er nu igen sat igang med ridning og han nyder det, tiltrods for at vi for lidt over 1 måned siden, havde afskrevet ham som ridehest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
jeg er meget spændt da jeg igen i år har været nødsaget til at skifte foder og går over til RC, samt linamix og wrap af meget god kvalitet som det eneste- jeg håber det blir en positiv oplevelse- specielt for den røde som ikk er til at holde huld på! nu må jeg jo se. Er det ikke tilfældet vil jeg kalrt gennemse denne tråd igen, til den tid.
Udlejning af hestetrailer- Mangler du wrap, hø el lig? Send en pb for mere info.
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det lyder næsten som om jeg er noget nær den eneste som er super tilfreds med RC min ser super godt ud og har fint med energi hun er dejlig blank i pelsen faktisk så blank at folk kommer med rosene ord 
Hvad er et liv uden heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg håber i får bedre resultater |
inger christensen |
19-10-2008 11:41 |
|
det er jo en nem måde at fodre på og økonomisk er det jo også en god idee.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er glad |
|
|
for at fodre med RC. Min hest har ikke trives så godt længe. Han oser af velvære, hans pels skinner og er blank og han har masser af energi. Så jeg kunne aldrig finde på at skifte.!
Mvh Frida NEVER DRIVE FASTER THAN YOUR ANGEL CAN FLY
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har som |
Tine (Bimboe) |
19-10-2008 16:02 |
|
skrevet før, brugt det i omkring 4 år efterhånden. Og aldrig om jeg skal bruge andet!
Har fodret min hoppe på det hele hendes drægtighed, og lille baby, ja hun er 18 mdr nu, og aldrig om hun skal have andet.
Jeg har aldrig oplevet, og have grimme heste. Selvfølgelig kan de se lidt pjuskede ud, når de sætter pels, men det giver jeg ikke foderet skylden for. Mine får så også ALTID massere wrap, og det skal man bruge sammen med RC. -måske fordi det er lidt lavere på B-vitamin, og det er derfor andres heste ikke trives så godt, får de massere wrap?
Mine har jo også altid fået roepiller og mere eller mindre lucerne i små mængder, -måske forskellen er der, at der gives godt med wrap, roepiller og lucerne, altsammen har jo gode fibre og struktur med til fordøjelsen og produktion af B-vit.
Og så synes jeg heller ikke, at man kan give RC skylden for, at folk giver deres heste B-vit kur forår og efterår. Det synes jeg rigtig rigtig mange gør, lige meget hvilket foder de får. Om det er nødvendigt, skal jeg lade være usagt. Tine
- Venter lille Oliver 19/1-2009 -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min har jo fået.. |
inger christensen |
26-10-2008 08:19 |
|
masser af græs eller wrap, roepiller og grønt piller har de også fået. det er godt at nogle heste kan trives på rc, jeg har dog måtte sande at det ikke fungerer for mine heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxx |
|
|
Jeg fodrer med RC og har vel gjort det i et par år eller 3.... Min store dv'er på 19½ år får derudover havre, lucerne, roepiller, hvidløg, mynte, salt, olie, og hø/wrap (afhængig af årstiden) Han har en pels som aldrig bliver helt kort, fin og skinnende om sommeren og om vinteren sætter han pels som en shetter. Nogle sæsoner har han været lidt mat i pelsen men specielt i år tænkte jeg, at hold da op hvor er han flot og skinnende. Så jeg tænker, at det må være andre faktorer end RC'en der spiller ind? I hvert fald er jeg rigtig glad for at fodre med RC. Maria Ps Dejligt igen at kunne læse dine kloge svar, Eva! (om end de er lidt korte for hovedet )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|